[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

Hade först en tanke att estimaten kunde vara pris utan hänsyn taget till tidigare ägare, men är inte estimaten snarare åt det höga hållet? Har inte alls koll på prissättning av denna typ av produkter så jag kan dock vara ute och cykla.

Sen är ju ett objekt som pensa suhren även ägare obeaktat unikt så där kan det ju aldrig bli annat än en gissning.

Kan det ha att göra med att det finns prislistor till vägledning för de stora etablerade märkena och modellerna att gå efter? Schaffer värderade sin gamla les paul till över miljonen, och han räknas väl knappast till superkändisarna?

Oavsett vilket så bör det ha att göra med att Christies inte kan avgöra hur stort värde som ligger i en av Marks mest kända gitarrer av okänt märke. Hur många spekulanter finns det? Och hur kapitalstarka är de? Christies kan omöjligt veta. Det finns inget prejudikat. Varken Keith, Clapton eller Harrison har sålt sina.

Just den här pensan har haft en kraftig exponering, tex på omslaget av On every street CD:n, men framförallt på affischen till världsturnen 1996. Med 120 miljoner sålda album och mängder av toppliste placeringar i hela europa borde det finnas en viss potential. Gitarrer är ju inte vilken ägodel som helst. Det var här magin en gång föddes, när nån viftade på sitt trollspö. Anpassade till vår anatomi i mkt högre grad än tex ett piano, behagliga former, vackra träslag med fina ådringar, väger lite, lätta att transportera och passar utmärkt att hänga upp på väggen i vardagsrummet (även om jag personligen ogillar vägg-gitarrer som för det mesta bara hänger "for show").

Jag skulle tro att priset har mer att göra med hur stark koppling gitarren har till personen ifråga och hur känd personen är.

Att Pensa Suhr-gitarren inte skulle gå för £6000-8000 var ju helt uppenbart. Har sålts en hel del gitarrer med tydlig koppling till kända gitarrister för rätt saftiga priser genom åren. Ett exempel på en gitarr med tydlig personkoppling där priset garanterat i stor utsträckning är kopplad till personen är:
1706955074999.png

En liknande gitarr som stått i ett skjul efter att Steve Johnson på 60-talet kombinerat ihop tre olika gitarrer lär inte inbringa liknande belopp.

Sen är det självfallet svårskattat om PS:en skulle gå för £100000 eller £1000000. Där beror det nog mkt på vilka personer som råkar finnas bland budgivarna och hur gärna de vill ha just den gitarren. Men nog är det rätt uppenbart att den skulle gå för mer än de flesta andra gitarrerna som inte är lika hårt kopplade till MK. En annan som också går in i det facket med gitarrer som uppenbart skulle bli bland de dyraste är i mitt tycke denna som väl är den som användes på Money for nothing och Brothers in arms.
1706955492712.png

Får mig att fundera på om estimaten egentligen inte var tänkta som skattningar av förväntat auktionspris utan en skattning av något annat. En första tanke vore ju att det skulle vara marknadspris för en sådan gitarr utan personkoppling. Jag har noll koll men funderar på om inte estimaten i så fall är för höga. Ni som har koll kan ju se vad ni tror om den hypotesen, men jag är som sagt tveksam.

Från ovanstående dokumentär finns ett besök hos gitarrbyggaren Rudy Pensa som startade eget efter många år hos Fender.

Ett exempel på en gitarr med tydlig personkoppling där priset garanterat i stor utsträckning är kopplad till personen är:
Det är ju en rolig sedvänja det där att ge bort gitarrer till sina kompisar eller artistkolleger. När en ung Bob Dylan träffade Johnny Cash för första gången, fick han en gitarr av honom. Naturligtvis en stor ära att få en gitarr personligt överlämnad av en nationell ikon som Johnny Cash.

Ett annat mer lokalt exempel är när Björn Afzelius dog 1999, då testamenterade han sin akustiska gitarr till Mikael Wiehe. Bakgrunden var ett maratonlångt oavslutat gräl om vems gitarr som egentligen var bäst. Att testamentera sin gitarr till Mikael var ju ett ganska roligt sätt att få sista ordet, inte sant? Kanske gav Mikael honom rätt postumt, för sen dess när han uppträder har han alltid Affes gitarr på magen. Eller också gillar han bara iden att ha något av Affe med sig på sina gig. De var ju mkt goda vänner under många decennier. Affes gitarr känns lätt igen på en svart plastgrunka som sitter på locket.

