[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

När Dylan kom på 60 talet spetsade folk öronen, och det gjorde de rätt i. Protestsånger var populärt under den här perioden, vanligen enkla dagsedlar, grovt tillyxade artefakter med kort hållbarhet. När Dylan gjorde protest var det nåt helt annat. Han gjorde historia av en liten tidningsartikel långt ner i tablån helt utan dramatiska attribut. Satt uppe en hel natt på ett nattöppet cafe och skrev. Väl använd tid skulle det visa sig.

En tidlös kvalitet, nåt allmängiltigt som lika gärna hade kunnat handla om George Floyd eller Renee Good. Blottläggandet av maktstrukturerna, hur lite ett liv är värt, hur lite det kostar att ta ett liv där borta i det där underbara skimrande landet, där långt bort i väst, som vi alla ser upp till och beundrar för alla dess många goda kvaliteter. Ilska, indignation, förbannelse, hur ofta hör man det i en sångröst parat med knivskarpa strofer staplade på varann huller om buller som om det inte fanns nån morgondag? Det är nästan bara Dylan som kan göra sånt här material.

Senast ändrad:
Man, when you hear a guy like this, you just want to grab your dreadnought in a snap and sing along. I heard someone ask, please! Mr Bojangles....Mr Bojangles....Mr Bojangles....dance!

Senast ändrad:
Det bästa med denna är ackorden. Var fick han dem ifrån? Särskilt det första. Helt sick! Hur kan man starta en låt med ett sånt ackord? Mot alla regler, det borde inte gå, borde inte va tillåtet. Vad skulle Bach ha sagt? Beethoven? Bellman? När jag först blev varse den, 10 år efter alla andra, satte jag den på repeat mellan Axmartavlan och Kvissleby. Hade det gått hade jag bara loopat introt. Tur jag var ensam i bilen!
XX0311
3X0311
1350XX
X68A86 (A=10)

Senast ändrad:
Folk får säga vad de vill om Sinead, men artisteriet går inte att förneka. Så levande, så uttrycksfullt! Trots psykisk ohälsa i form av bipolär sjukdom och trasig barndom var hon en riktig fighter och aktivist som aldrig backade från sin övertygelse. Vi hade behövt fler som hon, Irland hade behövt fler som hon. Sinead dog endast 56 år gammal härom året.
1) helped to stop priests abuse of children in Ireland and elsewhere,
2) helped reform Irish legislation for women and children's rights, and
3) close down the horrific Magdalena houses for mistreated women.

"The best day of my life was the day I first left Ireland, and any other day I left Ireland was the next best."
Väldigt rolig, underhållande, frikostig och bitvis hjärtskärande självbiografi som gavs ut 2021:

Senast ändrad:
Numera mycket rock med mer eller mindre psykedeliska toner…. Black Angels , Brian Jonestown massacre, Rocky Ericson osv. Och sedan förstås Nick Cave och The Cure och lite annat med lite ”indie” stuk

Vem skrev den här då? Det är inte Eagles. Saknar dock det coola banjoplinket från studioversionen. Drömmer ibland mardrömmar om denna, vi skulle dra den på firmafesten, och jag skulle ta solot som jag övat 20h på, till skivan, men vi hade inte repat den innan. Så halvvägs in i solot spelar kompet fel ackord som får mig att spåra ur handlöst och ohjälpligt och hittar sen inte tillbaks för jag är så lost. Fy fan va hemskt, och allt jobb jag lagt ner.

Senast ändrad:
Är det nån som slagit Tom Jones i antal uppslängda trosor på scen under en show? Nu blir jag osäker. Leonard Cohen hade nog kunnat ge honom en bra match om hans publik varit lagd åt det hållet. Antagligen en hjärnskada från mina år med amerikansk fotboll, men jag lessnar aldrig på att se Knopfler hantera sin gura, det är både ögon och örongodis.

Det man möjligen kan invända mot Clapton på bluesområdet är att där är han huvudsakligen en coverartist.
Absolut!
Elmore James's version är ju riktigt tung! (y)
Det är väl en gammal bluesstandard från -20 talet om jag inte minns fel.
Men Clapton gör den för jäkla bra tycker jag.

Senast ändrad:
Tidiga Eric Clapton är, tycker jag, världens oöverträffat bästa bluesrockgitarrist. Gillar inte hans woman tone och de senare grejerna (från Cream och framåt) men innan dess, fy fabian vad bra.

Sorry, Alex Chilton spelar inte i samma liga som Steve i min bok. Jag tycker att Chilton låter så otroligt tillgjord i Box Tops, och Marriott hade det där skriket och kunde kombinera det med en sötma som ingen annan. Lyssna på Tin Soldier här:

Alex Chilton excellerade ju först när han hittade sin egen, och totalt annorlunda, röst i ett annat band:

Tillbaka
Topp