Jag håller med dig, men är du säker på att studierna som visar att risk för hjärtinfarkt med mera ökar menar att det ökar endast det dygn då klockan ställs om och inte över en längre period?
Angående skolans starttider finns det forskning som visar att skolan egentligen börjar alldeles för tidigt:
Theresa Lemke samlar in data från en studie där skolor provat att anpassa sig efter tonåringars inre sovklocka – och starta morgonens lektioner lite senare.
nyheter.ki.se
Läs gärna på lite om sömn för det går heller inte att ”bara gå och lägga sig lite tidigare” eller tvärt om. Kroppen har en klocka som reglerar vad som händer under sömnen, det finns ett fönster för tex viss hormonproduktion och städning av slaggprodukter. Det är inte en timer som startar X antal minuter/timmar från att du somnar utan det är ett fönster som inträffar en viss tid på dygnet och som går efter din biologiska klocka. Missar du fönstret får du alltså inte lika återställande sömn även om du sover lika länge. Det går alltså inte att tex ”ta ikapp” sömn som många tror. Det går att ställa om den biologiska klockan men tar ofta lång tid av ändrade rutiner och knep som tex rött ljus i början och slutet av dagen (reglerar när kortisol och melatonin produceras tex). Det är svårt att styra här i Norden men blir lättare med sommartid då dom flesta ändå inte börjar jobba förrän runt 8 - 9 och slutar runt 15:30 - 16:30. Att industriarbetare (ofta gubbar som också är dom som verkar föredra vintertid, korrelation?) som går upp 04:30 föredrar vintertid är edgecases och bör inte styra resten av landet.
Ok, om man tillfälligt går upp en timma tidigare en dag för att sedan gå tillbaka till den normala så är det kanske mindre farligt/skadligt. Det var ju lite olika saker som påverkades enligt artikeln, kanske vissa drabbar olika, kanske t.om. något som är värre med att bara ändra tillfälligt 1 morgon.
Men spontant skulle jag tro att det är värre med att ändra sömntiden mer än tillfälligt en dag, kanske finns undersökningar på det också.
Men det finns rätt många ändå som även gör värre ändringar av sömnvanorna än vid tidsomställningarna, inom vården t.ex., eller inom industrin, med fm-pass respektive em-pass. Där man växlar typ varannan vecka, eller liknande. Om det nu anses som så farligt med tidsomställningen borde man verkligen titta på dessa arbetstider, men det är förmodligen inte lika intressant.
Och nej, det går inte ens med god vilja behålla samma sömnvanor vid de olika passen, jag har haft ett sånt 2skifts-jobb några somrar.
Läs gärna på lite om sömn för det går heller inte att ”bara gå och lägga sig lite tidigare” eller tvärt om.
Nej jag tänker inte läsa på, jag vet att det inte är bara att "bara gå och lägga sig lite tidigare" eller tvärtom. Är det vad du fick ut av mitt inlägg? Jag skrev ju t.o.m. "
Att kroppen påverkas vid störd dygnsrytm är ju ingen hemlighet...".
Angående förslaget att starta skoldagen 1 timma senare. Jag har läst artikeln men är inte övertygad.
Är ett tag sen jag läste om det så bra att friska upp minnet. Det gäller alltså enbart högstadiet (tonåringar). Känns lite som en sån där idé någon får och inte kan överge utan kör den ända in i kaklet oavsett hur mycket som talar mot.
Jag skrev att då går dom förmodligen bara o lägger sig en timma senare, finns visst undersökning på det också. Från artikeln:
Vad kan effekterna av en senare skolstart bli?
– En vanlig fråga är om inte senare skolstart bara leder till att ungdomar lägger sig senare, men tidigare forskning har visat att det faktiskt finns en vinst. En timmes senare skolstart leder dock inte nödvändigtvis till en timme mer sömn, utan i snitt en halvtimme. Det kan låta lite, men när det gäller till exempel risken för depression vet vi att en halvtimmes sömn sänker risken med tio procent.
Jag undrar ändå hur det skulle bli om ändringen görs permanent, tror fortfarande att det skulle bli status quo efter ett tag, alltså att sänggåendet flyttas fram 1 timma. Undrar vad tidsperspektivet var i undersökningen.
Nu till något annat, "kvällsmänniskor".
Jag minns även en annan artikel jag läst för längesen om kvällsmänniskor. Någon som framförde teorin att en del människor har en lite defekt dygnsrytm, att den t.ex. är 24,5 timmar. Då är det svårt att pricka "sömnfönstret" natt efter natt. Om det bara var en knasig idé från någon forskare eller det är konsensus vet jag inte. Och orkar inte googla på det, det överlåter jag åt andra.