[ot] Totalövervakning av all internettrafik på g...

Hoppas på många arga e-mails och en hel drös civil olydnad. Det förtjänar de.

Skitkul att de på FRA blev så nervösa när listan med personuppgifter över anställda började cirkulera på nätet. De fick helt enkelt smaka på sin egen medicin.

june-20th-version-2.jpg

o·blit·er·ate (-blt-rt, -blt-)
tr.v. o·blit·er·at·ed, o·blit·er·at·ing, o·blit·er·ates
1. To do away with completely so as to leave no trace. See Synonyms at abolish.
2. To wipe out, rub off, or erase (writing or other markings).
3. Medicine To remove completely (a body organ or part), as by surgery, disease, or radiation.

Man lär sig så mycket av Dilbert.

Om vi börjar med att titta på omvärldens reaktioner. Seriösa aktörer som inte vill ha sin trafik avlyssnad av FRA, kommer att köra sin trafik via England. Det gäller främst Norge. På andra sidan kommer man köra trafiken rakt söderut i stället. Effekten kommer bli ruskigt dåliga peering avtal för Svenska ISP'smot omvärlden, eftersom de som man skriver avtal med vet att det är ytterst lite trafik de skickar in i svenska nät, men desto mer som skickas ut.

Nästa detalj."Jag har rent mjöl i påsen, så jag behöver inte oroa mig."
Grattis. Du har inte heller några som helst intima relationer, och utväxlar väll aldrig bilder, texter, eller rent av filmer / video feeds kring desamma? Ingen inbillar väll sig på fullt allvar att FRA anställda tycker deras arbetsuppgifter är så kul att de inte kommer strö glutta på data flödet när de sitter där? Det har gjorts ett test, jag har för mig det var i TV programmet Bullshit, där man satte "Amerikanska patrioter" vid en övervakningskamera i en skåpbil. Bilen stod parkerad i närheten av ett hus det påstods befinna sig en terrorist i. I huset sidan om fejkade man en scen från ett vänster prassel. Behöver jag förklara vad som hände?

Någonstans i tråden dör bland annat den felaktiga benämningen militär organisation upp gällande FRA. FRA är en civil organisation. Den samarbetar med alla statliga militära och icke militära organisationer som är villiga att betala för deras tjänster. De idkar även byteshandel med information med i stort sett alla nationers säkerhetstjänster världen över.

zarth skrev:
-------------------------------------------------------
> Såvidare dom inte anställer 10miljoner pers för
> att öpna emails hela dagen är nog inte det
> specielt troligt att det kommer ske.
>
> Tycker inte det är okey med övervakning, men o
> andra sidan kan man inte göra så mycket åt
> saken.

1: det behöver de inte. Kränkningen sker när din trafik matas genom deras filter. Och, det kommer matas genom deras filter.
2: Det är rätt. Knyt handen i fickan, det hjälper definitivt.

nenja skrev:
> Jag skulle faktiskt inte bry mig om någon läste
> min post, inte om det sköttes som det skulle.

Förlåt, men visst var du ironisk? Om någon öppnar min post, ser bilderna på mig och min älskarinna i en pikant situation under en rast på cykeltur i skogen, spelar det ingen jävla roll hur rätt de sköter det. Vill du hävda att privat kommunikation inte längre skall vara just privat? Det är olagligt för ISP's att titta i din email just för den anledningen.

jesster73 skrev:
> Att staten ges möjlighet att övervaka all
> internettrafik är förmodligen helt ofarligt för
> alla som sköter sig, och kanske snappar de upp
> brottsförberedelser osv. Jättebra. Just nu.

Även de som sköter sig har privata kommunikationer de inte vill dela med alla andra, kommunikationer som kommer ligga vidöppna för en uttråkad FRA anställd som letar efter något som kan skingra tristessen en stund. Din sex-webchat med eventuell partner som är på arbetsresa kan definitivt lätta upp en stund. För att kunna lätta upp fler gånger drar han ned feeden till disk, stoppar den på ett USB minne, och tar med den hem. På fyllefest senare visar han den för polarna som tycker den är skitfrän, kopierar den till sin Walkman telefon, och ett par veckor senare har den färdats långt, och slutligen hamnat på en video site på nätet.

