[OT]vad spelar ni?

[OT]vad spelar ni?
Musik och DVD-filmer fördet mesta. :-)
Någon gång då och då kan det hända att Tomb Raider 6 går i gång också på datorn.

[OT]vad spelar ni?
Jag spelar inte, jag sköter ljudet. Beta52 kan man använda på baskagge t ex...

Senast redigerad av en moderator:
[OT]vad spelar ni?
JT: Kan inte du förklara fasfel för mig? Jag vet vad det är och när det uppstår, men VARFÖR?
Pär på apparat studios var väldigt duktig på att lära ut soundscape och säga "fnö", men inte på att förklara svåra saker såsom fasfel.

Själv spelar jag heroes III och IV, Super Smash Bros hos jonas, trummor och gitarr.

[OT]vad spelar ni?
okej, vad har ni för spel?

här är min lista för PS2 (mina favoriter först):

1. GT4
2. GT4 prouloge
3. GT3
4. WRC4
5. Richard Burns Rally
6. WRC2 extreme
7. F1 2001 (hatar rätt hårt)
8. V-Rally 3 (hatar)

mina bilspel på PS1 (mina favoriter först):

1. GT2
2. Colin McRae rally 2
3. toca world touring cars
4. formula one 2001
5. toca 2
6. sports car GT (ashatar)

cykelspel/ sk8 spel:

1. tony hawk's pro sk8boarding 4
2. matt hoffman's pro BMX 2 (PS2)
3. tony hawk's pro sk8boardin 3
4. no fear downhill mtb (PS1)
5. gravity games (hatar as hårt)

[OT]vad spelar ni?
Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> JT: Kan inte du förklara fasfel för mig? Jag vet
> vad det är och när det uppstår, men VARFÖR?
> Pär på apparat studios var väldigt duktig på att
> lära ut soundscape och säga "fnö", men inte på att
> förklara svåra saker såsom fasfel.

Fasfel får man när man tar upp samma ljud från två olika ställen och sedan mixar ihop dessa signaler. Om du tex sätter två mickar på olika avstånd från en ljudkälla så blir det ju en liten fördröjning mellan signalen på den första micken till den andra micken. Om det faller sig så att fördröjningen gör att signalerna blir precis inverterade så släcker dom ut varandra när man mixar ihop dom.

phase2.gif

Det är dock inte så att ljudet totalsläcks eftersom mickarna även tar upp reflektioner. Dessutom tappar ljudet mer i styrka till den micken som står längst ifrån ljudkällan (styrkan avtar kvadratiskt mot avståndet). Därför släcks frekvenser olika mycket så ljudet bara blir konstigt.

Det finns även andra tillfällen där man kan råka ut för fasfel. Antag att du t ex mickar upp en virvelkagge med två mickar: en över och under. Eftersom mickarna då är vända (nästan) rakt emot varandra så kommer ljudet från virvelskinnet vara vända mot varandra i övre och undre micken. Därför måste man fasvända den ena micken annars kommer fasfel uppstå.

Vad det nåt av detta du ville ha svar på? Jag kanske bara sa det du redan visste?

[OT]vad spelar ni?
Jo det var väl en lite bättre förklaring men det är ju ganska krångligt. Sen ville jag bara kapa tråden lite.
Det där med virveltrummemickarna krånglade väl till det lite extra...

[OT]vad spelar ni?
Tänk dig mickarna såhär:

|| mic 1
||
-- <- membran

|-------|
|-------| virvel

--
|| mic 2
||

I teorin så kommer membranen i mikrofonerna vibrera exakt likadant som virvelskinnet (om man bortser ifrån ljudhastigheten).

|| mic 1 = +1 (dvs membranet är sträckt inåt "mikrofonkroppen"
||
/\
_____
|/_____\|
|/ \| virvel

/\
|| mic 2 = -1 (dvs membranet sträkt från "mikrofonkroppen"
||

Således:
mic 1 + mic 2 = +1 + (-1) = 0 => utsläckning!

Edit: Jävla skit. Hur får man ASCII-tecken så det går och rita ASCII-bilder????

[OT]vad spelar ni?
Superpositionering alltså?

Gäller "alla" vågrörelser alltså.

Tänk dig två vattenvågor som kommer från olika håll. Om den ena vågtoppen möter den andra vågdalen kan ju samma vattenmolekyl inte vara på två ställen, samtidigt. Alltså hamnar dom på medelnivån dvs, ingen våg. Samma fenomen med ljud...

