Träning ökar kaloribehovet och kroppen löser det med ökad hunger. Få som kan stå emot det över tid.
En grej som funkar för många är LCHF, och det funkar utan att behöva stå emot hunger! Då slipper man högt insulin som i sin tur deaktiverar lipas som krävs för signifikant förbränning av kroppsfett. Lågt insulin leder också till naturligt lägre kaloriintag, när kroppen anpassat sig efter nån/några veckor. Första två månaderna på LCHF gick jag ner 9 kg, till min idealvikt. Gjorde ingen annan förändring. Nu 7 år senare äter jag fortfarande LCHF, och ligger kvar på samma vikt.
You can't outrun a bad diet - tror det var kloke Gary Taubes som skrev det, eller kanske Tim Noakes. Vise män inom LCHF båda två, värda att spana in.
(svaret är inte riktat till någon speciell utan berör bara GI och LCHF)
Jag har slitit en del med vikt i mitt liv. Har tidigare varit väldigt inne i LCHF och GI men har upptäckt att det snarare är ett fall av ätstörningar än diet. Faktiskt så har potatis och generellt mer grönsaker varit riktigt bra för mig, tror en metastudie släpptes som var väldigt kritisk till iaf GI-tänket om insulin (en av dom enda kliniska meta-studierna gjord på GI-dieten, tror dom fann att det inte var någon skillnad på aptit, viktnedgång eller insulinbelastning). En annan sak med LCHF dock då ketoner och annat spelar in en stor roll där (använde det mycket med framgång när jag tränade kroppsbyggning).
Det är dock absolut inte en kritik mot LCHF eller GI om man trivs med det, det som funkar funkar! Men det finns många olika sätt att justrera sin diet för att vara mer hälsosam.
Läste även en del artiklar om hur muskelbyggning bidrar ganska mycket till viktnedgång då kroppen bränner mer energi för att bibehålla och "driva" muskler. Även för att ge en grund till folk som är kraftigt överviktiga att röra sig och inte skada sig. Troligen inte någonting som kan appliceras på alla atleter i det här forumet ;)
Träning och särskilt aerobisk träning spelar väldigt stor roll för att förebygga kardiovaskulära sjukdomar och generellt må bättre, gick ned något så extremt som 15 kg över en sommar eftersom att jag cyklade 2.5 mil varannan dag för skiftjobb. Samtidigt som jag åt en hel korvring varje dag och lita annat smått och gott, så det går definitivt att gå ned i vikt med träning men problemet kommer när man ska hålla borta vikten och inte kan bibehålla extrem träning. Det måste vara hållbart.
En bok som jag tyckte va väldigt intressant är "The Power of Habit" av Charles Duhigg, ger en ganska många verktyg att förstå hur vi människor processerar vanor, framför allt hur man inte kan "bli av" med en vana riktigt, utan att man ofta måste ersätta dom med nåt annat. Där kan också träning spela en stor roll som följande till exempel:
-> mår dåligt/får cravings -> äter snacks -> får skulkänslor för att man har ätit nåt man inte borde -> äter mer
Ofta såhär beroenden fungerar, det är ett exempel till varför alkoholism är så destruktivt för att "dippen" man får när man blir bakfull eller bara när alkoholen tappar sin verkan leder ibland till att folk dricker mer. Det är såklart lite simplifierat.
Första exeplet skulle kunna ersättas med t.ex. en cykeltur:
-> Mår dåligt/får cravings -> Cyklar lite -> får lugnande endorfinkick -> s'alll goodman
Boken innehåller också några hundra källor (tror inte ens jag överdriver) till alla experiment och studier vilket är nice för hälso-nördar som mig.