Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
-1
Svenska kraftnät behöver få in lite nya flaskhalsavgifter nu när de tvingats betala ut allt de hade som elstöd.Är man konspiratorisk lagd eller är det en slump att man stänger ner en reaktor för rep just när det ska bli kallare + lite vind? om priserna stiger får man ju lika mycket betalt trots mindre produktion, kan ju eg inte finnas någon anledning för producenter att mätta marknaden?
Nä torkskåpet är den enda rena el->värme konverteraren i lgh. Hyresvärdens uppvärmning ger 21 grader sen jag fick alla fönster och balkongdörr bytta nyss. Jag har igång en gaming-PC, projektor och ljudanläggning ganska mycket också, men det är allt jag kan komma på.Det är ändå en jävla förbrukning för att inte ha nån uppvärmning...
Vämregolv på hög temp?
Vi har kallhyra i halva vår lägenhet (pga anledning) och kör tvätt tork med två små barn. Får ungefär samma ersättning.
Hela landet ska väl få för november-december 2022, tror förslaget är godkänt ev Energimarknadsinspektionen också. Men när och hur det ska betalas ut är inte bestämt ännu.Men, Norrland då? Någon som sett något konkret om det än?
Fjärrvärme?! Sätt in direktverkande elelement så skall du se att det börjar rassla in pengar på kontot. Lets party like its 1999...Å där kom brevet i Kivra för mig också. Bor i villa med fjärrvärme, 1789kr…
Bygg pool och spabad med. Lyxigt att få uppvärmningen finansierad :)Fjärrvärme?! Sätt in direktverkande elelement så skall du se att det börjar rassla in pengar på kontot. Lets party like its 1999...
Å fan?!Nä, men stödet för nov-dec är ju annorlunda,
90öre - elområde 1+2
126öre- elområde 3
129öre- elområde 4
Tror det är extremt få om ens någon som har så lågt bundet pris att det kostar <0,5 kr / kWh inkl allt.
Såklart ingen gjort hittills.Exakt. Vilka är alla dessa som "tjänar" på att förbruka el? På min faktura finns energiskatt 39,1 örekW/kWh, överföring 24,2 öre/kWh sen elcertifiakt 1,4 öre/kWh. Med moms alltså ca 80 öre/kWh. Och tror väl inte det finns någon som har under säg typ 30 öre/kWh i bundet pris så jag fattar inte riktigt hur mnan kan "få tillbaka mer än man betalat"?
Exakt. Vilka är alla dessa som "tjänar" på att förbruka el? På min faktura finns energiskatt 39,1 örekW/kWh, överföring 24,2 öre/kWh sen elcertifiakt 1,4 öre/kWh. Med moms alltså ca 80 öre/kWh. Och tror väl inte det finns någon som har under säg typ 30 öre/kWh i bundet pris så jag fattar inte riktigt hur mnan kan "få tillbaka mer än man betalat"?
Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.Det handlar väl om att dom som hade bundet inte fick några ökade kostnader men får elstöd nu ändå?
Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.
Om man hårddrar det så hade jag nog föredragit en generell skattesänkning isf bidrag kopplat till el.Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.
absolut, har ingen åsikt i vilka eller som inte fått. Men det är vad man hört iaf =)Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.
Jo, precis det jag menar.Det finns mycket man kan tycka om dessa stöd hit och dit men om det ska vara någon som helst "rättvisa" (vad det nu är) så tycker jag att det är väldigt rätt att även de med bundna priser får stöd. De har ju oftast betalat mer i alla år för sina bunda avtal.
Fan, då blir det ju bara ca 120krNov-Dec stödet avser ”bara” 80% av förbrukningen man haft de månaderna. Torde göra det svårare att räkna hem en vinst!
Jag betalar under den tid på dygnet då det är lågtaxa på överföringsavgiften 1,05 kr inklusive moms, överföringsavgift och energiskatt i elområde 3.Exakt. Vilka är alla dessa som "tjänar" på att förbruka el? På min faktura finns energiskatt 39,1 örekW/kWh, överföring 24,2 öre/kWh sen elcertifiakt 1,4 öre/kWh. Med moms alltså ca 80 öre/kWh. Och tror väl inte det finns någon som har under säg typ 30 öre/kWh i bundet pris så jag fattar inte riktigt hur mnan kan "få tillbaka mer än man betalat"?
Jag betalar under den tid på dygnet då det är lågtaxa på överföringsavgiften 1,05 kr inklusive moms, överföringsavgift och energiskatt i elområde 3.
Om de summorna som står i inlägget ovan stämmer så hade jag kunnat låna hem några byggfläktar från jobbet och göra mig en liten hacka under november och december 2022. Jag antar att elstöd dock alltid beslutas i efterhand just för att skydda samhället från människor som mig.
Det fick vi ju vid årsskiftet ?Om man hårddrar det så hade jag nog föredragit en generell skattesänkning isf bidrag kopplat till el.
Men det var ju ingen skattesänkning utan en indexuppräkning. Men ja, ca 1500kr mer verkar det dunsa in på kontot nu.Det fick vi ju vid årsskiftet ?
Typ 1500kr mer per månad utbetalat..