[OT]vad spelar ni?
Det blir ju inte direkt klarare. Ni överskattar mig, jag är bara en enkel cyklande musikstuderande, ingen fysiker (eller teknokrat som calle f skulle uttryckt det)

[OT]vad spelar ni?
Äsch... Man behöver inte kunna all fysik in i minsta detalj. Det viktiga är att man använder öronen, något som en del glömmer av ibland och istället begraver sig i akustisk teori.

"Sound EnginEAR" borde det heta....

[OT]vad spelar ni?
Wasabi: Ok, men om nånting är plus och något annat minus lika mycket så blir det 0. Det är just det som händer. Två ljudkurvor där den ena är negativ och den andra positiv läggs över varandra. Resultatet blir 0.

[OT]vad spelar ni?
Ljudvågor består ju av förtätningar (ett litet, litet högtryck) och förtunningar (ett litet lågtryck) som fortplantar sig i luften. Antag att två ljudvågor korsar varandras utbredning i luften och en förtätning från den ena vågen hamnar där den andra vågens förtunning är, då jämnas trycket i den punkten ut till varken en förtätning eller förtunning och ljudet "försvinner".

[OT]vad spelar ni?
Wasabi: DÄRFÖR! Jo, därför att en vibrerande partikel inte kan befinna sig på två ställen samtidigt. Tänk dig två vågor, den ena nedåt och den andra uppåt (positiv och negativ alltså). Hitta nu två punkter som är över varandra på dessa två vågor.

_
    ./ \
---/    \---

___      ___
   \.   /
     \_/

Tänk dig nu dessaa punkt som partiklar. Om du lägger vågorna på varandra, alltså kombinerar dom, blir även punkterna samma partikel (skumt förklarat). Denna partikel kan inte befinna sig på två ställen samtidigt och hamnar därför i mitten på 0-nivån.

Best I kan göra utan fina illustrationer som jag inte orkar göra nu iaf...

[OT]vad spelar ni?
Nu gjorde jag en blunder, men inte utan orsak. Ljud består inte av den typen av vågor som jag illustrerade med ovan utan av tryckförändringar i ett medium. Men det är enklare att tänka sig ljud som en sån här "vanlig" våg.

[OT]vad spelar ni?
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna partikel kan inte befinna sig på
> två ställen samtidigt och hamnar därför i mitten
> på 0-nivån.

Förklara då detta:

Antag att du har en lampa som lyser mot en dubbelspalt. På andra sidan dubbelspalten har man en vägg.

Så här:
26a.GIF

Man får då ett fint interferensmönster på väggen, motsvarigheten till utsläckning i ljudbranschen.

Antag att man byter ut lampan mot en elektronkanon och skjuter istället elektroner på dubbelspalten och på väggen räknar antalet elektroner i varje punkt på väggen. Vad får man för resultat? Jo, man får precis samma interferensmönster eftersom elektronerna går genom båda hålen och interfererar på samma sätt som ljuset.

Men om vi bara skjuter en enda elektron i taget och räknar igen så kan ju inte två elektroner interferera med varandra. Trots detta blir det ändå interferensmönster på väggen. Vad beror det på? Elektronen måste ju passera genom båda hålen i spalten samtidigt.

Förklara!

[OT]vad spelar ni?
En elektron är inte en våg? :)

Hmm, hur var det här nu då... Har inte jobbat med det här på några månader men jag SKA kunna det. Fan...

Hmm, jo, same theory applies, nästan. De ställen där det är rött på bilden har två vågor superpositioneras på varandra, adderats, då de vid väggen var lika dana. Vid de svarta områdena har var vågorna inte i fas med varandra och tog därför ut varandra. De adderades fortfarande men var i motsatta lägen och resultatet blev därför 0.

Tveksam till om samma fenomen uppstår med enstaka partiklar då det i detta fall handlar om vågor och inte om en enstaka partikels rörelse. En våg rör sig fram genom ett medium genom att partiklar vibrerar i y-axeln utan att förflytta sig i x ledet enkelt uttryckt.

Erkänner därmed att jag förklarade på fel sätt förrut. Fel metod rätt resultat blev det i mina förra inlägg. Nu däremot ska det vara mer rätt. Både resultat och metodmässigt...

[OT]vad spelar ni?
Cred till TommyE som spelar Ground Control.. Har en av 3d-grafikerna sittandes vid datorn bredvid.. (sambon asså)
Så spring ut o köp fler innan dom reas bort helt..

Tillbaka
Topp