Ot: Vad är grejen med havremjölken ?

Lulle sa:
json88 sa:
Har man barn med komjölksallergi och vet vad det innebär, så förstår man att alternativ "mjölk", havre, soya eller nötmjölk är en förutsättning för ett normal liv. Som dryck, i mat, som yoghurt, grädde o dyl.

Fast antalet barn med komjölksallergi kan väl inte ha ökat i samma takt som havremjölken har gjort de senaste månaderna? :)
Knappast men vi som undviker mjölk av andra skäl har nog blivit fler. Sedan är tidsperspektivet inte direkt månader heller. För en 4-5 år sedan hände något och det exploderade i hyllan där jag brukar handla. Innan dess var det ganska skralt. Sen dess har det växt i stadig takt.

Fast själv kör jag soja. Tycker havre+havre blir för mycket.

Enkelt. Komjölk är för kalvar. Kan eventuellt drickas av barn före målbrottet.
Och ätes som ost förstås.

Dricka mjölk är också roligt.
enhanced-buzz-28668-1380556462-14.jpg

Alla restprodukter från havremjölksproduktionen går till köttindustrin, annars hade havremjölken kostat mer än dubbelt så mycket. Och redan nu är den dyr.

Mandelproduktionen är bland det sämsta för naturen, Mandelträden är inte bara otroligt törstiga utan plantagerna steriliserar i princip miljön från annan flora och fauna. Mandelodlingarna är i princip skyldiga till effekterna av den extrema torkan i västra USA.

Den svenska mjölkproduktionen håller landskapen öppna, ökar mängden ängsväxter och antalet arter insekter som i sin tur är livsviktiga för allt jordbruk. Jag tycker att om något skall värnas så är det småskaligheten i nötköttsindustri. Lägg pengarna på KRAV-märkt och bra leverantörer istället för substitut som inte håller att argumenteras för. Köp inte ARLA och liknande.

Så vidare vi inte pratar om komjölksproteinallergi då, det finns alltid undantag.

Priset på vanlig mjölk hade nog inte varit vad det är det heller om det varit marknadsstyrt. Jordbruksstöd är fina grejer.

Sedan är nötköttsindustri över huvud taget knappast något som borde värnas av flera skäl. KRAV-märket innebär dessutom en hög extra klimatpåverkan. Men det kan få vara en annan tråd.

Atlas sa:
Mandelproduktionen är bland det sämsta för naturen, Mandelträden är inte bara otroligt törstiga utan plantagerna steriliserar i princip miljön från annan flora och fauna. Mandelodlingarna är i princip skyldiga till effekterna av den extrema torkan i västra USA.
Nja, det gäller inte generellt. Det går tex att köpa mandlar från Uzbekistan, även i Sverige; som är odlade utan grundvatten.
Mer info: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&grupp=10544&artikel=6351691

/Håkan

Drack nyss en liter mjölk till kvällsmaten. Mitt förstaval när det gäller måltidsdryck.
Det stod ICA på paketet. En ganska stor butikskedja så inte så svårt att välja bort Arla om man nu vill det (men jag vet iofs inte var mjölken kommer ifrån, mer än svenska kor. Dom kanske köper in via Arla?)

Oatly testade jag när vi uteslöt mjölkprotein för ena dottern för en massa år sedan. Sojamjölk också. Fullständigt vidriga att dricka rakt upp och ner.
Oatly glass och vaniljvisp funkar dock bra, men det beror väl på sockret.

Rattnalle sa:
Priset på vanlig mjölk hade nog inte varit vad det är det heller om det varit marknadsstyrt. Jordbruksstöd är fina grejer.

Sedan är nötköttsindustri över huvud taget knappast något som borde värnas av flera skäl. KRAV-märket innebär dessutom en hög extra klimatpåverkan. Men det kan få vara en annan tråd.

Den tråden hade jag gärna läst. Det är ju jättebra om det är bättre att köpa polskt industrikött istället för svenskt ekologisk. Det ger ju en massa pengar över till cykelprylar!

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Den tråden hade jag gärna läst. Det är ju jättebra om det är bättre att köpa polskt industrikött istället för svenskt ekologisk. Det ger ju en massa pengar över till cykelprylar!

