[ot] Våga Vägra Sommartid!

Eftersom den här tråden är så sansad och saklig så vill jag påminna om att Stockholm och Göteborg ligger nästan en halvtimme ifrån varandra. Vilken av dom är det som ständigt är en halvtimme fel?
Båda ligger ungefär 15 minuter ifrån 15:e längdgraden. Det är Östansjö, strax väster om Hallsberg, som ligger rätt.

Differensen är några tusendelar av en sekund varje dygn. Det tycker du är relevant att ta upp i sammanhanget?

Det är två frågor som gäller:
1. Ska vi inte växla mellan normaltid och sommartid.
2. I så fall, vilken tidszon ska vi välja.

Vad gäller 1.
Det bör följa övriga länder i EU, kan dom enas i frågan? Jag är försiktigt pessimistisk, men den som lever får se som ungdomarna säger.

Jag har dock svårt att förstå hur en del målar upp själva omställningen som ett så stort problem.
1. kan delas in i:
a. Ställa om klockor, ja dom flesta har nog någon klocka som behöver handpåläggning.
b. Hur kroppen påverkas av omställningen.

Om man upplever det som ett verkligt problem att klockorna ska ändras då kan man inte ha haft några motgångar i livet. Brakar livet ihop fullständigt om man köper en ny pryl som behöver lite ändrade inställningar, eller om man vill ändra någon gjord inställning i någon app? Eller jämfört med att städa eller diska, klockorna behöver ställas om 2 gånger om året, hallå eller.

Vad gäller hur kroppen påverkas. Dom som upplever det som ett stort problem, händer det aldrig i deras liv att man t.ex. lägger sig någon timma senare, eller går upp någon timma tidigare p.g.a. anledning? Min gissning är att det är ett fåtal, om ens någon med så inrutade liv att det inte händer någon gång då och då.

Vad gäller statistiken som uppvisar olyckor och värre efter omställningarna. Om man ska göra en rättvis bedömning av det så ska det finnas statistik att tillgå på hur det ser ut för människor som av någon anledning måste gå upp någon timma tidigare, eller senare. Skulle man titta på dom siffrorna är min gissning att det skulle visa ungefär samma resultat som statistiken vid tidsomställningarna.

Att kroppen påverkas vid störd dygnsrytm är ju ingen hemlighet, men att jämföra siffror vid omställningen med siffror från en vanlig normaldag, eller sommardag, your choice, är fel.
Visst, man kanske kan hävda att det t.ex. ändå blir farligare i trafiken relativt sett eftersom så många samtidigt påverkas. Men nja, tycker det är lite fulargument faktiskt.

Ibland blir sånt här väldigt teoretiskt, det kastas fram lite ogenomtänkta argument mest bara av prestige, att vinna en diskussion.

Lite i samma ämne. Det har ibland förts fram av vissa att skolan skulle börja t.ex. en timma senare, så barnen inte är så trötta när dom kommer till skolan. I mina ögon är det helt verklighetsfrånvänt, då går väl barnen/ungdomarna bara och lägger sig en timma senare, eller har jag missat något?

De flesta som arbetar gör det under fasta tider. Hur menar du att man skulle kunna ändra på den bara för att man har lust?
Förändringar har tidigare skett vad gäller arbetstider. Att utesluta möjligheten att det skulle kunna ske i framtiden känns rätt djärvt.

Sen tänker jag mig att det hela i så fall skulle komma att ske via en gradvis förskjutning. Sannolikt skulle det ske först för de som har möjlighet att via flextid anpassa sin arbetstid. Detta skulle kunna ge upphov till tryck på att via förhandlingar ändra arbetstider även för de som har fasta arbetstider. Jag gissar att det är olika lätt att göra i olika branscher och att man därmed kan tänka sig att det sker en gradvis förskjutning dör olika yrkesgrupper vartefter får senare tider då de börjar.

Dessutom har inte alla som idag har fasta arbetstider samma starttid, vilket ju talar för att justeringar i alla flal i vissa fall borde vara möjliga utan att synkroniseringen med övriga samhället totalt rasar samman.

