Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Ja vad är era favoriter till Jul?
Min stora favorit är solklart varm julskinka med shy potatis,rödkål och stark senap.
Samt alla sorters sill och dopp i gryta på annandagen, gärna gjord på älg och hembakt vört.
Mumsi !! :)
Ja just det, Knäckebrödet (Näst sista Vikabrödspaketet går åt men Dala Järna Surdegsknäcke är också superbra), Cheddarosten och Senapssillen. To die for!
Senapssill.
I min ungdom fanns en tant i bekantskapskretsen som gjorde en helt underbar senapssill, har fortfarande inte lyckats hitta något märke som motsvarar det hon gjorde, men gott är det iaf.
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Benen..
> > Annars så mina egna ölförkokta
> honungsglazerade
> > revben
>
>
> Gör det inte ont i bröstkorgen?
Funderade också på det. Snacka om att bjuda på sig själv. :-)
me.I.am skrev:
> Senapssill.
> I min ungdom fanns en tant i bekantskapskretsen
> som gjorde en helt underbar senapssill, har
> fortfarande inte lyckats hitta något märke som
> motsvarar det hon gjorde, men gott är det iaf.
Nu kan jag ju inte svara för hur det står sig mot "din tants" senapssill, men överlag tycker jag att det är svårt att hitta god senapssill i matbutik. Bäst brukar det bli att handla från fiskbilen eller någon fiskaffär som lägger in sin egen sill. Det är som natt och dag.
patten skrev:
> Hela julbordet. Det är lättare att säga vad som
> inte är favoriten på julbordet.
Mormors hemkokta sylta var alltid min favorit. Dessvärre så gick mormor bort för 2 år sedan, så nu säger jag nog mina hemagjorda senapsköttbullar. Ja det och beska droppar, fast besken kan man ju dricka året runt.
Mathias B skrev:
> Jag gillar inte julbord. Tycker att det är för
> mycket faktiskt. Jag vill hellre satsa på att
> göra endast en rätt, men riktigt bra istället.
>
> Men sill och lax är alltid gott.
Ungefär samma tendens har jag då det gäller matpreferenser. Överdådet av fet mat kan slå över och äckla mig lite ibland. Dessutom har ett par längre perioder av fuskvegetarianism gjort mig lite känslig för vissa snuskiga kötträtter som man kan finna bla på ett julbord.
Samma gäller för bufféer under resten av året. Jag är nog världens bästa buffékund. Jag äter sällan mera än en normal rätt på en buffé medan vissa verkar kunna tillämpa ngn slags hamsterteknologi och äta för framtida bruk.
Snuten skrev:
> Mathias B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar inte julbord. Tycker att det är
> för
> > mycket faktiskt. Jag vill hellre satsa på att
> > göra endast en rätt, men riktigt bra
> istället.
> >
> > Men sill och lax är alltid gott.
>
>
> Ungefär samma tendens har jag då det gäller
> matpreferenser. Överdådet av fet mat kan slå
> över och äckla mig lite ibland. Dessutom har ett
> par längre perioder av fuskvegetarianism gjort
> mig lite känslig för vissa snuskiga kötträtter
> som man kan finna bla på ett julbord.
>
> Samma gäller för bufféer under resten av året.
> Jag är nog världens bästa buffékund. Jag äter
> sällan mera än en normal rätt på en buffé
> medan vissa verkar kunna tillämpa ngn slags
> hamsterteknologi och äta för framtida bruk.
+1 på det. Förutom det där med vegolarvet.
Bufféer är en styggelse. Alla är uppe och springer och hämtar mat hela tiden, ingen matro blir det. Alla samtal handlar om vad man ska hämta nästa gång.
I år ska jag bara äta sill. Men berätta inte det för svärmor...
Inlagd kebab, kokt kebab, ugnsglaserad kebab, rimmad kebab, gravad kebab, ajvarmarinerad kebab, smörslungad kebab, lutkebab, kebab i grytan gjord på kebabbuljong, kebabrullader fyllda med kebabkräm, kebabgratäng, kebabsylta och till det kokt potatis och en sjuttis explorer.