Mycketvillhamer skrev:
> Hur ställer det här sig mot förbuded att
> avlyssna tidningsredaktioner? Genom att införa
> central avlyssning kan man ju avlyssna samtliga
> kommunikationssätt till och från en redaktion.
> Medierna brukar ju inte vara sena på att hävda
> sin yttrandefrihetsrätt, källskyddsrätt osv.
> Skumt att de låter det här passera obemärkt.

Källskyddet är helt upphävt iom detta, så är även alla möjligheter för anonym anmälning till tull och polis, vilket iofs kan ses som gott av somliga.

apmannen skrev:
> Att vissa pratar om rent mjöl i påsen, och annan
> koavföring, är skrämmande, speciellt om samma
> personer är tillräckligt gamla att rösta. För
> det här lagförslaget handlar alltså om
> försvarsverksamhet, inte någon form av
> brottsbekämpning (alltså har den organiserade
> brottsligheten i det här fallet superrent mjöl i
> sina påsar). Hur stor andel har då smutsigt
> mjöl i påsen? Vilka utgör ett hot mot rikets
> så kallade säkerhet? Hela förslaget är så
> jefla löjligt att det retardet som hittade på
> det, och de som stödjer det borde spännas fast i
> fyrpunktsstolar och slås riktigt hårt över
> tänderna med en framgaffel.

Man ska övervaka allt som är av intresse. Det mandatet har man gett en civil organisation, som har rättigheter att utbyta all information de lagrar med i stort sett vem fan som helst. Du har definitivt rätt i att det är ett korkat förslag.

Mr Handley skrev:
> Btw, varför har FRA inte lyssnat i kablar
> tidigare? De har ju plockat satellitsignaler sedan
> -76 och radiosignaler innan det... Eller har man
> kommit på något om gör att man behöver
> lagstöd för att fortsätta?

Det har sagts i klartext, och har sedan länge gjorts en anmälan just för att de har utfört illegal avlyssning och lagrat information av den typ som nu diskuteras.

the_TnT skrev:
> Men det är inte möjligt att
> routa all internettrafik genom en enda apparat,
> eller samling apparater. Det skulle bli en
> flaskhals utan dess like!
>
> TDC har 10 GB/s i sina stamnät, Banverket har
> också rejält med kapacitet. För att nämna
> några, går liksom inte att skicka alla de
> ettorna och nollorna genom samma filter.

Den samlade datamängden sverige genererar går utan vidare att routa genom ett filter för att vidarebefodra det som fastnar till beräkningsnoderna i FRA's kluster. Faktum är att den switchkapacitet som behövs ryms i lite drygt 6U rack utrymme och då är filtreringen utförd. Större datamängder än vad sverige genererar routas dagligen genom ett flertal datacenter världen över. Här är det ovanpå allt fråga om att parallelt med flödet köra ett sidospår och analysera. Kina har länge routat trafiken genom aktiva monitorer där trafiken först godkänns innan den skickas vidare. Klart mer krävande än vad det gäller här. (Efter filtreringen är det en helt annan fråga, men det är därför FRA har sitt kluster. Och därför vi kommer använda 1024 bitars RSA nycklar eller bättre)

T.R.S. (fd TRS) skrev:
> Gäääääääääässsp! Har man rent mjöl i
> påsen vad är problemet? Försvaret kommer inte
> jaga er för att ni sitter o tankar senaste
> Absolute Music eller nåt...

Nä, men per begäran kan de lämna ut informationen till tex polisen. Någonting polisen inte själva lyckas få domstolstillstånd för är just avlyssning i syfte att ta fast fildelare, då det inte anses tillräkligt allvarligt för att berättiga en sådan kränkning av den personliga integriteten. FRA blir ett sätt att gå runt det. Och FRA är som sagt en civil myndighet.

