OT/ vad dricker eller äter du nu?

En spendrups 5.9-hästars tysklandsvatten i brist på annat, lugnar innan-tenta-nojan något i alla fall. Blir väl några till imorgon kan jag tro, för att fira efter-tenta-glädjen.

Godnatt vänner

sänket skrev:
-------------------------------------------------------
> Korkar upp heter det väl?

Bara om du har champagnekork av naturkork eller liknande, med kapsyl korkar man av (eller kanske snarare kapsylerar av?). ;)

Vissa lambic får man både kapsylera av och korka upp med korkskruv (eller kanske sko och vägg?), det är lite skönt.

Någon som sabrerar upp sina öl?

Föll för grupptrycket och köpte en Rochefort 10.. första klunken smakade motorsågsbränsle! ..sen var den helt ok. Inget jag langar upp 40:- igen för, men helt ok. Nu blir det några old speckeled hen istället, det gäller att passa på att julmysa innan men åker ner till morsan, och släkten kommer och stör en från julmys!

Har inte smakat på motorsågsbränsle men har svårt att tro det smakar lika ljuvligt som en Rochefort 10!!

Den skall bara sippas på och njutas av länge, var den kyld eller rumstempererad? Denh skall definitivt inte vara för kall men ändå något under rumstemperatur, i alla fall vad jag hittills konstaterat.

Den fick bo i kylen medans jag gick och handlade.. så jag tror den var runt 10-15 grader.. men jag tyckte 'hog heaven' http://beeradvocate.com/beer/profile/30/1490 var vämjelig också, så det kanske är fel på mina smaklökar... eller jag kanske e för fattig/snål för att uppskatta dyr öl? Blå Chimay har sedan länge vart en gränsprodukt för mig i fråga om smak/alkoholhalt/pris.. men det brukar slinka ner nån sån varje gång kan står och har ångest inför ölinköpen.

Pigmachine skrev:
> kanske är fel på mina smaklökar...

Gillar du "Old Speckled Hen" är det rätt att dricka "Old Speckled Hen". Har du testat Hell från Jämtlands bryggeri?

the_TnT skrev:
> Pigmachine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kanske är fel på mina smaklökar...
>
> Gillar du "Old Speckled Hen" är det rätt att
> dricka "Old Speckled Hen". Har du testat Hell
> från Jämtlands bryggeri?

+1 på Hell

Drack den på fat på Accurat i somras sen och den satt riktigt fint. Man får inte vara för törstig bara då det tar typ en kvart att hälla upp den på rätt sätt. :)

Har inte testat Hell ännu... mina testsessioner på ny/annorlunda öl på bolaget brukar sluta med 400:- mindre, och hälften intetsägande/dålig ale, som jag måste sitta och tuta i mig, medans en eller två öl överraskar positivt. Ska kolla in Hell nästa gång jag irrar till bolaget, kollade just och den fanns inne på gävles bolag oxo.

Old Speckled Hen är väl kanske lite intetsägande den med, men man vet vad man får. Jag gillar framför allt färgen!

Ni menar alltså på fullaste allvar att Hell är en bra bira? Har inte vågat testa, då den ser ut som jordens svennebananöl med "tuffa" flames och allt. Lite som de därna billighetsburkarna, allt vad de heter - Gorilla, Fat Cat, Blågul etc.
Får kanske tänka om alltså och prova? Men jag håller med om att Ols Speckled Hen är lite väl tam. Den har ju någonstans potetialen att vara riktigt god, men den blir vattnig bara tyvärr. Trevlig färg, dock, som du säger Pigmachine.

Men det är fan att vara fattig och läsa den här tråden!

Simpanovic skrev:
> Men det är fan att vara fattig och läsa den här
> tråden!

Man blir fattig av att läsa den här tråden!

Cujo skrev:
> Idag ska min låda med Abbaye des Rocs Brune komma
> till bolaget, har dom sagt. Vi får väl se om det
> stämmer...

Update: Bolaget hävdar att den ska komma idag, men ingen leveransrapport än.

Det bidde en två av den här sorten till middagen precis
DSC00075.JPG ht=544

/Carl

Allt Jämtlands tar i är bra, för sin genre givetvis. Kanske Postiljon är ett bättre förslag än Hell då både Postiljon och Old Speckled Hen är av typen ESB medan Hell är en ljus lager (Heaven är en mörk lager).

Jämtlands klassas som mikrobryggeri men har med svenska mått mätt väldigt stor produktion för att vara ett mikrobryggeri. Fast deras ambition är att göra bra öl med riktiga råvaror snarare än att sälja så mycket som möjligt till så stor marginal som möjligt.

Kul anekdot: Jämtlands President har en etikett med Evert Ljusberg på. Några utländska turister var i en bar i Östersund och fick se både etiketten och riktiga Evert i baren, varpå de drog den förhastade slutsatsen att Evert var Sveriges president. De tyckte det var riktigt stort att dricka presidentens egna öl med presidenten i egen hög person! :D

Ska vi inte gå ihop och bygga ett bryggeri? Happy Ale 32% minst! Det vore jävligt kul att ha ett ölbryggeri... hur många mille krävs för att starta upp ett 'mikrobryggeri'?

Pigmachine skrev:
> hur många mille krävs för att starta upp ett 'mikrobryggeri'?

ett badkar å lite skit som jäser, hur svårt kan det va? :)

Cujo skrev:
> Update: Bolaget hävdar att den ska komma idag,
> men ingen leveransrapport än.

Update igen; nu har de dykt upp! Härligt!

Det snackades om att göra en happyöl när Monks startade upp sitt egna bryggeri men vi kunde inte enas om öltypen. :D

http://happymtb.org/forum/read.php/1/949027

(att hitta den tråden var kanske min bästa happysökning någonsin, fick en träff och det var till första inlägget i tråden) :D

Fast jag kommer få rätt bra lokaler för bryggeri, men kommer inte starta något. Alla som startat ett bryggeri säger att de inte skulle gjort det om de från början vetat hur mycket jobb det var. Utom bryggeriet där pappa sa "Klart grabbarna ska ha ett bryggeri!" och öppnade plånkan, var det Nynäs?

Ah, hade ju varit storstilat att brygga öl! Plocka upp traditionen efter morfar som var Bryggmästare på numera nedlagda Wisby Bryggeri, någon gång under 50 & 60-talen... Har en del gamla reklamskyltar och sådant från den tiden som påminnelse.

Särkilt trevligt är det ju då att det återuppstått ett helt OK bryggeri där. Wisby Weissbier (eller vad den nu exakt heter) är ju t.ex. jävligt god om man frågar mig.

Men bryggmästarrollen för ett Happyöl hade nog någon mer insatt person fått axla.

Beeblebronx skrev:
> En skål tillägnad SAAB-anställda,
> underleverantörer och bilmärket

Jag skriver under på det! Får gå och hämta av den enda whiskyn jag har hemma. Glenmorangie 10 Years. Inte fy skam när man nu inte är helt insnöad på rökiga saker. Jävla SAAB alltså...

Skulle gärna ha en pava glenfiddich 24 årig! Godaste jag druckit nånsin (icke rökig, däremot fruktig och underbar)

Den var till och med för dyr på irland, där jag bodde vid inmundigandet. Hoppas att tomten har taxfree leverans!

JoMenSåAtt skrev:
> Oppigårds Winter Ale, den var riktigt god!

Samma här.

Pigmachine skrev:
> Ska vi inte gå ihop och bygga ett bryggeri? Happy
> Ale 32% minst! Det vore jävligt ka som hera kul att ha ett
> ölbryggeri... hur många mille krävs för att
> starta upp ett 'mikrobryggeri'?

Man behöver väl inte brygga ett eget öl. Det viktiga är väl att ha en snygg etikett, en Happy-etikett. Vore kanske värt en egen tråd. "Designa Happy-ölets etikett". Kanske finns redan?

Sedan tar man bara ett random-öl med snygg flaska och byter etikett. Ölet kommer ändå smaka (och sälja?) hur bra som helst eftersom det heter Happy.

Brother theo är inte godast alls! Den har en fräck etikett bara. Jag trodde jag var först med att prova den, tills jag kollade första posten i denna tråd.. och skämdes över att ha recenserat den dåligt!

Men jag är gärna 'målvakt' för en happyöl.

När jag låg i flottan, så var vi på en tur till Norge... Och intendentur personal som jag var så stal vi alltid löjrom och champagne från befälen (som de tyckte de förtjänade vid utomlandsbesök). Men det bästa vi stal var Norsk lättöl.. så jävla god!

Det var svårare att nalla lättöl än en låda med whisky. Skulle man sno wirre var det bara att ta en låda, tömma den förutom 2 flarror, och slänga den i golvet, hälla lite vatten på wirren och säga att man tappat en låda pga sjögång eller brusten botten.

Det bästa sättet att tjäna pengar i lumpen var att ta så många tomma ölbackar man orkade bära och vingla av båten och panta dom.. rinse repeat=nog med pengar att ha kul med.

...Men Lättölen från Norge var svårslagen!

Tillbaka
Topp