OT/ vad dricker eller äter du nu?

Val-Dieu Brune. En belgisk ( oväntat ) Abbey.

val-dieu-brune.jpg ht=320

Det blev ett par Starbrno (5,0%, 33cl glasflaska) för ett tag sen, dom var smaskiga! Den första åtnjöts till en måltid bestående av couscous, tomatsallad och curry-torsk-gryta.

Äh, det blev en Oppigårds Summer Ale ikväll med. Den är ju fan så god! De som inte testat ännu bör nypas!
Den behövdes för att fy styr på meknerverna!

En Valeir Extra.
Det är nästan så att tråden inte ens är 1/2 OT när man dricker den.

Valeir Extra, en cross-over mellan belgisk ljus ale och amerikansk IPA; en Valeir Blond som torrhumlas med Amarillo. Resultatet är en gyllengul brygd med vacker skumkrona, som har en blommig och kryddig näsa samt tydlig men balanserad aromatisk och humlebesk lång eftersmak. Idén kom när byn Gavere skulle bli årets ”Ronde van Vlaanderen”-by för några år sedan. Den stora cykelklassikern som genomkorsar stora delar av Flandern lyfter varje år fram en by längs rutten, och för att fira detta tog bryggaren Frederik fram en specialöl tillägnad El Torro, en lokal cykelhjälte. Denna öl lever nu vidare i Valeir Extra, som nyligen vann första pris i en nationell tävling för humlestarka öl, där den bl.a. slog XX Bitter på fingrarna.

Kalasgod skulle jag själv säga.

valeir_extra2.jpg ht=544

Jo, jag gillar både smaken och bryggeriets attityd. Inte riktigt Pripps om man så säger.

Har inte testat Valeir, men det blir nästa gång jag handlar. Tack för tipset!

nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> En Valeir Extra.

Det där är fan inte okej. Jag satt på Sorbon och var tvungen att nöja med med Sorbon X, M8 och R10. Känns måttligt exotiskt i jämförelse? Så sitter du hemma på den fina ölen. Ronde van Vlaanderen - bara en sån sak! Men jag förstår inte hur den lokala cykelhjälten kan kallas "El Torro" i Vlaanderen - många vinster i Spanien?

nypan skrev:
> En Valeir Extra.
> Det är nästan så att tråden inte ens är 1/2
> OT när man dricker den.
>
> Valeir Extra, en cross-over mellan belgisk ljus
> ale och amerikansk IPA...
>

Låter som något helt i min smak. Skall passa på att testa ett gäng nu när man slipper specialbeställa. Annars börjar plastfarsans hembryggda IPA:s bli riktigt bra. Han har hållit på i ett antal år nu. Har gått från ganska hemska jästiga skapelser till öl som ligger helt i klass med det bättre köpeölen. Den egenodlade humlen börjar också ta sig, skall bli spännande att se vad det kan leda till.

//j

eller en spanjack som bode i flandern?

Jag eftersläcker med en Leffe, ska ju endå bara jobba imorgon.

Senast redigerad av en moderator:
tillmann skrev:
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Valeir Extra.
>
> Det där är fan inte okej. Jag satt på Sorbon
> och var tvungen att nöja med med Sorbon X, M8 och
> R10. Känns måttligt exotiskt i jämförelse? Så
> sitter du hemma på den fina ölen. Ronde van
> Vlaanderen - bara en sån sak! Men jag förstår
> inte hur den lokala cykelhjälten kan kallas "El
> Torro" i Vlaanderen - många vinster i Spanien?

Sorry. Hade gärna sällskapat på Sorbon. Låter som om ni hade en "god" kväll.
El Torro. Vetefasen vad det kommer ifrån. Han kanske dog i spanska sjukan, eller hade en brutal tjurliknadne cykelstil. Grundaren till bryggeriet hade spanskt påbrå.

Mårten skrev:
> Finns det öl med liggaranti?

Om någon hade listat ut det vore det väl du? Så, troligtvis nej. Om du inte bjuder bjorre på öl så klart, men då spelar nog ölsorten mindre roll...

Sådärja, då var det semester i 6 veckor.

Precis tillbaks från en vända med racern på Ekerö - benen var dock som geggamoja efter gårdagens tok-pass.

Ett par av dessa öl ska jag pula i mig nu, börjar med den goda lagern, sedan får vi se. Estrella:n fick jag av en granne så den tar jag inget ansvar för.

Bilagor

• DSCF0938.JPG
    DSCF0938.JPG
    57.1 KB · Besök: 48
Red seal är fin om man inte får tag i ett pari utgånga som jag fick på systemet, de fanns en anledning till att dem inte smakade som jag mindes. :)

fastforward skrev:

> Ett par av dessa öl ska jag pula i mig nu,
> börjar med den goda lagern, sedan får vi se.
> Estrella:n fick jag av en granne så den tar jag
> inget ansvar för.

Börja med Estrellan. Den smakar knappt nånting alls, men duger som törstsläckare.

nypan skrev:
> fastforward skrev:
>
> > Ett par av dessa öl ska jag pula i mig nu,
> > börjar med den goda lagern, sedan får vi se.
> > Estrella:n fick jag av en granne så den tar
> jag
> > inget ansvar för.
>
>
> Börja med Estrellan. Den smakar knappt nånting
> alls, men duger som törstsläckare.

Det var nästan det jag misstänkte, passar bra att skölja ner maten med med andra ord. Tack för tipset.

Alldeles strac en Jolly Pumpkin La Roja.
http://www.jollypumpkin.com/homepage.htm

"La Roja – An artisan amber ale brewed in the Flanders tradition. Deep amber with earthy caramel, spice, and sour fruit notes developed through natural barrel aging. Unfiltered, unpasteurized and blended from barrels ranging in age from two to ten months."

Brukar inte gilla sura frukttoner i öl, men det är ju aldrig för sent att ändra sig!

Jag har hunnit avnjuta en Red Sea Ale till grillningen och ger mig nu ikast med en Jämtlands Pilgrim.

Bilagor

• IMG_0003.JPG
    IMG_0003.JPG
    57.5 KB · Besök: 41
Grolsch på balkongen. En av mina favoriter i klassen "internationell lager". Inte speciellt söt eller bismak av fruktråvara. Tog en Oppigård Summer Ale till maten. Sveriges bästa öl? Inte omöjligt. Oppigård går från klarhet till klarhet med sina ale. Ffa säsongsvarienterna. Deras Spring Ale var vass den med. Strax: Sierra Nevada Pale Ale. Det är gott att leva ibland.

Mårten skrev:
> Finns det öl med liggaranti?

Drick tillräckligt mycket av vilket öl som helst så lär du garanterat vakna nästa dag under ett cykelställ i nån förort med biljardkrita mellan skinkorna.

Tillbaka
Topp