[OT] Tråden om villapannor

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Hemma nu och har fått igång pannan. Eller
> cirkulationen rättare sagt. Tror det är någon
> klåfingrig inneboende (fast han inte erkänner
> det) som har skruvat på ett par kranar så att
> vattnet inte kunde passera som det skulle.
> Cirkulationspumpen var het men inte torr som tur
> var. Nu ska jag elda pellets så elementen balnar.
>
> Tack för alla tips!

Härligt att höra! Vad bra att min teori inte stämde! :)

Frid!

Miracle skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hemma nu och har fått igång pannan. Eller
> > cirkulationen rättare sagt. Tror det är
> någon
> > klåfingrig inneboende (fast han inte erkänner
> > det) som har skruvat på ett par kranar så att
> > vattnet inte kunde passera som det skulle.
> > Cirkulationspumpen var het men inte torr som
> tur
> > var. Nu ska jag elda pellets så elementen
> balnar.
> >
> > Tack för alla tips!
>
> Härligt att höra! Vad bra att min teori inte
> stämde! :)
>
>
> Frid!

Ja väldigt bra tycker jag oxå :)

Undrar hur det gick för Naugas idag...

fhloston skrev:
> mn skrev:
> -----
>
> > # Har du manuell schuntstyrning? Då lär du
> > kanske behöva öka lite nu på vintern. Vill
> du
> > spara pellets så skaffa styrd schuntstyrning,
> > kostar ca 4000kr om du installerar själv och
> det
> > är hyfsat lätt. Betalar sig på en vinter.
>
> Jag blev nyfiken på detta, vad gör den? Vi har
> en halvgammal elpanna, där vi behöver
> (fin)justera panntempen beroende på utetemp.
> Skulle en sån kunna hjälpa?

Köp en sån här http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=danfoss ecl comfort 110 , välj 24 voltsvarianten så får du installera själv. I grundmodellen styr den bara på utomhustemperstur vilket är ett stort lyft mot ingen styrning. För ännu bättre styrning köper du också till en inomhusgivare och kopplar till (vilket nämndes i tråden). Den styr schuntventilen hela tiden så att du inte eldar för kråkorna.

Tjabba skrev:

Utetemp är ingen bra referens, bättre med inomhusgivare som känner "rätt" utomhusgivaren har ingen aning om hela släkten är på besök och sitter och svettas inomhus. bättre är isåfalla med en kombo av utomhustempen+inomhusgivare kör själv den varianten, där jag laddar en acktank med utomhuskurva för att sedan shunta ut värmen efter behov i varje våningsplan efter rumstemperaturen.

mn skrev:
Köp en sån här http://www.rinkabyror.se , välj 24 voltsvarianten så får du installera själv. I grundmodellen styr den bara på utomhustemperstur vilket är ett stort lyft mot ingen styrning. För ännu bättre styrning köper du också till en inomhusgivare och kopplar till (vilket nämndes i tråden). Den styr schuntventilen hela tiden så att du inte eldar för kråkorna.

Tack.

Får se om vi tar tag i detta nu, eller väntar tills dess att vi byter från elpanna till någon värmeväxlarlösning.

Det finns en utegivare till befintlig panna, men den kurvan som styr tempen på utgående vatten är inte perfekt avvägd för huset (att byta kurva skulle bara bli sämre). Någon nämnde att vi borde byta termostater på elementen också. Panna och termostater är gissningsvis 15-20 år, rören är från 1960 (tidigare oljeeldat radhus).

mn skrev:
> Efter 15-20 år är nog många termostater ur
> funktion. Rätt billigt att byta.

+1
Tex Danfoss har de här: http://www.danfoss.com/Sweden/Produ...ler/b1eb5762-12e9-460f-ae1b-0de973f9043d.html
Billiga är de också: http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-2000-m/

Det finns förstås både mer avancerade och då även dyrare alternativ.
Ett som är stegvis uppbyggbart är eQ-3 MAX! http://www.eq-3.de/max-heizungssteuerung.html
Säljs av Conrad: http://www.conrad.se/tpl_inhalt.htm...customer-01-aa/info/hus/max_varmestyrning.htm

