OT: Värmepump, golvvärme, radiatorer, m.m.

Mårten

Aktiv medlem
Tjena!
Har ett trevåningshus med frånluftvärmepump (Nibe F 750). På nedervåningen sitter golvvärme i fyra slingor, som styrs av tre termostater (hall, badrum, vardagsrum/kök) setup från Uponor, på plan 2 och 3 sitter vanliga radiatorer med dumma termostater. Alla termostater är idag vidöppna, utom en, som sitter i anslutning till fördelningen till de olika värmeslingorna.

B19E2304-EE54-4DDB-90C1-617B64B887D2.jpeg

Vad fyller den för funktion? Och vad ska jag förstå av de tre termometrarna?

Har problem med att plan 3 är upp till 4 grader kallare än nedervåningen. Så högst upp 20 grader och på bottenvåningen 24 grader. Mellanvåningen någonstans mittemellan.

Detta efter att ha dragit upp värmekurvan två hack och temp justering två hack. Vid 22 grader på botten låg vi på ca 18-19 högst upp…

Förslag på hur man fixar det här? Känns som att balansen i systemet är fel. Hade gärna haft ca 21-22 överallt.

Temporärt har jag dragit ned termostaterna lite på bottenvåningen men det känns som att det inte löser grundproblemet. Till saken hör också att rumsgivaren för värmepumpen sitter i hallen, som håller 24-25 grader i skrivande stund.

Tackarrr!

jonte987

Aktiv medlem
Ingen aning men jag har också en termostat vid pumpen till golvärmen. På en plats där temprturen inte är relevant för styrningen. Jag får reglera manuellt med kranen. Det ska också gå att reglera flödet med returen men jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag har bara läst att man kan behöva strypa nära pannan men jag förstår inte skillnaden mot att använda termostaten.

Själv har jag större problem. I år blir elementen i källaren bara varma om jag stänger av alla på övervåningen. Det är varmt hela vägen ner från taket men vid T-korset till två element blir det kallt. Det verkar vara stopp eller mottryck.

drpepper82

Aktiv medlem
Hade ett liknande problem i vårt hus där övervåningen blev mycket svalare än bottenplanet där golvvärmen gick för fulla muggar. Fick rådet av vår vvs firma att reglera flödet mellan golvvärmeslingan och slingan upp till radiatorerna. Har en kran så jag kan strypa lite av flödet som går in till golvvärmeslingorna. Fick labba ett tag innan jag hittade ett flöde som gav bra värme på båda planen.

jonte987

Aktiv medlem
Hade ett liknande problem i vårt hus där övervåningen blev mycket svalare än bottenplanet där golvvärmen gick för fulla muggar. Fick rådet av vår vvs firma att reglera flödet mellan golvvärmeslingan och slingan upp till radiatorerna. Har en kran så jag kan strypa lite av flödet som går in till golvvärmeslingorna. Fick labba ett tag innan jag hittade ett flöde som gav bra värme på båda planen.
Sen har jag någon manick mellan termostat och pump som jag TROR reglerar blandningen mellan kallt och varmt vatten in i slingan. Jag har inte vågat öppna den men tydligen ska man ha kallare vatten i golvet än i elementen.

Mårten

Aktiv medlem
Kan återrapportera att en del av problemet visade sig vara att tidigare ägare haft två element avstängda en längre tid med följden att de var helt tomma på vatten. Fick fylla på hela systemet rätt rejält. Så nu är diffen nere på 1,5-2 grader. Fortfarande inte bra, men bättre.

jonte987

Aktiv medlem
Kan återrapportera att en del av problemet visade sig vara att tidigare ägare haft två element avstängda en längre tid med följden att de var helt tomma på vatten. Fick fylla på hela systemet rätt rejält. Så nu är diffen nere på 1,5-2 grader. Fortfarande inte bra, men bättre.
Vattentryck och lufta är det första man får kolla. Trycket borde vara störst problem på våning 3. Hos oss märks det först i handdukstorken som är högsta punkten i systemet.

Jag luftade och grejade hela helgen. Det ska kunna sitta illa åt men jag har lutfat nåt enormt nu. Är lite inne på att jag måste kolla cirkulationspumpen...

Stumpy

Aktiv medlem
Sen har jag någon manick mellan termostat och pump som jag TROR reglerar blandningen mellan kallt och varmt vatten in i slingan. Jag har inte vågat öppna den men tydligen ska man ha kallare vatten i golvet än i elementen.
Ja, golvvärmen skall vara lägre än radiatorerna. Har någon "växel" med egen pump för att reglera det. Från början var det radiatorer i hela huset, men när vi byggde om det vidbyggda garaget till boarea så lade vi golvvärme där.

Stumpy

Aktiv medlem
Vattentryck och lufta är det första man får kolla. Trycket borde vara störst problem på våning 3. Hos oss märks det först i handdukstorken som är högsta punkten i systemet.

Jag luftade och grejade hela helgen. Det ska kunna sitta illa åt men jag har lutfat nåt enormt nu. Är lite inne på att jag måste kolla cirkulationspumpen...
Kanske behövs en stödpump för att få bra cirkulation hela vägen?

jonte987

Aktiv medlem
Kanske behövs en stödpump för att få bra cirkulation hela vägen?
Jag pratade med någon innan som inte var sugen på att serva den men som sa att han kunde montera en extra pump. Han rekommenderade dock att man blåste igenom systemet först och att man gjorde det på sommaren.
Blir lite kallt att vänta så länge bara...

Enligt youtube kan man enkelt öppna pumpen och kolla så impellern går fritt. Men bäst är väl att få en servie gjord innan man jävlas med grejorna.

hm

Aktiv medlem
Det till höger om golvvärmefördelaren är en blandningsshunt som ska blanda i mer av returvattnet till golvvärmen som ska ha lägre framledningstemp än radiatorerna..Vilket dom tre termometerarna ska visa . https://www.lksystems.se/sv/produkt...iklar/golvvarme-i-enstaka-rum/minishunt-m60n/

Värmepumpen ska va inställd på att skicka tillräckligt varmt vatten till radiatorer så får shunten blanda ner tempen till golvet . Med ett trevåningshus kan starttrycket i expantionsskärlet behövas höjas har jag fått för mig ...

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
60-talshus här :) Kan inget om rör, men har improviserat mig fram.

Börja med att kolla så att alla cirkulationspumpar fungerar. Min gamla grundfosspump fick jag byta kondensator på och om jag hade den avstängd för länge på sommaren så fick jag dra igång den med en skruvmejsel på hösten. Sen gick den hela vintern.

Sen fyll på vatten i radiator/golvvärme-slingan och lufta. Gör om denna procedur några gånger tills det kommer vatten vid luftning längst upp (och alla övriga ställen också).

Golvvärmeslingor brukar ha egna små shuntgrupper för att hålla nere tempen på vattnet som går ut i golvet. Tyvärr kan en del såna ha kassa pumpar och då är det spännande att få igång dem om de har stannat.

Har du en separat gammal shunt vid pannan så kolla så att den inte har fastnat.

Fungerade allt förra året och har något gjorts sen dess?

d_anders

Aktiv medlem
Tillägg: Har du termostater och misstänker problem så skruva bort kroppen och känn så att stiftet går in och ut som det ska. Annars knacka med en hammare tills det släpper. Görs med fördel innan man luftar..

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror att i mitt fall är cirkulationspump kass. Inte vet jag hur den funkar men det är nog dags för en service för att få det uträtt

d_anders

Aktiv medlem
Har du en bild på den?
Är det tex en som ser ut något liknande den här så skruvar du bort pluggen och känner om den snurrar som den ska. Annars försök dra igång den med en skruvmejsel:

shopping
'

Använder du skruvmejseln som stetoskop brukar det även gå att höra om de fungerar som de ska.

jonte987

Aktiv medlem
Har du en bild på den?
Är det tex en som ser ut något liknande den här så skruvar du bort pluggen och känner om den snurrar som den ska. Annars försök dra igång den med en skruvmejsel:

shopping
'

Använder du skruvmejseln som stetoskop brukar det även gå att höra om de fungerar som de ska.
Ja, den snurrar inte av sig själv och jag tycker den går lite trögt. Kan inte snurra igång den. Har inte kollat om det är ström på så det är väl nästa om jag inte får hit nån med kompetens

Mårten

Aktiv medlem
Det till höger om golvvärmefördelaren är en blandningsshunt som ska blanda i mer av returvattnet till golvvärmen som ska ha lägre framledningstemp än radiatorerna..Vilket dom tre termometerarna ska visa . https://www.lksystems.se/sv/produkt...iklar/golvvarme-i-enstaka-rum/minishunt-m60n/

Värmepumpen ska va inställd på att skicka tillräckligt varmt vatten till radiatorer så får shunten blanda ner tempen till golvet . Med ett trevåningshus kan starttrycket i expantionsskärlet behövas höjas har jag fått för mig ...

Jamen precis. och det förklarar varför skillnaden mellan våningarna krymper om vi brassar på så att det blir olidligt varmt på nedervåningen - vi maxar golvvärmen så termostaten stänger och tvingar vidare allt till radiatorerna.

Är ett rimligt antagande att om jag ställer ned termostaten i fördelaren lite så sänker jag maxtempen på nedervåningen och skickar vidare mer vatten till övriga våningsplan? (Någonstans måste det ju ta vägen.) Ställde nu ner från 5,5 till 4 så får vi se vad som händer.

d_anders

Aktiv medlem
Ett visst motstånd brukar finnas. Öppnar du på locket till el-delen så kan du mäta om det finns spänning eller inte. Är det en "dum" pump eller styrs den av något? Om allt är som det ska så är min gissning att kondensatorn har gått sönder. Brukar finnas billigt på tme eller liknande om du vill ge dig på att byta.

d_anders

Aktiv medlem
Jamen precis. och det förklarar varför skillnaden mellan våningarna krymper om vi brassar på så att det blir olidligt varmt på nedervåningen - vi maxar golvvärmen så termostaten stänger och tvingar vidare allt till radiatorerna.

Är ett rimligt antagande att om jag ställer ned termostaten i fördelaren lite så sänker jag maxtempen på nedervåningen och skickar vidare mer vatten till övriga våningsplan? (Någonstans måste det ju ta vägen.) Ställde nu ner från 5,5 till 4 så får vi se vad som händer.
Ja, det skulle kunna bli så. Om huset byggdes med nuvarande värmesystem så borde det förstås gå att få att fungera bra, annars är det inte lika säkert.

Om ni bor i ett äldre hus så är radiatorerna ofta dimensionerade för en relativt hög framledningstemperatur. Har man sen i efterhand installerat någon form av värmeväxling så föredrar man en lägre framledningstemperatur (pga högre verkningsgrad) och då kan man få problem med att radiatorerna inte ger tillräckligt hög effekt. Med golvvärme uppstår inte problemet på samma sätt då slangarna är anpassade för en ganska låg vattentemperatur.

Hus är ganska värmetröga, så vänta gärna en dag eller så innan du utvärderar en större förändring av inställningarna.

Mårten

Aktiv medlem
D_anders: huset var inflyttningsklart 2015 så det är inte lastgammalt. Allt i värmesystemet är sedan huset byggdes.

jonte987

Aktiv medlem
Ett visst motstånd brukar finnas. Öppnar du på locket till el-delen så kan du mäta om det finns spänning eller inte. Är det en "dum" pump eller styrs den av något? Om allt är som det ska så är min gissning att kondensatorn har gått sönder. Brukar finnas billigt på tme eller liknande om du vill ge dig på att byta.
Jag förstår inte riktigt var kondensatorn sitter. Det ser ut som bilden ovan utom att sladden sitter med en kontakt

d_anders

Aktiv medlem
En del pumpar har för övrigt ett reglage för att ställa hastigheten (1,2,3). Om du inte redan har testat så kan du ändra läge på det och se om/hur pumpen reagerar.

d_anders

Aktiv medlem
Då är det nog kondensatorn eller så har motorn dött, men det tror jag är mindre vanligt.

Om du har en kontakt in till pumpen så kan du ju lossa sladden och sen mäta på den för att se om pumpen får el innan du kollar vidare.

d_anders

Aktiv medlem
Tänk på att ställa in multimetern i läget gör växelspänning (Volt) bara. Använder du anslutningen för ström (Ampere) så ordnar du en schysst kortslutning. Ledsen om det är självklart, men man vet ju inte vem man pratar med på nätet.

jonte987

Aktiv medlem
Tänk på att ställa in multimetern i läget gör växelspänning (Volt) bara. Använder du anslutningen för ström (Ampere) så ordnar du en schysst kortslutning. Ledsen om det är självklart, men man vet ju inte vem man pratar med på nätet.
Jag tror inte jag ska skruva så mycket mer på det själv

bokaj

Aktiv medlem

Till att börja med vill jag bara säga att det med största sannolikhet är bäst att ta hem en röris som ställer diagnos, det är inte ens säkert att det behöver kosta något om det är en enkel grej för dem att lösa.

Den troligaste orsaken till den ojämna temperaturen är att det sitter en innegivare på bottenplan och ingen annan styrning (om jag tolkat det rätt, t.ex. ingen utegivare?). När temperaturen på bottenplan är rätt finns det ingen anledning för värmepumpen att skicka ut värme och då får inte radiatorerna någon värme (så länge golvvärmen och radiatorerna får sin värme från samma rör). Man behöver alltså styra om flödet mellan golvvärmen och radiatorerna men det är inte så troligt att det finns någon injusteringsventil för det (Det ser en röris direkt, om inte du har koll på det redan?). Om det inte finns en injusteringsventil kan man istället sänka på termostaten till golvvärmen, precis som du gjort, så att värmen istället letar sig till radiatorerna. Kolla bara så att termostaterna är öppna till radiatorerna. Stiftet innanför termostaterna bör inte ha fastnat med tanke på åldern på huset men det är inte svårt att kolla det om du vill vara säker. Skruva av termostaten och tryck på stiftet, om det inte rör sig inåt och fjädrar ut kan man knacka på ventilen, försiktigt.

Golvvärme är väldigt tröga system så det kan ta tid att märka någon skillnad när du skruvar ner termostaten, temperaturen på bottenvåningen måste gå under det inställda värdet innan värmepumpen skickar ut värme igen.

Mårten

Aktiv medlem
bokaj: Tack, men det finns en utegivare och pumpen styrs på värmekurva baserat på utetemperatur. Innegivaren används såvitt jag förstår inställningarna och manualen inte annat än för att kunna presentera innetemp - för att det är kul och finns en plats för det i menyn.

Alla radiatorer är nu varma och och faktiskt har jag högre temp (diffar 0,2 grader) högst upp än på bottenvåningen nu. Så jag tror att strypningen av golvvärmen var vägen framåt.

magste

Medlem
Mårten: De två termometrarna närmast fördelaren visar ju samma temperatur. Det tyder på att slingorna inte är injusterade. Det brukar ska vara 5-7 graders skillnad mellan fram och retur.
Har du info/ritningar på golvvärmen? Annars kan kanske Uponor vaska fram ritningar (om de har ritat upp det förstås).

magste

Medlem
Kanske det…men det är ju 30C på båda. Termostaten nedanför pumpen ska hålla rätt temperatur fram till slingorna. Ca 30C fram är lagom för ingjutna slingor.

Mårten

Aktiv medlem
Bilden kan iofs vara tagen vid ett tillfälle då termostaten har stängt.

Kanske, för nyss diffade det ett par grader. Pumpen verkar snurra på maxfart vilket känns lite overkill och även det skulle kunna förklara den lilla differensen på framledning och retur…Vattnet hinner väl inte släppa ifrån sig så mycket värme innan det är tillbaka.

Den håller nu förresten ca 35 grader. Innan jag sänkte gick den lätt upp i 40 vilket verkar högt med tanke på parkettgolvet… Framledning från pumpen är ca 45. Så golvvärmen är nu ganska rejält mycket svalare än radiatorerna.

Samtidigt är diffen på framledning och retur i pumpen bara ca 5 grader. Ofta 4 komma nånting.

Dåligt med dokumentation. Så det är lite av ett äventyr det här.

bokaj

Aktiv medlem
Jag har en sån termometer på min golvvärmefördelare som är något äldre än Mårtens och den visar goddag yxskaft så man ska ta dem med en nypa salt.

Pumpar är ofta ställda på högsta läget till golvvärme eftersom det är sånt mottryck i rören.

Skönt att du fick till det 👍👏

Mårten

Aktiv medlem
Yup, 20.8, 20,9 och 21,2 på mina tre mätställen nu. Ska släppa på flödet i golvvärmen liiite till så nedervåningen halkar över 21 grader också även när det är kallt ute. Sen är det klart.

jonte987

Aktiv medlem
Kan meddela att det är mer effektivt att ta på jacka i källaren att elda i spisen. (Service tekniker kommer på måndag. förhoppningsvis)

roskai

Aktiv medlem
Ingen aning men jag har också en termostat vid pumpen till golvärmen. På en plats där temprturen inte är relevant för styrningen. Jag får reglera manuellt med kranen. Det ska också gå att reglera flödet med returen men jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag har bara läst att man kan behöva strypa nära pannan men jag förstår inte skillnaden mot att använda termostaten.

Själv har jag större problem. I år blir elementen i källaren bara varma om jag stänger av alla på övervåningen. Det är varmt hela vägen ner från taket men vid T-korset till två element blir det kallt. Det verkar vara stopp eller mottryck.
Oftast sätter man en termostat kopplat till ett dykrör på framledning för golvvärmeslingan för att maxbegränsa framledningen så att trägolv inte spricker/rör sig för mycket. Antar att det är den du menar?

roskai

Aktiv medlem

Oftast sätter man en termostat kopplat till ett dykrör på framledning för golvvärmeslingan för att maxbegränsa framledningen så att trägolv inte spricker/rör sig för mycket. Antar att det är den du menar?

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl gott och väl men termostatet verkar mäta luft temp där den sitter och inte i badrummet som den värmer

roskai

Aktiv medlem
Det är väl gott och väl men termostatet verkar mäta luft temp där den sitter och inte i badrummet som den värmer
Kan ju va den som installerat som gjort en tankevurpa? Eller så tänker man att den omgivande temperaturen kommer vara ungefär samma som framledning (fast det blir såklart helt fel). Verkar fel hur som helst.

jonte987

Aktiv medlem
Har den ingen sensor i golvet? I termostaten brukar man ju kunna ställa vad den ska reglera mot, lufttemp eller golvtemp. I alla fall om det är en sån modern med display osv
Nej, den är ren dummy. Möjligen var tanken att den skulle monteras under golvet men det hände inte. Ingen display.

Inget stort problem. Man får justera manuellt ett par ggr om året. Borde gå att byta mot digitalt termostat med trådlös givare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer