[ot] Våga Vägra Sommartid!

Det har kommit fram mycket bra saker i tråden.
  • Vi har idag ett digitalt samhälle där tiden kan justeras lite hur som, alla klockor justeras ändå automatiskt
  • Det är inget problem om vi skulle ha olika tider. AKA import-och exportföretag, till er vill jag bara säga: flytta till det landet då om ni så gärna vill handla med dom.
Jag tycker klockan alltid skall ställas så att det mörknar kl. 22:00. Det skulle innebära endast en liten justering varje dag. Melatoninbilkrascherna på våren skulle minska och friluftsmänskorna skulle bli glada, win-win.

Norrland då, tänker ni kanske. Om dom fortsatt skall vara en del av Sverige så kanske att klockan alltid är 22:00 några månader om vintern och om sommaren.
Eller... det där är något vi löser efterhand. Finns väl inga lösningar som fungerar perfekt från början?
Om du ska vara sån kan du väl gå och ställa om klockan 24 timmar och se hur kul det är 🖕

Ok, så du menar att vi på vintern ska ligga en timma + jämfört med resten (nästan iaf) EU och på sommaren ha samma tid?
Känns ännu konstigare än att som @kais01 förespråka samma tidszon som Finland.
skulle som jag ser det snarast inte vara särskilt konstigt att norden utom island hade samma tid.

men sen slamkryparen; om finland väljer 'sin' sommartid som den permanenta🤪

dock det kan nog vara trygga med att det kommer inte att hända.

alltså om det skall vara permanent tid föredrar jag att vi till det väljer vår sommartid. om tyskland gör detsamma kan det nog tänkas bli så?

Menar du argument för normaltid eller menar du argument för att byta mellan normaltid och sommartid?

Utan att du närmare talar om vad du menar med bra argument är det svårt att svara på - räcker det att det är något som är bra för någon, för dig, för många, för en majoritet, för alla, ...?
Jag menar specifikt argument för vintertid. Inte argument för omställning. Den tror jag att vi alla är överrens om att den suger.

Med tanke på att omställning sker sista söndagen i mars respektive sista söndagen i oktober, så är ju sommartid det normala. Det sker ju bara en tillfällig omställning till normaltid då i oktober.

Oavsett om man föredrar sommartid eller normaltid; finns det NÅN som tycker att det är bra att man ställer om klockan två gånger om året? Det är ju det som är största problemet.

Jag föredrar lätt sommartid och hade gärna ställt klockan ytterligare en timme åt det hållet. Men jag har nog fasen hellre ständig vintertid än att fortsätta med detta helt hjärndöda ändrande som bara är jobbigt. Så värdelöst.

Oavsett om man föredrar sommartid eller normaltid; finns det NÅN som tycker att det är bra att man ställer om klockan två gånger om året? Det är ju det som är största problemet.

Jag föredrar lätt sommartid och hade gärna ställt klockan ytterligare en timme åt det hållet. Men jag har nog fasen hellre ständig vintertid än att fortsätta med detta helt hjärndöda ändrande som bara är jobbigt. Så värdelöst.
Varannat år vintertid, varannat år sommartid? Är det så du vill ha det?

Bättre att bara låta den vara på sommartid för evigt nu istället och lägga ner dravlet med att ställa om klockan överhuvudtaget.

Hoppet lever!

"Beslut om slopad sommartid kan tas nästa år"​

Fast rubriksättningen är fel, "Beslut om slopad tidsomställning kan tas nästa år" är rubriken som ska stå. Vad den skulle innebära kvarstår att reda ut.

Varannat år vintertid, varannat år sommartid? Är det så du vill ha det?

Bättre att bara låta den vara på sommartid för evigt nu istället och lägga ner dravlet med att ställa om klockan överhuvudtaget.
Jag menar att till och med vintertid hela tiden är bättre än att byta fram och tillbaka, trots att jag föredrar sommartid hela tiden.

Vi har ju passerat sidan 3 sen länge..
1000008655.webp

Jag undrar lite vad som efter hand skulle hända med folks vanor om man skulle köra UTC+3 året runt. Skulle människor gå upp vid samma klockslag som nu eller skulle de efter hand börja gå upp lite senare och delvis radera ut effekten av "påslaget".

”Dessutom skulle permanent sommartid, då vi ställer fram klockan en timme, innebära att barn då få gå till skolan i mörker ungefär 70 dagar per år. Det påverkar deras förmåga att vakna, piggna till på morgonen och orka med skolan på morgonen.”

Exakt det här jag störde mig på som barn? Med vintertid (!!!!) får man gå till jobbet och skolan i mörker ändå. Det enda som händer med vintertid är att man tar bort solljus på kvällar resten av året (höst och vår).

Om det som nu kallas sommartid ska bli den nya normaltiden (kanske benämnas "the normaltid formerly known as sommartid" för att undvika missförstånd? Men det är en helt annan diskussion, som kanske inte ska avhandlas i denna tråd).

Tillbaka till ämnet, om det skall göras ändringar för vilken normaltid vi skall ha så tycker jag snillena på SJ ska styra upp det hela.
När SJ var (vi ignorerar "är") hårt drabbat av förseningar för ett antal år sedan så kläckte dom snilleblixten att dörrarna skall låsas 1 minut innan avgångstiden, och inte som det var då, vid själva avgångstiden.

Sim salabim, om ett tåg var 15 minuter försenat så skulle dörrarna låsas 1 minut tidigare och förseningen var puts väck. Så det här med att justera tid har dom koll på.

A) "Det FINNS inget som heter vintertid det heter NORMALTID!!!"

B) "Det FINNS inget som heter Nobelpriset i Ekonomi, det heter Sveriges Riksbanks pris till Alfred Nobels minne och det är ICKE ett Nobelpris!!!"

Hyfsat överlappande Venndiagram över vilka gubb-insändare som brukar tycka att A) och B) är viktiga att poängtera. 🙂

Jag undrar lite vad som efter hand skulle hända med folks vanor om man skulle köra UTC+3 året runt. Skulle människor gå upp vid samma klockslag som nu eller skulle de efter hand börja gå upp lite senare och delvis radera ut effekten av "påslaget".
Det är så det funkar i Frankrike och Spanien där de ligger en tidszon fel.

Spanien ligger ju definitivt fel, har läst någonstans att det var för att Franco ville ha samma tidszon som Tyskland. Men de "lever" väl också lite senare, går ut och äter middag vid 22 på kvällen etc? :cool:

A) "Det FINNS inget som heter vintertid det heter NORMALTID!!!"

B) "Det FINNS inget som heter Nobelpriset i Ekonomi, det heter Sveriges Riksbanks pris till Alfred Nobels minne och det är ICKE ett Nobelpris!!!"

Hyfsat överlappande Venndiagram över vilka gubb-insändare som brukar tycka att A) och B) är viktiga att poängtera. 🙂
Normaltid syftar på att dygnets indelning är definierat efter när solen står som högst, en definition som gällt sedan civilisationens begynnelse eftersom tidpunkten då solen står som högst är den enda som är konstant och mätbar. Sommartid är en, i sammanhanget, hypermodern avvikelse från traditionen.

Det är så det funkar i Frankrike och Spanien där de ligger en tidszon fel.
Jo, jag vet att de har sena vanor i Spanien. Jag vet inte om någon del av det står att finna i tidsomläggningen som Franco gjorde eller om det var samma vanor före. Och även om det skett en förändring i vanorna är det förstås svårt att veta vad orsaken är. Finns ju mkt som inträffat över tid och som skulle kunna ha påverkat.

Normaltid syftar på att dygnets indelning är definierat efter när solen står som högst, en definition som gällt sedan civilisationens begynnelse eftersom tidpunkten då solen står som högst är den enda som är konstant och mätbar. Sommartid är en, i sammanhanget, hypermodern avvikelse från traditionen.
Fixeringen vid klockslag över huvud taget är också i sammanhanget en relativt modern avvikelse från traditionen för största delen av samhället.

Vi kanske bara ska sluta med det?

Problemet är ju att kollegorna också har flextid och ibland utnyttjar den åt andra hållet.

Nu är jag på en arbetsplats som matchar min dygnsrytm lite bättre men tidigare har det rutinmässigt kunnat vara 3 timmar mellan de tidiga kollegorna och min ankomsttid, båda flexmässigt korrekta.
Alltså inget problem om vissa av kollegorna kör permanent sommartid året runt!

Du vet att jorden är rund och snurrar runt solen? Och att solen ”står som högst” olika tider på dygnet varje dag? ”Normaltid” är en politisk konstruktion som infördes under industrialismen för att gynna fabriksägarna. Det var också då vi började jobba mer och hela anledningen till att vi har 8 timmars arbetsdag var för att något snille tyckte det lät fräckt med ”8 timmar jobb, 8 timmar sömn, 8 timmar fritid”. Allt är en konstruktion.

Eftersom den här tråden är så sansad och saklig så vill jag påminna om att Stockholm och Göteborg ligger nästan en halvtimme ifrån varandra. Vilken av dom är det som ständigt är en halvtimme fel?

Eftersom den här tråden är så sansad och saklig så vill jag påminna om att Stockholm och Göteborg ligger nästan en halvtimme ifrån varandra. Vilken av dom är det som ständigt är en halvtimme fel?
Soluppgång i Stockholm den 31 mars sker 06:17. I Göteborg går den inte upp förrän 06:44. Det är skillnad men förklarar kanske också varför man är lite piggare och får mer gjort i Stockholm än på latsidan som är lite mer ”chill” (sjusovare?).

Soluppgång i Stockholm den 31 mars sker 06:17. I Göteborg går den inte upp förrän 06:44. Det är skillnad men förklarar kanske också varför man är lite piggare och får mer gjort i Stockholm än på latsidan som är lite mer ”chill” (sjusovare?).
Du försöker tillskriva lattestaden nån slags mer morgonpigghet än industristaden?

Edit: obligatoriskt tillägg

Tillbaka
Topp