OT/ vad dricker eller äter du nu?

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man sparar flaskor för "speciella tillfällen"
> kommer de aldrig öppnas. Gör ett tillfälle
> speciellt genom att öppna flaskan istället!

bara att lyssna och göra sig ett tillfälle. Dricker ett skumt vin. Kleine Zalze, Sydafrika 2007. Smakar väldigt gott men luktar för jävligt, tågbromsar, urk..

Rev av en Meantime Wheat som stått länge inte bara i det nuvarande kylskåpet utan även där vi bodde för över ett år sen. Smaskens.

brand-BroThelo.jpg

Ljummen 9,4 ..skulle nog vart smarrigare om man väntat på att den blitt kall, men det var en lustig etikett i alla fall!

Det var knökat på Beefeater idag på lunchen, så vi fick sitta i baren. Och man kan ju inte sitta i baren utan att dricka öl.

Jag har inget att skylla på, så jag kan vid denna tidpunkt tillägga:

Brooklyn Lager .. mumsig
Whitestable Bay .. lite väl söt
Jämtlands Bärnsten .. lite intetsägande
Chimay Blå .. smakade som vanligt
Spitfire .. smakade också som vanligt

(Jack Daniels direkt ur flaskan.. samkade lika dåligt som sist jag drack den)

Tenta imorgon, men nog får man ta sig en folkis mariestad för att fira

14 Örgryte 27 6 5 16 23-44 23
15 Hammarby 27 6 4 17 19-37 22
16 Djurgården 27 5 5 17 18-48 20

JoMenSåAtt skrev:
> Har just druckit upp en Franziskaner Weissbier, god som alltid!

Hällde du upp den rätt?

På fredag och lördag är det Söderbärke MikroÖlFestival, eller SMÖF kort och gott: http://smof.barkemalte.se/

Det ska bli gott, intressant och kul! :)

Tobbe: Fasen! En såndär har ju jag i källaren! Jävligt bekvämt när man är lite för lat för att öppna själv. ;)

Fast enligt uppgifter så ska en äkta tysk upphällning av en öl ta mellan 7 och 12 minuter, tappas upp i omgångar för att bilda en kompakt och fin krona... vilket inte jag gjorde, hällde bara upp den med några omgångar under en minut eller så... ;)

Föresten funderar jag på om jag skulle ta med tjejen upp och gå på Söderberkes ölmässa på lördag, anordnar du och Harry några skojigheter iom det? :)

Cujo skrev:
> Hur stor är en mikroöl ;-) ?

De flesta öl säljs i prov om en dl (man kan köpa en hel flaska om man vill). ;)

Allvarligt handlar det om (som du säkert vet) hur stor volym bryggerierna har på ett år. Jämtlands Bryggeri har en årsproduktion på 750 kubik men klassas ändå som mikrobryggeri. Oppigårds har också rätt stor årsproduktion med 240 kubik under 2008.

Fast egentligen är det lite fånigt att prata om volym, det handlar mer om att man vill göra ett gott kvalitétsöl och våga nya och provocerande saker. Inte bara göra vanlig lager som säljs plattvis till folk som vill läska sig medan de klipper gräsmattan alltså.

I USA finns över 1.400 mikrobryggerier och två stora, Anheuser-Busch InBev (bl.a. Budweiser) och Coors. De stora har över 90% av den amerikanska marknaden, mikrobryggerierna några få procent och resten är import. Ändå gjorde "mikrobryggeriet" Stone Brew 13.728 kubik under 2008!

I december kommer förresten några godisar från Stone som tillfälliga nyheter på bolaget. Men innan dess finns det massor av gott. November och december kommer gå till historien som de dyraste ölmånaderna någonsin! :-O

JoMenSåAtt skrev:
> Fast enligt uppgifter så ska en äkta tysk
> upphällning av en öl ta mellan 7 och 12 minuter,

Vad jag förstått har de programmerat en helt regelriktig upphällning av en hefeweisen. Andra öltyper "ska" tappas på andra vis. Men i slutändan gör man så klart som man tycker är godaste, det är ändå mest rätt.

Att hälla längs med kanten är generellt en dålig idé, man vill att det ska skumma rejält och därmed släppa loss smakerna och bli av med kolsyra (som annars sticker på tungan och i halsen).

> anordnar du och Harry några skojigheter iom det? :)

Jag, Harri och Ryddan kommer närvara under lördagen (tillsammans med min Anki och Ryddans Camilla så tyvärr är vi full bil redan). Något utöver det är inte planerat. :)

Har gjort en egen excellista över ölen här: http://tnt.happymtb.org/misc/SMÖF 2009.xls Har lagt till betyg från ratebeer.com samt artikelnummer från Systembolaget (fyrsiffrigt = ordinarie, 11* = tillfälliga och 7* respektive 8* är beställningssortimentet, ofta med kollikrav). Med 130 sorter ville jag sålla fram de teoretiskt mest intressanta (dvs. de som fått bra betyg men inte finns i bolagets ordinarie sortiment) innan jag gör en lista över vilka som ska provsmakas och i vilken ordning.

