(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Angående industrin sa väl han på LKAB att kärnkraft är väl bra men det är inget som kommer räcka och framför allt inte på lite kortare sikt. Mer vindkraft måste byggas omgående tyckte väl han.
Ja, men det sätt de tänker använda el i framtiden bygger ju på volatila elpriser, så då är det klart han vill ha mycket vindkraft och helst ingen kärnkraft (som stabiliserar priset). Förlorare blir alla som vill ha jämn och stabil tillgång på el.

Ja, men det sätt de tänker använda el i framtiden bygger ju på volatila elpriser, så då är det klart han vill ha mycket vindkraft och helst ingen kärnkraft (som stabiliserar priset). Förlorare blir alla som vill ha jämn och stabil tillgång på el.
Det kommer bli volatila elpriser iallafall. Danmark och Finland satsar nämligen massor på mer vindkraft.

I mitt stilla sinne kan jag inte låta bli att undra vad som hade hänt om inte elmarknaden hade avreglerats, om det hade varit ett åtagande och inte en affärsidé att leverera svensk elkraft till svenska invånare och företag.

Sådant kan man fundera på när man exempelvis ligger hemma i feber och hellre skulle ha duschat efter en kvällsrunda på sin Miyata.

I mitt stilla sinne kan jag inte låta bli att undra vad som hade hänt om inte elmarknaden hade avreglerats, om det hade varit ett åtagande och inte en affärsidé att leverera svensk elkraft till svenska invånare och företag.
Nu får du väl ge dig.
Menar du att en så vital och samhällsviktig funktion som elproduktion ska ägas av svenskarna gemensamt och inte få råda under kaotiska marknadens regi? Glömmer du inte bort friheten att få välja om man ska frysa eller inte?

Jag skulle tippa att danskar och tyskar hade fått brassa mer kol- och oljekraft, om vi inte exporterat el till dem.

Nu får du väl ge dig.
Menar du att en så vital och samhällsviktig funktion som elproduktion ska ägas av svenskarna gemensamt och inte få råda under kaotiska marknadens regi? Glömmer du inte bort friheten att få välja om man ska frysa eller inte?

Jo, f’låt.

Jag skulle tippa att danskar och tyskar hade fått brassa mer kol- och oljekraft, om vi inte exporterat el till dem.

Sant. Men även statliga bolag kan exportera el, så länge medborgarnas behov är tillgodosedda. Om det nu skulle ligga an på oss att ta ansvar också för andra länders elektricitetsbehov.

Nu får du väl ge dig.
Den helt dominerade ägaren av svensk elproduktion är staten via helägda Vattenfall. På andra plats kommer Uniper med tyska staten som ägare. Tredje största ägaren är Fortum, med finska staten som majoritetsägare, medan fjärde största ägaren är Sveriges kommuner.

Den helt dominerade ägaren av svensk elproduktion är staten via helägda Vattenfall. På andra plats kommer Uniper med tyska staten som ägare. Tredje största ägaren är Fortum, med finska staten som majoritetsägare, medan fjärde största ägaren är Sveriges kommuner.

Precis, Uniper och Fortum. Två utländskt ägda bolag vars mål är att leverera vinst till sina ägare, inte leverera elektricitet för medborgarnytta. Vattenfall är statligt ägt men agerar på marknadsmässiga grunder.

De svenska kommunerna är, gissar jag, framförallt ägare av vind- och solkraftsparker för lokal elproduktion. Det är vällovligt men de agerar också på en fri marknad.

Till detta kommer förstås de bolag som är nätägare och alla de som är ”leverantörer” av elektriciteten.

Så min undran gäller fortfarande.

Godnatt och sov gott allesammans!

Ja det tar ju tid med alla pappersblanketter som skall skrivas i för hand och stämplas manuellt. Sen skall allt skrivas ut på en Facitskrivmaskin och sättas in i Jopa gaffelpärmar (gröna) och ett kortregister måste upprättas. Träaskar till registerkorten måste snickras och benställning svetsas.

Egentligen konstigt att de hinner på tre dagar
Låter som polisen
Har Finland sålt sin del av Uniper till Tyskland?
Är det Uniper eller Fortum som äger Karlshamn?
Jobbade 10år på Ringhals. Den som tror att ny kärnkraft skulle bli billig och klara sig utan kraftiga subventioner, lever i en mycket underlig fantasivärld, kanske samma som fd elever på sekten Livets ords friskola.
Det finns inget med kärnkraft som inte är dyrt.
Det tar minst 15år att bygga ett kärnkraftverk, det ska göras förarbete mm. Skulle tippa på ca 1500 personer med lön från 35 000 i månaden och uppåt under 6-7av de åren. Sen tillkommer allt annat. Räkna gärna.
Om man smäller upp en reaktor av typen som sitter i typ u-båtar eller liknande, så kanske man kan få ner det till 7-8år.
Och om man drömmer om en återstart av nåt verk, då har man en väldigt liten insyn i branchen. R2 hade knappast fått starttillstånd efter upptäckten av de ordentliag rostskadorna i botten på reaktorbyggnaden, om den inte skulle läggas ner några år senare. Jag var med och lagade det. Både R1 och R2 har haft begränsat underhåll och väldigt begränsat annat sen nedläggningsbeslutet. Och det är några år nu. O1 och O2 la finnarna ner pga krånglande olönsamma reaktorer. Sen får väl sydsvenskarna beskyllas för att dom inte lyckades hålla dansken på knä. För annars hade nog Barsebäck gått några år till.
Och vill man prata om politisk styrning, så är detta en skandal. Hela den upphandlingen stinker av dåvarande regeringspartierna.