Håller med känns som ett ganska lamt argument att själva omställningen på en timme suger. Verkar som att en stor del av Sveriges befolkning väljer att göra resor med bra mycket större tidsomställningar än så flera ggr om året och då går det minsann bra.

För min del är det omställningen på hösten som är värst då kvällsaktiviteter helt plötsligt kräver lampor.
Men det har fungerat i snart 50 år för min del så jag antar det lär fungera i framtiden också.

Det är två frågor som gäller:
1. Ska vi inte växla mellan normaltid och sommartid.
2. I så fall, vilken tidszon ska vi välja.

Vad gäller 1.
Det bör följa övriga länder i EU, kan dom enas i frågan? Jag är försiktigt pessimistisk, men den som lever får se som ungdomarna säger.

Jag har dock svårt att förstå hur en del målar upp själva omställningen som ett så stort problem.
1. kan delas in i:
a. Ställa om klockor, ja dom flesta har nog någon klocka som behöver handpåläggning.
b. Hur kroppen påverkas av omställningen.

Om man upplever det som ett verkligt problem att klockorna ska ändras då kan man inte ha haft några motgångar i livet. Brakar livet ihop fullständigt om man köper en ny pryl som behöver lite ändrade inställningar, eller om man vill ändra någon gjord inställning i någon app? Eller jämfört med att städa eller diska, klockorna behöver ställas om 2 gånger om året, hallå eller.

Vad gäller hur kroppen påverkas. Dom som upplever det som ett stort problem, händer det aldrig i deras liv att man t.ex. lägger sig någon timma senare, eller går upp någon timma tidigare p.g.a. anledning? Min gissning är att det är ett fåtal, om ens någon med så inrutade liv att det inte händer någon gång då och då.

Vad gäller statistiken som uppvisar olyckor och värre efter omställningarna. Om man ska göra en rättvis bedömning av det så ska det finnas statistik att tillgå på hur det ser ut för människor som av någon anledning måste gå upp någon timma tidigare, eller senare. Skulle man titta på dom siffrorna är min gissning att det skulle visa ungefär samma resultat som statistiken vid tidsomställningarna.

Att kroppen påverkas vid störd dygnsrytm är ju ingen hemlighet, men att jämföra siffror vid omställningen med siffror från en vanlig normaldag, eller sommardag, your choice, är fel.
Visst, man kanske kan hävda att det t.ex. ändå blir farligare i trafiken relativt sett eftersom så många samtidigt påverkas. Men nja, tycker det är lite fulargument faktiskt.

Ibland blir sånt här väldigt teoretiskt, det kastas fram lite ogenomtänkta argument mest bara av prestige, att vinna en diskussion.

Lite i samma ämne. Det har ibland förts fram av vissa att skolan skulle börja t.ex. en timma senare, så barnen inte är så trötta när dom kommer till skolan. I mina ögon är det helt verklighetsfrånvänt, då går väl barnen/ungdomarna bara och lägger sig en timma senare, eller har jag missat något?
Jag håller med dig, men är du säker på att studierna som visar att risk för hjärtinfarkt med mera ökar menar att det ökar endast det dygn då klockan ställs om och inte över en längre period?

Angående skolans starttider finns det forskning som visar att skolan egentligen börjar alldeles för tidigt:

Läs gärna på lite om sömn för det går heller inte att ”bara gå och lägga sig lite tidigare” eller tvärt om. Kroppen har en klocka som reglerar vad som händer under sömnen, det finns ett fönster för tex viss hormonproduktion och städning av slaggprodukter. Det är inte en timer som startar X antal minuter/timmar från att du somnar utan det är ett fönster som inträffar en viss tid på dygnet och som går efter din biologiska klocka. Missar du fönstret får du alltså inte lika återställande sömn även om du sover lika länge. Det går alltså inte att tex ”ta ikapp” sömn som många tror. Det går att ställa om den biologiska klockan men tar ofta lång tid av ändrade rutiner och knep som tex rött ljus i början och slutet av dagen (reglerar när kortisol och melatonin produceras tex). Det är svårt att styra här i Norden men blir lättare med sommartid då dom flesta ändå inte börjar jobba förrän runt 8 - 9 och slutar runt 15:30 - 16:30. Att industriarbetare (ofta gubbar som också är dom som verkar föredra vintertid, korrelation?) som går upp 04:30 föredrar vintertid är edgecases och bör inte styra resten av landet.

