Ja efter expressens generiska mail har ju diskussionen fortsatt med lite riksdagsfolk. Jag har nu fått två generiska svar men då jag svarar tillbaka så vet jag att det kommer läsas. Helt i onödan? javisst självklart men jag har redan förklarat att jag accepterar min roll som Don Quiote i detta. Det känns ok ändå.
För den som orkar, här är sista svaret till "Roger" och hans mail nedanför mitt:
Hej Roger,
det är synd att du svarar med ett generiskt svar på min mail då mitt mail inte på något sätt handlar om nedan berörda fråga. Vilken ju du så elegant sidesteppar förresten... får se nu:
"Ett mejl mellan två svenska användare
kommer inte som Expressen påstår att "avlyssnas av FRA" oavsett om det
skulle passera landsgränsen." -kommer inte avlyssnas alltså..
"Därför kan det inte helt uteslutas att inrikestrafik rent
tekniskt skulle kunna bli åtkomlig för FRA" -kommer alltså att avlyssnas hursomhelst...
"Det innebär dock inte att
trafiken får inhämtas - för det krävs att trafiken är relevant för svensk
utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre
hot mot landet." om du hade läst mitt mail till dig så hade du förstått att min oro inte berör de idag uppsatta kriterierna utan vikla kriterier som kan komma sättas upp.
Att försöka dra folket vid näsan på detta sättet och inte tillåta sig diskutera frågan ordentligt utan att svamla bort kärnfrågan (integriteten och den långsiktiga demokratisäkerheten) med dimridåer tyder inte på ett synsätt som är förenligt med det ansvar som krävs för att kunna hantera ett sådant system som nu byggs upp.
Det är inte genom att bygga in en känsla av otrygghet i ett samhälle som man bygger ett tryggt samhälle.
-Jag röstade på Centern i förra valet men alliansen kommer inte att få min röst igen. Min röst kommer nästa gång att hamna på miljöpartiet då jag tycker att de vidhåller ett politiskt patos även om det finns många frågor som jag inte delar med dem. Skulle oxå tro att alliansen genom detta drag i stort sätt har garanterat SD en plats i riksdan. Så får man på allvar skämmas för att vara svensk.
Betänk också att om det är en utväckling som kommer hålla i sig (vilket ju är troligt sett till europas utväckling i stort) kommer partier som SD att snart sätta sökkriteriena för FRA. Det är i mina ögon en kärnfråga, inte huruvida nån sniffar igenom min mail, jag är ju en vit, skattebetalande stockholmare. Och viktigast av allt: inte muslim.
MVH Pär S
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Roger Tiefensee [mailto:roger.tiefensee@riksdagen.se]
Skickat: on 2008-07-02 14:16
Till: Pär Sköld
Ämne:
Hej,
Tack för ditt mejl om FRA. Det är lite synd att du inte skickar ett
personligt mejl utan använt dig av Expressens massmejl, eftersom det
innehåller felaktiga påståenden. Ett mejl mellan två svenska användare
kommer inte som Expressen påstår att "avlyssnas av FRA" oavsett om det
skulle passera landsgränsen.
Inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur
detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan