Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bland de bästa covers.
”Sunshine of your love?” tänkte jag medans sidan laddade thumbnailen lite extra långsamt.Världens bästa gitarrton, världens bästa gitarrljud.
”Sunshine of your love?” tänkte jag medans sidan laddade thumbnailen lite extra långsamt.
Close enough ?
Effektvärden felspecificeras väl ofta s.a. angivet värde är högre än verkligt eller att de tänjer på definitionerna. Om man går åt andra hållet så blir det förstås ljudligt om man vrider på max.
Men ljudet är fasen vassare här alltså, Les Paul -59 rätt in i en Marshallkombo på full volym. Clapton fick sitta i ett annat rum och göra påläggen - det var för högt för att vara i samma utrymme som stärkaren..
Effektvärden felspecificeras väl ofta s.a. angivet värde är högre än verkligt eller att de tänjer på definitionerna. Om man går åt andra hållet så blir det förstås ljudligt om man vrider på max.
F.ö., om du gillar den gitarr-förstärkar-kombon är det väl bara att köpa. Du kanske behöver ta fram kortet dock eller t.o.m. göra ett uttag från sparkontot.![]()
Det finns tyvärr inga standarder för förstärkareffekt. Vanligt är att man anger maxeffekt innan en viss nivå av distortion uppstår på signalen. Men gitarrförstärkare vill man ju att dom ska klippa, så det går inte att jämföra ljudnivån ut från en 100W gitarrstärkare och en 100w hifi-förstärkare, som oftast inte nyttjar mer än någon watt typiskt.Effektvärden felspecificeras väl ofta s.a. angivet värde är högre än verkligt eller att de tänjer på definitionerna. Om man går åt andra hållet så blir det förstås ljudligt om man vrider på max.
F.ö., om du gillar den gitarr-förstärkar-kombon är det väl bara att köpa. Du kanske behöver ta fram kortet dock eller t.o.m. göra ett uttag från sparkontot.![]()
OK, har ingen koll. Min fundering var mest att om Marshall är kända för att "felspeca" effekter åt det hållet kanske det inte var så konstigt att det blev ljudligt.Nu är du fel på det. En komboförstärkare har låda och topp i ett. Clapton spelade på:
![]()
Marshall 1962 Bluesbreaker
Tube Combo for Electric Guitar Two input channels: Top Boost and Normal, Power: 30 watts RMS, Equipped with: 2x12" Greenback Celestion speaker, 3-band tone control and presence, Separate volume control for both channels, Tremolo effect with...www.thomann.de
OK, har ingen koll. Min fundering var mest att om Marshall är kända för att "felspeca" effekter åt det hållet kanske det inte var så konstigt att det blev ljudligt.
En tanke som dyker upp i skallen när du nämner att det var en 30-watts kombo med "outhärdlig volym": Uppenbarligen har ju icke-komboförstärkare från Marshall på 100 watt (som levererar 140+ watt) använts. Är det så att det är något i konstruktionen av den aktuella kombon som gjorde den extra ljudlig eller har de musiker som använt 100-wattsförstärkare bara varit "dövare"/mindre rädda om hörseln? Clapton har väl tyvärr f.ö. inte den bästa hörseln längre vilket man väl kan misstänka i någon mån är yrkesrelaterat.
Som jag fattat det ändras ljudet med volymen för en viss förstärkare och att det finns en önskvärd kvalitet i ljudet som bara uppnås då man närmare sig "max". Är det något som omöjliggör att man skulle kunna få denna kvalitet i ljudet vid betydligt lägre volym med en annan förstärkare eller finns det något som gör att man måste upp i "outhärdliga volymer" för att uppnå denna eftersäkta ljudmässiga effekt? Frågan är lite grann sprungen ur att jag personligen tycker det är irriterande med volymer som är så höga att jag behöver ha skydd för att inte riskera att paja hörseln.
Hm, min fråga var egentligen inte hur det går till eller vad det är man vill uppnå utan snarare om det nödvändigtvis är kopplat till volym. Annorlunda formulerat, skulle det gå att konstruera förstärkare s.a. man uppnår samma värme/ton vid en lägre volym (uteffekt?)? Distortionen uppkommer väl av att man går över en gräns där förstärkaren inte längre kan förstärka "rent" och topparna klipps av. Rimligen måste det ju gå att konstruera förstärkaren s.a. denna gräns nås tidigare (kanske med andra rör?). Finns det någon fundamental egenskap som säger att det nödvändigtvis kommer att innebära att man inte når "värme och en särskild ton" i samma utsträckning som om denna gräns kommer högre upp/vid en högre uteffekt?Det händer saker när du driver rören så hårt att de distar. Du kan dista försteget också, eller boosta signalen genom pedaler för att skapa distorsion med lägre utvolym.
Men slutstegsdisten i en rörförstärkare låter annorlunda. Det blir en värme och en särskild ton som är jävligt svår att återskapa på annat sätt.
Större förstärkare (+100W) togs fram för att nå ut till stor publik. Det var innan gigantiska PA-system slog igenom. Man körde stärkarljudet rätt ut bara.
Hm, min fråga var egentligen inte hur det går till eller vad det är man vill uppnå utan snarare om det nödvändigtvis är kopplat till volym. Annorlunda formulerat, skulle det gå att konstruera förstärkare s.a. man uppnår samma värme/ton vid en lägre volym (uteffekt?)? Distortionen uppkommer väl av att man går över en gräns där förstärkaren inte längre kan förstärka "rent" och topparna klipps av. Rimligen måste det ju gå att konstruera förstärkaren s.a. denna gräns nås tidigare (kanske med andra rör?). Finns det någon fundamental egenskap som säger att det nödvändigtvis kommer att innebära att man inte når "värme och en särskild ton" i samma utsträckning som om denna gräns kommer högre upp/vid en högre uteffekt?
Sen kvarstår lite frågan om volymen. Tycker mig ha sett bilder/klipp från i alla fall senare delen av 60- och 70-talet när artister står rakt framför högtalarna till Marshallförstärkare och på inte alltför stort avstånd. Är det i de fallen då något som gör att de inte utsätts för den fulla volymen? Attrapper för att det skulle se coolt ut medan de riktiga förstärkarna/högtalarna stod på annat ställe? Någon form av dämpning? Eller var det helt enkelt ett volymkrig som gått längre s.a. det var högre?
I teorin är det inte så svårt. I praktiken är det svårare att återskapa 100%, men det finns också väldigt mkt mytbildning.Det är klart att de spelade sönder öronen.
Det blir olika karaktär på disten beroende på vilken effekt du har, hur högt i vilken låda, vilka rör, transistorer etc. Går inte återskapa helt.
Det är en väldigt dyr mytbildning om man ser till hur mycket en LP får -59 går loss på när det väl dyker upp en till salu ?I teorin är det inte så svårt. I praktiken är det svårare att återskapa 100%, men det finns också väldigt mkt mytbildning.