[OT] Tråden om villapannor

Vi fick typ 3 dagars framförhållning för borrande, radiotystnad i 2 mån, sen 1 dags framförhållning för leverans och installation.
Allt som allt klart ca ett halvår efter beställning.

Mycket spännande år :p
Som en jag pratade med som hade begärt offert från flera borrfirmor. Helt plötsligt en dag så kom det en firma och började att borra, en som inte fått offerten. Chansade mest på att de var billigast och körde igång.
Hade det varit jag så hade de fått borrat klart och sedan sagt till dem att jag inte beställt någon borrning.

Inte mycket till förvarning i alla fall.

Så byta i förtid eller köpa ett par stycken och ha i garaget i reserv
Om priserna fortsätter att öka i den takt som skett det senaste 1,5 åren så är det i nuläget en betydligt bättre investering än börsen och troligen även ränta på nischbank. Finns bara viss risk att investeringen blir gammal i garaget och osäljbar när det är dags att sälja den..... ?

Hur mycket frost brukar bli innan avfrostning?
I gamla huset hade vi en Daikin (vi kör fjärrvärme numera. Mmmmhh) som gärna frostade igen vid hög luftfuktighet och låga plustemperaturer. Den förde ett jävla liv nån timme under avfrostningsprocessen men inte mycket längre än så.
Den borde ju känna av själv hur nedisad den är?

I gamla huset hade vi en Daikin (vi kör fjärrvärme numera. Mmmmhh) som gärna frostade igen vid hög luftfuktighet och låga plustemperaturer. Den förde ett jävla liv nån timme under avfrostningsprocessen men inte mycket längre än så.
Den borde ju känna av själv hur nedisad den är?
Frågan är hur ofta eller vid hur mycket is.
Jag vet inte hur det funkar. Google säger nåt om luftflöde. Handbook säger att det kan behövas justeras av installatör.

Jag har aldrig tänkt på att det brukar blir frost men jag brukar inte kolla heller. Jag får väl se om det fortsätter att bygga på igen.

Två givare bytt och nu funkar det. Killen var frågande till att det skulle ökat förbrukning men jag vill nog påstå att jag ser en normalisering.

ok, dags igen. Det är lite stökigt eftersom e-ons dongle har problem med wifi och vädret har precis slagit om, men det verkar som om elpatronen inte slår av MEN vattnet blir inte varmare. Om jag startar om pannan så är elpatron(tillskott) av i 40 minuter och sen går den på igen för att bli på. Det jag inte förstår är att temp på vattnet ut är konstant. Om pannan står och eldar så borde vattnet bli varmare? Det ligger nu enligt inställning på ca 40 grader.

Jag har försökt fixa wifi så jag får lite mer info innan jag testar igen.

EDIT, kan vara att det går rätt nu efter omstart om vvb tog lite tid på sig och valde att bränna på samtidigt som min fru gjorde kaffe och whatever. Verkar som den vänder ner igen nu.

Senast ändrad:
Undrar om inte cirkulationspumpen till kylningen pajat. Det kyler i alla fall inte. Den andra som kör elementen byttes för nåt år sen

ok, ni som inte har tummen mitt i handen... @Pfaff @Raggamuffin @medflera

Adaptor till termostat, är det ett jävla skit?
Är det rimligt att byta ut allt mot 30x1.5 och slippa skiten?

De plastadaptrar jag fått med är inte helt enkla att förstå sig på. Inte minst
1772698727377.webp

Plast ploppen kan vara i eller ur. Utan så kan termostatet inte stänga helt. Det har jag lätt att förstå.
Med pinn är det ett helvete att skruva på och den kan inte öppna hela vägen. Det är svårare att hantera.

Nu vet jag att den inte öppnar helt pga att jag vet men generellt, hur trimmar jag in detta?
Just den här har jag en av och det får jag lösa genom att fila ner 1mm i taget tills jag inte kan mäta någon skillnad i temp.
Vad göra med de 14 andra elementen. Danfoss RA och 28mm (trodde att det var 30mm, men hade fel igen ).

Vad är den rationella lösningen?
Ska jag kolla efter bättre adaptors eller är det trams?

ok, ni som inte har tummen mitt i handen... @Pfaff @Raggamuffin @medflera

Adaptor till termostat, är det ett jävla skit?
Är det rimligt att byta ut allt mot 30x1.5 och slippa skiten?

De plastadaptrar jag fått med är inte helt enkla att förstå sig på. Inte minst
Visa bilaga 818218

Plast ploppen kan vara i eller ur. Utan så kan termostatet inte stänga helt. Det har jag lätt att förstå.
Med pinn är det ett helvete att skruva på och den kan inte öppna hela vägen. Det är svårare att hantera.

Nu vet jag att den inte öppnar helt pga att jag vet men generellt, hur trimmar jag in detta?
Just den här har jag en av och det får jag lösa genom att fila ner 1mm i taget tills jag inte kan mäta någon skillnad i temp.
Vad göra med de 14 andra elementen. Danfoss RA och 28mm (trodde att det var 30mm, men hade fel igen ).

Vad är den rationella lösningen?
Ska jag kolla efter bättre adaptors eller är det trams?
Sån’t överlämnar jag med varm hand till rörisar. Fick alla ventiler bytt här om året till modern standard, dvs Danfoss RA av just Göte.
(Danfoss har f.ö. en ny typ av termostat som är gas-styrd och reagerar snabbare än den traditionella vätskefyllda)
Fråga om el mästa gång 😁

Sån’t överlämnar jag med varm hand till rörisar. Fick alla ventiler bytt här om året till modern standard, dvs Danfoss RA av just Göte.
(Danfoss har f.ö. en ny typ av termostat som är gas-styrd och reagerar snabbare än den traditionella vätskefyllda)
Fråga om el mästa gång 😁
ok, ska kolla om det finns digitala för RA annars kanske byta rubbet.

Byta kan jag eventuellt göra själv. Vet inte om det kommer att passa rakt av eller det ska sågas och annat.
Om jag får igång skiten efter att jag har micklat är en annan sak men om jag gör det lite rappt när de byter pannan så kommer de ändå att driftsätta hela systemet....

EDIT. Danfoss eget mög (Ally) varkar ha adaptor för allt incl RA och 28mm så verkar inte passa nåt utan adaptor. Det är också ett sätt.

edit2
Tempen stiger så långsamt på golvet att det knappt går att mäta och undertiden har pannjäveln ändrat temp på vatten ut.

Senast ändrad:
Jag avskyr verkligen det där. Man kan inte heller skruva av delen och ta med sig till Rinkaby för då kan man inte ha systemet igång under tiden :P

Behöver du termostater?

Jag avskyr verkligen det där. Man kan inte heller skruva av delen och ta med sig till Rinkaby för då kan man inte ha systemet igång under tiden :P

Behöver du termostater?
Jag behöver termostat/TRV med trådlös sensor eftersom golvvärmen i badram idag styr golvets värme på temperaturen i pannrummet.
Sen tänkte jag att det vore bra med vädringsvakt å linknande på barnens rum.

Kan man sen sänka värmen på natten osv hade det kanske varit kul.

Nu har jag förstått att Sonoff TRV kalibrar ändläge vid installation så micklar man med adaptor ska det göras om.
Gjorde det precis men är tveksamt om det räcker. Kurvan vände svagt när jag skruvade på det.
0.1 grad men vi får se.
1772712338202.webp

edit. Sensor liggande direkt på golvet med 36 grader på vatten ut. Full gas på TRV

Jag behöver termostat/TRV med trådlös sensor eftersom golvvärmen i badram idag styr golvets värme på temperaturen i pannrummet.
Sen tänkte jag att det vore bra med vädringsvakt å linknande på barnens rum.

Kan man sen sänka värmen på natten osv hade det kanske varit kul.

Nu har jag förstått att Sonoff TRV kalibrar ändläge vid installation så micklar man med adaptor ska det göras om.
Gjorde det precis men är tveksamt om det räcker. Kurvan vände svagt när jag skruvade på det.
0.1 grad men vi får se.
Visa bilaga 818227
edit. Sensor liggande direkt på golvet med 36 grader på vatten ut. Full gas på TRV
Ja, den kalibrerar sig själv vid installation. Byter du adapter eller pinne måste du göra en ny installation/kalibrering för att inte den skall reglera fel.

Ja, den kalibrerar sig själv vid installation. Byter du adapter eller pinne måste du göra en ny installation/kalibrering för att inte den skall reglera fel.
yes, jag såg det innan jag började skära i grejorna. Möjligen funkar det bättre. Legat -0.1 ned i 33 minuter nu.
Jämfört med TRV av alltså.
Jag skruvar väl av den igen för 10e gången om en stund och ser om det vänder igen

EDIT. Danfoss RA adaptorn fick jag inte rätt på alls men försökte inte så mycket. En sak i sänder.

yes, jag såg det innan jag började skära i grejorn. Möjligen funkar det bättre. Legat -0.1 ned i 33 minuter nu.
Jämfört med TRV av alltså.
Jag skruvar väl av den igen för 10e gången om en stund och ser om det vänder igen

EDIT. Danfoss RA adaptorn fick jag inte rätt på alls men försökte inte så mycket. En sak i sänder.
Varför skruva av den? Reglera den åt extrema håll, 10 grader åt det kalla och 30 grader åt det värma för att kolla läget.
Sedan är det kanske läge att installera en innegivare som sitter centralt placerad i huset för att styra värmepumpen? För min del är det ett måste då pumpen sitter i en byggnad 30 meter från bostaden. Temperaturen blir dock jämnare om man har en givare för pumpen där värmen spelar roll.

Varför skruva av den? Reglera den åt extrema håll, 10 grader åt det kalla och 30 grader åt det värma för att kolla läget.
Sedan är det kanske läge att installera en innegivare som sitter centralt placerad i huset för att styra värmepumpen? För min del är det ett måste då pumpen sitter i en byggnad 30 meter från bostaden. Temperaturen blir dock jämnare om man har en givare för pumpen där värmen spelar roll.
hela pannan ska bytas inom kort.

Det finns inget sätt att se om den öppnar max utan att jämföra med termostat av?
Att den kan stänga är lättare att testa

hela pannan ska bytas inom kort.

Det finns inget sätt att se om den öppnar max utan att jämföra med termostat av?
Att den kan stänga är lättare att testa
Det är kanske lättare att kontrollera när det är kallt ute och framledningstemperaturen är hög. Servot i termostaten har ganska lång slaglängd och jag har inga problem med att inte slaglängden räckte till på de element som jag har monterat likadan termostat på.
Montera, kalibrera och kolla läget efter några dagar.

Det är kanske lättare att kontrollera när det är kallt ute och framledningstemperaturen är hög. Servot i termostaten har ganska lång slaglängd och jag har inga problem med att inte slaglängden räckte till på de element som jag har monterat likadan termostat på.
Montera, kalibrera och kolla läget efter några dagar.
ja, nu verkar det ju som om det funkat om jag gjort rätt från början. Med 28mm adaptorn tillkommer flera längder på pin, men börjar man med den minsta och håller på tills den kan stänga så kanske det är safe.

Tillbaka
Topp