[OT] TV-avgift...se på SVT i datorn

Skattefinansiering eller kodad betaltjänst. Det är de enda lösningarna som är acceptabla. Dagens avgift är idiotisk, men en generell avgift skulle vara ännu mer korkad. En sån skulle slå otroligt hårt mot folk med låg inkomst, och som kanske saknar både TV och dator!

De som pratar om att det måste vara en separat avgift för att vara oberoende måste vara helt bakom flötet. De största religiösa samfunden får ta ut sina medlemsavgifter som skatter (kyrkoavgift), tillsammans med den vanliga skatten, men det höjs knappast några röster för att Frälsningsarmén eller Metodisterna ska göras oberoende av staten...
Dessutom bestäms dagens villkor (inkl avgiftens storlek) för SVT, SR och UR av riksdagen, trots dagens betalningsmodell som man värnar om så...

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte bättre att läsa Hamiltons inlägg
> på DN Debatt istället för Aftonslaskets
> tolkning?

Ok, ska göra det.

De kan väl sätta upp inloggning för TV-licensinnehavare? Betala TV-licens så får du även möjlighet att se programmen på nätet.

Att erbjuda nånting kostnadsfritt till "alla" och sen vilja ha betalt låter något i stil med en knarklangares "första är gratis"-erbjudande.

Åh, vad jag känner avsky mot resonemanget att vi behöver en tv-avgift för att svt/sr ska vara "oberoende av politikerna". Det är den värsta sortens skitsnack.

Jag tycker det är skönt att slippa reklamen, och betalar hellre reda pengar för det istället för att betala bakvägen. Mitt förtroende för "fri" media är noll och inte. Sedan är inte SVT heller guld och gröna skogar men det är många resor bättre. Tycker jag. Och jag anser att sålänge du har tillgång till det så skall du betala.

Atlas skrev:
> Jag tycker det är skönt att slippa reklamen, och
> betalar hellre reda pengar för det istället för
> att betala bakvägen. Mitt förtroende för "fri"
> media är noll och inte. Sedan är inte SVT heller
> guld och gröna skogar men det är många resor
> bättre. Tycker jag. Och jag anser att sålänge
> du har tillgång till det så skall du betala.

Jag betalar gärna reda pengar för detta: "sändningarna från skid-vm sponsrades av vattenfall. svenska spel. ICA och Cykelringen"

Geologen det blir fel... (igen)
Hur lyckas du koppla ihop radio- och tv-avgiften med kyrkoavgiften?
Det finns inget som heter medlemsavgifter i religiösa samfund. Kanske i göteborg?
Kyrkoavgiften är frivillig. Det är ingen skatt utan en avgift som tex går till den lokala kyrkans verksamhet.

Det finns ju gott om tidningar som har större eller mindre delar av innehållet bakom paywalls, där prenumeranter har tillgång. Möjlighet för icke-prenumeranter att köpa tillgång under kortare tid kan också finnas. Jag ser inga fundamentala problem som gör att TV-licensen behöver förändras. Dessutom skulle en betalmodell göra det möjligt att kolla på SVT via internet från utriket.

Atlas skrev:
> Inloggning med uppgifter från din betalning
> låter bra.

Det låter extrem uselt.

Det är rångligt. Det är dåligt i sig med krångel: mindre krångel ger enklare för konsumenten och billigare att driva verksamheten.

Om det nu är "public service" så är det saker som ska finansieras med någon form av allmän skatt/avgift just för att det är saker som är "intressanta för allmänheten" men marknadskrafterna har inte utrymme att finansiera det. Varför ska man då begränsa tillgängligheten? Syftet är ju att matrialet ska komma medborgarna tillgodo.

Om det nu är "public service" så kan inte betalningen vara "frivillig". Om betalningen är frivillig så är det ju en helt vanlig komersiell aktör med avseende på finansieringen. Om det funkar så är det ju per definition inte "public service".

Fikasvettot skrev:
> Jag ser inga
> fundamentala problem som gör att TV-licensen
> behöver förändras.

Jag ser en massa fundamentala problem.

Varför ska man betala för innehav av en apparat som inte ka ta emot det som sänds produceras, men inte betala för apparater som kan? (en vanlig tv kan inte ta emot några tv-sändingar längre, uppkopplade licensfria datorer kan).

Varför ska man betala per hushåll?

Och det absolut största problemet: Vad är public service-uppdraget? (men det har iofs inte med finasieringsmodellen att göra)

alarix skrev:
> Geologen det blir fel... (igen)
> Hur lyckas du koppla ihop radio- och tv-avgiften
> med kyrkoavgiften?
> Det finns inget som heter medlemsavgifter i
> religiösa samfund. Kanske i göteborg?
> Kyrkoavgiften är frivillig. Det är ingen skatt
> utan en avgift som tex går till den lokala
> kyrkans verksamhet.

Fel? Nej, är man medlem i nåt av samfunden med beskattningsrätt så utgår en kyrkoavgift via skattesedeln (även om den tydligen för vissa av samfunden kan betalas på annat sätt). Den är inte frivillig mer än att man kan gå ur samfunden. Den står i proportion till den beskattningsbara inkomsten, och är därför en skatt, inte en fast avgift.

http://www.skatteverket.se/privat/s...avningsavgift.4.1ee2ea81054cf37b1c800030.html
http://www.skatteverket.se/privat/s...ratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html

TBone skrev:
> Jag ser en massa fundamentala problem.

Du ser problem. Jag ser lösningar. ;)

I frågan om att SVT vill ha betalt för att göra programmen tillgängliga över nätet ser jag en bra lösning: en paywall. Att en dator kan ta emot har inget med saken att göra, då skulle varenda betaltjänst på nätet kunna skicka räkning.

Men den frågan är (borde vara) separat från TV-licensens vara eller icke vara. Men jag tycker det är OK att de som vill vara med i en klubb betalar för medlemskapet. Vill jag inte vara med i en cykelklubb eller ett religiöst samfund eller nåt annat så betalar jag inte. Vill jag inte ha en dagstidning tecknar jag ingen prenumeration. Har jag ingen bil betalar jag ingen skatt som är relaterad till det.

Utan att gå in på frågor rörande själva licensen så vill jag bara säga att ett program som exempelvis det Kobra gjorde om cykeln och cykling aldrig kommer att sändas i en kanal som TV4.

Geologen det gäller främst för svenska kyrkan (inte de andra samfunden), även om det står lite luddigt på skatteverkets hemsida, ok.
Du länkar till begravningsavgift.. det är ju ganska långt från tv-licens.

alarix skrev:
> Du länkar till begravningsavgift.. det är ju
> ganska långt från tv-licens.

På sidan står det om Svenska kyrkans avgift. Att det sen också står om begravningsavgiften kan inte jag hjälpa.

Men även om vi räknar bort de övriga samfunden, så kvarstår ändå faktum att Svenska kyrkans beskattningsmodell är fristående från staten, och precis på samma sätt skulle SVT/SR/UR kunna ta ut en medieskatt.

En skatt slår inte hårt mot låginkomstagare som en avgift gör.

TV-avgiften är en dinosaurie från tiden då det bara fanns och krävdes en apparat för att ta emot TV-sändningar. Den behöver helt klart reformeras till det informationssamhället vi har idag. Det är inte apparaten man ska betala för, utan användandet. Vill man ha en TV men välja att bara kolla på DVDer eller TV3 ska man kunna få göra detta, men vill man få tillgång till SVT får man betala för detta.

Radiotjänst gör av med 170 miljoner och drar in 7,3 miljarder per år. Så driften kostar ca 2%. Det kan det nog vara värt så att man slipper betala för grejer man inte använder.

Senast redigerad av en moderator:
fastforward skrev:
> Radiotjänst gör av med 170 miljoner och drar in
> 7,3 miljarder per år. Så driften kostar ca 2%.
> Det kan det nog vara värt så att man slipper
> betala för grejer man inte använder.
Dom lär ju inte dra in 7,3 miljarder i licensavgift ? :-/ T

Little Stereo skrev:
> fastforward skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Radiotjänst gör av med 170 miljoner och drar
> in
> > 7,3 miljarder per år. Så driften kostar ca
> 2%.
> > Det kan det nog vara värt så att man slipper
> > betala för grejer man inte använder.
> -----
> Dom lär ju inte dra in 7,3 miljarder i
> licensavgift ? :-/ T

jaru, kollar man http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____146283.aspx och räknar med 4-5 miljoner hushåll. säg att 75% av dessa betalar tv-licens. det ger runt 3,5 miljoner licenser gånger lite över 2000 kr. blir runt 7,5 miljarder om man räknar på det. så vetefaen om det helt fel att säga 7,3 miljarder.

Little Stereo skrev:
> Okej, det var några år sen jag hade tv, men då
> låg licensavgift långt under 1000kr/år... :-/ T

Några år sedan?

geologen skrev:
> De som pratar om att det måste vara en separat
> avgift för att vara oberoende måste vara helt
> bakom flötet. De största religiösa samfunden
> får ta ut sina medlemsavgifter som skatter
> (kyrkoavgift), tillsammans med den vanliga
> skatten, men det höjs knappast några röster
> för att Frälsningsarmén eller Metodisterna ska
> göras oberoende av staten...
> Dessutom bestäms dagens villkor (inkl avgiftens
> storlek) för SVT, SR och UR av riksdagen, trots
> dagens betalningsmodell som man värnar om så...