/Håkan

HåkanC skrev:
> mn skrev:
> -----
> > Efter 15-20 år är nog många termostater ur
> > funktion. Rätt billigt att byta.
>
> +1
> Tex Danfoss har de här:
> http://www.danfoss.com/Sweden/Products/Categories/
> List/HE/Radiatortermostater/Regulatordelar/Regulat
> ordelar-for-icke-Danfoss-ventiler/b1eb5762-12e9-46
> 0f-ae1b-0de973f9043d.html
> Billiga är de också:
> http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat
> -2000-m/
>
> Det finns förstås både mer avancerade och då
> även dyrare alternativ.
> Ett som är stegvis uppbyggbart är eQ-3 MAX!
> http://www.eq-3.de/max-heizungssteuerung.html
> Säljs av Conrad:
> http://www.conrad.se/tpl_inhalt.htm?websale8=conra
> d-swe&tpl=tpl_inhalt.htm&include_tpl=../ws-custome
> r-01-aa/info/hus/max_varmestyrning.htm
>
>
> /Håkan

Ja, de var inte dyra, ser ut ungefär som de danfoss som sitter där nu.

Dock är jag lagd åt det hållet att jag gärna gör saker mer komplicerade än vad som behövs, så de där eq-3 ser intressanta ut. Danfoss har också något liknande. :-) (varför hålla sig till gamla beprövade termostater, när det finns elektroniska som säkert strular, hänger sig och blir hackade? ;-) )

Har du shuntreglering med inomhusgivare placerad mitt i huset så kan det vara så att det går att plocka bort de flesta termostaterna på den våningen. Jag har bara två kvar i ett rum som gärna blir lite varmt annars. På övervåningen behövs de dock fortfarande.

Frid!

Senast ändrad:
fhloston skrev:
> Dock är jag lagd åt det hållet att jag gärna
> gör saker mer komplicerade än vad som behövs,
> så de där eq-3 ser intressanta ut.

Vill du ytterligare komplicera det, med en jämnare temperatur och snabbare uppvärmning som "ursäkt", så kan du komplettera med PC-fläktar i underkant av elementen.
Säljs som färdig(?) produkt av: http://www.elementflakten.se
Nej, jag har inte använt dem själv, men jag vet flera som har och de är nöjda med dem.

/Håkan

Lite problem med el-pannan. I morse var det 16 grader i huset. Vattnet till radiatorerna var ca 22 grader, mot förväntade 45, baserat på utetempen och diagram på pannan.

Detta har hänt någon gång tidigare, och nu liksom då, så räckte det med en omstart så steg temperatur på utgående vatten raskt.

Det är en ca 20 år gammal CTC electronic.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för problem?

Ah, äntligen får jag vara lite skadeglad och nöjd över att ha flyttat från hus till lägenhet med fjärrvärme i golv och element :-) (fast jag har också shuntar som jag behövt greja med en del iofs).

jomper sa:
Ah, äntligen får jag vara lite skadeglad och nöjd över att ha flyttat från hus till lägenhet med fjärrvärme i golv och element :-) (fast jag har också shuntar som jag behövt greja med en del iofs).

Nu är jag nyfiken. Men varför flytta från hus till lgh?? Det är ju hemskt jävla instängt och ingen egen tomt/gård, bara en balkong typ.
Men ja fjärrvärme är smutt?

Husets elpanna hade lite humör häromveckan och skickade ut kallvatten från varmvattenberedaren in i radiatorsystemet med övertryck som följd, sprucket kompressionskärl. Förutom dålig värme i elementen porlande 40-50 gradigt vatten ut direkt i avloppet och taskigt tryck i varmvattnet.

Blir inga fler cyklar på ett tag nu...

NLC sa:
Husets elpanna hade lite humör häromveckan och skickade ut kallvatten från varmvattenberedaren in i radiatorsystemet med övertryck som följd, sprucket kompressionskärl. Förutom dålig värme i elementen porlande 40-50 gradigt vatten ut direkt i avloppet och taskigt tryck i varmvattnet.

:'(

Själv har jag betalat handpenning på hus med oljepanna(!) Ska bli spännande. Ny brännare åtminstone, så den är förhoppningsvis effektiv.

mikipedia_ sa:
Nu är jag nyfiken. Men varför flytta från hus till lgh?? Det är ju hemskt jävla instängt och ingen egen tomt/gård, bara en balkong typ.

Det går ju inte att flytta till vilken lägenhet som helst, den vi bor i har kvaliteer som de flesta villor inte har. Extremt lugnt område utan biltrafik förutom till vår parkering, <10 meter från uteplatsen (och den stora inglasade balkongen på våningen över) till havet, <100 meter till båtplatsen, vedkamin på båda våningarna om man ändå vill elda lite.

Och jag slipper klippa gräs, rensa hängrännor, såga ner träd, byta panel, försöka få nån slags ordning på en vildvuxen trädgård etc, det frigör massor av tid till sånt som jag tycker är roligare.

Hugga ved kan jag sakna ibland, likaså det 30 kvm stora uppvärmda garaget. Men lägenheten är iofs 50% större än huset och har ett rum som är dedikerat till cykelmek och friluftsprylar, och ett kallgarage för bil och kajaker.

Kan absolut tänka mig att bo i hus men då ska det ligga enskilt, vara relativt underhållsfritt och på naturtomt med mycket berg. Att bo så långt från civilisationen blev lite bökigt med småbarnslogistiken, och det är skönt att inte vara tvungen att ha varsin bil som ska köras 10+ mil var per dag.

Soluppgångsvy från sovrummet:

24720061636_dd9a32188a_b.jpg

Badstranden där vi brukar bada efter frukost på sommaren, 1 min från uteplatsen:

24313639031_a8638f3fed_b.jpg

Så det gäller bara att välja med omsorg :-)

Edit: Nästan alla som bor i föreningen har haft hus tidigare.

Senast ändrad:
jomper sa:
mikipedia_ sa:

Det går ju inte att flytta till vilken lägenhet som helst, den vi bor i har kvaliteer som de flesta villor inte har. Extremt lugnt område utan biltrafik förutom till vår parkering, <10 meter från uteplatsen (och den stora inglasade balkongen på våningen över) till havet, <100 meter till båtplatsen, vedkamin på båda våningarna om man ändå vill elda lite.

Och jag slipper klippa gräs, rensa hängrännor, såga ner träd, byta panel, försöka få nån slags ordning på en vildvuxen trädgård etc, det frigör massor av tid till sånt som jag tycker är roligare.

Hugga ved kan jag sakna ibland, likaså det 30 kvm stora uppvärmda garaget. Men lägenheten är iofs 50% större än huset och har ett rum som är dedikerat till cykelmek och friluftsprylar, och ett kallgarage för bil och kajaker.

Kan absolut tänka mig att bo i hus men då ska det ligga enskilt, vara relativt underhållsfritt och på naturtomt med mycket berg. Att bo så långt från civilisationen blev lite bökigt med småbarnslogistiken, och det är skönt att inte vara tvungen att ha varsin bil som ska köras 10+ mil var per dag.

Soluppgångsvy från sovrummet:

Så det gäller bara att välja med omsorg :-)

Edit: Nästan alla som bor i föreningen har haft hus tidigare.

Okej, det där var en just lgh? Då har du iprincip allt bra med ett hus men fördelarna med lgh, vilken vinnst!

NLC sa:

Usch då. Ja, det är ju en av anledningarna till att flytta från hus till lght.
Plus slippa trädgårdsarbete/snöröjning
Köra/skjutsa ToR station/skola.

Finns så klart många fördelar med att bo i hus oxå.

Radhus eller hus i villaområde är i mina ögon meningslöst. Fördelen med hus är att det kan ligga utan nära grannar, men får man inte det så är det inte värt nackdelarna imho.

fhloston sa:
Lite problem med el-pannan. I morse var det 16 grader i huset. Vattnet till radiatorerna var ca 22 grader, mot förväntade 45, baserat på utetempen och diagram på pannan.

Detta har hänt någon gång tidigare, och nu liksom då, så räckte det med en omstart så steg temperatur på utgående vatten raskt.

Svårt att säga utan att göra någon analys på plats... Kolla om det finns någon tidkanal eller pumpstopp på årsbasis och att datum stämmer (vet inte om funktionen finns på din panna). Alternativt är det väl någon givare som börjar sjunga på sista eller något elektronikfel.

fhloston sa:
När bytte du cirkulationspump senast?

Azog sa:
NLC sa:

:'(

Själv har jag betalat handpenning på hus med oljepanna(!) Ska bli spännande. Ny brännare åtminstone, så den är förhoppningsvis effektiv.

Grattis! Oljan är billig nu (0.9kr/kWh) så inte så illa jfr direktverkande el. Om du inte tänkt byta ut den direkt så installera utetemperaturstyrning till schunten, betalar sig på en vinter. Se tidigare denna tråd.