Icke att förglömma den dominerande ägaren av svensk vindkraft, CGN. Ägt av kinesiska staten. Inkluderat på USA:s entity list.

De svenska kommunerna är, gissar jag, framförallt ägare av vind- och solkraftsparker för lokal elproduktion. Det är vällovligt men de agerar också på en fri marknad.
Nej, det är vissa kommuner som fortf behåller sin vattenkraft. Ex.vis Skellefteå kraft som är ett av Sveriges största elbolag är kommunägt.

Den absoluta majoriteten av vindkraften ägs av utländska investerare, och störst är som sagt CGN, dvs kinesiska staten. Solel är än så länge försumbar i svenska elmixen.

Precis, Uniper och Fortum. Två utländskt ägda bolag vars mål är att leverera vinst till sina ägare, inte leverera elektricitet för medborgarnytta. Vattenfall är statligt ägt men agerar på marknadsmässiga grunder.

Till detta kommer förstås de bolag som är nätägare och alla de som är ”leverantörer” av elektriciteten.

Så min undran gäller fortfarande.

Godnatt och sov gott allesammans!
Oklart hur det är generellt men hemkommunens energibolag äger en del kärnkraft och hävdar att det är därför dom går såpass bra, mystiskt.

Sådant kan man fundera på när man exempelvis ligger hemma i feber och hellre skulle ha duschat efter en kvällsrunda på sin Miyata.
Så länge allt rullar på har ju konkurrens på en avreglerad marknad sina fördelar. Och vid kriser avslöjas naturligtvis bristerna. När efterfrågan är större än tillgången tas ingen hänsyn till behovet. Den som betalar får elen.

Så är det säkert. Måste det vara en katastrof? Som elpriserna ser ut nu är det ju dyrt att värma upp hus, elintensiv industri osv blir ju dyrt men så inihelvete dyr är ju inte elen ännu iaf att det blir dyrt för rent hushållsbruk eller andra näringsverksamheter som kräver mindre el. Borde väl du veta? Bor inte du du i lägenhet?

Att bolag som LKAB som ska förbruka helt enorma mängder kanske eventuellt behöver styra sin konsumtion i framtiden tycker inte jag vore en katastrof iaf. Men visst, det bästa borde väl mycket mer vattenkraft, det är väl ändå det bästa...

Icke att förglömma
"Hade man inte stoppat (!) vindkraft hade den nog varit på plats redan.
Byggtiden är snabb för vindkraft. Eller?
Ingen tvingade fram en nedläggning. Att försöka smyga in felaktigheter må kännas naturligt, men det för inte diskussionen vidare.
Varför skulle Ringhalsverken drivits vidare? UTIFALL Putin skulle få en knäpp sju år in i framtiden?
R2 hade en skadad reaktorinneslutning och saknade oberoende härdkylning.
R1 var i bättre skick, men kunde knappast kunnat producera vinst med de låga elpriserna."

Nån har råkat "förglömma" några inlägg...Men, det kunde man ju ha räknat ut. :)

Att bolag som LKAB som ska förbruka helt enorma mängder kanske eventuellt behöver styra sin konsumtion i framtiden tycker inte jag vore en katastrof iaf. Men visst, det bästa borde väl mycket mer vattenkraft, det är väl ändå det bästa...
Mer vattenkraft lär inte vara möjligt med svenska och europeiska lagar. Sen är det inte säkert att det blir så billigt heller. Att effektivisera gör man redan. Reglerkraft kommer mer i andra former i framtiden (som inte innebär stor påverkan på ekosystem och tvångsinlösen av vattennära tomter).

Mer vattenkraft lär inte vara möjligt med svenska och europeiska lagar. Sen är det inte säkert att det blir så billigt heller. Att effektivisera gör man redan. Reglerkraft kommer mer i andra former i framtiden (som inte innebär stor påverkan på ekosystem och tvångsinlösen av vattennära tomter).
Det var lite det som var min poäng. Vattenkraft ger ju enorma ingrepp i naturen men tekniskt sett känns det ju överlägset allt annat nästan. Så på ett sätt kan vi väl va glada att det utbyggnaden redan gjorts så vi inte behöver bråka mer om det. Men de älvar som är utbyggda är ju redan utbyggda.

