Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta skulle jag vilja se lite mer konkret, även hur detta korrelerar till spårvagnstrafiken.enligt trafikforskningen avlider dubbelt så många personer i trafiken, i städer där det finns spårvagnar.
Jag skulle lite mer konkret se färre trafikdödade människor.Detta skulle jag vilja se lite mer konkret, även hur detta korrelerar till spårvagnstrafiken.
Det har du ju faktiskt rätt i, det är det viktigaste.Jag skulle lite mer konkret se färre trafikdödade människor.
När jag bodde i Göteborg insåg jag snabbt att spårvagnen var ett av de långsammaste sätten att transportera sig. J-r vad tätt hållplatserna låg. Iaf på gröna och röda. Trean och femman?
Har för mig att de faktiskt kan och får köra 80 på "snabbspåret"Det är verkligen sjukt. Men är väl samma med diverse stadsbussar. Men spårvagn ut i förorterna de få gånger jag testat har väl funkat hyfsat vettigt (och de når säkert över 40 km/h..)
Har för mig att de faktiskt kan och får köra 80 på "snabbspåret"
har läst det i en tidningsarkel. det gällde internationellt. i städer där man litar till spårvagn dör dubbelt så många fotgängare.Detta skulle jag vilja se lite mer konkret, även hur detta korrelerar till spårvagnstrafiken.
tydl 60: "Hastighetsreglerna för spårvagnarna finns i “Järnvägslagen”. Innanför vallgraven är högsta tillåtna hastighet 30 km/h. Utanför vallgraven är högsta tillåtna hastighet 50 km/h, precis som för bilister. Då spårvagnarna kör på egen banvall, till exempel efter Centralen ut på spåret mot Angered, är högsta tillåtna hastighet 60 km/h. Hastigheten på vagnarna är låst till max 60 km/h."Kan vara 60 också. säkert bara en googling bort.
Lidingöbanan har 80km/h som sth.Rimligt att de inte får göra 80 ändå :)
Det är verkligen sjukt. Men är väl samma med diverse stadsbussar. Men spårvagn ut i förorterna de få gånger jag testat har väl funkat hyfsat vettigt (och de når säkert över 40 km/h..)
Jag pratar också om Göteborg :)Vad svamlar du om?
Mörkgröna är fyran som går mellan Mölndal och Angered. Ljusgröna är tian som går mellan Guldheden och biskopsgården. I alla fall nu.När jag bodde i Göteborg insåg jag snabbt att spårvagnen var ett av de långsammaste sätten att transportera sig. J-r vad tätt hållplatserna låg. Iaf på gröna och röda. Trean och femman?
Så länge jag kan minnas har trean varit blå. Men det kanske beror lite på när du bodde i Göteborg också. ?Det var nog trean och femman som gick från kålltorp/torp kanske. Börjar ju bli ett tag sen.. men trean var grön och femman röd, nästan jättesäker på det :-)
Intressant att folk i den här tråden verkar tycka att spårbunden trafik är gammaldags. För mig så trumfar spårvagn bussar all dagar i veckan. Bussar är ryckiga, obekväma och tar ohyggligt få personer per ekipage, i jämförelse med spårvagnar då.
Själv tycker jag att det är buss, eldriven eller inte, som är gammaldags. Jag väljer bort det trafikslaget när jag kan.
Men det är kanske bara jag som hyser den åsikten.
Jag tror man bör skilja på spårbunden trafik som tar upp utymme på gator och sådan som inte gör det.
Så länge jag kan minnas har trean varit blå. Men det kanske beror lite på när du bodde i Göteborg också. ?
Jag tycker det är en fundamental skillnad mellan att ha infrastruktur som är separerad från och inte inkräktar på existerande gator jämfört med att omfördela resurserna inom existerande gatunät mellan olika trafikslag.Nuförtiden finns det dock inte mycket skillnad. I de flesta städer har bussarna egna körfil. Där tar en tram samma utrymme (och bussarna kör också i den, som t.ex. på bilden av Hamngatan).
Jag tycker det är en fundamental skillnad mellan att ha infrastruktur som är separerad från och inte inkräktar på existerande gator jämfört med att omfördela resurserna inom existerande gatunät mellan olika trafikslag.
Om man tillför kapacitet som inte inkräktar på existerande gator borde man potentiellt kunna minska trängseln på gator och kanske i förlängningen få utrymme för att konvertera en del utrymme till t.ex. cykelbanor.
Om man omfördelar kapacitet mellan olika trafikslag kan man förvisso kanske få en minskning av trängseln via att flödet effektiviseras. Denna minskning måste dock rimligen vara mindre än om man helt blir av delar av flödet genom att det flyttas över till icke-gatubaserade alternativ.
Dessutom, om bussar och spårvagnar körs i samma filer kan man ju ifrågasätta hur stor vinsten blir. Går det verkligen så mkt fortare att köra en spårvagn i en bussfil än att köra en buss om de har samma hållplatser? Flexibilitet och robusthet borde snarast bli sämre. Och med de tämligen kostsamma arbetena för att få grunden tillräckligt stabil för spårvagnarna bör kostnaderna bli tämligen omfattande jämfört med att stoppa in fler bussar. Och vill man lägga in någon slags utsläppsresonemang misstänker jag att man kan nå klart större miljöeffekt genom att använda en del av besparingarna på att släcka riktigt skitig verksamhet.
Ingen riktig göteborgare skulle få för sig att prata om färgen istället för numret. Färgen är nog mest för småbarn och förvirrade turister. ?Tjena!
Finns det nån i Göteborg som någonsin benämner en spårvagnslinje med färgen??
Jag är inte förvånad att en Stockholmare tar till det tänket iofs, eftersom det inte finns en enda Stockholmare som använder tunnelbanans linjenummer.
Edit: Tunnelbanan saknar ju dessutom logik i numreringen. 12, 15 och 16 existerar inte, av någon konstig anledning.
Och det är inte speciallösningar som tågen som ibland går från Axelsberg till Mörby, t ex?Tunnelbanan saknar ju dessutom logik i numreringen. 12, 15 och 16 existerar inte, av någon konstig anledning.
Jo. Fast kapacitet, hastighet, flexibilitet och utrymmeseffikitvitet är kass med spårisar. Man tog bort skräpet av en anledning....Nuförtiden finns det dock inte mycket skillnad. I de flesta städer har bussarna egna körfil. Där tar en tram samma utrymme (och bussarna kör också i den, som t.ex. på bilden av Hamngatan).
Jo. Fast kapacitet, hastighet, flexibilitet och utrymmeseffikitvitet är kass med spårisar. Man tog bort skräpet av en anledning....
Jo. Fast kapacitet, hastighet, flexibilitet och utrymmeseffikitvitet är kass med spårisar. Man tog bort skräpet av en anledning....
Det där var bara en av flera teorier. I Lund har vi en lång tradition att skylla på den andra trafikslagen. (Man vet fortfarande inte varför hjulen blev plana, så de sista tågen har inte tagits emot ännu.)Nja, felet med hjulen var att de blev bomkantiga pga för många nödbromsningar inför lundabor som har svårt att fatta att man kan bli platt under en spårvagn.
Man tog nog bort spårvägen främst för att den var "i vägen" för den heliga automobilen vars framfart inte fick störas på några villkor under rekordåren.Jo. Fast kapacitet, hastighet, flexibilitet och utrymmeseffikitvitet är kass med spårisar. Man tog bort skräpet av en anledning....
Då är det nog jämfört mot vanlig buss, inte mot BRT. BRT är förvisso lägre, men ganska nära spårväg i kapacitet om jag minns rätt fr studien i Uppsala.Har du någon källa till det?
Från vad jag har sett har spårvagn 2-3 gånger högre kapacitet (passagerare/timme) än bussar. Finns väl ingen stor skillnad i hastighet i stan, spårvagn accelerar snabbare än dieselbussar, men jag gissar samma som elbussar. Utrymme är samma som bus på egen körfil. Stora nackdelen är flexibilitet och kostnader av spårvägen. Men på högtrafikerade linjer i störstäder är det ingen nackdelar.
Då är det nog jämfört mot vanlig buss, inte mot BRT. BRT är förvisso lägre, men ganska nära spårväg i kapacitet om jag minns rätt fr studien i Uppsala.
Det sista beror ju rimligen på hur mkt pengar man måste plöja ner i att förbättra gatan för att tåla spårvagnstrafiken. Var ju rätt omfattande jobb på Hamngatan och förbi Sergels torg när de byggde om för spårvägen där. Måste ha kostat en rätt bra slant.Har du någon källa till det?
Från vad jag har sett har spårvagn 2-3 gånger högre kapacitet (passagerare/timme) än bussar. Finns väl ingen stor skillnad i hastighet i stan, spårvagn accelerar snabbare än dieselbussar, men jag gissar samma som elbussar. Utrymme är samma som bus på egen körfil. Stora nackdelen är flexibilitet och kostnader av spårvägen. Men på högtrafikerade linjer i störstäder är det ingen nackdelar.
Och det är inte speciallösningar som tågen som ibland går från Axelsberg till Mörby, t ex?
Intressant att folk i den här tråden verkar tycka att spårbunden trafik är gammaldags. För mig så trumfar spårvagn bussar all dagar i veckan. Bussar är ryckiga, obekväma och tar ohyggligt få personer per ekipage, i jämförelse med spårvagnar då.
Själv tycker jag att det är buss, eldriven eller inte, som är gammaldags. Jag väljer bort det trafikslaget när jag kan.
Men det är kanske bara jag som hyser den åsikten.
App app app. Inte blanda ihop SL med SJ. Den ena transporterar oss huvudstadsmänniskor. Den andra är mest känd för inplastade leverpastejsmackor och att inte hålla tiden. ?Kul bifakta, det var först på 90-talet som SJ började använda röda, gröna och blå linjen i text och utrop. Samtidigt så bytte röda linjen färg från orange.
vi är många som gillar spårvagnar, och tåg, så länge det håller sig till sin egen räls och körbana.Man tog nog bort spårvägen främst för att den var "i vägen" för den heliga automobilen vars framfart inte fick störas på några villkor under rekordåren.
Jag gillar spårvagnar.
Åkte senast i Nice där en fin linje öppnade 2019, mellan flygplatsen och centrum. Le tramway är på på den linjen utan kontaktledningar ( hur fan nu det går till) och går mest på ett grönt stråk mellan två vägbanor, strax ovanför promenaden.
Hur skall spårvagnar fungera som färdmedel om de inte får komma nära gångtrafikanter? ?vi är många som gillar spårvagnar, och tåg, så länge det håller sig till sin egen räls och körbana.
insnickrad i vanlig trafikmiljö i helt olämplig närhet till gångtrafikanter och cyklister är den en dundrande och farlig främmande fågel. och som sagt fantastiskt dyr för vad den där ger i trafikarbete.
bilar i stadskärnor tar våra trafikplanerare knappt hänsyn till längre,
med rätta tycker jag.
App app app. Inte blanda ihop SL med SJ. Den ena transporterar oss huvudstadsmänniskor. Den andra är mest känd för inplastade leverpastejsmackor och att inte hålla tiden. ?