Obed skrev:
> FRA sanningsministeriet eller vad det heter har
> världens femte största dator för ändamålet,
> sades det på P1.

Det inhandlades för ett tag sedan till en ospecificerad myndighet i sverige in ett kluster, en så kallad superdator, som mycket riktigt landar på 5'te plats internationellt när det gäller beräkningskapacitet. Det spekulerades på IT forum lite varstans om att den skulle ha landat på FRA, och någon vecka senare bekräftades det officiellt.

(Ledsen, det här blev lite halvstort.)
B!

Mr B skrev:
> (Ledsen, det här blev lite halvstort.)

Hade du sparat in på dumheterna hade det räckt med hälften.

Mr B skrev:
> Det inhandlades för ett tag sedan till en ospecificerad myndighet i sverige in ett kluster,

"Budgetmaximering" som det kallas inom offentlig sektor.
Ju mer man bränner i år, desto mer kan man få i nästa års budget.

> superdator, som mycket riktigt landar på 5'te plats internationellt när det gäller beräkningskapacitet.

Ja, med lite tur så kanske det där klustret orkar knäcka åtminstone ETT email steganograferat och krypterat med en svenssonmässig asymmetrisk 1024-bitarsnyckel redan innan solen övergår i en supernova. Bravo!

Ja, titta inte i min riktning. Jag ser det som en självklarhet att de inte kommer kunna knäcka krypterade emails, men de kommer utan vidare kunna ta del av en hel del banktrafik där man inte bytt nyckel till sitt SSL skydd på år och dar. Jag vill minnas att jag påpekade mer än en gång att just ordentlig kryptering med så kallat säkra nycklar kommer att hålla dem på mattan.
B!

oxr skrev:
> Ibland förblindas tydligen förståndet av
> inblicken i tekniska lösningar.

Kan du inte specificera lite vad du menar? Jag förstår inte.

mytomspunnen skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ibland förblindas tydligen förståndet av
> > inblicken i tekniska lösningar.
>
> Kan du inte specificera lite vad du menar? Jag
> förstår inte.

Det är skönt när andra erkänner först.

Mr.B, jag var väl kanske lite ironisk då. Jag röstar på dig.

oxr skrev:
> Ibland förblindas tydligen förståndet av
> inblicken i tekniska lösningar.

Jepp, ska köra work shop med en kund som hamnat där imorgon.

Alltså, skulle FRA sitta och titta vad jag har för mig på banken? Visst, det finns problem med den här lagen men att det tekniskt går att ta reda på om jag betalat hyran i tid ser jag inte som ett problem i praktiken.

oxr skrev:
> Alltså, skulle FRA sitta och titta vad jag har
> för mig på banken? Visst, det finns problem med
> den här lagen men att det tekniskt går att ta
> reda på om jag betalat hyran i tid ser jag inte
> som ett problem i praktiken.

Men om du är misstänkt terrorist eller om du misstänks kunna ha samröre med terrorister (du har ju t.ex. haft palestinasjal i din ungdom, bara en sån sak. Vet man ju hur såna är liksom.) är det fullt möjligt för FRA att utan något som helst rättslig koll eller inblick från någon instans gå in och kolla vad du har köpt och när. Det, om något, är väl att klassa som relevant information om man t.ex. vill spåra var folk befinner sig? Det är väl precis exakt det som är Stora problemet med lagen? (Om inte, exakt vad är det du tycker är problemen med lagen?)

Visst, snälla sverige skulle väl i dagsläget inte missbruka sådana här obegränsade befogenheter, men dammluckorna är minst sagt vidöppna.

Farorna med detta system är långt större än farorna vi lever med idag.

Systmet skapar en otrygg känsla för många individer i sverige, det kan i förlängningen skada den demokratiska processen i landet. Den skadar förtroendet för regerigen och vårat stadsskick..

Det finns så sjukt mycket nackdelar med systemet.

Det finns inget terrorhot mot sverige och kommer inte finnas så länge våran regering sköter sig.

Om de lyckas fånga några kriminella MC knuttar med detta system så är det mycket förlorat och väldigt lite vunnet. Till ett högt pris.