Om du tänker byta till värmepump etc glöm inte att du då även måste ordna fläkt till ventilationen.

roskai sa:
fhloston sa:

Svårt att säga utan att göra någon analys på plats... Kolla om det finns någon tidkanal eller pumpstopp på årsbasis och att datum stämmer (vet inte om funktionen finns på din panna). Alternativt är det väl någon givare som börjar sjunga på sista eller något elektronikfel.

Det finns ett tidur för nattsänkning, men det är inte aktivt och alla piggar står likadant, så det borde inte vara det. Jag har inte läst om pumpstopp. Troligen är det som du säger, något elektronikfel, eller glapp i någon givare... Ett relä till ett av effektstegen byttes för några år sedan, så det har ju börjat hända saker...

Igino Cazzola sa:
fhloston sa:
När bytte du cirkulationspump senast?

Aldrig :-) jag har bott i huset 8 år, tidigare ägaren visste inte när oljepannan byttes till el, men vi uppskattar det till ca 20 år, och det troliga är att den aldrig är bytt. Den pumpar dock, och överhettningsskyddet hade inte löst ut, vilket jag gissar att det borde göra om vattencirkulationen stannar.

Nu har vi varmt och skönt. Men jag börjar ju få lite investerarångest. Billigt blir det inte när det är dags att byta.

fhloston sa:
Totteman sa:
En annan som jobbar med fjärrvärmefrågor kan tycka att fjärrvärme är tryggt, bekvämt och enkelt.

Och tar mindre plats. Några grannar som bytt från olja respektive pellets har fått mer nyttig yta i källaren :-)
Mina föräldrar fick ett helt rum till.

Som bonus tog varmvattnet inte slut längre med fyra tonåringar i huset.

Hade jag haft eget hus med en hyfsad tomt, hade jag gjort en hel rad saker.

Bergvärme som fundamentet i uppvärmningen.

Solvärmepaneler för varmvatten på taket.

Inluft ledd genom ett långt rör nergrävt i marken, så det värms några grader kalla dagar. Sen genom en värmeväxlare, så utluftens värme inte helt går förlorad.

En rejäl inventering av husets täthet och se var det läcker värme. Och så åtgärda bristerna. Eventuellt tilläggsisolera hela fasaden.

En mindre värmepanna (ansluten till den vattenburna värmen i huset) som går att elda i med diverse bränslen. Ved, pellets, osv. Nödförsörjning vid extra kalla dagar eller strömavbrott.

geologen sa:
Hade jag haft eget hus med en hyfsad tomt, hade jag gjort en hel rad saker.

Bergvärme som fundamentet i uppvärmningen.

Solvärmepaneler för varmvatten på taket.

Inluft ledd genom ett långt rör nergrävt i marken, så det värms några grader kalla dagar. Sen genom en värmeväxlare, så utluftens värme inte helt går förlorad.

En rejäl inventering av husets täthet och se var det läcker värme. Och så åtgärda bristerna. Eventuellt tilläggsisolera hela fasaden.

En mindre värmepanna (ansluten till den vattenburna värmen i huset) som går att elda i med diverse bränslen. Ved, pellets, osv. Nödförsörjning vid extra kalla dagar eller strömavbrott.

Utan att veta något om husets energibehov så är det vanskligt att säga att man ska investera i bergvärme. Är huset hyggligt isolerat och normalstort så blir lätt återbetalningstiden längre än förväntad livslängd. (Ja, även kollektorslangen har en livslängd, om den ens passar nya pumpen när den gamla är förbrukad).

Bergvärme förekommer i stort sett inte nybyggen, om de inte är över 250 m2 och ligger i landets kallaste delar.

Bergvärmen betalade sig på runt åtta år för mina föräldrar. Men allt handlar inte om pengar utan om smidighet och självständighet också.

Oss avrådde man från bergvärme när vi byggde nyttt förrra året. För litet hus (168 m²) och för välisolerat. Skulle ta för lång tid att betala sig.

Ett nybyggt väl isolerat hus har inte särskilt stort behov av tillskottsvärme.

Har ett problem med golvvärmen hemma och det är att den inte behöver gå så mkt, men jag vill gärna ha lite varmare golv. Går det att lösa?

Vattenburen, termostat och manuell shunt.

geologen sa:
Bergvärmen betalade sig på runt åtta år för mina föräldrar. Men allt handlar inte om pengar utan om smidighet och självständighet också.

