Ot: Vad är grejen med havremjölken ?

zodah sa:
Vad är fel med vatten?

Inget direkt fel. Men det är ju enbart vätska. Ingen näring alls.
Jag har aldrig tyckt om rent vatten. Jo, när jag är väldigt varm och väldigt törstig kan jag tycka om kallt vatten. Men till mat är det inget vidare. Det sköljer bort smakerna, så maten man äter blir "fattig" liksom.

Förresten så läste jag en bloggare nyligen som menar att man starkt kan ifrågasätt det miljövänliga i att minska köttdjurshållningen. Tror hans poäng var att de problem som spannmålsproduktionen skapar, både då det gäller individens matintag och då det gäller hur marken används, är värre än de problem som kan uppstå vid en förnuftig köttproduktion och konsumtion.

Man kan låta marken växa mera naturligt, på ett mera blandat sätt, om man låter köttdjuren beta på den. Den "röra" som kallas natur och som är nödvändig för att ekosystemet skall funka (typ att insekter finns och kan pollinera) kan kombineras med en viss sorts köttproduktion. Kött som innehåller protein, fett och mineraler som behövs som komplement till kolhydrater för att vi skall må bra.

Att pressa gränserna för vad som är möjligt, kan vi föda tio, femton eller kanske tjugo miljarder, har ju inget egenvärde i sig och kommer förmodligen att leda till större hungerkatastrofrisker och lägre livskvalitet. Det finns bra och förnuftig humanism och det finns naiv och känslostyrd humanism, väldigt grovt och förenklat uttryckt alltså.

Kvalitet framför kvantitet, varför är det så få som kan förorda det då det gäller mänskligt liv?

zodah sa:
geologen sa:
ething sa:
Personlig åsikt. Havremjölk existerar endast av en anledning, nervösa föräldrar till småbarn. "Alla" småbarn går igenom perioder när magen fungerar lite dåligt och som goda föräldrar vill man göra något åt detta. Tyvärr har internet kollektiviserat dumhet så råkar man yppa att barnet har ont i magen så kommer svaret omgående; -"Han kanske är laktosintolerant?". Detta kan låta som en vänlig oskyldig fråga men så är det inte menat. Skulle du, efter att frågan yppats, dyka upp på middag, kalas eller motsvarande och inte högljutt kräva att du inte kan vistas i en byggnad som någonsin haft mjölkprodukter i sig så är du socialt körd för all framtid... Dagens sanning.

Du glömmer alla som är mjölkproteinallergiker. De är rätt många och kan bli fruktansvärt sjuka om de får i sig några droppar mjölk.

Lite OT
Ja, vissa är allergiska. Men jag har inte fattat varför man skall ha subsitut i så fall som ser ut som mjölk men inte är det. Inte heller varför det finns "vegetariankött" som man gör "köttbullar" av (tex quorn m fl alternativ). Om man nu är allergiskt så får man väl undvika det man är allergisk av, samma med vegandieten. Hade jag varit vegan hade jag verkligen inte gjort fejkköttbullar, det är ju trams. Måste ju finnas rätter som tar hand om råvaran på ett för varan perfekt sätt som inte leder till att det bli "köttbullar".
/gammal gubbe
Ja för till exempel falafel och tofu är moderna påfund som bara skapats för att efterlikna köttbullar och kött.

Snuten sa:
Förresten så läste jag en bloggare nyligen som menar att man starkt kan ifrågasätt det miljövänliga i att minska köttdjurshållningen. Tror hans poäng var att de problem som spannmålsproduktionen skapar, både då det gäller individens matintag och då det gäller hur marken används, är värre än de problem som kan uppstå vid en förnuftig köttproduktion och konsumtion.

Man kan låta marken växa mera naturligt, på ett mera blandat sätt, om man låter köttdjuren beta på den. Den "röra" som kallas natur och som är nödvändig för att ekosystemet skall funka (typ att insekter finns och kan pollinera) kan kombineras med en viss sorts köttproduktion. Kött som innehåller protein, fett och mineraler som behövs som komplement till kolhydrater för att vi skall må bra.

Att pressa gränserna för vad som är möjligt, kan vi föda tio, femton eller kanske tjugo miljarder, har ju inget egenvärde i sig och kommer förmodligen att leda till större hungerkatastrofrisker och lägre livskvalitet. Det finns bra och förnuftig humanism och det finns naiv och känslostyrd humanism, väldigt grovt och förenklat uttryckt alltså.

Kvalitet framför kvantitet, varför är det så få som kan förorda det då det gäller mänskligt liv?
Den där bloggaren har gjort sin läxa väldigt dåligt. Det odlas enormt mycket grödor aol djurfoder. Att föda upp den mängd kött som efterfrågas på bara bete är varken realistiskt vad gäller tillgänglig betesyta eller för den delen lönsamt.

De veganer jag känner mår finfint. Bättre än de flesta köttätare jag känner. Och ju äldre de blir ju större verkar skillnaden bli. Fast det här är bara anekdoter. Klart man ska få äta djur man vill det! Det är fan en mänsklig rättighet!

Alla veganer jag känt har ofta mått sämre än mig. Men det berodde nog främst på deras kraftiga alkoholintag. Jag säger inte att det är vetenskapligt belagt att veganer är fulla jämt. Men de jag kände var fulla ofta.

Luthman Photography sa:
Alla veganer jag känt har ofta mått sämre än mig. Men det berodde nog främst på deras kraftiga alkoholintag. Jag säger inte att det är vetenskapligt belagt att veganer är fulla jämt. Men de jag kände var fulla ofta.

Det är vetenskapligt, det hör jag direkt.

:-)

[/quote]

Lite OT
Ja, vissa är allergiska. Men jag har inte fattat varför man skall ha subsitut i så fall som ser ut som mjölk men inte är det. Inte heller varför det finns "vegetariankött" som man gör "köttbullar" av (tex quorn m fl alternativ). Om man nu är allergiskt så får man väl undvika det man är allergisk av, samma med vegandieten. Hade jag varit vegan hade jag verkligen inte gjort fejkköttbullar, det är ju trams. Måste ju finnas rätter som tar hand om råvaran på ett för varan perfekt sätt som inte leder till att det bli "köttbullar".
/gammal gubbe[/quote]

Jag avstår ju inte ifrån animaler för att jag inte tycker om dem, utan för att jag inte vill må gott på andra varelsers bekostnad. Jag äter gärna bönor och linser i alla dess former, men det utesluter inte att äta fejkgrejer när det är det jag är sugen på. Med ditt resonemang ska man straffas för att man inte kan eller vill äta vissa saker.

Rattnalle sa:
Snuten sa:

Den där bloggaren har gjort sin läxa väldigt dåligt. Det odlas enormt mycket grödor aol djurfoder. Att föda upp den mängd kött som efterfrågas på bara bete är varken realistiskt vad gäller tillgänglig betesyta eller för den delen lönsamt.

Fast där tror jag inte du hängde med i hela resonemangskedjan. Just det att vi är för många är som sagt ett problem - färre människor ger mer plats åt djuren och lägre behov av kött. Än en gång - bort frän det högintensiva, skadliga och sårbara.

Dessutom så är det ju inte den idiotköttproduktion med kraftfoder och mediciner vi har idag som är hållbar, det gällde ju en annan typ av produktion, den jag beskriver ovan.

Sen det där med lönsamhet. Jag brukar säga att vissa saker kan släppas helt fria för marknaden att styra, tex leksaker som våra hobbycyklar, medans andra saker måste regleras lite, medelmycket eller kanske tom mycket, åtminstone periodvis. Annars går det så småningen åt helvete. Marknadskrafterna är bra på att tjäna pengar, inget annat. Det är bra och det behövs, men andra övervägande måste göras i samklang med marknadskrafterna. Då det gäller hushållning med resurser och ekonomi är marknadskrafterna förmodligen bara kortsiktigt effektiva och de lämnas helt otyglade och ensamma att avgöra vad som skall ske. Ett exempel på detta är ju vad som håller pä atg hända med den svenska livsmedelsproduktionen. Nu äntligen börjar folk vakna och fatta att det är fara å färde. Vi är alltför sårbara. Lär av tex Finland.

Men det där resonemanget innehåller så mycket gråskalor, undantag och utrymme för osäkerheter, att det krävs helt andra former för att diskuteras på ett ingående sätt.

Snuten sa:
SuperApe sa:
Är Gogreens glutenfria havredryck god i kaffe?

