(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känslan just nu:

1677668699158.jpeg

2022 hade vi 25% lägre förbrukning än 2021. 4800kWh till 3600 kWh.

Senast ändrad:
Krävs väl ett anonymt forum för man ska erkänna hur mycket el man förbrukar nu. Elskam?

2021 var nog kallt, sänkte förbrukningen med 20% 2022, det här året har också börjat milt!

Jan och feb 2022 var väl väldigt milda helt utan kyla? Nu har det varit lite kyligt på nätterna iaf..

Min sänkning är dock inte pga mildväder, vi har fjärrvärme. Enbart ändrade vanor, tror det allra mesta är att vi slutat torktumla.

Frågan är om vi förbrukar mera fjärrvärme när vi hängtorkar? Det hänger i badrummet där det finns mekanisk frånluft så det torkar ganska fort.

Är man konspiratorisk lagd eller är det en slump att man stänger ner en reaktor för rep just när det ska bli kallare + lite vind? om priserna stiger får man ju lika mycket betalt trots mindre produktion, kan ju eg inte finnas någon anledning för producenter att mätta marknaden?

Är man konspiratorisk lagd eller är det en slump att man stänger ner en reaktor för rep just när det ska bli kallare + lite vind? om priserna stiger får man ju lika mycket betalt trots mindre produktion, kan ju eg inte finnas någon anledning för producenter att mätta marknaden?
Svenska kraftnät behöver få in lite nya flaskhalsavgifter nu när de tvingats betala ut allt de hade som elstöd.

Jag bor i hyresrätt med varmhyra och har hyggligt elavtal tror jag. Kör en hel del tvättmaskin, torkskåp, diskmaskin, ugn och spis, m.m. men elräkningen har inte stört mig direkt. Ska tydligen få tillbaks 1740 kr iaf.

Det är ändå en jävla förbrukning för att inte ha nån uppvärmning...
Vämregolv på hög temp?
Vi har kallhyra i halva vår lägenhet (pga anledning) och kör tvätt tork med två små barn. Får ungefär samma ersättning.

Där vart det pling i telefonen från Kivraappen. 8435 kr in på kontot om några dagar alltså. Lets make Sweden great again!

Det är ändå en jävla förbrukning för att inte ha nån uppvärmning...
Vämregolv på hög temp?
Vi har kallhyra i halva vår lägenhet (pga anledning) och kör tvätt tork med två små barn. Får ungefär samma ersättning.
Nä torkskåpet är den enda rena el->värme konverteraren i lgh. Hyresvärdens uppvärmning ger 21 grader sen jag fick alla fönster och balkongdörr bytta nyss. Jag har igång en gaming-PC, projektor och ljudanläggning ganska mycket också, men det är allt jag kan komma på.

Vi drar ganska precis 10kWh / dygn exkl uppvärmning. Två vuxna och tre barn, vi jobbar rätt mycket hemma och lagar mat 1-2 ggr / dag. Är vi inte hemma går det 5kWh varav kyl och frys står för 3kWh (vi har en extra kyl/frys), det enda som är igång utöver det är några LED-lampor, en liten server som drar 10-15W och lite nätverksprylar. Glömmer nog ofta att stänga av skrivaren också.

Men, Norrland då? Någon som sett något konkret om det än?
Hela landet ska väl få för november-december 2022, tror förslaget är godkänt ev Energimarknadsinspektionen också. Men när och hur det ska betalas ut är inte bestämt ännu.

Å där kom brevet i Kivra för mig också. Bor i villa med fjärrvärme, 1789kr…

Är väl bara att ställa ut ett gäng byggfläktar inställda på max?

Nä, men stödet för nov-dec är ju annorlunda,
90öre - elområde 1+2
126öre- elområde 3
129öre- elområde 4

Tror det är extremt få om ens någon som har så lågt bundet pris att det kostar <0,5 kr / kWh inkl allt.

Exakt. Vilka är alla dessa som "tjänar" på att förbruka el? På min faktura finns energiskatt 39,1 örekW/kWh, överföring 24,2 öre/kWh sen elcertifiakt 1,4 öre/kWh. Med moms alltså ca 80 öre/kWh. Och tror väl inte det finns någon som har under säg typ 30 öre/kWh i bundet pris så jag fattar inte riktigt hur mnan kan "få tillbaka mer än man betalat"?

Exakt. Vilka är alla dessa som "tjänar" på att förbruka el? På min faktura finns energiskatt 39,1 örekW/kWh, överföring 24,2 öre/kWh sen elcertifiakt 1,4 öre/kWh. Med moms alltså ca 80 öre/kWh. Och tror väl inte det finns någon som har under säg typ 30 öre/kWh i bundet pris så jag fattar inte riktigt hur mnan kan "få tillbaka mer än man betalat"?
Såklart ingen gjort hittills.
Det nya stödet lär dock ge några ören i vinst utan att ha räknat exakt.

Det handlar väl om att dom som hade bundet inte fick några ökade kostnader men får elstöd nu ändå?

Det handlar väl om att dom som hade bundet inte fick några ökade kostnader men får elstöd nu ändå?
Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.

Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.

Det finns mycket man kan tycka om dessa stöd hit och dit men om det ska vara någon som helst "rättvisa" (vad det nu är) så tycker jag att det är väldigt rätt att även de med bundna priser får stöd. De har ju oftast betalat mer i alla år för sina bunda avtal.

Om man hårddrar det så hade jag nog föredragit en generell skattesänkning isf bidrag kopplat till el.

absolut, har ingen åsikt i vilka eller som inte fått. Men det är vad man hört iaf =)

här gick det in 11k på kontot, så det var väl typ en månadsfaktura. Perfekt för semesterkassan, eftersom fakturorna redan är betalda.

Det finns mycket man kan tycka om dessa stöd hit och dit men om det ska vara någon som helst "rättvisa" (vad det nu är) så tycker jag att det är väldigt rätt att även de med bundna priser får stöd. De har ju oftast betalat mer i alla år för sina bunda avtal.
Jo, precis det jag menar.

Nov-Dec stödet avser ”bara” 80% av förbrukningen man haft de månaderna. Torde göra det svårare att räkna hem en vinst!

Jag betalar under den tid på dygnet då det är lågtaxa på överföringsavgiften 1,05 kr inklusive moms, överföringsavgift och energiskatt i elområde 3.
Om de summorna som står i inlägget ovan stämmer så hade jag kunnat låna hem några byggfläktar från jobbet och göra mig en liten hacka under november och december 2022. Jag antar att elstöd dock alltid beslutas i efterhand just för att skydda samhället från människor som mig.

Jag betalar under den tid på dygnet då det är lågtaxa på överföringsavgiften 1,05 kr inklusive moms, överföringsavgift och energiskatt i elområde 3.
Om de summorna som står i inlägget ovan stämmer så hade jag kunnat låna hem några byggfläktar från jobbet och göra mig en liten hacka under november och december 2022. Jag antar att elstöd dock alltid beslutas i efterhand just för att skydda samhället från människor som mig.

Ja om då elpris inklusive moms är under 21 öre/kWh? Och det tror jag det var väldigt få timmar nov-dec 2022 men säkert några. Och så lågt fast är nog ovanligt folk har.

Eller du menade inklusive elpris ja :) ok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp