Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> JT: Kan inte du förklara fasfel för mig? Jag vet
> vad det är och när det uppstår, men VARFÖR?
> Pär på apparat studios var väldigt duktig på att
> lära ut soundscape och säga "fnö", men inte på att
> förklara svåra saker såsom fasfel.
Fasfel får man när man tar upp samma ljud från två olika ställen och sedan mixar ihop dessa signaler. Om du tex sätter två mickar på olika avstånd från en ljudkälla så blir det ju en liten fördröjning mellan signalen på den första micken till den andra micken. Om det faller sig så att fördröjningen gör att signalerna blir precis inverterade så släcker dom ut varandra när man mixar ihop dom.
Det är dock inte så att ljudet totalsläcks eftersom mickarna även tar upp reflektioner. Dessutom tappar ljudet mer i styrka till den micken som står längst ifrån ljudkällan (styrkan avtar kvadratiskt mot avståndet). Därför släcks frekvenser olika mycket så ljudet bara blir konstigt.
Det finns även andra tillfällen där man kan råka ut för fasfel. Antag att du t ex mickar upp en virvelkagge med två mickar: en över och under. Eftersom mickarna då är vända (nästan) rakt emot varandra så kommer ljudet från virvelskinnet vara vända mot varandra i övre och undre micken. Därför måste man fasvända den ena micken annars kommer fasfel uppstå.
Vad det nåt av detta du ville ha svar på? Jag kanske bara sa det du redan visste?