[OT][TRAMS]

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
SmartSelect_20210925-165343_Chrome.jpg

Finns gammalt trams även i människobyn

ooms

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Va? Då vet jag inte vad jag har varit inblandad i de senaste året. Är det bara fejk att det skall komma tillbaka till Uppsala?
Jo, det finns ju krafter som vill ta oss tillbaka till stenåldern så varför inte plöja ner miljarder i gammal teknik som redan förkastats en gång... Förhoppningsvis hinner det stoppas. Den gamla hade fem linjer, man kan se rester av den här och där, tror vi har nån ögla i vårt hus t.ex.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
+1. Trafikplaneringen är helt åt h-e här!

Så man blir Sveriges cykelkommun som följd av en satsning på marknadsföring? 🤯🤯🤯

kais01

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
i melbourne försöker man minimera problemet med information. skämt åsido, jag korsar tvärbanan gåendes mitt i en gata på min väg till arbetet, otäck passage varje gång.

har ändå bott i göteborg och borde vara van. men det blir man aldrig med dessa omanövrerbara kolosser. de borde inte höra hemma i blandad gatumiljö.

351BEF3A-5E6E-4BAB-B853-C0329D6738C9.jpeg

DH

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Angående spårbunden trafik.
Någon har förklarat för mig att en endaste busslinje i Sthlm (jag tror no4) har fler trafikanter/dygn än hela SJ.

Kostnad/trafikant mellan dessa kan manbara gissa.

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Åkte lite spårvagn idag. En stor fördel med trafikslaget är att man inte leder om det i första taget. Hur mycket kaoz det än är för alla andra ska det mycket till innan man flyttar på rälsen. 🙂

ooms

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Åkte lite spårvagn idag. En stor fördel med trafikslaget är att man inte leder om det i första taget. Hur mycket kaoz det än är för alla andra ska det mycket till innan man flyttar på rälsen. 🙂
Det är ju också en av de stora nackdelarna med spårbunden trafik. Minsta lilla incident så blir det totalstopp eftersom det inte går att leda om.

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Det är ju också en av de stora nackdelarna med spårbunden trafik. Minsta lilla incident så blir det totalstopp eftersom det inte går att leda om.
Jo det är lite antingen eller. Fast i Göteborg blir det lika mycket stopp om det händer något för övriga motorfordon så det gör nog varken till eller från.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
fast det rullar inte så ofta som de borde. Fel på hjulen eller nåt så Skånetrafiken vägrar ta emot de sista beställda vagnarna. Ersätts av buss……
Nja, felet med hjulen var att de blev bomkantiga pga för många nödbromsningar inför lundabor som har svårt att fatta att man kan bli platt under en spårvagn. Och hjulen fick då skickas till Oslo för svarvning. Numera har Skånetrafiken en egen svarv...
Det finns andra skäl än lundensisk dumhet till uteblivna leveranser.

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
som sagt, spårvagnar hör inte hemma i blandad trafik. en farlig och fantastisk pengaslukare är vad detta 1800-talskoncept är.

när elbussar slagit igenom hoppas jag vi kan glömma dessa monumentbyggen.
Det kan jag bara hålla med om. Långsamma, dålig kapacitet, ställer till det för räddningstjänsten med sina luftledningar, inte speciellt pålitliga och trafikfarliga.

Nä, varför man kommit på ideen att återuppväcka ett så pass uselt trafikslag är ett mysterium. Moderna bussar i egna filer är snabbare, billigare, säkrare, bekvämare, flexiblare, har högre kapacitet och kan vara lika miljövänligt om man väljer rätt teknik.

Berk

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
som sagt, spårvagnar hör inte hemma i blandad trafik. en farlig och fantastisk pengaslukare är vad detta 1800-talskoncept är.

när elbussar slagit igenom hoppas jag vi kan glömma dessa monumentbyggen.

Du glömde stora faran av skenorna för cyklister, framförallt när det ät blött.

Men måste säga att en riktigt gammal spårvagn är finaste sättet att färda genom stan, t.ex. 95 år gamla spårvagn i Milano.

0*zD4oEVZwu6mldlEh.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Du glömde stora faran av skenorna för cyklister, framförallt när det ät blött.

Men måste säga att en riktigt gammal spårvagn är finaste sättet att färda genom stan, t.ex. 95 år gamla spårvagn i Milano.

Visa bilaga 515324
Mm, i gatan nedsänkta räls är sannerligen ingen höjdare för cyklister.

