[OT] Vad tror ni om $-kursen?

Gumae

Ny medlem
Ska åka till USA i sommar och eftersom $-kursen är så låg ska jag köpa lite $. Tror ni man ska köpa en större mängd nu eller kommer den gå ner ännu mera?

Jag tror du ska köpa nu då den är nere på typ 6.14 / sek. Jag tror knappast att den kommer att gå under 6 / sek. Det kommer snarare att gå upp i gen å kanske ligga runt 6.30 eller något. men det är vad jag tror.

Du kanske kan växla in häften av din resbudget nu å hälften senare lr något...

Hehee... Visste man det skulle man vara rik!
Hur många kronor rör dig sig om, det är väl inte 100-tusentals kronor du skall växla? Känns som dollarn knappast kommer bli dyrare på ett tag framöver..

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror du ska köpa nu då den är nere på typ
> 6.14 / sek. Jag tror knappast att den kommer att
> gå under 6 / sek. Det kommer snarare att gå upp
> i gen å kanske ligga runt 6.30 eller något. men
> det är vad jag tror.
>
> Du kanske kan växla in häften av din resbudget
> nu å hälften senare lr något...

Låter som en bra idé. Tänkte lite i samma banor. Sisst jag var i USA var kursen uppe över 12 / sek.. Blev en billig resa. Tur att man var ett barn då så pappa betalade =p

Om du inte har mycket pengar så kommer det inte göra någon större skillnad. Förövrigt tror jag att dollarn visst kan gå under 6 kronor, varför skulle den inte kunna det? Kronan har inte mycket att sätta imot om oljan går över 110 tex.

Något den mycket väl kan göra.

//JUst my two cents

som läget ser ut i staterna nu är det ju inte helt osannolikt att dollarn kommer att tappa ytterligare den närmsta tiden. På grund av en stora osäkerheten kring deras ekonomiska situation finns det iaf inget som tyder på att dollarn kommer att stärkas inom den närmsta framtiden. Det är vad jag tror iaf...

hur mycket kontanter har du tänkt att ta med dig egentligen? verkar grymt opraktiskt att ha med sig så mycket sedlar så att det skulle vara lönt att spekulera med rese-fickpengarna.

Kollade precis, och dollarn är nere på 6.08. Tror inte att det kommer att ske några dramatiska rörelser framöver då inget talar för det. Om du har is i magen, vänta ett tag till och se om den går ner ytterligare. Även om den nu går upp lite från dagens kurs har du ändå gjort en kanonaffär. Det är åratal sedan dollarn var så billig som den är idag. Verkar som om dollarn har mist sin glans, precis som Bushland gjort. Trevlig resa!

Sedan beror de på hur många som köper dollar, Köper du tex dollar frör några miljoner, visst då går priset upp,

De finns rika människor som lever på att köpa massa pengar.

Du köper säg 50% av landets pengar, då stiger priset på den valutan, så fort priset stigit så säljer personen av de pengar han köpte, då har han tjänat en förmögenhet samtidigt som priset för den valutan går ner igen. Allt handlar om efterfrågan.

Mx_Hansen skrev:
> Sedan beror de på hur många som köper dollar,
> Köper du tex dollar frör några miljoner, visst
> då går priset upp,
>
> De finns rika människor som lever på att köpa
> massa pengar.
>
> Du köper säg 50% av landets pengar, då stiger
> priset på den valutan, så fort priset stigit så
> säljer personen av de pengar han köpte, då har
> han tjänat en förmögenhet samtidigt som priset
> för den valutan går ner igen. Allt handlar om
> efterfrågan.

Det är ju så lätt att köpa 50% av USA:s pengar. ;)

/Adam

Nej hade väll inte tänkt köpa för miljonbelop direkt. Men några tusen kommer jag köpa $ för. Visst, kanske inte är någon jätte vinst. Men är bara kul å spekulera lite. Som sagt, synd att man inte hade ett par miljoner att handla valuta för.

Du behöver nog handla ett par miljarder USD-SEK för att påverka vxlkursen. Enkelt uttyckt kan man säga att valutakursen återspeglar strömmarna av valuta, vill många sälja USD uppstår ett överskott->lägre pris. Vad skulle kunna generera ett scenario där alla vill sälja USD då? Anta att Japanska pensionsfonder av nån anledning måste realisera sina tillgångar (aktier+fastigheter) i USA och ta hem pengarna till Yen. Det ena leder till det tredje och till slut sjunker kursen "för mycket" och Fed måste stödköpa.

Alla centralbanker har mandat att utföra kursstabiliserande åtgärder - som Denniskrisen hösten 1992. Då var det iofs ett politiskt beslut, att ensidigt knyta SEK mot ECU, som ledde till att Soros & co speckade SEK sönder och samman. För att dämpa utflödet av valuta var riksbanken tvungen att kortsiktigt höja räntan till 500%. Tack för det (jag lyckades binda mitt BR-lån på 16.5% i två år - billigt då)

Edit: 1992, inte 2002

Senast redigerad av en moderator:
"För bara fyra år sedan var Kinas valutareserv 200 miljarder dollar och har idag vuxit till 800 miljarder dollar och växer med 15 – 20 procent varje månad. Kina har snart passerat Japan som idag har världens största valutareserv i dollar. Amerikanska ständiga handelunderskott driver på utvecklingen i hög grad och även utländsks investeringskapital till Kina."

