[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Jag gillar ju mycket tung musik, death metal och sådant men i vissa fall blir man ändå klart splittrad, vad lyssnar man egentligen på för patetisk skit ibland och vad står grupperna för? Finns ju tyvärr en del svenska grupper som är satanister på riktigt, inte bara som en ploj. Det är ju inte enbart i Norge som black metal och satanism blev en grej utan även i Sverige.

Watain är tyvärr en av dessa grupper men det finns en rad andra (överraskande många skulle jag vilja säga). Det var väl i synnerhet på 90-talet det blev inne och som också en rad band bildades men de flesta såg det nog mera som en plojgrej men tyvärr inte alla. Finns många som sagt, Dissection, Dark Funeral och Necrophobic är enbart några få exempel. Dissection gick verkligen "all in", om Dark Funeral och Necrophobic är det fortfarande vet jag inte (förhoppningsvis inte).

Det är ju ändå hmmm "roande" på sätt och vis att Watain lyckats göra satanismen mera rumsren. Där står familjepappor i publiken och headbangar till riktiga satanister, ibland undrar man om publiken verkligen har koll på vad vissa artister står för och sjunger om. LoL (jag tvekar)

Här tex Parland som grundat Dark Funeral och Necrophobic, han framstår verkligen som en inbicill 5 åring, totalt patetiskt, men spela gitarr och skriva låtar kunde han, tex plattan The Nocturnal Silence är en death metal klassiker.

Senast ändrad:
Man får väl dra en gräns för sig själv. Kan inte med att lyssna på Burzum t.ex även om han gjort musik som jag uppskattat tidigare. Å andra sidan lyssnar jag på Dissection ibland fortfarande och Jon Nödtveidt var väl lika dum i huvudet han även om han till viss del kan ursäktas av psykisk sjukdom.
Att folk är satanister har jag inga problem med så länge de inte skadar nån annan, precis som vilken religion som helst.
Finns ju en del black metal med medlemmar med tveksamma politiska åsikter också minst sagt. Är inte heller konsekvent eftersom jag glatt lyssnar på Mgla som har en frontman som nog allt är lite nynasse trots allt även om musiken tack och lov inte avspeglar hans pissiga åsikter.

Man får väl dra en gräns för sig själv. Kan inte med att lyssna på Burzum t.ex även om han gjort musik som jag uppskattat tidigare. Å andra sidan lyssnar jag på Dissection ibland fortfarande och Jon Nödtveidt var väl lika dum i huvudet han även om han till viss del kan ursäktas av psykisk sjukdom.
Att folk är satanister har jag inga problem med så länge de inte skadar nån annan, precis som vilken religion som helst.
Finns ju en del black metal med medlemmar med tveksamma politiska åsikter också minst sagt. Är inte heller konsekvent eftersom jag glatt lyssnar på Mgla som har en frontman som nog allt är lite nynasse trots allt även om musiken tack och lov inte avspeglar hans pissiga åsikter.

Jag är inte heller konsekvent för fem öre men det kan störa mig ibland. ? Dåligt samvete vet jag inte men texterna kan verkligen vara skruvade så in i h-vete (lindrigt sagt) och det känns ju inte jättebra när man vet att de faktiskt tog (tar?) det på fullt allvar (en kraftig skillnad mot grupper som ser det som en image/plojgrej).

Dissection är ett bra exempel, Jon var djupt nere i satanismen ända in i döden, det ska gudarna veta, han mördade t.o.m. (och dömdes) om han verkligen var psykisk sjuk har jag inte den blekaste om. Dissection har rent musikaliskt skrivit många riktigt bra låtar.

Tror att överraskande många band tillhörde samma extremt skumma sekt.

Om tex Watain står det t.o.m på Wiki::
"Watain supports the Misanthropic Luciferian Order, Jon Nödtveidt's cult which is associated with animal abuse and murder."

Edit: Slut med OT ?

Senast ändrad:
Jag är inte heller konsekvent för fem öre men det kan störa mig ibland. ? Dåligt samvete vet jag inte men texterna kan verkligen vara skruvade så in i h-vete (lindrigt sagt) och det känns ju inte jättebra när man vet att de faktiskt tog (tar?) det på fullt allvar (en kraftig skillnad mot grupper som ser det som en image/plojgrej).

Dissection är ett bra exempel, Jon var djupt nere i satanismen ända in i döden, det ska gudarna veta, han mördade t.o.m. (och dömdes) om han verkligen var psykisk sjuk har jag inte den blekaste om. Dissection har rent musikaliskt skrivit många riktigt bra låtar.

Tror att överraskande många band tillhörde samma extremt skumma sekt.

Om tex Watain står det t.o.m på Wiki::
"Watain supports the Misanthropic Luciferian Order, Jon Nödtveidt's cult which is associated with animal abuse and murder."

Edit: Slut med OT ?
Sen har vi ju motsatsen som Type O Negative, förvisso mer i goth-genren men med texter som mestadels handlar om död, självmord och kyrkogårdar, men grabbarna i bandet är/var bara ett gäng polare från (pre-hipster) Brooklyn som gilla att lyssna på Sabbath, ta en bärs, garva och ha roligt tillsammans.

Sen har vi ju motsatsen som Type O Negative, förvisso mer i goth-genren men med texter som mestadels handlar om död, självmord och kyrkogårdar, men grabbarna i bandet är/var bara ett gäng polare från (pre-hipster) Brooklyn som gilla att lyssna på Sabbath, ta en bärs, garva och ha roligt tillsammans.

Börjar låta som en moralkärring här men ja, det finns absolut vissa band som provocerar mig, går över någon typ av gräns.

Ja, ingen koll på Type Of Negative (men säkert hört några av deras låtar), det är dock en jäkla skillnad kan jag tycka om man kör det som en image/plojgrej jämfört med att ta det på fullt blodigt allvar. I mitt inlägg syftar jag enbart på band som tar skiten på blodigt allvar.

Får mig dock lite att tänka på Niklas Kvarforth i Shining som verkar helt exceptionellt udda, den typen av image och musik kan jag absolut inte med, inte för fem öre. Mycket provocerande och mycket tragiskt om han inspirerar ungdomar till konstiga saker. Om ens dotter eller son skulle tejpa upp en plansch på honom i rummet skulle jag blivit orolig på allvar kan jag säga.

Men visst, låten där Behemoth bjöd in honom är bra men det är ju inte hans låt eller musik.

Blev efter morgonens inlägg givetvis sugen på att lyssna på lite Dissection så fort jag kom hem ?.

Jag får kontra med något annat djävulskt från 93. ? Tror för övrigt det är Dan Swanö som producerat både The Somberlain och den här (varje fall involverad i båda). Dan är ju i högsta grad aktiv ännu och jag tror nog inte att just han är så djävulsk, i så fall maskerar han det extremt väl. LoL

Dan Swanö om hur inspelningen av The Somberlain gick till.

Senast ändrad:
Hoppas på lika bra leverans i GBG ikväll då!
Bara att njuta!!
Bred repertoar men jag saknade låter från A Dead Sinking Story, men såg nu på setlist.fm att i Paris så gjorde de två extranummer varav sista var Go Mad and Mark. Så om du är peppad på den skivan så se till att hurra extra efter första extranumret.

En för mig överraskande/konstig upplevelse ikväll, inte haft någon skivspelare sedan tonåren ungefär men köpte en begagnad nu, hade väldigt låga förväntningar men tycker ljudet låter asbra, känner mig nästan snopen.

Plöjer igenom lite gamla Hendrix och Clapton skivor från 60-70 tal, klart roande.

Tillbaka
Topp