Och jag undrar hur utrymmeseffektiva de egentligen är med tanke på att de p.g.a. spårbundenheten har noll flexibilitet. Man kan t.ex. titta på Hamngatan i Stockholm. Hållplats mitt i gatan med två dedikerade spår för spårvagnar och "avstigningsområde för trafikanter som ska åka med spårvagnen. Känns som de har lika mycket plats som all annan trafik tillsammans (exkl. trottoarer).
1632811612131.png

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]

Och jag undrar hur utrymmeseffektiva de egentligen är med tanke på att de p.g.a. spårbundenheten har noll flexibilitet. Man kan t.ex. titta på Hamngatan i Stockholm. Hållplats mitt i gatan med två dedikerade spår för spårvagnar och "avstigningsområde för trafikanter som ska åka med spårvagnen. Känns som de har lika mycket plats som all annan trafik tillsammans (exkl. trottoarer).
Visa bilaga 515325
Det gjordes en utredning som visade på att dedikerad bussfil hade bara fördelar, men våra politiker valde i sin oändliga visdom att strunta i de experter vilka är utbildade och har arbetat i årtionden med trafikplanering. Det var visst viktigt att få det klart till något kungligt jippo dessutom så blev onödigt dyrt förutom att det blev dåligt. Ehhhh....

Berk

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Det gjordes en utredning som visade på att dedikerad bussfil hade bara fördelar, men våra politiker valde i sin oändliga visdom att strunta i de experter vilka är utbildade och har arbetat i årtionden med trafikplanering. Det var visst viktigt att få det klart till något kungligt jippo dessutom så blev onödigt dyrt förutom att det blev dåligt. Ehhhh....

Svenska "politik" är ofta ett skämt (oj, jag får inte nämna det här). Moderna, tynga tram behöver stark underlag. Stockholms politiker visste det, men valde ändå att inte förstärka hamngatan för att har spårvägen färdigt innan valet (varför det??). Några år efter behövde skenorna tagits borta och underlagen förstärkas.

ooms

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Det kan jag bara hålla med om. Långsamma, dålig kapacitet, ställer till det för räddningstjänsten med sina luftledningar, inte speciellt pålitliga och trafikfarliga.

Nä, varför man kommit på ideen att återuppväcka ett så pass uselt trafikslag är ett mysterium. Moderna bussar i egna filer är snabbare, billigare, säkrare, bekvämare, flexiblare, har högre kapacitet och kan vara lika miljövänligt om man väljer rätt teknik.
I Uppsala har det gjorts en utredning som kommit fram till att spårväg skulle vara bättre än buss (BRT). Dock med en massa tveksamma antaganden, beställd av politiker som tidigt förordade spårväg, och utförd av ett konsultbolag kopplat till spårvägslobbyn…

GoranS

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Citat från 2010 från politiker som hade trafikansvar i Stockholm då:

"– Spårvagnen är ett transportmedel i tiden; bekvämt, miljöanpassat och med hög kapacitet till rimliga investeringskostnader. Med nya spårvagnslinjer får vi en bättre trafiklösning som gör att stockholmarnas vardag fungerar. Vi behöver bygga ut kollektivtrafiken och spårvagnen passar in i Stockholms dynamiska storstadsmiljö".

Tycker, och tyckte, mest det hela liknade ett försök från berörd person att bygga ett "monument" över sin tid som trafiklandstingsråd.

GoranS

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
I Uppsala har det gjorts en utredning som kommit fram till att spårväg skulle vara bättre än buss (BRT). Dock med en massa tveksamma antaganden, beställd av politiker som tidigt förordade spårväg, och utförd av ett konsultbolag kopplat till spårvägslobbyn…
Jo, det är väl ett generalfel som görs. Man vet vad man vill komma till för slutsats och sedan beställer man en utredning som är upplagd så att det i stort sett är gjutet att svaret blir det önskade.

mzi

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
De tänkte ju bygga spårväg ut till Lilla Essingen, men som tur var så blev det inte så. Hade varit en försvinnande kostnad i sammanhanget om man istället hade betalat taxi för alla som trafikerar den sträckan. Har för mig att det var i storleksordningen tusen persontransporter per dag.

johan44

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Jo, det är väl ett generalfel som görs. Man vet vad man vill komma till för slutsats och sedan beställer man en utredning som är upplagd så att det i stort sett är gjutet att svaret blir det önskade.
Jag tror att det är väldigt svårt att snacka bort BRT om man är det minsta opartisk och bryr sig en aning om skattepengar.

Senast ändrad:

Earlslick

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]

Visa bilaga 515325
Nja, nu är väl inte hållplatsen dedikerad för spårvagn. Den delas med bussarna som trafikerar den delsträckan.

GoranS

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Nja, nu är väl inte hållplatsen dedikerad för spårvagn. Den delas med bussarna som trafikerar den delsträckan.
OK, där ser man. Åker i stort sett aldrig buss inne i stan så jag har (uppenbarligen) dålig koll. Känns dock fortfarande som att bussar hade varit ett mer flexibelt och klart billigare alternativ än spårvagnarna.

GoranS

Aktiv medlem
[OT][TRAMS]
Är väl illa nog. Jag misstänker att det är klart fler människor som bor i städer som saknar spårvagn än som har det. Om det trots det är dubbelt så många personer som dör i trafiken totalt i de städer som har spårvagn jämfört med de som inte har det är det ju mycket farligare att vistas i en spårvagnsutrustad stad. :sneaky:

/som-fan-läser-bibeln-läsaren

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer