[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Brukar ha liknande för att stilla stresshjärnan när jag sätter mig och läser en god bok. Funkar för mig. 😀
Bakgrundsmusik när man läser? Min enkelspåriga hjärna klarar inte av det - blir vare sig hackat eller malet, d.v.s. vare sig läst eller lyssnat i någon omfattning att tala om, bara en meningslös fragmentarisk blandning av de två.

Bakgrundsmusik när man läser? Min enkelspåriga hjärna klarar inte av det - blir vare sig hackat eller malet, d.v.s. vare sig läst eller lyssnat i någon omfattning att tala om, bara en meningslös fragmentarisk blandning av de två.
Därför är det skönt med ett bomullsmoln av valsång och vågor som en bakgrundsbild.
Inget som man aktivt lyssnar på.

Därför är det skönt med ett bomullsmoln av valsång och vågor som en bakgrundsbild.
Inget som man aktivt lyssnar på.
För min hjärna är sånt bara ett störningsmoment. Med koncentration kan jag förmodligen fokusera bort ljudet och koncentrera mig på läsningen. Att behöva lägga ner den extra koncentrationen gör det dock mer tröttsamt än om det är tyst.

Klistra in följande innan du postar, ursäkta versalerna

NYA REGLER VECKA 49: ALLA POSTER I DENNA TRÅD BÖR FÖLJAS AV 50 KR DONATION TILL MUSIKHJÄLPENS HAPPYRIDE-BÖSSA

Tack!

Vi reagerar tydligen olika på musik i bakgrunden. För mig är det avgörande vilken typ av musik det är. Ordlös musik funkar fint för min del men ord som konkurrerar med ord blir inte bra.
Just i musik är ord sällan en stor faktor för mig. Gissar att det kanske hör ihop med att jag typiskt inte lyssnar speciellt mkt på texterna i musik med ord. Rösterna blir mer som instrument än textförmedlare.

Däremot är mänskligt tal, ffa på språk jag förstår, en enorm störningsfaktor. Jag är t.ex. helt rökt på att prata med någon om ett par andra människor pratar bredvid mig samtidigt.

Klistra in följande innan du postar, ursäkta versalerna

NYA REGLER VECKA 49: ALLA POSTER I DENNA TRÅD BÖR FÖLJAS AV 50 KR DONATION TILL MUSIKHJÄLPENS HAPPYRIDE-BÖSSA

Tack!

Jag är ju lite av en rebell så jag swishade in 55kr nyss, istället för 50kr. 😛

Och då kom jag direkt att tänka på den här gamla låten från min ungdomstid...
🚦🚗🚔🍔🍟🥤

Ingen. Måste erkänna att jag kollat på Idol de senaste avsnitten pga Tuva. Råkade zappa förbi då hon gjorde succe för några avsnitt sedan. Nu är hon Nicolina och Stenmarcks sork i final. Man f.ö vill jag ha det tyst. Lyssnar inte på musik i bilen ens, vilket jag gjorde ofta förr. 11 år äldre bror däremot är en riktig musiknörd. Vi är väldigt olika. Han har nog inte cyklat på 40 år.

Ingen. Måste erkänna att jag kollat på Idol de senaste avsnitten pga Tuva. Råkade zappa förbi då hon gjorde succe för några avsnitt sedan. Nu är hon Nicolina och Stenmarcks sork i final. Man f.ö vill jag ha det tyst. Lyssnar inte på musik i bilen ens, vilket jag gjorde ofta förr. 11 år äldre bror däremot är en riktig musiknörd. Vi är väldigt olika. Han har nog inte cyklat på 40 år.
Helt fel tråd för dig.
Du borde skriva här istället:

Det första tänkte jag mest på, det kräver några lyssningar.
Som Emerson Lake & Palmer som jag också gillar väldigt mycket.
Ok, det kan jag i någon mån hålla med om. I alla fall om man, som jag, inte är musikaliskt skolad så krävs det säkert några koncentrerade genomlyssningar innan strukturen klarnar. Själva musiken som sådan tycker jag dock inte är svår. Är ju inte dissonant atonal musik med invecklad polyrytmik och konstig instrumentering direkt.

Då blev det Emerson Lake & Palmer!
När jag hörde dessa gossar 1:a gången trodde jag aldrig att jag skulle börja gilla eller orka
lyssna på deras musik.

Senast ändrad:
Oerhört mäktigt! Det var i London på Alexandra Palace. En enorm bal/konsertsal med kanske 1000 bäddar. Det började kl 22 och slutade exakt kl 06 på morgonen. Jag sov ungefär hälften av tiden till och från. Har ingen upplevelse av påverkan under sömnen (drömmar etc). Det mäktigaste var när man vaknade upp och kände igen sig i musiken men att det var små förändringar. Som du vet så är det olika delar som loopas, men att förändringarna blev mkt tydligare. Det var också en ljusförändring i rummet som skulle representera soluppgången och att musiken växte i sin intensitet, kanske de sista 40min. Max Richter gör ju detta live då och då, får du chansen så ta den!

Senast ändrad:
Oerhört mäktigt! Det var i London på Alexandra Palace. En enorm bal/konsertsal med kanske 1000 bäddar. Det började kl 22 och slutade exakt kl 06 på morgonen. Jag sov ungefär hälften av tiden till och från. Har ingen upplevelse av påverkan under sömnen (drömmar etc). Det mäktigaste var när man vaknade upp och kände igen sig i musiken men att det var små förändringar. Som du vet så är det olika delar som loopas, men att förändringarna blev mkt tydligare. Det var också en ljusförändring i rummet som skulle representera soluppgången och att musiken växte i sin intensitet, kanske de sista 40min. Max Richter ju detta live då och då, får du chansen så ta den!
Det låter fantastiskt. Ska hålla utkik.

Tillbaka
Topp