[OT] Trött på mejnstrimgrävelcyklar

Totteman

Aktiv medlem
Ibland vill jag ha någonting annat än det vanliga man hittar i butiken. Jag tror att jag vill ha någonting klassiskt engelskt, stilrent, eller kanske handgjort från ett exotiskt lad...eller kanske från en liten tillverkare i Sverige. Det viktiga är att det ändå är unikt på något sätt. Jag ångrar att jag aldrig köpte en On-One Inbred 26", vit och så snygg, när det begav sig. Finns det en sådan i originalskick så köper jag den! Jag vet inte om den var unik...den var bara magisk i mina ögon. Ångrar, ångrar!
Men nu gällde det gruscyklar.
Jag tror att min nästa och sista cykel (är 55 år ung) blir en grusvägskärlek som håller länge. Titan kanske, men det viktiga handlar inte om det är titan, kolfiber, stål eller aluminium. Det viktiga är känslan.
För mig handlar det inte om att cykeln väger under 7 kg, för det har jag inte råd med. Det är snarare en skapligt lätt cykel jag vill ha, som man kan 2x fram och typ 12-13 bak, som kan uppgraderas i framtiden.
Kanske jag ska plocka ihop det själv, som ett projekt. Köpa allt i lösvikt och meka ihop det själv. Lite terapi, lite "jag kan själv". Lite stolthet i det.
Jag tror att jag ska fundera lite mer på det här och under nästa år göra allt det här. Inköp och ihopmekande får ta den tid det tar.
Jag har en ram jag sneglat på, jag har en komponentserie jag funderat på. Batteriväxel tror jag inte är aktuellt nu, kanske senare. Hjul ska vara unika, se balla ut. Däckdimension ska vara "smala nog för att köra grus på ett bekvämt sätt".
Jag vill kunna ha möjlighet att ha en eller två väskor bak om på ett snyggt sätt, och där har jag en plan för att kunna få till det, så det är inga problem.
Shimano före SRAM, för att jag aldrig haft SRAM, och är inte intresserad av SRAM. Campagnolo går bort.

Det är lite funderingar jag har. Unikt, stilrent...på något sätt enkelt över det hela. Kanske göra allt själv...det vore kul.

Jag luftar mig lite och vill höra lite tankar. Är detta ett filosofiskt inlägg kanske?

Om du inte redan har bestämt dig för en ram kanske en måttbeställd från
eller rambyggaren i den här tråden
skulle kunna vara intressant för dig.

REDIGERAT
Känner du till Jan Heine och hans företag https://www.renehersecycles.com/
kanske kan du hitta ngt för dig hos honom.

Köp en sådan istället

Köp en sådan istället
Åh, sneglat på den. Now we are talking...

Om du inte redan har bestämt dig för en ram kanske en måttbeställd från
eller rambyggaren i den här tråden
skulle kunna vara intressant för dig.

REDIGERAT
Känner du till Jan Heine och hans företag https://www.renehersecycles.com/
kanske kan du hitta ngt för dig hos honom.
Tack. Ska kolla upp det, för jag har lite idéer, som skulle kunna vara balla.

Ja, kanske det. Vill dock ha 2x istället för 1x, och inte SRAM. 2x är nog ett krav.
Den finns ju även som ram
Men är det inte så att Free Ranger är en kinaram som On One säljer under eget namn?
För om det stämmer blir det ju ännu mer off-mejnstrim om du köper ramen från kina och bygger cykeln själv precis som du vill ha den.

All City Gorilla Monsoon borde väl vara tillräckligt udda för att sticka ut lite från canyonalized med flera?
IMG_8737.jpg

Förstår helt hur du tänker. Känner samma sak själv: lite tråkigt med färdiga fabrikscyklar av kända märken. Inte så att de är dåliga. Tvärtom är nog Trek och Specialized både bra och prisvärda, men man kan ju vilja ha något mera personligt, något som man gjort till sin egen. Kanhända betyder det är vi som strävar efter att vara unika är hipsters? Må vara hänt i såna fall. Viktigast är att man gillar sin cykel.

Jag är ingen grävelcyklist men jag ska ändå tipsa om några mera "ovanliga" cyklar jag har ögonen på:

Erdgeschoss i stainless ?

Jag är ingen grävelcyklist men jag ska ändå tipsa om några mera "ovanliga" cyklar jag har ögonen på:
Stooge Rabler - så långt från mainstream man kan komma för rimliga pengar: http://stoogecycles.co.uk/product/rambler/

Erdgeschoss i stainless ?

Alla cyklar som det har tipsats om ovan är väl 1X?
Dä verkar de inte vara det TS letar efter
Det är snarare en skapligt lätt cykel jag vill ha, som man kan 2x fram och typ 12-13 bak, som kan uppgraderas i framtiden.
Även om TS i framtiden finner att 1X är det som fungerar bäst så är det ju (i de allra flesta fall) enklare att byta 2X => 1X än tvärtom.

En custom titanram platsar väl på toppen av exclusivitet. Finns massor av små tillverkare, Passoni, Reilly, Falkenjagd mm

Alla cyklar som det har tipsats om ovan är väl 1X?
Dä verkar de inte vara det TS letar efter
Även om TS i framtiden finner att 1X är det som fungerar bäst så är det ju (i de allra flesta fall) enklare att byta 2X => 1X än tvärtom.
Standert går att köra med framväxel. Finns vajerdragning invändigt sen klammer för framväxel.

Flaanimal erbjuds med 2*12 axs drivlinan som komplett cykel så det går där också.

Just nu skulle jag aldrig få för mig att köpa en cykel med 1x. Kanske ändrar mig någon gång, men förstår inte vitsen med att halvera antalet växlar.
Vitsen med 1x är väl att slippa framväxeln. Funkar dåligt om man cyklar långt, då man vill ha ett större urval när det väl gäller.
Men, som sagt. 2x ska det vara.

Jag har en idé gällande ram som jag funderar på. Kommer troligen att skissa upp den, och är inte intresserad av ta något patent eller så, men den kommer att se lite annorlunda ut, och skapa andra (bättre?) förutsättningar för att ha packning på cykeln.
Sedan en annan idé för packning bakom en...men den får jag klura lite mer på.sedan kan någon svetsa ihop den...då blir den ju unik :-)

Kul att spåna...

Sour Purple haze har jag själv kikat lite på. Verkar ganska prisvärda. Kanske kan vara något?

Alternativt

Har du kollat Eriks cyklar på heroux cycles? Svenskt!

Tillbaka
Topp