Jodå, jag har koll på mikrobryggerier... tyckte bara det var lite lustigt att de kallar det för mikroöl istället för mikrobryggeri :)

Jaha, nu blev man ju ölsugen med...

tillmann skrev:
> Glas och underlägg för nypans skull.
>
>
Tack Tille.
Du är i sanning en god människa :-)

En urthel Hop it, framför lite kvalitets tid på nätet.
Efter den flaskan är jag kanske lika dimmig som den urkassa bilden, från min urkassa halvnya ericsson mobiltelefon med piss dålig kamera :-(

Urthel.jpg ht=600

Och innan Tille börjar ryta om rätt glas:
Nej, jag har inget Urthel glas-ännu, och valde därför ett Hoegaarden Grand-Cru glas som jag tycker passar ganska bra till en Trippel.

Vafan! Gå och smygsupa så här! Först starkölslunch i måndags och nu skumpa på onsdag! Du kommer bli förortsalkis med en gång efter flytten! Snart kommer biben fram, det vet du!

Har en flaska vit Sydafrikansk häxblandning ståendes i köket (Pridelands 2008) som jag efter en dag i motgångarnas tecken gärna skulle korka upp. Tror tyvärr inte att det skulle gynna utsikterna för en mer framgångsrik morgondag om jag pimplade i mig en hel flaska själv så, jag dricker vatten ur en sunkig Cyclecomponentsflaska istället.

//Kristin

Tjena!

Hon har en profilbild där man mest ser hennes bak och hon har problem med att ingen vill dricka vin med henne.. Vad fan har hänt med Happy??
Eller det kanske hade å göra med att det var vitt vin?

Cujo skrev:
> Diebolt-Vallois Millesime 1997, degorgerad 2008.
> Inte så illa (dagens underdrift...)!

Fint Cujo! Jag är lite svag för sent deggade skumpor, eller va fan, jag är svag för alla typer av skumpa. Ja, förutom sec-varianterna då...

Att dricka Champagne mitt i veckan är underskattat. Jag hade tur i helgen och fick mer än vad jag behövde av både stilla och mousserande vin, så jag får nog hålla mig till fredag :-)

Fan vad folk!

http://www.dalademokraten.se//Templates/pages/news.aspx?id=92373

"Söderbärkes ölfestivalen växer
2009-10-22 05:50
Söderbärke microölfestival bara växer och växer. Förra årets festival var stor och det mesta pekar mot att årets upplaga blir ännu större.
- Antalet sålda förköpsbiljetter pekar mot att antalet besökare blir fler än förra året. Och temperaturen har allmänt stigit då fler pratar om festivalen, säger Thomas Husing, ordförande i Malte som arrangerar festivalen.

Det är dags för ölfestival i Söderbärke - igen. Naturligtvis handlar det om Söderbärke microöl festival, eller SMÖF som den allmänt kallas.
På fredag och lördag, den 23 och 24 oktober, arrangeras festivalen för sjätte året i rad.
Förra årets festival blev den största hittills. Uppemot 1 400 besökare. I år ”laddar” man för ännu fler. På lördagen kunde Thomas Husing räkna in hela 856 sålda förköpsbiljetter.
- Vi har aldrig sålt så många förköpsbiljetter tidigare, säger Thomas Husing.

Mottot för årets ölfestival är, liksom tidigare, att öka förståelsen för öl som en kulturdryck. Man slår även ett slag för de små bryggerierna. Och ölfestivalen ska främst ses som ett evenemang där man provsmakar öl och lär sig mer om denna kulturdryck.
På festivalen kommer att finnas 125 olika ölsorter. Öl från 24 svenska mikrobryggerier kommer att serveras varav tre ölsorter som har premiär på SMÖF.
- Ett av premiärölen är en riktig specialare, bryggt av ölkonnäsörer vid välkända Närke Kulturbryggeri, berättar Thomas Husing.
I övrigt kommer öl från 19 utländska bryggerier, varav ett från Uganda, att finnas. Utmärkelsen ”Guldskummet” kommer att delas ut till festivalens bästa öl av VM-kocken Viktor Angmo, från Dala-Husby Hotell & Restaurang.
SM-mästaren i chokladpraliner, familjen Laby från Hedemora, kommer att sälja guldpraliner med öl i och andra praliner som är tänkta att njutas till ett litet glas utvalt öl. Dessutom kommer att säljas utvalda ostar som passar till vissa ölsorter.
Miniseminarier kommer också att hållas på temat ”Real Ale” och ”Vad är egentligen öl”. "

Tillbaka
Topp