[OT] Vad heter detta verktyg (som inte är till cykel)

Spacekitty

Aktiv medlem
Den klipper ut 6 mm breda bitar, ca 1 mm på djupet, ur tunn plåt. Jag behöver köpa en ny och veta vad jag ska leta efter.

tempImage4fsm5u.png

tempImage6fZTtq.png

Spännande verktyg, vad har man ett sådant till? /Nyfiken i en strut
Verktyget stansar ut småbitar vilket gör att snittet blir rent. Ingen värme, inga gnistor och inga bucklor gör att man behåller rostskyddet bra på tex galv eller lackerad takplåt. Arbetsmetoden är snabb och exakt då verktygen vanligen är elektriska eller pneumatiska. Metodens nackdelar är i första hand, ett fasligt oljud, och i andra hand en massa små vassa bitar som är svåra att samla upp.

Jag använder den på jobbet. Ibland passar det inte riktig ihop när delar från olika tillverkare blandas.

Igår var det en server från Asus som skulle få nya grafikkort. Asus RTX 3090 har slutat tillverkas, så den fick istället Gigabyte RTX 3090 som har strömanslutningarna placerade lite för nära kanten, så att plåtröret som ska leda luft från fläktarna till höger mot grafikkortet till vänster gick inte att skruva på som tänkt. Jag var tvungen att klippa ut en bit plåt (markerat med blått) för att kontaktens låsmojäng skulle kunna titta ut.

Nu när jag vet vad verktyget heter så har jag hittat en lika min 30 år gamla på Amazon. Tack.

B0104504-64C4-4EBE-9E8E-EE745F9D1B79_1_201_a.jpeg

9ABDAE3E-EB37-4442-A4CB-FB6F60D536ED_1_201_a.jpeg

Senast ändrad:
De drar nytta av GPUs alla kärnor, över 10k per kort i detta fallet. Jämfört med en CPU som kanske "bara" har 64.

Vi har några +100kW kluster på jobbet som används som virtuell vindtunnel eller beräkna oljeflöden i motorer för bästa effektivitet med hjälp av GPU-kraft. Mängder med beräkningar alltså.

Intressant med så tätt packade kort. Det kommer alltså in sval luft från höger? Går varmluften ut till vänster sen? Vanliga grafikkort har ju ett par tre fläktar på "sidan" men de kan väl inte funka så bra när de sitter så tätt?

Intressant med så tätt packade kort. Det kommer alltså in sval luft från höger? Går varmluften ut till vänster sen? Vanliga grafikkort har ju ett par tre fläktar på "sidan" men de kan väl inte funka så bra när de sitter så tätt?
Ganska bra sug genom dessa servrar, inget man har i sovrummet. Luft sugs in framifrån och ut, genom korten, bak. All luft går över kylfläns någonstans så man tar till vara på all kyla. Racken bygger man så varmluft inte återcirkuleras in i servern igen utan att kylas.

Bilagor

• 1LYjpxPfEitT2UVy_setting_xxx_0_90_end_1000.png
    1LYjpxPfEitT2UVy_setting_xxx_0_90_end_1000.png
    232.2 KB · Besök: 100

Dessa korten är avfasade i kortsidan och nertill, dom är gjorda för att sitta tätt och få in tillräckligt med luft.
509BB0A9-7AF5-4F78-8913-1317AED445A0.png

Denna server sitter dom i.

Ganska bra sug genom dessa servrar, inget man har i sovrummet. Luft sugs in framifrån och ut, genom korten, bak. All luft går över kylfläns någonstans så man tar till vara på all kyla. Racken bygger man så varmluft inte återcirkuleras in i servern igen utan att kylas.
Jo, jag vet, har en Supermicro 836 i garaget (fast utan GPU) :)

Jag fiskade väl mest efter om de där grafikkorten är byggda så luften går rakt igenom.

Nice.
Jag är fortfarande imponerad över att nibbler ingår i spacekittys arsenal. Aldrig sett det användas under mina 12år i datorhallar ?. Hade en kollega som filade till ett ram-minne för att passa sockeln en gång dock, med lyckat resultat.

Haha, en gång i forntiden kom jag över 32MB 30-pin SIPP-minnen, som alltså hade små stift på varje kontaktbleck. På den tiden hade man max 4MB i sin dator om man hade mycket RAM, tror jag hade en 90Mhz Pentium.

Lyckades fräsa av stiften och "konvertera" dem till SIM. Det fungerade, och jag var kung i ett par år :-)

Dessa korten är avfasade i kortsidan och nertill, dom är gjorda för att sitta tätt och få in tillräckligt med luft.
Visa bilaga 576658

Denna server sitter dom i.

Har ni övervägt att tar bort fläktarna och casings från alla grafikkorten?
Man kan ofta får bättre kylning när fläktarna av servern blåser fritt över de heatsinks i grafikkorten.

Har ni övervägt att tar bort fläktarna och casings från alla grafikkorten?
Man kan ofta får bättre kylning när fläktarna av servern blåser fritt över de heatsinks i grafikkorten.
Det låter spontant som en dålig idé. Kappan är utformad för att styra luftflödet på bästa sätt, givet dimensionsbegränsningarna.

Det låter spontant som en dålig idé. Kappan är utformad för att styra luftflödet på bästa sätt, givet dimensionsbegränsningarna.

Om man har en eller två kort i en workstation är konstruktionen bra. Men om man packar en server fullt med kort ser man, som ovan, att fläktarna sitter mycket nära en annan kort om luftflödet hindras mycket. Om man har en bra serverchassis med bra fläktar är kylningen bättre utan kappa och fläkt på korten.

Pris/prestanda lär ju vara klart bättre på gamingkort? Minns när de började köra med spelkort på CAD-maskinerna på ett ställe jag jobbade när det började komma rena spelkort med OpenGL-stöd, de kostade en bråkdel.

CAD korten brukar vara en eller två generationer äldre dessutom.
Det ska vara stabilare drivrutiner och massa annat tjafs.

Jobbigt när t.ex. Catia crashar hela tiden pga att systemet är ostabil.
Vi skålade lite på datorer på gamla firman, så man satt ju mest och svor.

Pris/prestanda lär ju vara klart bättre på gamingkort? Minns när de började köra med spelkort på CAD-maskinerna på ett ställe jag jobbade när det började komma rena spelkort med OpenGL-stöd, de kostade en bråkdel.
Det beror väl lite på vilken typ av beräkningar man gör. Jag behöver dubbelprecision och en större minnesbandbredd än de typiska spelkorten har (allt från egenvärden och FFT till montecarlobaserade lösare) . Jag får 10 st 3090 på en A100 av fetare modell, men det blir ändå bättre PP-kvot på det senare. För den som kör ML ser väl behoven annorlunda ut där det väl är ganska vanligt med float(16) till och med där spelkorten levererar bättre, antar jag.

Lånar tråden till ett cykelrelaterat verktyg, vad heter en luftpåfyllare på engelska? Alltså handmunstrycke med manometer för kompressor.

Tillbaka
Topp