[OT] Vad tycker ni om Voltaren gel?

Funkar Voltaren Gel på era muskelskador med mera?
Jag tycker den hjälper.
Det står i manualen att man ska ta en väldigt liten klick salva, men det verkar vara för lite.
Man måste ta mer om det ska ha effekt

Ok, tack för svaren, jag har muskelskada i min axel nu. Vilken salva/tablett rekommenderar ni?
Smärtan sitter på baksidan av axeln kan man säga. där det går upp lite som en bula. vet inte hur jag fick skadan..
Jag lyfter tungt hela tiden men jag måste ha använt någon muskel som inte var van..

Senast ändrad:
Helt verkningslöst när jag provat, dessutom är det väl så att huden inte får utsättas för sol på en viss tid när gel används. Normalt inget att bry sig om men just denna våren troligen att beaktas.

När jag drog på mig ett ryggskott förra sommaren så var det enda som faktiskt funkade.

Dock kanske det var placebo,men skillnaden mellan att kunna röra sig och inte röra sig var markant i alla fall.

Men om du fått RIKTIGA skador är det rehab som gäller.

Voltaren har funkat jättebra för mig när det gäller en klassisk överansträgning såsom irriterad slemsäck eller överansträngd muskel. Har kört mest piller men ibland gel. Båda hjälper och är ruggigt bra vid en inflamation. Då det kan vara svårt att inte bli överansträngd och cykla jättemycket så åt jag en del voltaren i början av min randokarriär. Gelen bör man inte kombinera med sol så den har jag kört vintertid. Tror att det är bättre att medicinera lokalt men det är varmt att skydda knän sommartid från sol.

Diklofenak är inte bra för pumpen. Det finns undersökningar som tyder på det. Det har även varit diskussioner om det i samband med oförklarliga dödsfall inom idrott. Det finns ett danskt TV-program som Uppdrag Granskning har visat om dödsfallen inom fotboll. Sydsvenska Dagbladet har skrivit om detta.

Finns väl en hel del forskning som visar att NSAID (Ipren, Voltaren mfl) kan ha negativ inverkan på hjärtat. På mitt förra jobb delade vi en hel del medicin och fick stränga order från sjuksköterska att aldrig kombinera Voltaren-gel med värktabletter då det är lätt att överdosera dessa.

Efter oändligt lång erfarenhet av nsaid skulle jag säga att Voltaren gel endast är verkningsfull i de starkare varianten 23,2mg/g, kan köpas receptfritt på apotek. Men sen beror det på skadan, sena, slemsäck, muskel, yttre påverkan mm. Naproxen är bra i dubbel receptfri dos. Diklofenak även så, dubbel tablettdos brukar ge effekt. Men allt beror på fysik, vikt, resistens. Jag märker att kroppen efter ett tag vänjer sig vid smärtstillande och det blir verkningslöst och därför bra att variera mellan diklofenak, ibuprofen och naproxen för att möta effekt. Sen generellt när det gäller muskler så är det viktigt att stretcha för att släppa sammandragning, vilket inte ska vara för hårt eller smärtfullt. Hellre mjuk stretch och ofta i samband med rörelseövningar för att stimulera blodgenomströmning.

Senast ändrad:
Verkade som jag fick en överbelastad armbåge förra hösten efter en lång period med många och intensiva pass på gymmet. Voltaren gel hjälpte markant (men högst tillfälligt) vid denna typ av skada. I många andra fall har det varit mer verkanslöst. Så min tolkning är att det beror på skadan.

Det är intressant att en del kallar ett registrerat läkemedel för verkningslöst och humbug.
Det är naturligtvis inte verkningslöst. Men det botar/lindrar ju inte vad som helst i vilken dos som helst bara för det.

Under Spanienresan i somras missade jag ett trappsteg och landade såpass snett att ledbandet gick delvis av. Fan, ouch!
Fick ett gäng funkiga "värkpreparat" på recept... Det gjorde inte ont längre kan man säga ;)
Har fortfarande en liten batch i skåpet (under kodnamn "Spanskahörnet").

Så ja, ribban ligger (onödigt) högt nu förstås. Voltaren tabletterna funkar OK mot huvudvärk. Ibland. Salvan funkar bra som placebo plus att det är skönt med lite massage!

eketjall sa:
Det är intressant att en del kallar ett registrerat läkemedel för verkningslöst och humbug.
Det är naturligtvis inte verkningslöst. Men det botar/lindrar ju inte vad som helst i vilken dos som helst bara för det.
Bara för att det är registrerat säger det inte så mycket,det går i princip att registrera vad som helst som läkemedel det har med mängder av olika substanser att göra och vad det är för preparat,om jag har ett läkemedels företag med redan registrerade ämnen så kan jag typ rida på redan typade preparat det har lite med mängderna att göra procentuellt,nu va det här väldigt kortfattat

Aloe Vera (heter nåt sånt) tycker jag fungerar bättere,
men tvätta för allt i världen händerna noga innan du pinkar ;)

gelerna är förhållandevis riktigt bra på muskelproblem, t ex lårkaka och kramp i ryggmuskulatur. sämre på ledproblem, verkar ha svårt att tränga in där.

gelen ska bara strykas på och få torka in, ej masseras, då tar man bort den.

voltarengel har mindre risk för soleksem än t ex orudisgel.

som tabletter är de här substanserna blodförtunnande och effekten liknar trombyl som alltså används för att skydda hjärtat mot infarkt. att man sett ökat antal sådana kärlhändelser är därför i princip förvånande. ett liknande preparat vioxx drogs in på grund av detta.

om man ger sockerpiller till en försöksgrupp utvecklar ca 4 procent magsår, så mycket konstigt händer bara man sväljer tabletter.

Att naproxen skulle vara säkrare verkar det råda delade meningar om, se t ex:

"Previous studies have suggested that naproxen may be safer than other types of NSDAIDs, but the more recent evidence reviewed by the expert panel isn’t solid enough to determine that for certain."

https://www.health.harvard.edu/blog...ase-heart-attack-and-stroke-risk-201507138138

Även: https://www.nbcnews.com/health/heal...-painkillers-starts-within-week-study-n756991

Finns många studier och varningar kring NSAID-piller för den som är intresserad av att läsa på, dock ska påpekas att risken för hjärtproblem är ganska liten och gäller främst vid större doser och över tid. Det finns dock även andra risker med NSAID t ex risk för blödande magsår, stroke mm.

För NSAID i form av gel verkar risken för hjärtat vara mindre, men ändå tillräckligt stor för att man ska varna människor som har eller har haft hjärtproblem för dessa.

Själv försöker jag att undvika NSAID så långt det är möjligt och jag ska ha riktigt ont innan jag tar t ex Ipren, jag brukar även undvika tyngre träning om jag tagit den typen av smärtstillande.

Linnex is da shit, fungerar bra och är snällt mot dina organ, inte lika snällt mot huden, men det är väl därför det fungerar.

kais01 sa:
gelerna är förhållandevis riktigt bra på muskelproblem, t ex lårkaka och kramp i ryggmuskulatur. sämre på ledproblem, verkar ha svårt att tränga in där.

Verkar ju i så fall måttligt smart att skriva att man ska massera in den på förpackningen.

GoranS sa:
kais01 sa:

Verkar ju i så fall måttligt smart att skriva att man ska massera in den på förpackningen.

Nä där gör den inte mycket nytta
;p

Voltarengel räddade min vecka i Åre med brutet finger förra sommaren. Kunde åka varje dag - det hade jag inte fixat utan.
Tillsammans med ipren tog det udden av det värsta och höll inflammationen i schack.

kais01 sa:
som tabletter är de här substanserna blodförtunnande och effekten liknar trombyl som alltså används för att skydda hjärtat mot infarkt. att man sett ökat antal sådana kärlhändelser är därför i princip förvånande. ett liknande preparat vioxx drogs in på grund av detta.

NSAID förutom acetylsalicylsyra kan dessutom motverka den blodförtunnande verkan hos Trombyl, som är just acetylsalicylsyra.

Man kan för övrigt kombinera valfri NSAID med paracetamol, då paracetamol blockerar smärta på ett annat sätt och de då kompletterar varandra. På mej funkade det bättre med ibuprofen/paracetamol än de kodein/paracetamoltabletter som läkaren skrev ut efter att jag brutit foten...

Tillbaka
Topp