Så sent som i höstas hotade Kina med att börja minska dollarreserverna (men då minskar de ju värdet av sina egna reserver direkt). Och OPEC ville börja notera oljan i Euro istället. Såna saker får man hålla koll på om man vill komma över hojprylar till bästa kurs!

Man tjänar ingar stora pengar på att handla dollar. Vi säger att du växlar in 1 miljon kronor med en kurs på 6.10, om dollarn stiger 6.30 så tjänar du 30 000kr. Köper du istället aktier så kan du med en låg risk tjäna några hundratusen utan problem.

Happen skrev:
> Köper du istället aktier så kan du med en låg risk tjäna några
> hundratusen utan problem.

Ja, det är ju skitlätt. Ungefär lika lätt som att man lika gärna kan förlora några hundratusen.

Risk_Reward.gif

JT skrev:
> Happen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köper du istället aktier så kan du med en
> låg risk tjäna några
> > hundratusen utan problem.
>
> Ja, det är ju skitlätt. Ungefär lika lätt som
> att man lika gärna kan förlora några
> hundratusen.

Tänkte precis det.. Skulle säga att det är lättare att få ut vinst och med mindre risk att förlora pengarna utav handel med dollar.

Du tjänar mer på att handla med rätt kort. Det gör ganska många öre på dollarn att handla med ica-kortet jämfört med swedbanks visakort.

När ändå frågan är uppe. Jag vet en kontainer somkommer gå från US innom snar framtid. Där går detju ganska lätt att slänga med en cykel och polarn vill ha en komplett sådan.

Vet vi någon vettig sida över där som har stort sortiment med bra priser?

Jag letade lite på butikrecentionerna här och hittade inget som fick mig att hoppa. Dessutom ligger det en nors butik bland de butiker som är utanför europa.

Ville skrev:
> Jag letade lite på butikrecentionerna här och
> hittade inget som fick mig att hoppa. Dessutom
> ligger det en nors butik bland de butiker som är
> utanför europa.

"Nätbutiker utanför EU". Norge är inte med i EU.

Mx_Hansen skrev:
> Sedan beror de på hur många som köper dollar,
> Köper du tex dollar frör några miljoner, visst
> då går priset upp,
>
Priset går upp tokigt mycket om du köper för några miljoner. not. Sveriges penningamängd (M3) ligger just nu på 2100 miljarder. USA:s penningamängd låg i slutet på 2005 på 10 000 miljarder dollar, dvs 10 000 000 miljoner dollar dvs. 10 000 000 000 000 dollar. Köpa dollar för några miljoner påverkar med andra ord kursen minimalt. (http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply#United_States)

> De finns rika människor som lever på att köpa
> massa pengar.

Sant. Som småsparare så är det i princip omöjligt däremot.
>
> Du köper säg 50% av landets pengar, då stiger
> priset på den valutan, så fort priset stigit så
> säljer personen av de pengar han köpte, då har
> han tjänat en förmögenhet samtidigt som priset
> för den valutan går ner igen. Allt handlar om
> efterfrågan.

Känner du någon som har 5 biljoner dollar? eller ens 1050 miljarder SEK? Världens rikaste man Warren Buffet har tydligen 62 miljarder dollar.. (http://en.wikipedia.org/wiki/Warren_buffet)

Ponera att du är snorrik och hittar ett litet land med rätt liten penningamängd iallafall, du börjar köpa dollar för fulla muggar. Vad händer då? Jo, är valutan flytande så kommer kursen att stiga, du köper mer, kursen fortsätter att stiga och folk börjar köpa för valutan för att de tror den skall gå upp mer vilket gör det dyrare för dig att köpa valutan. Valutan du betalar med kommer att sjunka eftersom du säljer valutan, andra folk kommer att sälja valuta också för att slippa förlora pengar vilket gör dina pengar som du skall köpa valuta med ännu mindre värda. Dessutom så kommer i något läge centralbanken gå in och trycka upp mer pengar (läs: sänka räntan) för att stabilisera kursen. Dina tidigare 50% av valutan är nu bara 40% av valutan. Lyckas du mot förmodan köpa hälften av landets valuta och sen börja sälja så kommer de andra spekulanterna fatta misstankar när de ser att hälften av valutan finns till försäljning. De säljer, kursen sjunker och du förlorar din tänkta vinst.

Enda reella möjligheten är att hitta något land med ensidigt fast växelkurs (läs Sverige -1992) som har en konstlat låg eller hög kurs och sen övertyga tillräckligt många att spekulera mot valutan och knäcka den vilket är bra mycket svårare än vad du verkar tro...

Fredrik Larsson skrev:
> Enda reella möjligheten är att hitta något land
> med ensidigt fast växelkurs (läs Sverige -1992)
> som har en konstlat låg eller hög kurs och sen
> övertyga tillräckligt många att spekulera mot
> valutan och knäcka den vilket är bra mycket
> svårare än vad du verkar tro...

Ungf vad jag skrev ovan då mao :D

Mycket ord i denna tråd......
Enkelt kan man säga att det enda du behøver göra är att åka till USA, ta med dig ditt plastkort och köp saker prisatta i dollar. Hemma betalar du skulden i SEK och gör en bra affär!
Några ören hit och dit spelar ingen roll för oss småfolk.

//Axel

"Och OPEC ville börja notera oljan i Euro "

Men då la saudiarabien in veto, om jag inte missminner.

Olja i Euro skulle mosa dollarn, vad ska man med en massa valutareservdollar till om man inte kan köpa olja för dem.

Tillbaka
Topp