Det går men är inte supergott. Jag föredrar oftast svart kaffe, men de mjölkkaffedrickande jättebebisar jag känner (tex frun) föredrar ALDRIG havremjölk i kaffet.

Vi känner inte varandra men jag sabbar din statistik. Mjölk i kaffet förstör det, men en skvätt havremjölk i är bästa kaffet.

SuperApe, du får testa vad du gillar, folk är olika. Medan jag använde laktosfri mjölk tyckte min dåvarande flickvän att ett visst märke var så gott för den var söt o gräddig, jag tyckte den var jolmig. Ikaffe ska visst vara bra i kaffe, men jag tycker den är som kaffegrädde, dvs hemsk. Vanlig havremjölk föredrar jag.

Ni ska dricka SVENSK komjölk för att stötta de Svenska bönderna!!

När (hoppas inte) bönderna försvunnit kommer man nog sakna dem och framför allt öppna landskap.

Kan rek. gammaldags Lantmjölk, riktiga grejer! Inge löjligt homofett i den, utan riktigt karlfett.

ratatosk sa:
Snuten sa:
SuperApe sa:
Är Gogreens glutenfria havredryck god i kaffe?

Det går men är inte supergott. Jag föredrar oftast svart kaffe, men de mjölkkaffedrickande jättebebisar jag känner (tex frun) föredrar ALDRIG havremjölk i kaffet.

Vi känner inte varandra men jag sabbar din statistik. Mjölk i kaffet förstör det, men en skvätt havremjölk i är bästa kaffet.

SuperApe, du får testa vad du gillar, folk är olika. Medan jag använde laktosfri mjölk tyckte min dåvarande flickvän att ett visst märke var så gott för den var söt o gräddig, jag tyckte den var jolmig. Ikaffe ska visst vara bra i kaffe, men jag tycker den är som kaffegrädde, dvs hemsk. Vanlig havremjölk föredrar jag.

Naturligtvis skall man testa, jag har ju själv gjort det.
Och naturligtvis är smaken som baken. Det handlar nog ofta om associationer och minnen.

Äh, folk är inte så olika.
Gillade inte Oatlys i kaffe alls. Hoppades lite på gogreens eftersom den dessutom är glutenfri, för tvättäkta tidlös och trendfri glutenintolerans finns i hushållet. Ja, jag får testa.

48417833.jpg

Gäller även havre, mandel , ris, etc.

Havremjölk med vaniljsmak är väldigt gott att göra smoothie av.

Till 2 stora glas:
5 dl Havremjölk.
2 dl frysta hallon.
1 banan.

Mixa.

Häll upp.

Drick och njut.

F.ö så använder vi (ko)mjölk, havremjölk, kokosmjölk, sojamjölk och ibland mandelmjölk hemma hos oss. Omväxling förnöjer. Dotterns favvo just nu är Alpro's Coconut Almond.

Har aldrig gillat komjölk, tycker mest att en blir slemmig i truten av den.

Växtmjölk är lite bättre men dricker hellre jos, kaffe, öl eller vatten.

Sen angående påståendet att konsumtion av bönor och baljväxter istället för kött skulle öka andelen odlingsmark. Ja jo, det beror väl på hur en ser på saken. Redan nu går ju större delen av balj och bönväxter som djurfoder (globalt sett) och det är ju en ren förlustaffär.

Grovt räknat så kan vi bjuda 10 veganer på mat för samma "pris" som 2 köttätare. Sen om alla får plats runt "bordet" är ju en annan fråga ;)

Bättre blir det ju inte av att U-länder som är på väg uppåt anammar vår västerländska köttnorm och drar upp konsumtionen ytterligare. Fast det gäller ju prylar också så klart.

Mmm, lika naturligt som mjölk:
Vatten, skalade sojabönor (6%), socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2).
Vatten, kokosmjölk (3,3%) (kokosgrädde, vatten), socker, mandel (1,3%), trikalciumfosfat, havssalt, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), stabiliseringsmedel (gellangummi, fruktkärnmjöl), emulgeringsmedel (solroslecitin), arom, vitaminer (E, D2, riboflavin (B2), B12)

(Jag är inte rädd för kemikalier, men att som fjärde ingrediens ha kalkfosfat, nja.)

Senast ändrad:
Frith sa:
Vatten, skalade sojabönor (6%), socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2).
Vatten, kokosmjölk (3,3%) (kokosgrädde, vatten), socker, mandel (1,3%), trikalciumfosfat, havssalt, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), stabiliseringsmedel (gellangummi, fruktkärnmjöl), emulgeringsmedel (solroslecitin), arom, vitaminer (E, D2, riboflavin (B2), B12)

(Jag är inte rädd för kemikalier, men att som fjärde ingrediens ha kalkfosfat, nja.)

Du får gärna göra växtmjölk med alla dessa ingredienser:
http://doublethink.us.com/paala/wp-content/uploads/2012/11/whats-in-breastmilk-poster-canada.jpg

Bilagor

• Hitler.jpg
    Hitler.jpg
    89.9 KB · Besök: 31
Frith sa:

Ur den aspekten finns det så klart bättre och sämre alternativ på växtbaserade drycker. Och vad är naturligt med att dricka mjölk från en avlad, inseminerad ko, om man själv inte är en kokalv?

Edit: Exempelvis Alpros ekologiska osötade sojadryck och oatleys ekologiska havredryck innehåller två respektive tre ingredienser.

Senast ändrad:
Jag är lite laktosintolerant, men alla laktosfria mjölkdrickor, gjorda på mjölk, smakar vitt vatten. Det smakar inte mjölk. Går bort.

Den soyamjölk som finns i sverige går inte att dricka, inte de jag hittat på coop i alla fall. Tre sorter tror jag de har i min butik.
I australien fanns det en sort som var bra, men där fanns det väl 50 sorter att välja på.

Så, havremjölk är mitt nya vita. Oatly är gott, MEN, bara den ena av de två. Det är den ekologiska, bruna förpackningen, den andra havremjölken är klart sämre, tror den är blå?

Den enda sojamjölk som finns i sverige jag tycker är riktigt god är den som Ica säljer under eget märke. Inte den osötade ekologiska.

I Japan fanns massvis med sorter i olika smak.

Mjölk är en vätska som produceras av däggdjurshonors mjölkkörtlar och är avsedd som näring till deras ungar i ett tidigt skede i deras liv.[1] Termen avser oftast mjölk från kor, men denna kan även benämnas komjölk för att särskilja från andra sorters mjölk[2] medan människans mjölk brukar kallas bröstmjölk.[3] Mjölk kan även avse vätska från växter och liknande som genom sin vita färg påminner om mjölk, exempelvis havremjölk, sojamjölk och kokosmjölk.[2][4]

Hur svårt ska det vara att kalla det Havrejuice, Sojajuice, kokosjuice, mandeljuice?
allt annat som pressas kallas ju för juice?

Vanlig mjölk är ju ganska ovettig då det är till för barn.
MAN lever ju kortare om man dricker mjölk. Värre för kvinnor än för män dock... Boven tros vara laktos.
Jag gillar glass, havregrynsgröt och kallvatten (i den ordningen).

NickPick sa:
Vanlig mjölk är ju ganska ovettig då det är till för barn.
MAN lever ju kortare om man dricker mjölk. Värre för kvinnor än för män dock... Boven tros vara laktos.
Jag gillar glass, havregrynsgröt och kallvatten (i den ordningen).

Jaja och du kan leva världens värsta renlevnadsliv och trilla framför en buss imorgon. Det där med förkortat liv får man ta med en nypa salt, det finns större faktorer som kommer ta död på dig långt innan mjölkdrickarfaktorn kickar in.

Håller dock med om att mjölk är för småbarn. "Milk is for babies" som Arnold så klokt sa.

Dinmorsa sa:
Mjölk är en vätska som produceras av däggdjurshonors mjölkkörtlar och är avsedd som näring till deras ungar i ett tidigt skede i deras liv.[1] Termen avser oftast mjölk från kor, men denna kan även benämnas komjölk för att särskilja från andra sorters mjölk[2] medan människans mjölk brukar kallas bröstmjölk.[3] Mjölk kan även avse vätska från växter och liknande som genom sin vita färg påminner om mjölk, exempelvis havremjölk, sojamjölk och kokosmjölk.[2][4]

Hur svårt ska det vara att kalla det Havrejuice, Sojajuice, kokosjuice, mandeljuice?
allt annat som pressas kallas ju för juice?

Varför hänvisar du hela tiden till mjölk? Den från Oatly heter ju just något annat; Havredryck.

Tillbaka
Topp