[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

GoranS sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
Ah, det där var nya bekantskaper för mig.

Om "Bah":et var riktat mot mitt inlägg ovanför så ber jag dock att få påpeka att dessa två spelar på olika halsar. Att ha tre personer som delar hals på en, låt vara 8-strängad, gitarr blir en lite annan grej.

Om man är ute efter cirkuskonserter och skumma instrument är väl annars denna (tyvärr rutten videokvalitet) något som förtjänar nämnas:

Ska man ha fler halsar får man automatisera:

Vore kul att se den maskinen i verkligheten!

På nätet, ju: http://www.rootsmusicschool.com/shovel-guitar.html

Vänta nu, det inlägg jag citerade var inte det mad "spadmannen" utan med den animerade "maskinen".

Oups, svarade på fel inlägg. Maskinerna i videorna finns inte i verkligheten, men de där animationerna har funnits på nätet ett bra tag, vet inte när jag såg den första...

ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
Ah, det där var nya bekantskaper för mig.

Om "Bah":et var riktat mot mitt inlägg ovanför så ber jag dock att få påpeka att dessa två spelar på olika halsar. Att ha tre personer som delar hals på en, låt vara 8-strängad, gitarr blir en lite annan grej.

Om man är ute efter cirkuskonserter och skumma instrument är väl annars denna (tyvärr rutten videokvalitet) något som förtjänar nämnas:

Ska man ha fler halsar får man automatisera:

Vore kul att se den maskinen i verkligheten!

På nätet, ju: http://www.rootsmusicschool.com/shovel-guitar.html

Vänta nu, det inlägg jag citerade var inte det mad "spadmannen" utan med den animerade "maskinen".

Oups, svarade på fel inlägg. Maskinerna i videorna finns inte i verkligheten, men de där animationerna har funnits på nätet ett bra tag, vet inte när jag såg den första...

Vore dock kul om någon tog sig för att bygga en. Har en sån här
byggts så borde väl någon kunna ge sig på den animerade skapelsen!?

Försökte googla lite och om uppgiften att Blaine ska ha spelat på i storleksordningen 35000 låtar verkar det som han kan ha varit den som har flest i det där gänget.

Har tidigare tyckt Steve Lukather hade en rätt skaplig inspelningskatalog, men i jämförelse med det där gänget är han ju nästan att se som studiofobiker. Lite kul koppling mellan Lukather och Wrecking Crew via Porcaros f.ö.

GoranS sa:
Försökte googla lite och om uppgiften att Blaine ska ha spelat på i storleksordningen 35000 låtar verkar det som han kan ha varit den som har flest i det där gänget.

Har tidigare tyckt Steve Lukather hade en rätt skaplig inspelningskatalog, men i jämförelse med det där gänget är han ju nästan att se som studiofobiker. Lite kul koppling mellan Lukather och Wrecking Crew via Porcaros f.ö.

Jo, musikvärlden känns liten när man läser deras Wikipediaartikel.

På 60-talet var det ju fortfarande vanligt att spela in covers av populära låtar. Vid en session hade Glen Campbell lite problem med att sätta gitarrsolot, varvid en av de andra gitarristerna i gänget erbjöd sej att ta över, eftersom han hade spelat på originalet... ;-D

Senast ändrad:
Det fanns ju duktiga engelsmän också, Big Jim Sullivan t.ex:
http://www.independent.co.uk/news/o...yed-on-more-than-900-hit-records-8196459.html

"When Sullivan recorded a cover version of PJ Proby's "Hold Me" (1964) for the Woolworth's label, Embassy, the producer asked him to play specific notes. Sullivan pointed out that they had been transcribed wrongly and was told not to argue. "I should know," said Sullivan, "I played on the original.""

"...which featured Chas and Dave, who wrote several of the songs. He was with the duo when he commented on a record he heard, "If I could only play like that." "That's you, you pillock," said Chas and immediately wrote the song "If I Could Only Play Like That"."

Under 60-talet dök det upp en till studiogitarrist som hette Jim, han kallades då givetvis Little Jim, senare känd som Jimmy Page...

geologen sa:
Såg Chuck Berry, tillsammans med Jerry Lee Lewis och Little Richard, på scen 1997. Tyvärr hade Chuck passerat bäst före redan, men ändå stort att ha sett och hört dessa tre giganter live.
1997 hade Chuck Berry redan spelat i 44 år. Undras hur många av dagens artister som håller så länge...

Senast ändrad:
Jag lyssnar högt till hur Olle Ljungström tolkade Cornelis "Balladen om all kärleks lön".
Det gjorde han bra som sat..n...

ForesterGuy sa:
geologen sa:
Såg Chuck Berry, tillsammans med Jerry Lee Lewis och Little Richard, på scen 1997. Tyvärr hade Chuck passerat bäst före redan, men ändå stort att ha sett och hört dessa tre giganter live.
1997 hade Chuck Berry redan spelat i 44 år. Undras hur många av dagens artister som håller så länge...

Tja, mina husgudar Judas Priest började ju i deras egentliga uppsättning ca 1973. Ok, ett par medlemmar har bytts och Halfords röst är inget vidare längre, men det låter fortfarande väldigt bra.

geologen sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:

Tja, mina husgudar Judas Priest började ju i deras egentliga uppsättning ca 1973. Ok, ett par medlemmar har bytts och Halfords röst är inget vidare längre, men det låter fortfarande väldigt bra.

De har aldrig låtit bra. ;->

Sångare som försöker sjunga saker som deras röster inte längre pallar med kan vara rätt plågsamma upplevelser. Kan förstå att det är en svår situation om resten av bandet är kapabla att fortsätta framföra bandets musik på ett bra sätt, men sångarens röst inte längre håller för detta. Som jag ser det vore det många gånger bättre att antingen byta sångare eller anpassa repertoaren och/eller låtarna så att sångaren klarar av framförandet utan att det blir plågsamt för publiken.

Och det där gäller egentligen alla, eller åtminstone väldigt många, genrer.

ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:

Menar du att de aldrig skrivit några bra låtar och/eller att de aldrig lyckats framföra dessa s.a. de låter bra?

Personligen är jag inget större Priestfan, men något gör att jag gillar Hellion/Electric Eye

GoranS sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:

Menar du att de aldrig skrivit några bra låtar och/eller att de aldrig lyckats framföra dessa s.a. de låter bra?

Personligen är jag inget större Priestfan, men något gör att jag gillar Hellion/Electric Eye

"Breaking the law" måste ju vara en av de mest pinsamma låtar som gjorts...

ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:

"Breaking the law" måste ju vara en av de mest pinsamma låtar som gjorts...

Kan i och för sig komma på ett gäng allvarliga konkurrenter, men det är ingen låt jag skulle sakna om jag aldrig hörde den igen.

Tillbaka
Topp