Jag skrev inte att bergvärme inte kan vara lönsamt. Har man en tillräckligt hög energiförbrukning så blir det lönsamt, annars hade produkten inte funnits. För egen del skulle jag vara break even på ca 30 år.

Om det inte handlar om pengar och lönsamhet så är det väl passivhus med solceller, solfångare och vindsnurror som gäller?

jomper sa:
Ett nybyggt väl isolerat hus har inte särskilt stort behov av tillskottsvärme.

Har ett problem med golvvärmen hemma och det är att den inte behöver gå så mkt, men jag vill gärna ha lite varmare golv. Går det att lösa?

Vattenburen, termostat och manuell shunt.
Vill du ha varmare golv utan att det blir varmare i rummet får du öppna fönstret (eller öka ventilationen)

eiskall sa:
geologen sa:

Jag skrev inte att bergvärme inte kan vara lönsamt. Har man en tillräckligt hög energiförbrukning så blir det lönsamt, annars hade produkten inte funnits. För egen del skulle jag vara break even på ca 30 år.

Om det inte handlar om pengar och lönsamhet så är det väl passivhus med solceller, solfångare och vindsnurror som gäller?

Beror ju på var man bor också, att börja med att borra i 70 meter lera innan man når berget lär ju inte göra kalkylen bättre.

Bergvärme eller luftvärmepump? Med större hus, hus i norr och/eller lite äldre hus är bergvärme en bra ide att titta närmare på. Längre ner i södra Sverige är annars luft/vätske-pumpar svårt att slå ekonomiskt.

Fjärrvärme? Smidigt med lågt underhåll, tar liten plats då det främst är värmeväxlaren som tar plats, inget/lite arbete efter installation. Men i vissa kommuner är det dyrt, mycket dyrt, och det finns en inlåsningseffekt. Den kommun där det bäst lönar sig (i Nils Holgersson-studien) att minska sin fjärrvärmeförbrukning är Lund, i södra Sverige, med 77 öre/kWh i besparing. Där ligger priset för fjärrvärmeenergi (från Kraftringen) så högt att det nästan touchar elpriset och därmed är egen luft,- luft/vätske-värmepump mycket lätt att räkna hem. (lite förenklat: 1 enhet energi (el) in i värmepumpen ger tre enheter värme ut). Bor man så att man har Kraftringen som fjärrvärmeleverantör ska man med andra ord fundera tungt och länge på värmepump som alternativ till fjärrvärme (eller tungt och snabbt givet det ohemult höga fjärrvärmepriset).

Citat från Nils Holgersson rapporten:

"Kostnadsminskningen för konsumenten kan skilja sig kraftigt åt beroende på var i landet man
bor. Av de studerade kommunerna har Luleå den lägsta kostnadsminskningen (40 öre/kWh
inkl moms) och Lund den högsta (77 öre/kWh inkl moms). Skillnaden är nästan 100 %!
Medelvärdet för urvalet av kommuner ligger på 62 öre/kWh inkl moms. Den stora skillnaden
beror framför allt på att fjärrvärmen i Lund är betydligt dyrare än i Luleå. "

http://www.nilsholgersson.nu/filead...ergieffektiviseringsrapport2015-rev150617.pdf

Vi räknade på fjärrvärme vs bergvärme i vår förening eftersom värmen är den största utgiften vi tillsammans med räntor. Bergvärme går att räkna hem, men det är inga stora marginaler och om det börjar gå sönder saker så kan det bli en dålig affär.

Men det är ju svårt att veta prisutvecklingen på fjärrvärme, och inlåsningseffekten är inte så rolig.

För oss är en luft-vatten pump det sista alternativet. Anledningen är att enda stället vi kan ha utedelen på är utanför sovrummet. Vi sover alltid med öppet fönster och bägge är känsliga för sådana ständiga surrande susande ljud. Mekanisk ventilation tex, går bort. Jag har bott i, har en lägenhet i fjällen, och bor mycket på hotell med mekanisk ventilation. Självdrag ftv!

Fast mekanisk frånluft stör ju bara om utsugen är placerade så att de stör. Vi har utsug i alla badrum och i köket, och tilluft i alla andra rum.

Kan man bygga tysta FTX-lösningar? Vi har precis knäpptyst hemma (i sovrummen), men funderar på att dra in ventilation. Har sett taffliga installationer med kombinerade köksfläkt/ftx-aggregat som fullkomligt viner i hela huset.

Tillbaka
Topp