"Hade man inte stoppat (!) vindkraft hade den nog varit på plats redan.
Byggtiden är snabb för vindkraft. Eller?
Ingen tvingade fram en nedläggning. Att försöka smyga in felaktigheter må kännas naturligt, men det för inte diskussionen vidare.
Varför skulle Ringhalsverken drivits vidare? UTIFALL Putin skulle få en knäpp sju år in i framtiden?
R2 hade en skadad reaktorinneslutning och saknade oberoende härdkylning.
R1 var i bättre skick, men kunde knappast kunnat producera vinst med de låga elpriserna."

Nån har råkat "förglömma" några inlägg...Men, det kunde man ju ha räknat ut. :)
Ignorera lögner och desinformation är inte samma sak som att ”förglömma”. Men jag förstår att det är frustrerande när du inte får napp på dina försök att sabotera tråden.

• Haha
Reactions: BFS
Internet förbrukar 10% av vår elanvändning:

Alltså bör vi sluta att hänga här om vi är oroade över försörjningen.

Ignorera lögner och desinformation är inte samma sak som att ”förglömma”. Men jag förstår att det är frustrerande när du inte får napp på dina försök att sabotera tråden.
Du använder ju den metoden…

Senast ändrad:
Det är precis det jag menar, var och en blir frälst på sin tro.
Dom som i årtionden påstått att vindkraft är billigare står nu och gråter ut i media att subventioner för överföringen till havsbaserade parker tas bort så att det blir olönsamt. Detta har hela tiden jämförts med straffbeskattad reglerbar el.
Debatten är mkt polariserad och många har tunnelseende.
Det man med säkerhet vet är att experterna varken sitter i riksdagen eller på cykelfora.
Staten betalar ledningarna till kärnkraftverk också. Men inte längre till vindkraft, tydligen.

Så, varför inte lista de lögner jag kommit med? :) Jag har påpekat de rena faktafel jag sett, vilket jag tycker man ska göra.

Hur kategoriserar du denna fråga: "Varför skulle man ha drivit ringhalsverken vidare? Utifall Putin skulle få en knäpp i framtiden?"

Är det lögn eller desinformation att ställa frågan? Du är ju bättre än Energiforsk, Bloomberg och svensk industri på att räkna, så du borde ju vara rätt person att förklara, eller hur?

Och, var det bättre 2010 (då vi importerade)? Eller ska du gå full alternative och påstå att den siffran är fel? :)

Internet förbrukar 10% av vår elanvändning:

Alltså bör vi sluta att hänga här om vi är oroade över försörjningen.
Eller börja betala priset för detta slöseri. Jag tar bussen till jobbet (plus går 3 km) så jag kan tjabba på med gott samvete. :)

Ja det lär inte räcka en bråkdel av tiden som det faktiskt behövs. Men det är ju ett fall framåt att de får betala lite grand.
Hur tänker du nu? Tänker du att man var 10.e år gräver upp allt och gör om slutförvaret eller hur känner du att man gör?

Nej, det är vissa kommuner som fortf behåller sin vattenkraft. Ex.vis Skellefteå kraft som är ett av Sveriges största elbolag är kommunägt.

Den absoluta majoriteten av vindkraften ägs av utländska investerare, och störst är som sagt CGN, dvs kinesiska staten. Solel är än så länge försumbar i svenska elmixen.

Tack. Jag visste inte att kommunerna äger en del av vattenkraften. Där ser du: Det är ju en intressant tråd och jag lär mig hela tiden så det är inte bara ”bull fucking shit”. ?

Hur tänker du nu? Tänker du att man var 10.e år gräver upp allt och gör om slutförvaret eller hur känner du att man gör?
Även om ambitionen är att bygga något som ska hålla länge så är sannolikheten för att man faktiskt lyckas bygga något helt utan underhållsbehov under en tidsperiod som är avsevärt längre än vår civilisations varande hittills... begränsad.

Någon som fått det ännu? Elprisstödet alltså.
Tänkte bara kolla just denna specifika fråga, inte allt runtomkring.
Gick väl sisådär ?

Har någon fått beslut från FK?

Vad vinner: kärnkraft eller vind?

Slutligen:
1677049613560.jpeg

Tack. Jag visste inte att kommunerna äger en del av vattenkraften. Där ser du: Det är ju en intressant tråd och jag lär mig hela tiden så det är inte bara ”bull fucking shit”. ?
Kommuner och elproducenter äger även lokala/regionala nät (vilka man inte investerat i eftersom det är roligare att göra annat för nätavgifterna) vilket ställer till det med överföringskapaciteten. It's fun to learn!

Inget stöd har dykt upp ännu men det är en riktig nagelbitare. Köpte ett dödsbo förra året som stått tomt en tid. Alltså inte haft koll på tidigare förbrukning men räknar med att det blir en mycket liten summa.

Jag ser då fan ingen insättning på mitt konto ännu, och då har jag t.o.m. Swedbank. De får allt skynda sig, för på fredag kommer lönen och då blir det overflow!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp