[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

Bra fråga! Nomenklaturen är inte särskilt genomtänkt. Mitt eget huvudkrav var ej hårdrock, metal, death metal etc, som verkar inta en centralposition i den vanliga tråden. I princip allt annat skulle då vara okej. Men eftersom rubriken ej-hårdrock verkade vara provokativ bytte jag till inversen utan att tänka igenom så värst noga. Har funderat på "ballads, blues, pop, rock" men vet inte om det skulle bli mer begripligt. Antar det hela påminner om den klassiska kategori-frågeställningen. Ska man lägga allting i samma hink, eller ska man grena ut lite? Tja, det beror väl på om det finns nån som vill delta. Kanske är det döfött, och om det är det så får det väl va så.
"Vad lyssnar du på för CBGB just nu?

Senast ändrad:
Vad gör man om ens rika och välmående land invaderas av fattiga migranter söderifrån? Jo, bygger ett högt staket så klart, gärna elektrifierat. Vad gjorde man i Kalifornien på 30-talet när man invaderades av fattiga migranter från mellanvästern som flydde episk torka och episka sandstormar som gjorde vissa delstater obeboeliga?
Fick mig att associera till ett riktigt trevligt album

Underbara folksångaren Melanie Safka gick bort i tisdags, 76 år gammal. Hon gjorde djupt intryck på mig i späd ålder, vilken pipa hon hade! Och vacker var hon. Gick upp på scen på Woodstock 69 inför 400 000 åskådare i regnet, ensam med en akustisk gitarr som totalt okänd. Gick av scen som en ny stjärna. Gör om det stuntet om du kan :)

Vem skrev den här låten?

Senast ändrad:
Kul intro med 2 guror som spelar exakt samma figur med en ters mellan dem. Enkel att spela. Går även att spela med en gura. Grejar du det SIE? :)

Senast ändrad:
Om du är sugen på att buda på några av Knopflers guror, tex hans utomordentligt fina Pensa Suhr, så har du chansen nu hos Christies i London den 31 januari!

Estimaten verkar rätt låga ...
1706729881785.png

Dyrast (tror jag):
1706730028460.png

Senast ändrad:
Ja iaf delvis. Fler än jag var uppenbarligen intresserade av Pensa-Suhr:en. Kul med lite okända custom byggen jmf med de här evinnerliga les paularna och strattarna. Noterar att han valde att behålla dobron som pryder omslaget på Brothers in arms skivan. Kan inte klandra honom.

Senast ändrad:
Ja, pensa-suhren framstår som rena klippet i jämförelse. Kul med lite okända custom byggen jmf med de här evinnerliga les paularna och strattarna. Noterar att han valde att behålla dobron som pryder omslaget på Brothers in arms skivan.
Varför säljer han dem? Det är liksom inte bara att knalla till butiken och köpa en ny LP-59 om man skulle ångra sig, inte ens om man heter Knopfler..

Edit: såg nu att allt går till välgörenhet. Starkt.

Undrar vad denna multisignerade sak kommer att gå för. Känns som "kladdandet" skulle kunna driva upp priset en del.

1706733225127.png

Varför säljer han dem? Det är liksom inte bara att knalla till butiken och köpa en ny LP-59 om man skulle ångra sig,
Tror han har rätt gott om guror, tänker att det är en form av "dö-städning", hur mkt prylar behöver du runt dig när det är dags att dö? Och de där Money for nothing riffen, han är inte där längre. Så gammal han är uppfattar jag fortfarande nån slags evolution, han kom väl ut med en skiva nyss?

Estimaten verkar rätt låga ...
Visa bilaga 678481
Var inte pensa-suhren den som estimatet missade mest på? Tror Christies var okunniga där, missade att den är het för de riktiga die-hard fansen. Är ju byggd från scratch i samråd med Mark av en riktig custom byggare, det är mkt ovanligt. Jag har den på omslaget till mina partitur av de mest kända låtarna, så för mig är den åtråvärd, gillar bla de vita fender-lace pickuperna som ger starkt och brumfritt singel-coil ljud ungefär som en strata. Och masur färgteckningen på locket är as-good-as-it-gets.

Skillnaden mellan de verkliga priserna och estimaten var i väldigt många fall så stor att det känns tveksamt vad estimaten egentligen tog hänsyn till.

Var ju givet att det skulle finnas ett rätt saftigt påslag kontra om Kalle Svensson i Örebro varit den tidigare ägaren och att påslaget också rimligen kopplar till hur hård koppling instrumentet har till MK.

Nu vet jag inte vilka auktionshus kändisinstrument brukar säljas på men nog är väl Christie’s så pass kunniga att de måste ha insett att många estimat var helt tokiga?!

Sen vet jag inte hur det brukar se ut. Det kanske är kutymt med extrema “lockpriser”, d.v.s. att estimaten var som de brukar vara, men att dessa har rätt lite med vad auktionshuset tror att föremålen kan säljas för.

Här är en fin dokumentär om Marks viktigaste guror i kronologisk ordning, med Dire Straits basisten John Illsley som ciceron. Det är rent vackert att se mästaren få en gammal gitarr i knäet, hur han förhåller sig till den. Jag tror han kan känna igen ett instrument i kolmörker enbart på taktil feedback och hur den vibrerar.

Haha, ja med tanke på träffsäkerheten kan man fråga sig vad estitmaten ska användas till. Inte kan väl etablerade auktionsfirmor generellt ha så här dåliga estimat? De måste väl ha heltidsanställda som knappt gör annat än estimerar?

Haha, ja med tanke på träffsäkerheten kan man fråga sig vad estitmaten ska användas till. Inte kan väl etablerade auktionsfirmor generellt ha så här dåliga estimat? De måste väl ha heltidsanställda som knappt gör annat än estimerar?
Vad var deras estimat på -59:an? Samtliga sådana som sålts de senaste 20 åren har väl minst en tidigare kändisägare, så den som gick nu borde väl bara vara att justera för inflation? ?

Vad var deras estimat på -59:an? Samtliga sådana som sålts de senaste 20 åren har väl minst en tidigare kändisägare, så den som gick nu borde väl bara vara att justera för inflation? ?
Den var väl den av de som gick för riktigt stora summor som de hade bäst estimat på.
1706814296827.png

Tillbaka
Topp