Jag tror det handlar om just underrättelseutbyte med andra länder, industrispionage och möjligheten att kunna kartlägga företag, organisationer, personer osv. Datanerdar och politiker med storhetsvansinne.

//K

Icke-problem: Man kan se hur stort Sven Svenssons bankomatuttag var.
Problem: Man kan se hur belopp förflyttas via al-Barakesh och därmed kan man föra upp personer på hemliga FN-listor och tvinga dem att leva på släkt och vänners välvilja till den tar slut och personerna bokstavligen svälter ihjäl.

Och då kan man tycka att det är två sidor av samma sak, vilket det visserligen är, men vill man övertyga någon som inte är så insatt, till exempel mej, att den nya lagen är ett stort problem så får man vara lite mer övertygande än att staten kan se vad du handlar på konsum. Vissa argument i den här tråden är av samma kaliber som när jag för femton år sen försökte få folk att förstå att en av de viktigaste anledningarna till att Sverige inte skulle gå med i EG var att EG hade bestämmt att en gurka inte fick vara böjd hur som helst. Och vem brydde sig om en sne gurka?

Angående ditt terroristexempel så har jag lite svårt att förstå vad som blir värre med den nya lagen jämfört med hur situationen var tidigare. Som jag ser det så innebär den nya lagen att FRA kan upptäcka grejer som inte upptäckts förut, men att övriga rutiner, alltså att SÄPO kan lägga pussel utifrån vad man pysslar med genom helt vanliga husrannsakningar mot min Internetleverantör, är väl samma sak som tidigare?

Jag kan se att det är ett problem i sig att allt övervakas, men jag har lite svårt att se vad som blir problemet när detta ska omsättas i praktiken. Försöken i den här tråden har tydliga drag av sneda gurkor.

Det jag är orolig för är någon slags IB - the Return, med brännmärkningar via Regeringskansliet. Exakt vad det skulle innebära vet jag inte riktigt.

kebarb skrev:
> Det finns inget terrorhot mot sverige och kommer
> inte finnas så länge våran regering sköter
> sig.

Jo, det gör faktiskt det.

Terrorhot uppkommer som ett resultat av tvivelaktig utrikespolitk, så länge denna terror riktas mot länder som för en tvivelaktig utrikespolitik så struntar jag i detta. Och anser att sverige borde göra detsamma. Varför skall sverige som nation uppbära konsekvensen av andra länders tvivelaktiga ageranden?

Sverige skall varken uppmuntra terroristhandlingar eller "gå med i kriget mot terrorismen". Varför skall sverige lägga en enda lusen krona på att försvara ex. amerikanska och brittiska intresse när dessa länder själv gör precis allt de kan för att skapa och underhålla konflikt med extrema element.

Svenska skattebetalare finansierar redan fredsbevarande styrkor i ett land där USA har ställt till med en massa oreda, det är nog så illa. I min mening borde USA stå för hela notan eftersom det är deras soppa som kokar och eftersom det är mestadels deras industri som gynnas av de ekonomiska utsugeriet som pågår ex. i mellanöstern just nu.

Om någon i sverige är rädd för terrorister så är denna rädsla en produkt av propaganda som endast påverkar naiva eller islamofobiska personer. Tills dess att det första terrorattentatet inträffar på svensk mark med svenskar som mål kommer jag att vidhålla denna ställning.

Om svenskt spionage fångar terrorister så är det med all sannolikhet ett hot riktat mot andra än oss själva, och varför skall sverige bekosta infrastruktur avsedd att skydda andra länder?

Nu handlar det knappast om endast terroristbekämpning, utan även organiserad brottslighet och industrispionage osv.. Men just argumentet om terrorism är inget annat än patetiskt.

//K

(jag förutsätter alltså i mitt argumenterande att begreppet terrorism idag, generellt, endast tillskrivs ickestatliga våldsutövare av semitiskt ursprung med islamistisk trostilldelning)

Senast redigerad av en moderator:
oxr skrev:
> svårt att förstå vad som blir värre med den nya lagen jämfört med ... helt vanliga
> husrannsakningar mot min Internetleverantör, är väl samma sak som tidigare?