Hmm, kyrkoavgiften går till Svenska Kyrkan. Frälsningsarmen är en frikyrka och får inget av kyrkoavgiften utan finansieras som andra frikyrkor med hjälp av kollekt, bidrag på grund av olika saker och sådant.

cerro skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > De som pratar om att det måste vara en separat
> > avgift för att vara oberoende måste vara helt
> > bakom flötet. De största religiösa samfunden
> > får ta ut sina medlemsavgifter som skatter
> > (kyrkoavgift), tillsammans med den vanliga
> > skatten, men det höjs knappast några röster
> > för att Frälsningsarmén eller Metodisterna
> ska
> > göras oberoende av staten...
> > Dessutom bestäms dagens villkor (inkl
> avgiftens
> > storlek) för SVT, SR och UR av riksdagen,
> trots
> > dagens betalningsmodell som man värnar om
> så...
>
> Hmm, kyrkoavgiften går till Svenska Kyrkan.
> Frälsningsarmen är en frikyrka och får inget av
> kyrkoavgiften utan finansieras som andra frikyrkor
> med hjälp av kollekt, bidrag på grund av olika
> saker och sådant.

Eller medlemsavgift som man betalar via skattsedeln: http://www.skatteverket.se/privat/s...ratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html
För detta krävs naturligtvis samtycke.

Själv anser jag att SVT är ett måste som balans mot all reklamfinansierad skit-TV. Ta bort SVT som kommer det snart vara:
3min handling
5min reklam
3min handling
5min reklam
3min handling
5min reklam
3min handling
5min reklam
3min handling
5min reklam
3min handling
5min reklam

TV-licensen är en mottagaravgift som skall betalas för apprater som kan ta emot TV-sändningar, oavsett om dessa är SVT eller reklamfinansierade. Dessutom betalar man per hushåll så någon ny avgift är det knappast.

Public service är fantastiskt (om inte förr så blir man varse det när man skaffar barn) men själva avgiften är mer en arbetsmarknadspolitisk åtgärd i Kiruna numera. Tanken är att politiken inte ska kunna styra anslagen men pengarna går via politiken ändå.

slemklump skrev:
> Själv anser jag att SVT är ett måste som balans
> mot all reklamfinansierad skit-TV. Ta bort SVT som
> kommer det snart vara:
> 3min handling
> 5min reklam
> 3min handling
> 5min reklam
> 3min handling
> 5min reklam
> 3min handling
> 5min reklam
> 3min handling
> 5min reklam
> 3min handling
> 5min reklam

Skitbra att köra intervaller till;)

bollen skrev:
> slemklump skrev:
> -----
> > Själv anser jag att SVT är ett måste som
> balans
> > mot all reklamfinansierad skit-TV. Ta bort SVT
> som
> > kommer det snart vara:
> > 3min handling
> > 5min reklam
> > 3min handling
> > 5min reklam
> > 3min handling
> > 5min reklam
> > 3min handling
> > 5min reklam
> > 3min handling
> > 5min reklam
> > 3min handling
> > 5min reklam
>
> Skitbra att köra intervaller till;)

Smart!

Har nu tänkt på att det har blivit mer handling i reklamen och mindre handling i det som är mellan reklamen?
Lite meningslöst hela liksom.

johan44 skrev:
> Tanken är att politiken inte ska kunna styra anslagen
> men pengarna går via politiken ändå.

Politikernas bortförklaring till att TV-licensen inte kan lägga som en skatt är så otroligt fånig att man inte förstår hur de kan hålla masken när de drar den. Vem skulle besluta om storleken på anslag eller skattesats? Riksdagen. Vem beslutar idag om belopp på TV-licensen? Riksdagen... Antar att det som vanligt bara handlar om att inget av partiblocken vill göra sig impopulärt genom att introducera en ny skatt för finansiering av public service (nevermind att vi redan betalar för det på omvägar).

Robert skrev:
> Har nu tänkt på att det har blivit mer handling
> i reklamen och mindre handling i det som är
> mellan reklamen?
> Lite meningslöst hela liksom.

Dessutom har de börjat med produktplacering i reklamen.

/Dag

Trek2.1 skrev:
> TV-licensen är en mottagaravgift som skall
> betalas för apprater som kan ta emot
> TV-sändningar, oavsett om dessa är SVT eller
> reklamfinansierade. Dessutom betalar man per
> hushåll så någon ny avgift är det knappast.

Det är så galet system så att man blir mörkrädd.

I dagsläget så ska man betala tv-avgift för en tv med analog tuner. Dessvärre så kan man inte titta på tv med en analog tuner längre. Fail.

Ska man betala tv-avgift om man bara har en surfplatta? Tydligen. Det som skär sig då är när man går in på svtplay och får meddelandet att det aktuella programmet pga rättighetsskäl inte finns tillgängligt på surfplattor/motsvarande. Fail.

Och betala per hushåll? Fail.

Tillbaka
Topp