Jag håller med dig, men är du säker på att studierna som visar att risk för hjärtinfarkt med mera ökar menar att det ökar endast det dygn då klockan ställs om och inte över en längre period?

Angående skolans starttider finns det forskning som visar att skolan egentligen börjar alldeles för tidigt:

Läs gärna på lite om sömn för det går heller inte att ”bara gå och lägga sig lite tidigare” eller tvärt om. Kroppen har en klocka som reglerar vad som händer under sömnen, det finns ett fönster för tex viss hormonproduktion och städning av slaggprodukter. Det är inte en timer som startar X antal minuter/timmar från att du somnar utan det är ett fönster som inträffar en viss tid på dygnet och som går efter din biologiska klocka. Missar du fönstret får du alltså inte lika återställande sömn även om du sover lika länge. Det går alltså inte att tex ”ta ikapp” sömn som många tror. Det går att ställa om den biologiska klockan men tar ofta lång tid av ändrade rutiner och knep som tex rött ljus i början och slutet av dagen (reglerar när kortisol och melatonin produceras tex). Det är svårt att styra här i Norden men blir lättare med sommartid då dom flesta ändå inte börjar jobba förrän runt 8 - 9 och slutar runt 15:30 - 16:30. Att industriarbetare (ofta gubbar som också är dom som verkar föredra vintertid, korrelation?) som går upp 04:30 föredrar vintertid är edgecases och bör inte styra resten av landet.
Så det du skriver här är alltså att normaltid är att föredra? Då får man kliva upp senare (i förhållande till soluppgången) och man får hjälp av den tidigare skymningen att komma i säng tidigare.

Sen är statistiken tydlig, det finns netto en överdödlighet under några dagar som orsakas av tidsomställningen två gånger per år.

Så det du skriver här är alltså att normaltid är att föredra? Då får man kliva upp senare (i förhållande till soluppgången) och man får hjälp av den tidigare skymningen att komma i säng tidigare.

Sen är statistiken tydlig, det finns netto en överdödlighet under några dagar som orsakas av tidsomställningen två gånger per år.
Normaltid = sommartid? Isåfall ja. Min sömn blir som bäst på sommaren. Behöver inte ens larm då.

Eftersom den här tråden är så sansad och saklig så vill jag påminna om att Stockholm och Göteborg ligger nästan en halvtimme ifrån varandra. Vilken av dom är det som ständigt är en halvtimme fel?
Det har väl alltid gått lite långsammare och sömnigare till i sillstryparstan. Fanns ju en anledning att vi kallade kontoret på Lindholmen för Sovholmen om man säger så…

Håller med känns som ett ganska lamt argument att själva omställningen på en timme suger. Verkar som att en stor del av Sveriges befolkning väljer att göra resor med bra mycket större tidsomställningar än så flera ggr om året och då går det minsann bra.

För min del är det omställningen på hösten som är värst då kvällsaktiviteter helt plötsligt kräver lampor.
Men det har fungerat i snart 50 år för min del så jag antar det lär fungera i framtiden också.
Mja, jämförelsen med semester blir ganska skev tycker jag. För det första är semester nåt man väljer själv, och i regel går denna till en plats med fler soltimmar. Man åker rimligen inte på semester utomlands för att det är en negativ upplevelse som någon annan påtvingat en. Dessutom är det under en mycket begränsad tid och man har oftast inga tider att passa utan kan sova hur länge man vill.

På hemmaplan däremot, ska man fortfarande passa samma tider och precis som du upplever många att omställningen på hösten är ganska tung eftersom den del av dygnet då flest har möjlighet att göra saker på ledig tid, blir mörkare. Gäller ju även helgen när man väl har ställt om sig. Även om en timme hit eller dit inte borde spela nån roll så har det en psykologisk negativ inverkan eftersom det försämrar läget under många månader för oss som skiter i om det är mörkt eller inte på morgonen (vilket det ändå är bara lite senare).

Edit: För min del så hade jag kunnat gå från jobbet när det fortfarande är ljust under större delen av året om vi hade kört sommartid året om. Men nu drar man ner rullgardinen och det är becksvart oavsett. Det suger nåt fruktansvärt att förändringen inte sker gradvis, utan en vacker dag har man bara bestämt att allt ska försämras, till noll och ingen nytta. Urk.

Vad andra EU-länder anbelangar så förstår jag inte varför vi ska bry oss om dem. Det går jättebra att kommunicera med länder på andra sidan jorden, så hur kan det vara ett problem att kommunicera med grannländer som kanske ligger en timme åt endera hållet jämfört med oss? Trams.

Det sjukaste av allt är att sommartid inte fyller nån funktion på sommaren. Då är det ju ljust oavsett. Det är på vintern sommartiden hade behövts som bäst, tycker jag.

Det är fortfarande tillåtet att köra med valfritt normaltid eller sommartid lokalt i hemmet, året runt, och gå till sängs och stiga upp med den klockan som är inställd så.

Ställ in din tidszon i klockan/dator/telefon/platta på Malabo för normaltid eller Kaliningrad för sommartid så är du igång.

Det sjukaste av allt är att sommartid inte fyller nån funktion på sommaren. Då är det ju ljust oavsett. Det är på vintern sommartiden hade behövts som bäst, tycker jag.
Exakt! Jag hatar sommartidsomställningen och tycker att den är helt meningslös. Jag hade däremot kunnat acceptera att ha normaltid på sommaren, istället ställa fram klockan en timme på vintern och därmed få åtminstone 30 minuter dagsljus efter jobbet.

Det är fortfarande tillåtet att köra med valfritt normaltid eller sommartid lokalt i hemmet, året runt, och gå till sängs och stiga upp med den klockan som är inställd så.

Ställ in din tidszon i klockan/dator/telefon/platta på Malabo för normaltid eller Kaliningrad för sommartid så är du igång.
Har du hört talas om arbete?
Men visst, jag kan ju låtsas att jag lever i min lokala tid och bara har en jävlig chef som bokar möte till kl 19

Har du hört talas om arbete?
Men visst, jag kan ju låtsas att jag lever i min lokala tid och bara har en jävlig chef som bokar möte till kl 19

Du kan väl arbeta som vanligt enligt samma klocka som alla andra, det är helt skilt från tiden du vaknar och somnar. Spelar väl ingen större roll om du vaknar två eller tre timmar innan arbetet. Eller är du sådan att du måste ligga i sängen ända tills du bara har fem minuter på dig att pallra dig iväg?

Du kan väl arbeta som vanligt enligt samma klocka som alla andra, det är helt skilt från tiden du vaknar och somnar. Spelar väl ingen större roll om du vaknar två eller tre timmar innan arbetet. Eller är du sådan att du måste ligga i sängen ända tills du bara har fem minuter på dig att pallra dig iväg?
Skola, kvällsaktiviteter och andra människors tider kan ju spela in i tillvaron.

Och argumentet "anpassa dig" slår ju lika åt alla håll. Alldeles oacsett vad man tycker.

Ok, om man tillfälligt går upp en timma tidigare en dag för att sedan gå tillbaka till den normala så är det kanske mindre farligt/skadligt. Det var ju lite olika saker som påverkades enligt artikeln, kanske vissa drabbar olika, kanske t.om. något som är värre med att bara ändra tillfälligt 1 morgon.
Men spontant skulle jag tro att det är värre med att ändra sömntiden mer än tillfälligt en dag, kanske finns undersökningar på det också.

Men det finns rätt många ändå som även gör värre ändringar av sömnvanorna än vid tidsomställningarna, inom vården t.ex., eller inom industrin, med fm-pass respektive em-pass. Där man växlar typ varannan vecka, eller liknande. Om det nu anses som så farligt med tidsomställningen borde man verkligen titta på dessa arbetstider, men det är förmodligen inte lika intressant.
Och nej, det går inte ens med god vilja behålla samma sömnvanor vid de olika passen, jag har haft ett sånt 2skifts-jobb några somrar.

Läs gärna på lite om sömn för det går heller inte att ”bara gå och lägga sig lite tidigare” eller tvärt om.

Nej jag tänker inte läsa på, jag vet att det inte är bara att "bara gå och lägga sig lite tidigare" eller tvärtom. Är det vad du fick ut av mitt inlägg? Jag skrev ju t.o.m. "Att kroppen påverkas vid störd dygnsrytm är ju ingen hemlighet...".

Angående förslaget att starta skoldagen 1 timma senare. Jag har läst artikeln men är inte övertygad.
Är ett tag sen jag läste om det så bra att friska upp minnet. Det gäller alltså enbart högstadiet (tonåringar). Känns lite som en sån där idé någon får och inte kan överge utan kör den ända in i kaklet oavsett hur mycket som talar mot.

Jag skrev att då går dom förmodligen bara o lägger sig en timma senare, finns visst undersökning på det också. Från artikeln:

Vad kan effekterna av en senare skolstart bli?​

– En vanlig fråga är om inte senare skolstart bara leder till att ungdomar lägger sig senare, men tidigare forskning har visat att det faktiskt finns en vinst. En timmes senare skolstart leder dock inte nödvändigtvis till en timme mer sömn, utan i snitt en halvtimme. Det kan låta lite, men när det gäller till exempel risken för depression vet vi att en halvtimmes sömn sänker risken med tio procent.

Jag undrar ändå hur det skulle bli om ändringen görs permanent, tror fortfarande att det skulle bli status quo efter ett tag, alltså att sänggåendet flyttas fram 1 timma. Undrar vad tidsperspektivet var i undersökningen.

Nu till något annat, "kvällsmänniskor".
Jag minns även en annan artikel jag läst för längesen om kvällsmänniskor. Någon som framförde teorin att en del människor har en lite defekt dygnsrytm, att den t.ex. är 24,5 timmar. Då är det svårt att pricka "sömnfönstret" natt efter natt. Om det bara var en knasig idé från någon forskare eller det är konsensus vet jag inte. Och orkar inte googla på det, det överlåter jag åt andra.

Skola, kvällsaktiviteter och andra människors tider kan ju spela in i tillvaron.

Och argumentet "anpassa dig" slår ju lika åt alla håll. Alldeles oacsett vad man tycker.

Är det grupptrycket som gör att du måste sitta upp till 23 på sommaren istället för 22?

På sommaren (när det är sommartid) börjar det bli ljust och fint vid 03:30 och senast 30 minuter efter sätter fåglarna igång sitt tjatter. Lagom att gå upp då. På vintern (normaltid) vaknar jag vid 04:30, dvs samma tid året om. Gott om tid för pyssel innan jobbet oavsett årstid.

Det diffar med en dryg halvtimme i Stockholm. I år 11:31:23 den 3:e november som tidigast, 12:02:11 den 11:e februari som senast. (Om vi normaliserar allt till normaltid.)
Att den exakta tidpunkten för när solen står som högst varierar med +/- ca 15 minuter från medeltidpunkten (Stockholms observatorium ligger ca 12 klockminuter öster om 15:e längdgraden, dvs. solen står som högst i genomsnitt vid 11.48) är inte ett argument för att tidpunkten då solen står som högst inte är mätbar och praktiskt användbar som grund för dygnets indelning. Inga matematikkunskaper krävs utan det räcker med tålamod, klart väder, en lång pinne och något att markera på marken med.

Det är inte jag som har problem, då är det någon annan som får anpassa sig. Gå upp tidigare och få ljus, det är inget krav på ligga och sova bara för att arbetet börjar flera timmar senare.
Dina resonemang bygger på att man vill "sitta och pyssla", och lika gärna kan klämma in det innan jobbet.
Det är bra, det ska jag ta med mig.
Jag går upp tidigare, sköter biltransport, cykeltvätt och middag innan jobbet, och så blir jag magiskt teleporterad till skogen sekunder jobbet slutar.
Tänkte inte på det.

Att den exakta tidpunkten för när solen står som högst varierar med +/- ca 15 minuter från medeltidpunkten (Stockholms observatorium ligger ca 12 klockminuter öster om 15:e längdgraden, dvs. solen står som högst i genomsnitt vid 11.48) är inte ett argument för att tidpunkten då solen står som högst inte är mätbar och praktiskt användbar som grund för dygnets indelning. Inga matematikkunskaper krävs utan det räcker med tålamod, klart väder, en lång pinne och något att markera på marken med.

Med tanke på att vi i Sverige har många dagar med mulet väder så känns ditt förslag att gå tillbaka till solur lite ...ogenomtänkt?

Med tanke på att vi i Sverige har många dagar med mulet väder så känns ditt förslag att gå tillbaka till solur lite ...ogenomtänkt?
Påståendet var att tidpunkten när solen står som högst inte kan användas för att definiera dygnets indelning och att det därför inte finns någon historisk - rentav förhistorisk! - bakgrund till benämningen "normaltid".

Påståendet var att tidpunkten när solen står som högst inte kan användas för att definiera dygnets indelning och att det därför inte finns någon historisk - rentav förhistorisk! - bakgrund till benämningen "normaltid".

Mitt inlägg var bara för att belysa hur en del (inte du) verkar läsa inlägg väldigt selektivt innan dom går i svaromål.

Inlägget gäller att rent klassisk normaltid definierad som "när solen står i söder (eller som högst, det är samma på norra halvklotet) är klockan 12" kommer öppna för en del huvudbry i dagens samhälle. Man får en glidande ändring varje dag.

Dina resonemang bygger på att man vill "sitta och pyssla", och lika gärna kan klämma in det innan jobbet.
Det är bra, det ska jag ta med mig.
Jag går upp tidigare, sköter biltransport, cykeltvätt och middag innan jobbet, och så blir jag magiskt teleporterad till skogen sekunder jobbet slutar.
Tänkte inte på det.

Vad är problemet med att cykla och tvätta cykeln på morgonen istället om det ändå är ljust.

Vad är problemet med att cykla och tvätta cykeln på morgonen istället om det ändå är ljust.
Fast är det ljust? Om jag ska hinna med en 2h-cykeltur innan jobb och lämning i skolan etc behöver jag sticka ut senast 04:30. Då är det knappast ljust annat än mitt i sommaren.

Och så behöver jag gå upp klockan 04:00, vilket är 2,5 timma tidigare än vanligt. Och att ha detta som förslag på lösning på att sommartiden sabbar folks dygnsrytm är ju rätt komiskt.

Inlägget gäller att rent klassisk normaltid definierad som "när solen står i söder (eller som högst, det är samma på norra halvklotet) är klockan 12" kommer öppna för en del huvudbry i dagens samhälle. Man får en glidande ändring varje dag.
Det är ett av problemen med att diskutera sommartid och normaltid: folk har till att börja med inte en j-a aning om hur en tidszon är definierad utan tror att det är rent godtycke. Kombinera detta med att folk heller inte har en aning om hur ljuset styr den biologiska dygnsrytmen och konsekvensen är att alla utsagor om hälsoeffekter av den ena eller andra tidsinställningen betraktas som pseudovetenskap eller vidskepelse.

Kombinera detta med att folk heller inte har en aning om hur ljuset styr den biologiska dygnsrytmen och konsekvensen är att alla utsagor om hälsoeffekter av den ena eller andra tidsinställningen betraktas som pseudovetenskap eller vidskepelse.
Fast argumenten från båda sidor handlar väl om att man vill att folk ska kunna ta tillvara på dagsljus. Det är bara det att de som yrkar på "sommartid" menar att dagsljus intas efter arbetsdagens slut och att mörkläggning kan lösas med rullgardiner, medan de som yrkar på vintertid/normaltid menar att folk omöjligen kan somna på kvällarna i april/maj och sept/okt om man ändrar klockan då det är för ljust. Hur samma människor förklarar att vi trots allt lyckas sova under juni-juli-augusti lämnar jag som en tankeövning.

Det är ett av problemen med att diskutera sommartid och normaltid: folk har till att börja med inte en j-a aning om hur en tidszon är definierad utan tror att det är rent godtycke. Kombinera detta med att folk heller inte har en aning om hur ljuset styr den biologiska dygnsrytmen och konsekvensen är att alla utsagor om hälsoeffekter av den ena eller andra tidsinställningen betraktas som pseudovetenskap eller vidskepelse.

Det kanske inte var riktat mot mig, annars borde du verkligen läsa mina inlägg bättre. Kan inte direkt se någon annan heller som anser att "alla utsagor om hälsoeffekter av den ena eller andra tidsinställningen betraktas som pseudovetenskap eller vidskepelse."

Vet inte riktigt vad du får det ifrån. Och jag tänker inte klargöra det mer, om du lyckats få den uppfattningen så hjälper det nog inte att skriva något mer om det.

Däremot blir jag lite nyfiken på just "hur ljuset styr den biologiska dygnsrytmen".
Ljuset ändras kontinuerligt, större ändringar per dag ju längre norrut. Skulle det, oavsett andra hälsoeffekter av plötslig +/- 1 timma, vara värre med ett hopp i dagsljuset än en gradvis förskjutning?

Inte alltid man vill sitta och klippa och klistra exakta citat. Enklare att bara svara på hela inlägget men dela upp kritiken lite.

Med selektivt menar jag att dra ut något ur dess sammanhang, eller bara helt enkelt ignorera vissa delar, bara för att det det då passar bättre när man ska argumentera. Ibland vet jag inte om det är medvetet eller inte som man misstolkas, men jag har mina misstankar.

Alltså det man väljer att svara på, inte det man rent tekniskt citerar.

En del är kvällsmänniskor och en del är morgonmänniskor. Själv tycker jag dygnet har för få timmar då jag får trixa fram och tillbaka hela tiden med sömnen för att det ska fungera med vardagen. Jag är som piggast när jag skulle behöva va som tröttast och tvärtom. Jag kan inte skita tillräckligt mycket i om det är sommar- eller vintertid.

Med det sagt så tycker jag det är förbannat synd om barn och ungdomar som inte har nån minsta möjlighet att påverka sin situation i den här frågan. Det är fullkomligt idiotiskt att plåga upp tonåringar till skolan kl 8 och ibland tidigare än så.

Du kan inte vara för vintertid och sen snacka om ”hur ljuset styr den biologiska dygnsrytmen”. Går du och lägger dig kl 17 efter jobbet eller?

om ljuset vore huvudsaken att styra biologiska klockan vore liv ovan polcirkeln sommar som vinter en svårlöst rebus. omöjligt rentav.

jag vet däremot vad som huvudsakligen styr min egen klocka, och det är tiden för intag av lunchen. t ex efter en sen frukost på helgen återställer man klockan med lunch i rätt tid. den behöver inte vara mer än sparsam, men är den där är det mission accomplished.

att kunna nollställa klockan på det sättet är också ett värdefullt tips t ex vid en fyradagars resa fram och åter till usa. man ställer om klockan utan bekymmer både dit och hem. men är det såpass många tidzoner att överbrygga gäller dessutom att ransonera sömnen.

ingen sömn vid resa västerut, och högst ett par tre timmar vid resa österut. då är man lagom trött för en hel natts sömn när det är läggdags på resmålet.

en timmas tidsomställning är i sammanhanget poc, och styrs som sagt lätt och effektivt med lunchmålet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp