[OT][TRAMS]

[OT][TRAMS]
Hur skall spårvagnar fungera som färdmedel om de inte får komma nära gångtrafikanter? ?
Och nog favoriserar trafikplanerare fortfarande bilismen omän ibland ambivalent, då gissningsvis mer av hänsyn till politikers önskemål än människor och miljö. Cykelorienterade trafikplanerare är sällsynta fåglar.
genom egna perronger och instängslad räls. så som det fungerar i göteborg - utanför stadskärnan. så självklart.

ett annat exempel är roslagbanan, vars tågsätt i storlek närmast påminner om tvärbanans spårvagnar.

om det skulle bli spring i spårområdet på roslagsbanan skulle trafiken stoppas omgående, precis som på sj. det finns goda skäl till det.

[OT][TRAMS]
Det finns ju bussar som skulle kunna passa där spårvagnar går.

I Malmö kör de sådana

Screenshot_20210929-102316.png

[OT][TRAMS]
genom egna perronger och instängslad räls. så som det fungerar i göteborg - utanför stadskärnan. så självklart.

ett annat exempel är roslagbanan, vars tågsätt i storlek närmast påminner om tvärbanans spårvagnar.

om det skulle bli spring i spårområdet på roslagsbanan skulle trafiken stoppas omgående, precis som på sj. det finns goda skäl till det.
Men roslagsbanan är väl inte spårväg. ;)
Fast det kanske hör ihop med Roslagsbanans förlängning till City.

[OT][TRAMS]

Nu är ju inte Stockholm världen. De nyanlagda spårvägar jag har sett ligger på egen yta, så även i Lund. Åtminstone de delarna jag sett.
Sedan handlar det nog om vana, sedan sextiotalets stora nedläggningsvåg har nya generationer uppenbart varit invaggade i tron att inget ont kan drabba. Ja alltså från spårvagnar. Rätt många skadas av biltrafik istället.
Att ha förmånen att åka omkring i dagsljus istf djupt nere i undergrunden är fantastiskt. Dit kunde man förvisa biltrafik. För inte fan är luften i Stockholms T-banesystem särskilt inandningsvänlig.

[OT][TRAMS]
Att skicka ner bilarna i T-banan och bygga spårväg på gatorna i Stockholm misstänker jag inte är något man gör i en handvändning. Att dessutom få till det så att spårvägarna inne i stan håller till på egna ytor där andra trafikslag inte har tillträde lär inte underlätta jobbet. Om man vill undvika att dessa spår blir hinder i rörligheten för gående och cyklande lär många möjligheter till passage av spår (över eller under antar jag) behövas.

[OT][TRAMS]
Att skicka ner bilarna i T-banan och bygga spårväg på gatorna i Stockholm misstänker jag inte är något man gör i en handvändning. Att dessutom få till det så att spårvägarna inne i stan håller till på egna ytor där andra trafikslag inte har tillträde lär inte underlätta jobbet. Om man vill undvika att dessa spår blir hinder i rörligheten för gående och cyklande lär många möjligheter till passage av spår (över eller under antar jag) behövas.

Ja tid lär det ta även om viljan skulle funnits.

[OT][TRAMS]
Vi borde se mer av båt i Stockholm. Jag åkte från Nacka till Djurgården eller Nybroviken förut, det var extremt effektivt jämfört med att åka landvägen runt! I Göteborg är det ju en självklar del av kollektivtrafiken så något gör de rätt där trots alla spårvagnar i trafiken :-)

[OT][TRAMS]
Det sista beror ju rimligen på hur mkt pengar man måste plöja ner i att förbättra gatan för att tåla spårvagnstrafiken. Var ju rätt omfattande jobb på Hamngatan och förbi Sergels torg när de byggde om för spårvägen där. Måste ha kostat en rätt bra slant.
Här i Lund fanns det en färdig bussgata där de skulle dra spårvagnen. Men det fick grävas en hel del ändå. För att inte rälsen ska gunga när spårvagnen kör förbi grävdes det ner ett fundament c:a 20 meter ner i marken.

[OT][TRAMS]
Nu är ju inte Stockholm världen. De nyanlagda spårvägar jag har sett ligger på egen yta, så även i Lund. Åtminstone de delarna jag sett.
Vissa gator (t ex Laurentiigatan) där det innan körde bil och buss har stängts av permanent när de dragit spårvagn där. Men största delen av sträckningen var redan en dedikerad bussgata. På Sölvegatan har bilarna kvar en smal fil vid sidan om spårvagnen.

[OT][TRAMS]
Men roslagsbanan är väl inte spårväg. ;)
Fast det kanske hör ihop med Roslagsbanans förlängning till City.
långt tillbaka gick roslagsbanan på gator ner till stureplan. vad det var för vagnar eller om det var lokdraget vet jag inte. nuvarande och ffa nästa gen 2022 är motorvagnar 3-set har vissa likheter med en spårvagn.

roslagsbanan är ju smalspårig, till skillnad från de spårvagnar jag känner till, och lär ha varit världens första elektrifierade.

på vissa av nuvarande tunnelbanor i förorterna gick förr spårvagnar. så det är inte vattentäta skott mellan trafikslagen.

visste ni förresten att enda förbindelsen mellan stockholms tunnelbana och järnvägsnätet går via tvärbanans bro mellan st essingen och alvik. eftersom tunnelbanevagnar inte har luftavtagare måste de där dras av ett lok, när de t ex ska på något större jobb i västerås.

så här ser nya roslagsbanans vagnar ut. tillverkas i schweiz. viss likhet med lidingöbanans spårvagnar.
6921F585-97C0-4277-831F-939BA78015D3.jpeg

[OT][TRAMS]
långt tillbaka gick roslagsbanan på gator ner till stureplan. vad det var för vagnar eller om det var lokdraget vet jag inte. nuvarande och ffa nästa gen 2022 är motorvagnar 3-set har vissa likheter med en spårvagn.

roslagsbanan är ju smalspårig, till skillnad från de spårvagnar jag känner till, och lär ha varit världens första elektrifierade.

på vissa av nuvarande tunnelbanor i förorterna gick förr spårvagnar. så det är inte vattentäta skott mellan trafikslagen.

visste ni förresten att enda förbindelsen mellan stockholms tunnelbana och järnvägsnätet går via tvärbanans bro mellan st essingen och alvik. eftersom tunnelbanevagnar inte har luftavtagare måste de där dras av ett lok, när de t ex ska på något större jobb i västerås.

så här ser nya roslagsbanans vagnar ut. tillverkas i schweiz. viss likhet med lidingöbanans spårvagnar.
Visa bilaga 515588
Ja, de är ju samma blåa kulör.
Jag trodde att de kom in till marievik för att sen gå via tvärbanan till Gullmars och där växlas över men jag kanske har fel. ?

Annars funkar det ovanligt smidigt att köra dessa kolosser på lastbil, i alla fall spårväg citys vagnar.

[OT][TRAMS]
När jag hade samma fackförbund som spårisarna klagades det på att stendamm var ett arbetsmiljöproblem. Varför, undrar ni. Jo, för att öka bromsverkan släpper spårvagnar ut sand framför hjulen. M.a.o. nästan bokstavligen stenålder.

[OT][TRAMS]

Visa bilaga 515588
2190-403.jpg

Bild på Roslagsbanetåg på väg till Engelbrektsplan (Slutstation).

[OT][TRAMS]

Visa bilaga 515588

Tjena!

Det är väl mellan gullmars och Globen dom kan växla över till tvärbanans spår för att sen växla över till vanliga nätet vid Liljeholmen, via Nybodatunneln.
Finns väl ingen koppling mellan tunnelbanan och tvärbanan på andra sidan alviksbron eller?

Senast ändrad:
[OT][TRAMS]
Det finns ju andra alternativ också....

15-best-things-do-wuppertal-2.jpg

147898149-tama-monorail-which-runs-a-residential-area.jpg
När såna där var på tapeten klagades det på att det skulle bli sån insyn i lägenheter. ?

Annars är tvärbanan rätt trevlig att åka med på sina ställen.

Bussar är bra eftersom det går enkelt att dra om linjerna.
Jag hade en tanke på någon sorts elbussar med batteri och strömavtagare som kunde fällas upp för laddning. Då skulle bara vissa sträckor behöva vara elektrifierade.

[OT][TRAMS]
Japp! Bilden är stulen men jag har åkt med Schwebebahn en gång i min barndom.
Den nedre bilden är för övrigt från Tama Toshi Monorail i Tokyo. Ett mycket trevligt färdmedel även om jag egentligen föredrar traditionell spårtrafik.

När såna där var på tapeten klagades det på att det skulle bli sån insyn i lägenheter. ?

Annars är tvärbanan rätt trevlig att åka med på sina ställen.

Bussar är bra eftersom det går enkelt att dra om linjerna.
Jag hade en tanke på någon sorts elbussar med batteri och strömavtagare som kunde fällas upp för laddning. Då skulle bara vissa sträckor behöva vara elektrifierade.
Jag föredrar, näst efter cykel, spårbundna trafikslag. Det som jag ser som spårvagnars primära styrka är att de kan åka i stadsmiljö överhuvudtaget. De klarar små kurvradier som är nödvändiga i stadskärnor och kan därför ta sig fram på platser dit större spårtrafikslag inte når. Sedan kan de, när de lämnar ortscentrum, åka på egna banvallar, avskiljda från annan trafik och då hålla högre hastighet och slippa trafikstockningar.

Självklart lider spårvagnar av samma problem som sina tyngre släktingar. Oförmågan att åka runt hinder. Beroendet till elnät och känsliga kontaktledningar. Jag vill dock påstå att fördelar väger tyngre i många fall.

Jag tycker man har lyckats bra med Tvärbanan. Den är trevlig att åka med. Stationer på marknivå gör att den känns mer tillgänglig och resa ovan jord är roligare än under.

Linje 7 i stan är kanske mindre lyckad.

[OT][TRAMS]
den här omhuldade tvärbanans dragning och framfart på landsvägen i sundbyberg och sedan i angränsande virebergs industriområde på solnasidan är lysande exempel på hur man skapar livsfarliga miljöer med spårvagn.

vill inte ens tänka tanken att ledsaga ett minderårigt barn på dessa platser.

banan har dessutom totalramponerat ett flertal av tidigare trygga planskilda möjligheter ta sig med cykel från solnavägen riktning råsunda eller sundbyberg.

en trafiksäkerhetsmässig härdsmälta. hårda ord, men utformningen på nämnda platser är riktigt riktigt dårlig.

Tillbaka
Topp