[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Candlemass inspirerad doom från 89 av detta coola band som @PJF gjorde mig uppmärksam på. Totalt annorlunda stil jämfört med deras första platta, en 180 gradare men också bra (för oss som gillar stoner/doom).

Senast ändrad:
Smashing Pumpkins framför sina nya verk akustiskt på Tower Records i samband med släppet av Siamese Dream. De som hade den goda smaken att fånga det på film anade såklart inte hur stor den skulle bli.

Hade svårt för Corgan på den tiden och såg till att missa deras konsert på Roskilde ett par år senare. På äldre dagar har jag dock insett att han var en jävel på att skriva låtar, och han verkar dessutom vara rätt sympatisk.

Om man kunde åka tillbaka i tiden och få en ny chans att se alla konserter man missat på festivaler genom tiderna så hade jag varit en lyckligare gubbe.

Bara för att försöka bevisa min breda smak för @GoranS och @Manurhin2. ? ? Men Tommy Bolin som även var med i Deep Purple en period var en grym gitarrist, därför jag stötte på denna funk plattan.
1713033592244.png

Senast ändrad:
Lynyrd Skynyrd - Live on BBC 1975.
För mig total gåshud.

Måste lägga till: Ronnie van Zant! Vilken underbar frontman/lead singer! Inga poser, inga utsvävningar, utan bara den helt underbara rösten som talar...Och vilken röst se'n...Så sorgligt att han dog i den där flygcrashen 1977..endast 29 år gammal. :cry:

Senast ändrad:
Räddade lite vinylskivor för ca 5 år sedan från en container i ett skräprum. Tänkte jag skulle försöka gå igenom detta och se om jag kan sälja en del. Det här är ett hårt jobb dock och nu har jag kommit till Zappa plattorna, vet inte om jag kommer klara av lyssna igenom allt, karln var ju galen även om vissa hävdar att han var ett geni. ?
Vad han sjunger om i Inca Roads vet i f-n men enligt djupa analyser (googling) aliens. ?

Senast ändrad:
Räddade lite vinylskivor för ca 5 år sedan från en container i ett skräprum. Tänkte jag skulle försöka gå igenom detta och se om jag kan sälja en del. Det här är ett hårt jobb dock och nu har jag kommit till Zappa plattorna, vet inte om jag kommer klara av lyssna igenom allt, karln var ju galen även om vissa hävdar att han var ett geni. ?

Gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin. ?

Vad han sjunger om i Inca Roads vet i f-n men enligt djupa analyser (googling) aliens. ?
Galet bra är mitt omdöme. I alla fall när han var bra. Finns en del saker som jag känner går över mitt huvud.

Oavsett vad man tycker om musiken så får man nog i alla fall ge honom att han körde sitt race med total kontroll och brett kunnande.

Apropå det där med kontroll i kombination med att musiken ju inte är den enklaste att spela så hade han ju höga krav på de som skulle spela i hans band. Finns en hel del klipp med personer som spelat i hans band där de berättar om sina auditions. En del av dem är ganska kul.

Det händer väldigt sällan att jag blir nyfiken på någon nutida musiker, men det här är definitivt en av de sällsynta gångerna. Jag har nog heller aldrig sett någon kontrollera ett så kaotiskt gitarrljud tidigare. Riktigt riktigt bra.

Galet bra är mitt omdöme. I alla fall när han var bra. Finns en del saker som jag känner går över mitt huvud.

Oavsett vad man tycker om musiken så får man nog i alla fall ge honom att han körde sitt race med total kontroll och brett kunnande.

Apropå det där med kontroll i kombination med att musiken ju inte är den enklaste att spela så hade han ju höga krav på de som skulle spela i hans band. Finns en hel del klipp med personer som spelat i hans band där de berättar om sina auditions. En del av dem är ganska kul.
Känns som att texterna är en rätt stor del av hans musik om man ska få ut något av det samt att han var mer underhållande live än på platta? (vilket iofs gäller för många artister)

Problemet är att hans texter går nog över min intelligensnivå så ofta uppfattar jag det mest som hmmm "galet" eller åtminstone udda. I vissa fall måste jag googla låt-analyser för att fatta vad karln sjunger om. Kan uppleva hans plattor mera som separata shower/föreställningar/projekt/experiment allt blandat med hans satir. Är inte riktigt van att lyssna på hmmm "musik" på det sättet.

Kan väl också uppleva honom som pretentiös/dryg men kan också vara en missuppfattning, jag kände inte Zappa. ?

Det är mycket imponerande hur han hej vilt blandar olika genrer dock samt att hans musiker håller högsta klass men inslagen jazz, jazz fusion och soft jazzig bluesrock är kanske inte riktigt min grej även om det kan funka vid sällsynta tillfällen som "hissmusik" (när man softar, typ). En sak är dock säker och det är att Zappa var en grym elgitarrist, många riktigt coola solon mitt i all galenskap (genialitet?). ?

Senast ändrad:
Personligen bryr jag mig oftast inte så mkt om texter. Röster är i mina öron bara ytterligare instrument. I en del Zappa-låtar kan jag uppskatta humorn i texterna. Andra är konstiga och ytterligare andra kan jag tycka är sådär.

Just den galna blandningen och alla växlingar och "konstigheter" (i en bra mening) kombinerat med att det är väl framfört bidrar till att jag gillar en hel del av Zappas musik. Ett litet spretighetsbevis:

Senast ändrad:
Personligen bryr jag mig oftast inte så mkt om texter. Röster är i mina öron bara ytterligare instrument. I en del Zappa-låtar kan jag uppskatta humorn i texterna. Andra är konstiga och ytterligare andra kan jag tycka är sådär.

Just den galna blandningen och alla växlingar och "konstigheter" (i en bra mening) kombinerat med att det är väl framfört bidrar till att jag gillar en hel del av Zappas musik. Ett litet spretighetsbevis:
Sorry, vår företagspolicy blockerar all Zappa musik
1713186945093.png

Tillbaka
Topp