BFS
Aktiv medlem
(ot) Utbetalning elprisstödet
Fast det gick fortfarande bra för den tyska energin, tills Putin höjde gaspriset (och senare stoppade den). Det blev väl sanktioner från bla EU (där Tyskland ingår)?Det var uppenbart att Tyskland inte gjorde något relevant när Ryssland ockuperade Krim och anföll Donbass 2014. Att låta en imperalistisk angripare komma undan med anfalla grannländer brukar sällan avskräcka dem från att försöka ta mer.
Man gjorde sig av med kärnkraften och det gick bra. Tills Putin gjorde det han gjorde. Mer än 40% förnybart gick utmärkt. Inga höjda kostnader. Inga ökade utsläpp. Tills Putin höjde gaspriset.Det är, som jag skrev, ett verklighetsbaserat exempel på vad som händer när man väljer att göra sig av med kärnkraft i tron att den ska ersättas med vindkraft. Det som sker i verkligheten är att utsläpp ökar, kostnader ökar och miljön blir lidande, SÅ därför är det i allra högsta grad relevant.
Det var ett försök att få dig att svara på det jag frågar. Om du svarar direkt är det inga problem."I sann oomos-anda"? Var det det bästa försök till karaktärsmord du kunde hitta på? Men för att svara på din fråga så gissar jag att det är för att skydda medborgarna från höga elpriser, ungefär som Tyskland håller på med fast på ett annat sätt "Tyskland har lanserat flera energistödspaket i år. Sammantaget avsätts cirka 300 miljarder euro, drygt 8 procent av landets BNP, för att lindra effekterna av de höga energipriserna för tyska företag och hushåll."
Så, varför har Frankrike haft ett elpristak INNAN det blev en energikris? Är det ett bevis på billig elproduktion? Vem betalar elpristaket? Att en energikris och krig påverkar hushållens (och industrins) ekonomi är inte konstigt. Eller att politiker hjälper hushållen (och industrin).
Vad är problematiken? Vi har ett större överskott än nånsin! :) Var det verkligen bättre förr när vi importerade el?Och man kan konstatera att den här tråden hade inte funnits om vi inte hade haft motsvarande problematik i Sverige och inte lagt ner sex reaktorer...