Foss sa:
Jag har åkt både förra modellen och den nyaste Outbacken på längre resor. Den nyare var helt klart ett uppköp och om den har jag inget ont att säga. Jag upplever dock bagagen som mindre än V70 på båda bilarna. V70:s bagage är helt enkelt ENORMT tack vare fyrkantigt och bredd. Tittar man på litrar så kan säkert andra tillverkare matcha eller bräcka Volvon.
Jag har sneglat lite på Passat, det är också trevliga bilar. Lite trist att dom inte bygger sina Allroad (eller vad dom kallar det) högre än en vanlig V70 sen är det samma sak där, jag är skeptisk till VAG när det kommer till service och reparationer främst map. kundbemötande.
Bör man inte serva bilen på sin märkesverkstad? Jag tänker på goodwillåtgärder till exempel? Jag fick själv en ny koppling utan kostnad på min Toyota. Dom bytte även vattenpump, spolarpump och nått mer utan kostnad. Ett exempel på att dom är schyssta är att jag i samband med byte av vattenpumpen ändå skulle byta multirem. Då tog Toyota kostnaden för jobbet eftersom remmen ändå måste bort när pumpen byts och jag debiterades bara för remmen. Hitta det agerandet hos VAG den som kan.
Fast jag är inte så säker på att VAG verkstad eller Volvo verkstad här i stan skulle göra samma sak. Så går nog inte säga generellt.
Kompis hade en V70 med dieselvärmare. Funkade inte när bilen var kall utan bara när den var varm. Vilket ju tog bort meningen med värmaren. Upplands motor tog in den, konstaterade att det inte var något fel (den var ju uppvärmd när de tog in den). En månad senare får han åka in då den ju inte funkade när det var kallt som sagt. Denna gång fick den stå ute hela natten. Alltså kall när de skulle testa den. Och ja den startade inte. Och ja garantin hade gått ut med två veckor. På goodwill kunde de då byta den för 8000kr. Hade de som sagt upptäkt det vid första gången hade det inte kostat en krona.
Sen har det säkert gjort snyggare i andra fall. Tror bara inte att man alltid kan förlita sig på det. Och när det gäller vag här i stan får man ha myclet fel som de tar på goodwill för att det ska täcka merkostnaden för att serva hos dem. Speciellt när de tar typ 200kr för att koppla in dator och kolla och 400kr eller något för att skriva in bilen. Fabriksgatantin ska gälla även vid service på många mindre verkstäder. Just my two cents :-)
Servar min nuvarande Audi på en autoexpress verkstad för halva summan mot VAG här i stan. Får stämpel i boken, får bättre service både på jobb och i bemötande.