Ertappades inte nyligen en "ekologisk" gotländsk gård med att späda ut sitt finkött med just östeuropeiska grytbitar?

Lillgammal sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Ertappades inte nyligen en "ekologisk" gotländsk gård med att späda ut sitt finkött med just östeuropeiska grytbitar?

Jo, men jag tror inte att det går att generalisera till att ekologiskt kött = polsk biff.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Ekologiskt jordbruk ger större utsläpp per kilo produkt och tar mer mark i anspråk. Det är ingen särskilt kontroversiell tes. Sedan kan det absolut ha andra fördelar som minskad antibiotikaanvändning, nog så viktigt det.

Sen är allra största delen av det svenska jordbruket också industriellt. De gulliga ekologiska gårdarna står inte för mycket av produktionen totalt sett. Så att svenskt skulle vara så fantastiskt mycket bättre ger jag inte mycket för.

Men jag ser en stor fördel med om alla gårdar skulle vara av den gulliga sorten. Priset skulle bli så högt att konsumtionen skulle sjunka dramatiskt.

Win-win.

Om det nu inte vore för att danskarna och polackerna helt skulle ta över marknaden då.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Ekologiskt jordbruk ger större utsläpp per kilo produkt och tar mer mark i anspråk. Det är ingen särskilt kontroversiell tes. Sedan kan det absolut ha andra fördelar som minskad antibiotikaanvändning, nog så viktigt det.

Sen är allra största delen av det svenska jordbruket också industriellt. De gulliga ekologiska gårdarna står inte för mycket av produktionen totalt sett. Så att svenskt skulle vara så fantastiskt mycket bättre ger jag inte mycket för.

Fast jordbruksmark är det väl inte brist på i Sverige? Sen är det väl inte fel att vara så självförsörjande som möjligt var gäller livsmedelsproduktion. Så jag stöttar hellre en svensk ekologisk gård där jag varit och klappat på grisarna (även om de försöker bitas) än något polskt/dansk/brasilianskt skit där jag inte får klappa på djuren (innan de dör).

Det bästa vore så klart om jordens befolkning minskade drastiskt. Färre munnar att mätta.

Hajp bland annat för att arga komjölkbönder tycker sig äga rätten till att kalla endast komjölk för mjölk.
Men också för att det är bättre och mer logiskt att dricka mjölk producerad av växter än.

Personlig åsikt. Havremjölk existerar endast av en anledning, nervösa föräldrar till småbarn. "Alla" småbarn går igenom perioder när magen fungerar lite dåligt och som goda föräldrar vill man göra något åt detta. Tyvärr har internet kollektiviserat dumhet så råkar man yppa att barnet har ont i magen så kommer svaret omgående; -"Han kanske är laktosintolerant?". Detta kan låta som en vänlig oskyldig fråga men så är det inte menat. Skulle du, efter att frågan yppats, dyka upp på middag, kalas eller motsvarande och inte högljutt kräva att du inte kan vistas i en byggnad som någonsin haft mjölkprodukter i sig så är du socialt körd för all framtid... Dagens sanning.

Det viktigaste vid val av livsmedel är väl inte vad som egentligen är bäst för miljön (det verkar komplicerat), utan att man känner sig som en god och fin människa, lite bättre än alla andra?

Luthman Photography sa:
DT sa:
Det viktigaste vid val av livsmedel är väl inte vad som egentligen är bäst för miljön (det verkar komplicerat), utan att man känner sig som en god och fin människa, lite bättre än alla andra?

Det gör man väl oavsett val av livsmedel, annars har ju ens föräldrar misslyckats.
Misslyckandet är nog nästan ännu större om självkänslan beror på val av livsmedel än om den bara är lite dålig.

ething sa:
Personlig åsikt. Havremjölk existerar endast av en anledning, nervösa föräldrar till småbarn. "Alla" småbarn går igenom perioder när magen fungerar lite dåligt och som goda föräldrar vill man göra något åt detta. Tyvärr har internet kollektiviserat dumhet så råkar man yppa att barnet har ont i magen så kommer svaret omgående; -"Han kanske är laktosintolerant?". Detta kan låta som en vänlig oskyldig fråga men så är det inte menat. Skulle du, efter att frågan yppats, dyka upp på middag, kalas eller motsvarande och inte högljutt kräva att du inte kan vistas i en byggnad som någonsin haft mjölkprodukter i sig så är du socialt körd för all framtid... Dagens sanning.

Du glömmer alla som är mjölkproteinallergiker. De är rätt många och kan bli fruktansvärt sjuka om de får i sig några droppar mjölk.

geologen sa:
ething sa:

Du glömmer alla som är mjölkproteinallergiker. De är rätt många och kan bli fruktansvärt sjuka om de får i sig några droppar mjölk.

Lite OT
Ja, vissa är allergiska. Men jag har inte fattat varför man skall ha subsitut i så fall som ser ut som mjölk men inte är det. Inte heller varför det finns "vegetariankött" som man gör "köttbullar" av (tex quorn m fl alternativ). Om man nu är allergiskt så får man väl undvika det man är allergisk av, samma med vegandieten. Hade jag varit vegan hade jag verkligen inte gjort fejkköttbullar, det är ju trams. Måste ju finnas rätter som tar hand om råvaran på ett för varan perfekt sätt som inte leder till att det bli "köttbullar".
/gammal gubbe

Henrik_E sa:
Varför stanna vid grismjölk?

Bra fråga. Det ju på tapeten att vi skall äta insekter nu också. Allt förmodligen för att försöka mätta allt fler munnar samtidigt som allt mer jordbruksmark och annan fruktbar mark förstörs och bebyggs. Bra logik, eller? Gör något åt mänsklighetens okontrollerade expansion och tillväxt istället. Börja i rätt ände liksom.

Någon gång då och då köper jag det och kan tycka att det kan vara rätt gott både att dricka och att ha i matlagning men mjölk är det inte. Det jag framförallt vänder mig mot är att det kallas mjölk. De enda likheterna med mjölk den har är att den är vit och levereras i samma typ av förpackning. Då näringsinnehållet är så pass olika mellan komjölk och havre"mjölk" är det heller inte bara att byta rakt av om man vill hålla samma intag av olika näringsämnen.
Kalla det för vad det är Havredryck, Mandeldryck, etc.

zodah sa:
geologen sa:
ething sa:

Lite OT
Ja, vissa är allergiska. Men jag har inte fattat varför man skall ha subsitut i så fall som ser ut som mjölk men inte är det. Inte heller varför det finns "vegetariankött" som man gör "köttbullar" av (tex quorn m fl alternativ). Om man nu är allergiskt så får man väl undvika det man är allergisk av, samma med vegandieten. Hade jag varit vegan hade jag verkligen inte gjort fejkköttbullar, det är ju trams. Måste ju finnas rätter som tar hand om råvaran på ett för varan perfekt sätt som inte leder till att det bli "köttbullar".
/gammal gubbe

Tja, som barn är det ganska trevligt att inte avvika för mycket från andra. Om man då kan dricka nåt som ser ut som mjölk, när alla andra dricker mjölk, så underlättar det en hel del. Hade innehållet i glaset i stället varit grönt eller blått, hade det varit svårare.

Förresten har jag märkt att havremjölk kan vara lite självredande och därför fungerar bra när man gör sås och en del soppor. Smak får man däremot inte av den så där krävs buljong, sky eller något annat med rejäl smak. Dessutom behöver man ofta komplettera med olja och kanske en klick smör. Fadt då kan man ju iofs lika gärna använda matlagningsgrädde direkt.

Vad är fel med vatten? Jag har två barn, en dricker vatten "för han gillar inte mjölk" (och detta har han kommit på själv, var han fått det ifrån vet jag ej) och en dricker mjölk ibland.Inget konstigt.
Men visst, för barn kan det vara viktigt att göra exakt som de andra barnen, det vet jag.

Luthman Photography sa:
Det bästa vore så klart om jordens befolkning minskade drastiskt. Färre munnar att mätta.

Snuten sa:
Gör något åt mänsklighetens okontrollerade expansion och tillväxt istället. Börja i rätt ände liksom.

Med en rättvisare fördelning är det inga problem för jorden att föda 10 miljarder människor,
åtminstone enl: http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/tal-jorden-tio-miljarder-manniskor-6345120

/Håkan

zodah sa:
geologen sa:
ething sa:

Lite OT
/gammal gubbe

Tillbaka
Topp