[OT] Tyst väckarklocka

Dragkroken

Aktiv medlem
[OT] Tyst väckarklocka
Har i alla år haft stora problem med att vakna på morgonen, har jag liksom somnat så sover jag tungt tills kroppen känner att det är dags att gå upp.
Vaknar inte av något annat än extremt höga ljud eller att någon drar mig ur sängen.
I ungdomen behövde jag koppla in larmet till stereon för att det ens skulle finnas en chans att vakna.
Har förmånen att ha en förstående fru som har orkat dra mig ur sängen på morgonen i rätt många år.

Så.. Nytt jobb, på annan ort, betyder att jag kommer behöva gå upp innan alla andra i huset 3 dagar i veckan. (utan att väcka 3 barn och fru)
Behovet av nån form av tyst väckarklocka är stort.
Klockor som tänder upp ljuset gradvis funkar inte.

Har sett diverse prylar på nätet, så som vibrationspuckar under kudden eller nån klocka som ger stötar.
Men känns mest som nån algoritmbaserad temuprodukt.

Någon som har nått tips som kan funka?

[OT] Tyst väckarklocka
Yes, vibratonslarm på klockan kan vara grejen. Om det är tillräckligt för att väcka dig förstås. Fast det är rätt lätt att stänga av.

När jag var tonåring och hade svårt att komma upp på morgonen insåg jag att det ibland var bättre att ställa klockan så sent som möjligt då det var tvunget att gå upp DIREKT. Började 6.15 på sommarjobbet och hade klockan ställd på 05.55 typ. Funkade över förväntan.

[OT] Tyst väckarklocka
IMG_2842.webp

[OT] Tyst väckarklocka
Närmare 11 timmars sömn innan du vaknar av dig själv? Vibration och ljus fungerar inte, och det ska vara något som är tyst. Alltså ärligt talat det är inte så mycket kvar än Kalle-Anka-varianten ovan eller en hink med vatten. Möjligen sova med lurar som drar igång Ace of spades på maxad volym. Fuel med Metallica kan fungera också.

[OT] Tyst väckarklocka
Har i alla år haft stora problem med att vakna på morgonen, har jag liksom somnat så sover jag tungt tills kroppen känner att det är dags att gå upp.
Vaknar inte av något annat än extremt höga ljud eller att någon drar mig ur sängen.
Har du provat sovhörlurar? Då borde du kunna ha tillräckligt högt ljud utan att väcka andra
Tex
soundcore_sleep_a20_blanco_3_ad_l.jpg

Anker Soundcore A20

Brukar gå och lägga mig mellan 21-22 när allt bestyr hemma är klart.
och vaknar inte innan 09.00 om jag inte blir väckt.
Det låter inte helt normalt, har du pratat med läkare?
+1

[OT] Tyst väckarklocka
kanske kan du testa att dricka en massa vatten innan du går och lägger dig så du behöver upp och pissa?
Enl en gammal historia gjorde Graeme Obree så natten innan han satte timmerekordet i Hamar Norge 1993 på sin hembyggda cykel "Old Faithful"
Graeme_obree.jpg

Han ville vakna i takt med sin sovcykelrytm och drack därför flera glas vatten innan han gick och lade sig, han vaknade flera ggr under natten och tyckte då att han hade sovit för lite, kissade och drack mer vatten och la sig igen, detta skall ha upprepats några ggr innan han hade sovit klart.
Uppenbarligen fungerade för att han lyckades slå världsrekordet.

Det finns även en spelfilm baserat på hans historia som är sevärd
"The Flying Scotsman"

@chrobin, åtminstone tidigare medlem här på Happy byggde en egen kopia av "Old Faithful" som det står en hel del om i den här tråden
https://happyride.se/forum/threads/min-obree-cykel.1478155/
Det skrevs även en artikel i brittiska Cycling Weekly om den
TP3BD4ZrTY8mJRDXvvbpNU-500-80.jpg.webp

[OT] Tyst väckarklocka
Det där är olika tydligen.
Jag har inte ställt en klocka på väckning de senaste 25 åren, men vaknar alltid
när det är dags ändå.

[OT] Tyst väckarklocka
Hur mycket dämpar sådana egentligen? Jag sover med vanliga engångs i skumgummi, byter inte så ofta som man bör, och hade gärna haft något av mer permanent karaktär men har inte hittat något som når samma nivå decibel-mässigt.
Jag sover i regel med mina apple airpods pro, och dom dämpar riktigt bra iaf. Sover bra utan att det är obekvämt, och som bonus kan man somna in till Karlavagnen eller ngt. Oftast får jag leta runt lite i sängen på morgonen då en eller båda ”hoppar” ur under natten.

[OT] Tyst väckarklocka
Hur mycket dämpar sådana egentligen? Jag sover med vanliga engångs i skumgummi, byter inte så ofta som man bör, och hade gärna haft något av mer permanent karaktär men har inte hittat något som når samma nivå decibel-mässigt.
Tycker dessa dämpar lika bra som de skumgummi jag använt (även om dB-mätvärdena säger annorlunda), men lättare att få på plats och bäst av allt, fungerar bra att sova på sidan med. https://www.apoteket.se/produkt/millu-oronproppar-diskret-svar-1-par-pase-1577074/

[OT] Tyst väckarklocka
Jag sover i regel med mina apple airpods pro, och dom dämpar riktigt bra iaf. Sover bra utan att det är obekvämt, och som bonus kan man somna in till Karlavagnen eller ngt. Oftast får jag leta runt lite i sängen på morgonen då en eller båda ”hoppar” ur under natten.
Har testat men upplever dem som svåra när man hamnar på sidan.

[OT] Tyst väckarklocka
Har ingen personlig erfarenhet av detta då jag vaknar om någon nyser inom en radie av 50km men kanske kan du testa att dricka en massa vatten innan du går och lägger dig så du behöver upp och pissa? Bara hoppas du vaknar innan du pissar då.
Apache alarm clock (enligt vad jag hörde på något TV program nyligen)

[OT] Tyst väckarklocka
[OT] Tyst väckarklocka
Jag tror det finns ”inkontinensprodukter” för att få folk som att ha svårt att vakna i tid, att få upp dem för att gå på toa på natten. Där kanske det finns produkter med lite mer drag i.

Annars finns det nog kalsonger med en liten sensor på rätt ställe, koppla om lite så den ger en liten stöt istället så kommer du nog igång.

[OT] Tyst väckarklocka
första ja kom o tänka på är en video ja såg för länge sen där frun smög på ett antiskallhalsband med stötar på mannen under natten som regerade via mikrofon och bytte mannens väckarsignal på telefonen till skällande hund ;) de borde få TS o vakna 😁😁😁

[OT] Tyst väckarklocka
Yes, vibratonslarm på klockan kan vara grejen. Om det är tillräckligt för att väcka dig förstås. Fast det är rätt lätt att stänga av.

När jag var tonåring och hade svårt att komma upp på morgonen insåg jag att det ibland var bättre att ställa klockan så sent som möjligt då det var tvunget att gå upp DIREKT. Började 6.15 på sommarjobbet och hade klockan ställd på 05.55 typ. Funkade över förväntan.
Låter rimligt. Jag köpte någon gång tidigt 2000-tal (som den sanne pryl-fetischist jag var/är) en vad jag minns schweizisk väckarklocka som kom med frotté-armband för att mäta sömn-cykeln. Man ställde klockan ett visst klockslag som avsåg "vakna senast" och sedan började klockan scanna av sömnen typ 45 minuter innan, för att dra igång larmet om/när man befann sig i lätt sömn.

Konceptet fungerade klockrent, och man var pigg och vaknade enkelt till ett omgående "vaket tillstånd". MEN när nyhetens behag om tekniken lagt sig efter några veckor och om det larmade typ 30 minuter före "deadline" så uteblev karaktären och det slutade med att ligga kvar "bara en liten stund"..... Och så var man ändå i snooz-träsket ändå. :)

Tillbaka
Topp