Senast ändrad:
För de av oss som av olika skäl var förhindrade att delta i budgivningen på Christies, återstår ju ändå alltid möjligheten att köpa en egen Fender till ett rätt facilt pris. Jag tycker de mexikobyggda fendrarna är otroligt prisvärda, tex:

...och här ett par bra fenderböcker:

Senast ändrad:
Robbie Robertson är en amerikansk ikon bara snäppet under de allra största. Kanadensisk halvindian/halvjude hoppade han som 16-åring av skolan 1959 och reste ensam över gränsen till USA ner till Arkansas i södern för att provspela för rockabilly-gruppen Ronnie Hawkins and the Hawks, med en då 18-årig Levon Helm på trummor. Ett möte som skulle komma att förändra rockhistorien. Robbie avled i augusti 2023.

Här hemma i Svedala har Robertson och The Band varit sorgligt okända, men det finns dock små motståndsfickor här och var. Tex på puben på Fårö, där några strofer till nedanstående låt finns inristade på väggen ovanför bardisken.

Senast ändrad:
Robbie Robertson är en amerikansk ikon bara snäppet under de allra största. Kanadensisk halvindian/halvjude hoppade han som 16-åring av skolan 1959 och reste ensam över gränsen till USA ner till Arkansas i södern för att provspela för rockabilly-gruppen Ronnie Hawkins and the Hawks, med en då 18-årig Levon Helm på trummor. Ett möte som skulle komma att förändra rockhistorien. Robbie avled i augusti 2023.

Här hemma i Svedala har Robertson och The Band varit sorgligt okända, men det finns dock små motståndsfickor här och var. Tex på puben på Fårö, där några strofer till nedanstående låt finns inristade på väggen ovanför bardisken.
Nyss hemkommen från tvådagars Rootsy Winter Fest i Falkenberg.

IMG_4145.jpeg

När Magnus Carlson med följe väl hade spelat klart (jag är inget Carlson/WW-fan men detta var makalöst, mycket tack vare den unge virtuosen Jesper Lindell och blåssektionen i hans band) tackade festivalgeneralen artister, eldsjälar och publik, varpå samtliga kvällens artister joinade honom på scen för att tillsammans framföra The Weight. Euforiskt avslut som påminde om att musik skall upplevas live så ofta som möjligt.

Senast ändrad:
Som du kan spela? :) Jag kan introt iaf!
Haha jag kan som bäst dra en lägereldsvariant på låten. Men jag läste en gång om just outrot, som i sig låter som klassisk pentamoll-skala, och där framgick det att de två gitarrerna spelar samma rytm på samma slinga men med ett eller flera steg ifrån varandra. Osäker på terminologin här.

Finns ju tabulatur på outrot, åtminstone bitvis är det inte alltför svårt, och det går hjälpligt att spela båda stämmor på en gura.

Vad hette Richard Bransons första företag? Virgin Records. Vem var första artist de spelade in? Mike Oldfield med Tubular Bells.
Vad sa Richard till Mike när de var på väg till BBC i Richards Rolls Royce för uruppförandet, och Mike plötsligt fick kalla fötter?
- Du får nycklarna till bilen, bara du gör din konsert!

Albumet 50-års jubilerade i fjol. Jag tycker fortfarande det är ett kul album, inte illa pinkat av en 19-åring som spelar alla instrument själv. 274 pålägg blev det allt som allt på 16-kanals bandspelaren.

Senast ändrad:
Jag undrar jag om den där nya skivan är nåt att ha? En sak vet jag, hade inte haft nåt emot att sitta med i studion när de jobbade. Alltid varit nyfiken på den dolda kreativa processen bakom den välpolerade slutprodukten.

Avstånden i amerika är som bekant stora, och långdistanstågen har iaf i äldre tider varit flitigt omsjungna. Även i bilens tidsålder väcker en ångvissla, ett godstågs kompressorhorn, dunket av skenskarvar eller plinget från fallande bommar mer känslor än hundra biltutor. 900 miles from home är en amerikansk klassiker.

Brian Jones skapade Rolling Stones, han valde medlemmarna, R&B musiken de skulle spela, och fixade spelningarna åt bandet. Efter ett tag kom insikten att de måste skriva egna låtar för att kunna växa. De såg Lennon & McCarthys makalösa framgångar och plankade det konceptet, låtskrivarduon Jagger & Richards föddes. Det fick till följd att Brian tappade ledarrollen och hamnade i baksätet. Han avskydde att behöva lära sig låtar som hans gamla undersåtar hade totat ihop tillsammans och som han inte själv hade valt. Droger och sprit flödade, Brian blev mer och mer marginaliserad.

Här är hans sista kända insats, på slidegitarr, innan han svaldes av dimman för gott. Suveräna Nicky Hopkins på piano. Har alltid gillat deras solo mitt i låten, vilket rackarns snyggt, rent och glest akustiskt sound, det tydliga strängskramlet tex. Ett vackert och sorgligt farväl från skaparen av världens största rockband genom tiderna: Brian Jones!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp