Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om vi glömmer själva sången tycker jag stora partier av musiken låter som en fusion av Red Hot Chili Peppers och musiken i gamla klassiska PC-spelet Diablo.Varför har jag aldrig hört Trettioåriga Kriget innan?
Svår musik, men jag gillar det!
Lyssnar du på det från början till slut i en "sittning"?Har snöat in på nattlig musik/nocturner. Max Richters åttatimmarsalbum på temat:
Den är bakgrundsmusik på kontoret och hemma. Det finns en sammanfattning i albumet "From Sleep" som är en timme lång.Lyssnar du på det från början till slut i en "sittning"?
Ok. Är själv inte mkt för bakgrundmusik. Antingen lyssnar jag eller så har jag det tyst.Den är bakgrundsmusik på kontoret och hemma. Det finns en sammanfattning i albumet "From Sleep" som är en timme lång.
Brukar ha liknande för att stilla stresshjärnan när jag sätter mig och läser en god bok. Funkar för mig.Ok. Är själv inte mkt för bakgrundmusik. Antingen lyssnar jag eller så har jag det tyst.
Bakgrundsmusik när man läser? Min enkelspåriga hjärna klarar inte av det - blir vare sig hackat eller malet, d.v.s. vare sig läst eller lyssnat i någon omfattning att tala om, bara en meningslös fragmentarisk blandning av de två.Brukar ha liknande för att stilla stresshjärnan när jag sätter mig och läser en god bok. Funkar för mig.![]()
Därför är det skönt med ett bomullsmoln av valsång och vågor som en bakgrundsbild.Bakgrundsmusik när man läser? Min enkelspåriga hjärna klarar inte av det - blir vare sig hackat eller malet, d.v.s. vare sig läst eller lyssnat i någon omfattning att tala om, bara en meningslös fragmentarisk blandning av de två.
För min hjärna är sånt bara ett störningsmoment. Med koncentration kan jag förmodligen fokusera bort ljudet och koncentrera mig på läsningen. Att behöva lägga ner den extra koncentrationen gör det dock mer tröttsamt än om det är tyst.Därför är det skönt med ett bomullsmoln av valsång och vågor som en bakgrundsbild.
Inget som man aktivt lyssnar på.
Just i musik är ord sällan en stor faktor för mig. Gissar att det kanske hör ihop med att jag typiskt inte lyssnar speciellt mkt på texterna i musik med ord. Rösterna blir mer som instrument än textförmedlare.Vi reagerar tydligen olika på musik i bakgrunden. För mig är det avgörande vilken typ av musik det är. Ordlös musik funkar fint för min del men ord som konkurrerar med ord blir inte bra.
Jag är ju lite av en rebell så jag swishade in 55kr nyss, istället för 50kr.Klistra in följande innan du postar, ursäkta versalerna
NYA REGLER VECKA 49: ALLA POSTER I DENNA TRÅD BÖR FÖLJAS AV 50 KR DONATION TILL MUSIKHJÄLPENS HAPPYRIDE-BÖSSA
![]()
Musikhjälpen
bossan.musikhjalpen.se
Tack!
Ja, den videon kommer man ihåg!Jag är ju lite av en rebell så jag swishade in 55kr nyss, istället för 50kr.
Och då kom jag direkt att tänka på den här gamla låten från min ungdomstid...
Ja strax före, 55:an är från 1984 och 1985 började han i Van Halen.Ja, den videon kommer man ihåg!
Det var väl före hans tid i Van Halen?
Nu har jag lyssnat på hela plattan, Elden av År.Varför har jag aldrig hört Trettioåriga Kriget innan?
Svår musik, men jag gillar det!
Helt fel tråd för dig.Ingen. Måste erkänna att jag kollat på Idol de senaste avsnitten pga Tuva. Råkade zappa förbi då hon gjorde succe för några avsnitt sedan. Nu är hon Nicolina och Stenmarcks sork i final. Man f.ö vill jag ha det tyst. Lyssnar inte på musik i bilen ens, vilket jag gjorde ofta förr. 11 år äldre bror däremot är en riktig musiknörd. Vi är väldigt olika. Han har nog inte cyklat på 40 år.
Det första tänkte jag mest på, det kräver några lyssningar.Svår = svårlyssnad eller svårspelad?
Ok, det kan jag i någon mån hålla med om. I alla fall om man, som jag, inte är musikaliskt skolad så krävs det säkert några koncentrerade genomlyssningar innan strukturen klarnar. Själva musiken som sådan tycker jag dock inte är svår. Är ju inte dissonant atonal musik med invecklad polyrytmik och konstig instrumentering direkt.Det första tänkte jag mest på, det kräver några lyssningar.
Som Emerson Lake & Palmer som jag också gillar väldigt mycket.
Är ju lite olika hur lätt- eller tröglyssnad deras musik är. En låt som Lucky man tycker jag är tämligen lättlyssnad.Då blev det Emerson Lake & Palmer!
När jag hörde dessa gossar 1:a gången trodde jag aldrig att jag skulle gilla eller orka
lyssna på deras musik.
Sant, det är ju en väldigt vacker låt!Är ju lite olika hur lätt- eller tröglyssnad deras musik är. En låt som Lucky man tycker jag är tämligen lättlyssnad.
Ett litet solo. Förvisso lite ovanligt rent ljusmässigt, men ganska sångbart - inte direkt något bebeop-solo i 300 bpm.Sant, det är ju en väldigt vacker låt!
Men på slutet kommer ju det där något svåra, som kräver lite av lyssnaren.
Fantastisk! Jag var och såg (och sov) detta mästerverk live för några månader sen.Har snöat in på nattlig musik/nocturner. Max Richters åttatimmarsalbum på temat:
Hur var det?Fantastisk! Jag var och såg (och sov) detta mästerverk live för några månader sen.
*Counting Crows’ Hard Candy i bakgrunden samtidigt som jag öppnar tråden*
*Counting Crows’ Hard Candy i bakgrunden samtidigt som jag öppnar tråden*
Oerhört mäktigt! Det var i London på Alexandra Palace. En enorm bal/konsertsal med kanske 1000 bäddar. Det började kl 22 och slutade exakt kl 06 på morgonen. Jag sov ungefär hälften av tiden till och från. Har ingen upplevelse av påverkan under sömnen (drömmar etc). Det mäktigaste var när man vaknade upp och kände igen sig i musiken men att det var små förändringar. Som du vet så är det olika delar som loopas, men att förändringarna blev mkt tydligare. Det var också en ljusförändring i rummet som skulle representera soluppgången och att musiken växte i sin intensitet, kanske de sista 40min. Max Richter gör ju detta live då och då, får du chansen så ta den!Hur var det?
Det låter fantastiskt. Ska hålla utkik.Oerhört mäktigt! Det var i London på Alexandra Palace. En enorm bal/konsertsal med kanske 1000 bäddar. Det började kl 22 och slutade exakt kl 06 på morgonen. Jag sov ungefär hälften av tiden till och från. Har ingen upplevelse av påverkan under sömnen (drömmar etc). Det mäktigaste var när man vaknade upp och kände igen sig i musiken men att det var små förändringar. Som du vet så är det olika delar som loopas, men att förändringarna blev mkt tydligare. Det var också en ljusförändring i rummet som skulle representera soluppgången och att musiken växte i sin intensitet, kanske de sista 40min. Max Richter ju detta live då och då, får du chansen så ta den!