För en husrannsakan behövs en brottsmisstanke för ett brott som kan ge minst straffet X och att en åklagare ger sitt bifall.

Med den nya lagen behövs inte längre det bjäfset, dörren står öppen. FRA kan knalla in i vilket hus som helst och rota bland dina saker. De kommer leta efter suspekt litteratur i din bokhylla, narkotikaklassad medicin i badrumsskåpet och sannolikt anteckna i sitt lilla register att oxr minsann har en bok av författaren Y och har en drog hemma utan recept.

Bara det att det sker helt automatiskt, det är inte längre ett jobb som tar några gubbar ett par timmar per hushåll. Det sker hela tiden, i realtid, hemma hos alla. Det är det som är så skrämmande.

Kryptering gör det svårare för dem att forcera dörren till ditt hem.

Dessutom är sannolikheten att man faktiskt hittar en terrorist nära noll, så det där med terroristspaning är bara skådespel och bröd.

Mr B: Tänkte inte på det, angående filtreringskapaciteten och framför allt ditt exempel med Kina...

TnT: du bryter citatet på fel plats. Det du citerat av mig är kopplat till Eriks exempel med en lös terrormisstanke, vilket sannolikt har ett minsta straffvärde på mer än två år. I det fallet menar jag att den nya lagen troligen inte gör någon större skillnad. Säpos befogenheter och hemlighetsmakeri när det gäller brott mot rikets säkerhet är antagligen ganska stora redan tidigare.

Men jag är fullt införstådd i det allmänna planlösa rotandet i mitt medicinskåp och det tycker jag är ett problem, trots att jag inte riktigt förmår förstå hur/om problemen kommer att yttra sig i praktiken.

oxr skrev:
> sne gurka?
>

Det har du rätt i!
TNT:s inlägg ovan är iaf sanningen, hela sanningen och ingenting förutom sanningen. Mer klart då?

oxr skrev:
> tycker jag är ett problem, trots att jag inte
> riktigt förmår förstå hur/om problemen kommer
> att yttra sig i praktiken.

Kanske genom att du blir avskedad från ditt jobba för att du bedöms som olämplig att jobba som fältassistent för att du klickade på en länk på happy som gick till någon site med värre bilder än landroverbilden.

Vem kan säga att det är fel att skydda "ungdomar på glid" nu när vi har informationen? Att skydda utsatta ungdomar är ju lika behjärtansvärt som att jaga terrorister. Fast du kommer naturligtvis aldrig att få reda på varför du blev avskedad. Bara att du är olämplig. Som bonus får du inte träffa dina barn under tiden som ditt ärende utreds. Vi måste ju skydda barnen.

Nu tror jag inte att det scenariot är speciellt realistiskt, men om du hade frågat mig för ett par år sedan om en borglig regering skulle rösta fram en lag som FRA-lagen hade jag bara skrattat åt det orimliga i det. Nu skrattar jag inte längre...

oxr skrev:
> I det fallet menar jag att den nya lagen troligen inte gör någon större skillnad.

Då är jag med, trodde väl inte du skulle vara så blåst som jag trodde. ;)

oxr skrev:
> inte riktigt förmår förstå hur/om problemen kommer att yttra sig i praktiken.

Nej, det är just den osäkerheten som är otäck. Vi vet inte vad det kommer innebära i praktiken. Kanske är sittande regering "snäll" men vad händer i framtiden? Vad är det för informationsutbyte som sker mellan FRA och andra regeringars motsvarande instanser? Vad innebär det t.ex. för nysvenskar som skickar pengar till sina släktingar i gamla landet?

Guantanamo för väl anses vara en terrorhandling om något, bidrar vi till sådant med spaningen?

oxr: Skillnaden är att nu behöver man en misstanke som är underbyggd på något sätt (tänk: personen har setts ge ett kuvert med pengar till någon som man vet är busig, har setts springa från en plats som nyss exploderade, etc.). I fortsättningen behövs det bara en fördom för att snoka hos någon (tänk: personen heter Muhammed, röstar vänster om S, etc.)

kebarb skrev:
> Terrorhot uppkommer ...

> Om någon i sverige är rädd för terrorister så
> är denna rädsla en produkt av propaganda som
> endast påverkar naiva eller islamofobiska
> personer.

Du vet inte vad jag bygger min "rädsla" på. Jag tror att det förekommer en del idébildning och pengainsamling i Sverige och jag blir inte förvånad om det även pågår en hel del rekrytering. Jag är kanske inte så oroad över ett angrepp på Sverige, däremot tycker jag synd om de vilsna personer som fångas upp av de här rörelserna. Terrorattentat som finansieras och organiseras i Sverige för att utföras någonannanstans tycker jag är en sak för Sverige att bry sig om, även om det inte är Hötorgsskraporna som är målet för attentat.

Jag grundar inte min uppfattning på saker som jag läst om på Internet utan på saker jag sett i verkligheten och på personer jag träffat.

TBone skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > tycker jag är ett problem, trots att jag inte
> > riktigt förmår förstå hur/om problemen
> kommer
> > att yttra sig i praktiken.
>
> Kanske genom att du blir avskedad från ditt jobba
> för att du bedöms som olämplig att jobba som
> fältassistent för att du klickade på en länk
> på happy som gick till någon site med värre
> bilder än landroverbilden.

Ja, precis. Någon slags IB - the Return.

oxr skrev:
> Ja, precis. Någon slags IB - the Return.

Fast med betydligt större informationsflöde rörande betydligt fler personer. Och automatiserad process.

Jag mailväxlade med en riksdagsledamot (som jag röstat in) angående den här frågan.
Märkligt vad övertygade de folkvalda verkar vara att avlyssningen är bra -
bara man kan "kontrollera" den! Dessutom skall avlyssningen utföras av en militär myndighet.

Bra att pressen har uppmärksammat frågan.

camaleonte skrev:
> Ser bara en möjlig lösning på detta - en kopia
> av allt skit man skickar går med fördel till
> fra@fra.se och jobb@fra.se samt webmaster@fra.se
> så ska vi se exakt hur jävla länge det är kul
> att signalspana...

Bra att lägga in som hänvisningsadresser i autosvar tillsammans med elaka sökord
på min gamla home.se-adress (som inte går att använda längre pga all spam).

oxr skrev:
> vilsna personer som fångas upp av de här rörelserna.

Visst vore det bra om man kunde hindra sådant, om det så rör sig om Hans Scheike, "Knutby" eller al-Qaida. Men jag tror inte det är vad man vill åstadkomma med filtret.

Vore det för att stoppa internetrekrytering till tveksamma organisationer och sekter skulle jag nästan tycka det var en bra idé, om det var väl specificerat samt offentlig vilka organisationer som anses tveksamma. Men bara nästan.

oxr skrev:
>
> Jag grundar inte min uppfattning på saker som jag
> läst om på Internet utan på saker jag sett i
> verkligheten och på personer jag träffat.

Tänk om "Staten" gjorde likadant. Då skulle ju en "kartlägging" vara relevant. En av CIA:s (och andra organisationers) "lärdomar" från de senaste årens assymetriska konflikter är att just "humint" (dvs folk som faktiskt umgås med folk) är ovärdeligt.

kebarb skrev:
> Terrorhot uppkommer som ett resultat av tvivelaktig utrikespolitik

Vilken förmäten och vilseledande förenkling: terrorismens ursprung och orsaker är oändligt mycket mer komplicerade och dessutom varierar de från fall till fall.

Visst finns terrorhot i Sverige. För inte så länge sedan gick jag förbi universitetshuset i Uppsala och fann till min förvåning en järnring av poliser runt det. När jag frågade vad som var på gång fick jag beskedet att konstnären som hade gjort någon karikatyr av profeten (som rondellhund) deltog i en debatt i aulan med påföljd att det hade kommit terrorhot. Somliga får man konstatera har inte kommit längre än till missgärningsbalken från 1734 enligt vilken den ”som av uppsåt, med ord eller skrifter, lastar och smädar Gud, hans heliga ord och sakramentet, miste livet...”.

Jag tycker intensivt illa om den nya lagen och anser att den bör avskaffas å det snaraste. Å andra sidan trodde jag att FRA och andra spionorganisationer sedan länge signalspanat på webben efter potentiella terrorhot, och jag kan inte säga att jag varit speciellt upprörd över det.

Per skrev:
> Visst finns terrorhot i Sverige.

Fånen Lars Vilks har gjort några upprörda ja, men inte på samma sätt som de lyckades med i Danmark.

> Å> andra sidan trodde jag att FRA och andra
> spionorganisationer sedan länge signalspanat på webben

Det har de, de har bara inte kunnat tvinga alla internetleverantörer i Sverige att installera deras prylar. Det kan de nu.

42Hz skrev:
> Snart kommer det en lag som förbjuder kryptering med icke godkända program...

Än sen då, det är ju bara folk som har något att dölja som krypterar.

Allvar: USA har väl fortfarande exportförbud på krypteringsteknik till vissa länder, inte för att det spelar någon större roll då man kommer över den ändå.

Jag tror fortfarande inte gemene man kommer kryptera, det är för besvärligt. Men jag hoppas alla gör det i protest mot lagen.

the_TnT skrev:

> Det har de, de har bara inte kunnat tvinga alla
> internetleverantörer i Sverige att installera
> deras prylar. Det kan de nu.

Jo, det är distinkt obehagligt och borde inte tillåtas. Terrorhoten är alldeles klart ett hot mot det öppna civila samhället. I USA har staten fått oanade friheter till intrång efter 911. I Tyskland medförde RAFs aktiviteter en rad obehagliga lagar.

1984 here we come

Bibeln har ju annars en profetia om att ett storebrorssamälle ska uppstå i slutet på tidsåldern(förmodligen har orvell läst den innan han skrev 1984) där endast den som har "märket" på sig kan handla

Ett saftigt terrordåd ännu värre än 911 så kommer vi förmodligen att ta kliv mot ännu mer kontroll av samhällets medborgare

Senast redigerad av en moderator:
TBone skrev:
> Kanske genom att du blir avskedad från ditt jobba
> för att du bedöms som olämplig att jobba som
> fältassistent för att du klickade på en länk
> på happy som gick till någon site med värre
> bilder än landroverbilden.

Glöm det. Jag är dömd för tillverkning av sprängämne, olaga vapen innehav, och en massa annat i en lång lista (ni skulle se listan först, och ni får för er att jag är värsta terroristen / MC snubben, och sen se mig i verkligheten. En lång tunnis.) Eftersom ni vistas på samma internet fora som jag, kommer ni varje gång jag försöker få visum för att åka till USA fastna i svepet eftersom USA ber FRA om uppgifter gällande mig och alla mina kontakter. Om de samtidigt råkar konstatera att ni cyklat mot röd gubbe, skickar de informationen till polisen som skriver ut böter och skickar hem till er.

Jag byggde fyrverkeripjäser som hobby. Inte helt lagligt. Tyvärr stämplar Amerikanare tydligen det som terrorvapen. Antar att det är det där med tillverkning av sprängämne som gör det.

bng skrev:
> Jag mailväxlade med en riksdagsledamot (som jag
> röstat in) angående den här frågan.
> Märkligt vad övertygade de folkvalda verkar vara
> att avlyssningen är bra -
> bara man kan "kontrollera" den! Dessutom skall
> avlyssningen utföras av en militär myndighet.

Vad? Ska inte FRA utföra avlyssningen? För FRA är en CIVIL, inte MILITÄR myndighet. Är det vad du får från din in röstade politiker vill jag be dig upplysa denne om att dess bristande kunskap och insikt i frågan är skrämmande tydlig.
B!

Det mest skrämmande i mina ögon är att myndigheten konsekvent använder all makt som står till förfogande förr eller senare. Och att detta fina instrument som nu skall byggas upp ochså kommer att missbrukas vartåt det lider.

FRA skall ju som bekant leta efter vad de blir tillsagda att leta efter. Och uppdragsgivarna kommer variera stort. Däribland givetvis säpo och andra dylika suspekta samhällsorgan. Just idag är väl detta ett fiktivt problem men hur ser det ut om 20 år?

Nåväl, jag har mest skummat tråden och det här är kanske inte nya tankar, ville bara skriva av mig lite...

VO2max skrev:
>

Juste citat från Benjamin Franklin på slutet (från 1755): "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Eller på svenska "Den som är beredd att offra delar av sin frihet för tillfällig säkerhet förtjänar varken eller."

Atlas: Jag tror inte SÄPO är ett problem i den här frågan. Säpos officiella inställning till förslaget var minst sagt kritisk (med hänsyn till integritetsfrågor etc.)... :)

Mårten skrev:
> Atlas: Jag tror inte SÄPO är ett problem i den
> här frågan. Säpos officiella inställning till
> förslaget var minst sagt kritisk (med hänsyn
> till integritetsfrågor etc.)... :)

oficiella ställning idag ja... hela sveriges oficiella ställning till ett liknande förslag om det kommit för tio år sedan hade varit kul att se. Saker ändras helt enkelt, det är det som är problemet i den här frågan, tycker jag.

oxr skrev:
> kebarb skrev:
> Du vet inte vad jag bygger min "rädsla" på. Jag
> tror att det förekommer en del idébildning och
> pengainsamling i Sverige och jag blir inte
> förvånad om det även pågår en hel del
> rekrytering. Jag är kanske inte så oroad över
> ett angrepp på Sverige, däremot tycker jag synd
> om de vilsna personer som fångas upp av de här
> rörelserna. Terrorattentat som finansieras och
> organiseras i Sverige för att utföras
> någonannanstans tycker jag är en sak för
> Sverige att bry sig om, även om det inte är
> Hötorgsskraporna som är målet för attentat.

Att rekrytering och pengainsamling förekommer i sverige är jag själva också ganska säker på. Men hurvida jag ser det som ett problem för serige är jag inte säker på, och vart skall sverige dra sin gräns för hur mycket vi skall bistå andra länder med underrättelse och försvar? Kontra hur vida vi skall låta andra organisationer använda vårt land för att organisera ett motstånd mot tvivelaktig eokonomisk, politisk och militär ockupation.

Jag kan hålla med om att det är sunt och riktigt att motverka terrorism även mot andra länder, men endast under förutsättningen att politiken är likriktad.

Dvs om det fanns någon ryggrad i sverige så skulle vi haffa människor som konspirerade för att skada civila i tredje land (terrorister), SAMT upphöra med export och utveckling av vapen som säljs till agressiva nationer som underbygger själva förekomsten av just dessa terrorister.

Om vi fortsätter sälja och utveckla vapen åt dessa länder så bistår vi dem, jag ser ingen anledning att det biståndet skall utökas genom att samla information om deras "fiende" och lämna över denna på bekostnad av svenska skattebetalare.

Ingen har monopol på dödande av människor, och inget sätt är finare än det andra. Att stödja dödandet av människor från västerligt håll samtidigt som man försöker förhindra motreaktionen är i min mening dubbelmoral. Bäst vore att arbeta för mindre våld på alla moraliskt tänkbara sätt.

Och vem är det som definierar terrorism? Skall det vara olagligt att samla in pengar till Al-Qaida, Hamas, Hezbollah osv.. Eller finns det någon med insikt stor nog att faktiskt kunna se skillnad mellan dessa organisationer och deras respektive funktioner?

Frågan är väldigt komplex, och jag anser att sverige skall bidra till att skapa fred genom öppna demokratiska organ och inte genom att ytterligare polarisering eller ställningstaganden för eller emot det ena/andra.

//K

Tillbaka
Topp