OT/ vad dricker eller äter du nu?

Det börjar ordna sig

IMAG0116.jpg ht=350

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Det börjar ordna sig
>
>
Men oj vad gulligt med värmeljus och allt.
Jag fattar fortfarande inte varför jag inte köpte trippel på 75 cl :-(

tillmann skrev:
> Jag sparar en trippel som kommer passa finfint
> tillsammans med din Big Chouffe!

Härligt!
Då tar jag med riktiga glas till Westmalle, eftersom du inte verkar ha det ;-)

nypan skrev:
> Då tar jag med riktiga glas till Westmalle,
> eftersom du inte verkar ha det ;-)

Tack, det vore fint! Det är en akut brist på Westmalle-glas här hemma.

tillmann skrev:
> Det är en akut brist på Westmalle-glas här hemma.

Stor skandal! Men det vore värre om det vore brist på öl! :)

bjorre skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är en akut brist på Westmalle-glas här
> hemma.
>
> Stor skandal! Men det vore värre om det vore
> brist på öl! :)

Jag skulle aldrig utsätta mig för nåt av alternativen.

På julafton testades följande:

Tomte, Slottskällans bryggeri: GOD!, en positiv överraskning. Smakade "mycket" av allt, bra sötma osv. Fick känslan att jag vill ha en till...

Nisse, Slottskällans bryggeri: USCH! Denna saknade precis allt vad Tomte hade att bjuda på. Vill inte dricka ur glaset ens.

Midvinternattens Mörker: Denna var riktigt mörk och kraftig. Som en porter, med en lång eftersmak som jag upplevde som bitter eller besk, som från en grapefrukt. Ingen favorit, behöver inte köpas igen....

Fick äntligen ro att ta fram en Underlig Jul (är visst bryggd i april 2008, står det på etiketten). Dra åt helvete vilken rolig öl. Knaprar på småkakor till den.

Skogling skrev:
> N'Ice Chouffe # 2. Börjar bli lite smart nu...

Den är god, men man kanske inte blir så smart av den... ;)

Little Stereo skrev:
> Tog en "underlig jul" från Nögne Ö, satt som en
> smäck till julmiddagen :-) T

drack en sån tillsammans med en norsk jente... Kändes som en mycket trevlig kombination!

Krug CdM -98!!! En vacker dag kanske jag också får tillfälle att prova den...

Cujo - d'Arenberg brukar ju leverera! Fick smaka deras Dead Arm -03 härom dan, det var ett sjukt bra vin! Ingen rhonsk syrah, men jävlar vilket vin!

Idag fick jag en skvätt Kaesler Bishop Shiraz -06, den var knappt ok och långt ifrån värd degen...

En RF10, jag bestämde mig för att ge den en chans till då jag senast hävdade att första klunken smakade motorsågsbränsle. Nu var den riktigt god! Det måste vart ett måndags ex jag fick sist.

En Carnegie Porter 3,5:a till maten började jag med. Sen blev det en Chimay Tripel till Frölunda-matchen. Efter det slank det ner en Westmalle Dubbel också. Alla tre var riktigt goda. :)

Hann med en Afligem Blond, Red Seal och en Brooklyn lager efter utomhushokkyn idag. Ölen var bättre än matchen.

Nu en liten paus innan en jag öppnar en Twisted Thistle.

clnr skrev:
> Happykorrekt. Cykelmek och belgisk öl. Hämtade
> äntligen mina Abbaye des Rocs hos Cujo idag.
> Mums.

Grattis!
Bland det bästa man kan ha i ett ölglas tycker jag :-)

Man måste hylla finskarna för att ha såpass bra utbud på öl i affärer, kiosker eller whatever, dock tar dom nästan barpriser på finöl så en fattig svenne student har inte en chans.. 5€ för en Ale? Dock fett med cred för att det finns. Men det fortsätter med budget Karjala på burk för mig, 24st för 18€ e k, dessutom får man typ 1,50kr i pant på burkarna så det är värt att spara och tom kul att panta. Får lätt ihop 5-6€ på en vanlig påse med burkar.

Morfum skrev:
> Man måste hylla finskarna för att ha såpass bra utbud på öl i affärer, kiosker

För att vara ett land med Systembolag (alko) är det bra, men har man gått på "Konsum" i Danmark och kommit ut med en 75 cl blå Chimay för SEK 80,- inser man annat...

Fast värst har de i Norge, all öl över en viss procent säljs på Vinmonopolet och med hutlös skatt. Det gör att nördöl blir väldigt mycket av en lyxvara vilket ger små volymer och lågt intresse. En vanlig 33 cl blå Chimay kostar dubbelt så mycket, dvs. SEK 60,-. Fast ändå har de bryggeriet Nögne Ö vilket är en nordisk favorit! Dugges och Närke Kulturbryggeri är två andra - än har jag inte hittat något bra bryggeri från Danmark eller Finland. Exempelvis danskarna gör nästan uteslutande brittisk öl.

Svenska Systembolaget må ha stängt på söndagar, men utbud och pris är det faktiskt svårt att gnälla på. Många viner kostar exempelvis mindre på systemet än det gör på vingården där de görs. Detta då Systembolaget har så enormt stora inköpsvolymer, inte sällan köper de typ hälften av det som produceras.

IPA är ett brittiskt påfund och ofta alldeles för beskt, även när de bryggs i USA. Humle ska ned i slutet av vörtkokningen och ge en blommig beska, inte en bitter beska. Om jag får bestämma. :)

Amarillo, cascade och warrior är humlesorter jag tror mig gilla. Svårt att ha en uppfattning eftersom det väldigt sällan är bara en sorts humle i öl.

Tillbaka
Topp