[OT] Val av familjebil

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Jo jag har sneglat på XC90 men den blir nog lite för stor för oss. Vi har en begränsande faktor som är höjd och bredd på vårt garage. Takbox har jag redan, inne på min andra. Började med en Thule i plast men när jag skulle få i en CX1-vagn fick jag byta till en bredare modell så då blev det en glasfiberbox (vilket inte direkt gynnar maxlast). Jag gillar att ha med många par skidor, och vallaställ. Det är kanske en lyx man helt enkelt får vänja sig av med.

Men menar du att du får in en snowracer i din takbox? Det är imponerande! Vilken Thule-modell är det du har?

Jag köpte boxen begagnad och förvarar den inte hemma så jag vet inte. Ratten tog jag av snowracern men bredd och höjd räckte. Den är dock inte superlång, så skidorna får vara typ 2m eller åka utanför i fodral...

[OT] Val av familjebil
ceel sa:
Johan Falk sa:
castrello sa:
...men generellt verkar folk frälsta av sina egna val.

Ja, men det gäller ju inom det mesta här och är en av Happys bärande hörnstenar.

Är ju såklart en del "confirmation bias", men det är ju också svårt att rekommendera något som man inte har erfarenhet av.

Vi är inne på vår tredje bil. Har haft två Volvos och en Mazda. Så om någon frågar om min åsikt så känns det ju lite falskt att säga t.ex. "Köp en Kia för det är bäst", för vad fan vet jag om det? :)

Därför blir det ganska naturligt att rekommendera det man själv har, förutsatt att man är nöjd själv.
Men det är inte alltid/alla som fungerar så. När jag i våras frågade Happyiterna om jag skulle köra vidare med eller byta ut min då snart 16 år gamla Honda Accord så var en stor majoritet för att jag skulle behålla den. Jag kan inte tänka mig att alla hade förstahandserfarenheter att falla tillbaka på :-)

Hur som helst gjorde jag Happymajoriteten till viljes och invetserade istället i nya vinterdäck. De åkte på en vecka innan snön anlände. Ibland får man till det...

/Martin

[OT] Val av familjebil
MartinRF sa:
ceel sa:
Johan Falk sa:
castrello sa:

Ja, men det gäller ju inom det mesta här och är en av Happys bärande hörnstenar.

Är ju såklart en del "confirmation bias", men det är ju också svårt att rekommendera något som man inte har erfarenhet av.

Vi är inne på vår tredje bil. Har haft två Volvos och en Mazda. Så om någon frågar om min åsikt så känns det ju lite falskt att säga t.ex. "Köp en Kia för det är bäst", för vad fan vet jag om det? :)

Därför blir det ganska naturligt att rekommendera det man själv har, förutsatt att man är nöjd själv.
Men det är inte alltid/alla som fungerar så. När jag i våras frågade Happyiterna om jag skulle köra vidare med eller byta ut min då snart 16 år gamla Honda Accord så var en stor majoritet för att jag skulle behålla den. Jag kan inte tänka mig att alla hade förstahandserfarenheter att falla tillbaka på :-)

Hur som helst gjorde jag Happymajoriteten till viljes och invetserade istället i nya vinterdäck. De åkte på en vecka innan snön anlände. Ibland får man till det...

/Martin
Fast just den är enkel. Det är aldrig en bra affär att byta bil. Det man kan köpa sig fri från är kända problem.

[OT] Val av familjebil
Rattnalle sa:
MartinRF sa:

/Martin
Fast just den är enkel. Det är aldrig en bra affär att byta bil. Det man kan köpa sig fri från är kända problem.
Tja, vad jag var ute efter var information av typen "Är den så gammal dröjer det inte länge förrän..." men enigheten var stor om att inget hemskt lurade runt knuten och hur vet man det så säkert uten egen stor erfarenhet av märke och modell?

Nåja, ni fick medhåll av Bilbesiktningen i Rissne. Jag cyklade förbi och frågade om den där djupbesiktningen och han jag pratade med tyckte det var slöseri för han var säker på de inte skulle hitta något intressant.

/Martin

[OT] Val av familjebil
MartinRF sa:
ceel sa:
Johan Falk sa:
castrello sa:

/Martin

Majoriteten av de som svarade behöll säkert de bilar de själva hade vid tillfället. Så jag tycker ändå att min "tes" håller. =)

[OT] Val av familjebil
Ja nu lutar det åt Volvo. Om man bortser från eventuella kvalitetsbrister så har bilen allt vi behöver idag och kan tänkas behöva framöver. Den har utrymmen, säkerhet, framkomlighet och komfort. Det som ligger i minusskålen är väl inköpspris, kostnad för service och kostnaden för eventuella fel som kan tänkas uppstå.

Jag tycker den är snygg också, lite grovt tillyxad och gubbig. Jag tror att dom som har en XC70 är samma personer som bygger staket i tryckt virke.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Jag tycker den är snygg också, lite grovt tillyxad och gubbig. Jag tror att dom som har en XC70 är samma personer som bygger staket i tryckt virke.

Javisst, och Polisen och Räddningstjänsten m.fl. kör ju mycket XC70 också, så helt värdelösa kan dom ju inte vara.

[OT] Val av familjebil
Skippar du fyrhjulsdrift sänker du kostnaden lite. XC70 är lite dyrare än V70 i inköp också.

Annars har de väl inga större modellfel som du riskerar att gå på.

[OT] Val av familjebil
Xc70 utan 4wd verkar vara ganska sällsynta även om det finns någon enstaka. Jag tror inte det är något fel på volvo, jag kör jättemycket volvo i tjänsten men varken mitt tjänstejag, polisen eller räddningstjänsten betalar notan när bilarna ska servas och lagas.

[OT] Val av familjebil
Jag tycker Subaru har lite korta säten annars fina bilar. Tror dock inte på att dom skulle vara rymligare i baksätet, kanske i längsled men inte på bredden. Jag kan ha fel, hur som helst är v70 riktigt bred den också. Två bakåtvända barnstolar modell XXL och sen jag bredvid (modell L).

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Jag tycker Subaru har lite korta säten annars fina bilar. Tror dock inte på att dom skulle vara rymligare i baksätet, kanske i längsled men inte på bredden. Jag kan ha fel, hur som helst är v70 riktigt bred den också. Två bakåtvända barnstolar modell XXL och sen jag bredvid (modell L).

Helt riktigt. Inte bredare men definitivt längre vilket du märker om du ska ha barnstolar.

Jag hade en Subaru Outback 2013 som var rätt plastig. Kör numera en Forester 2015 som är riktigt fin i inredningen. Jag upplever den lika rymlig som Outback.

[OT] Val av familjebil
En ny Passat lever upp till ungefär samma nivå på känslan i inredningen som en tio år gammal Volvo. Att en ny Subaru skulle matcha en skapligt ny Volvo tror jag faktiskt inte på.

[OT] Val av familjebil
Rattnalle sa:
En ny Passat lever upp till ungefär samma nivå på känslan i inredningen som en tio år gammal Volvo. Att en ny Subaru skulle matcha en skapligt ny Volvo tror jag faktiskt inte på.

Menar du alltså årets modell sv passat? Där vill jag inte hålla med dig. Kompis har en senaste passaten och den upplevde jag som att ha högre inredningskvalitet än en 10 år gammal Volvo. Därmed inte sagt något om inredningen i Volvo. Fina bilar numera. Och är de så dyra att serva om man inte åker till Volvo verkstad?

[OT] Val av familjebil
Jensen sa:
Rattnalle sa:

Menar du alltså årets modell sv passat? Där vill jag inte hålla med dig. Kompis har en senaste passaten och den upplevde jag som att ha högre inredningskvalitet än en 10 år gammal Volvo. Därmed inte sagt något om inredningen i Volvo. Fina bilar numera. Och är de så dyra att serva om man inte åker till Volvo verkstad?
Jag har åkt 100 mil i en nu i helgen, den nya sorten. Har själv en 12 år gammal Volvo. Jag tycker att finishen är fullt jämförbar, men det är inget ont om Passaten utan handlar snarast om hög nivå i Volvon. Sen har det såklart hänt saker med tekniken. Fast egentligen är det väl inte just den jämförelsen så relevant för tråden men jag tycker generellt att Volvo håller hög klass på inredningen i sina stora bilar och att de åldras med värdighet jämfört med många andra interiörer. Sen är jag säkert lite partisk då jag själv bara ägt Volvo men jag brukar försöka göra en så rättvis jämförelse jag kan när jag sätter mig i andra bilar.

Enda gången jag varit på Volvoverkstad var med förra bilen, en S80, på Volvo i Borlänge. De var inte märkbart dyrare än Mekonomen för de jobb som gick att jämföra.

[OT] Val av familjebil
Jag har åkt både förra modellen och den nyaste Outbacken på längre resor. Den nyare var helt klart ett uppköp och om den har jag inget ont att säga. Jag upplever dock bagagen som mindre än V70 på båda bilarna. V70:s bagage är helt enkelt ENORMT tack vare fyrkantigt och bredd. Tittar man på litrar så kan säkert andra tillverkare matcha eller bräcka Volvon.

Jag har sneglat lite på Passat, det är också trevliga bilar. Lite trist att dom inte bygger sina Allroad (eller vad dom kallar det) högre än en vanlig V70 sen är det samma sak där, jag är skeptisk till VAG när det kommer till service och reparationer främst map. kundbemötande.

Bör man inte serva bilen på sin märkesverkstad? Jag tänker på goodwillåtgärder till exempel? Jag fick själv en ny koppling utan kostnad på min Toyota. Dom bytte även vattenpump, spolarpump och nått mer utan kostnad. Ett exempel på att dom är schyssta är att jag i samband med byte av vattenpumpen ändå skulle byta multirem. Då tog Toyota kostnaden för jobbet eftersom remmen ändå måste bort när pumpen byts och jag debiterades bara för remmen. Hitta det agerandet hos VAG den som kan.

[OT] Val av familjebil
Rattnalle sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:

Jag har åkt 100 mil i en nu i helgen, den nya sorten. Har själv en 12 år gammal Volvo. Jag tycker att finishen är fullt jämförbar, men det är inget ont om Passaten utan handlar snarast om hög nivå i Volvon. Sen har det såklart hänt saker med tekniken. Fast egentligen är det väl inte just den jämförelsen så relevant för tråden men jag tycker generellt att Volvo håller hög klass på inredningen i sina stora bilar och att de åldras med värdighet jämfört med många andra interiörer. Sen är jag säkert lite partisk då jag själv bara ägt Volvo men jag brukar försöka göra en så rättvis jämförelse jag kan när jag sätter mig i andra bilar.

Enda gången jag varit på Volvoverkstad var med förra bilen, en S80, på Volvo i Borlänge. De var inte märkbart dyrare än Mekonomen för de jobb som gick att jämföra.

Det var länge sen Mekonomen var det prisvärda alternativet till märkesverkstaden, i var fall här i Stockholm.

[OT] Val av familjebil
glitch sa:
Det var länge sen Mekonomen var det prisvärda alternativet till märkesverkstaden, i var fall här i Stockholm.
Mekonomen var det enda som låg på promenadavstånd från jobbet då. Men Mekonomen kunde inte ens göra ett av jobben jag ville ha gjort så då blev det Volvo.

Annars gör jag nästan allt själv, särskilt rutinservice. Finns ändå inga garantier eller goodwill att sabba på min bil.

[OT] Val av familjebil
Inne på min sjätte Skoda Octavia RS. Rymlig, pigg och relativt snål. Vill man ha mer praktisk än rs så finns ju scout. Har många vänner som kör octavia och superb.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Jag har åkt både förra modellen och den nyaste Outbacken på längre resor. Den nyare var helt klart ett uppköp och om den har jag inget ont att säga. Jag upplever dock bagagen som mindre än V70 på båda bilarna. V70:s bagage är helt enkelt ENORMT tack vare fyrkantigt och bredd. Tittar man på litrar så kan säkert andra tillverkare matcha eller bräcka Volvon.

Jag har sneglat lite på Passat, det är också trevliga bilar. Lite trist att dom inte bygger sina Allroad (eller vad dom kallar det) högre än en vanlig V70 sen är det samma sak där, jag är skeptisk till VAG när det kommer till service och reparationer främst map. kundbemötande.

Bör man inte serva bilen på sin märkesverkstad? Jag tänker på goodwillåtgärder till exempel? Jag fick själv en ny koppling utan kostnad på min Toyota. Dom bytte även vattenpump, spolarpump och nått mer utan kostnad. Ett exempel på att dom är schyssta är att jag i samband med byte av vattenpumpen ändå skulle byta multirem. Då tog Toyota kostnaden för jobbet eftersom remmen ändå måste bort när pumpen byts och jag debiterades bara för remmen. Hitta det agerandet hos VAG den som kan.

Fast jag är inte så säker på att VAG verkstad eller Volvo verkstad här i stan skulle göra samma sak. Så går nog inte säga generellt.
Kompis hade en V70 med dieselvärmare. Funkade inte när bilen var kall utan bara när den var varm. Vilket ju tog bort meningen med värmaren. Upplands motor tog in den, konstaterade att det inte var något fel (den var ju uppvärmd när de tog in den). En månad senare får han åka in då den ju inte funkade när det var kallt som sagt. Denna gång fick den stå ute hela natten. Alltså kall när de skulle testa den. Och ja den startade inte. Och ja garantin hade gått ut med två veckor. På goodwill kunde de då byta den för 8000kr. Hade de som sagt upptäkt det vid första gången hade det inte kostat en krona.
Sen har det säkert gjort snyggare i andra fall. Tror bara inte att man alltid kan förlita sig på det. Och när det gäller vag här i stan får man ha myclet fel som de tar på goodwill för att det ska täcka merkostnaden för att serva hos dem. Speciellt när de tar typ 200kr för att koppla in dator och kolla och 400kr eller något för att skriva in bilen. Fabriksgatantin ska gälla även vid service på många mindre verkstäder. Just my two cents :-)

Servar min nuvarande Audi på en autoexpress verkstad för halva summan mot VAG här i stan. Får stämpel i boken, får bättre service både på jobb och i bemötande.

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Foss sa:

Visst är det så, servar man inte bilen på märkesverkstad, så kan man glömma goodwillåtgärder.

Personligen har jag endast goda erfarenheter av Toyotas goodwill, och av diverse ägarundersökningar jag tagit del av är de nog i en klass för sig (tillsammans med koncernkollegan Lexus) i det avseendet, så byter du märke är nog sannolikheten stor att du kommer att få ett sämre bemötande i goodwill-frågor.

[OT] Val av familjebil
Jensen sa:
Foss sa:

Fast jag är inte så säker på att VAG verkstad eller Volvo verkstad här i stan skulle göra samma sak. Så går nog inte säga generellt.
Kompis hade en V70 med dieselvärmare. Funkade inte när bilen var kall utan bara när den var varm. Vilket ju tog bort meningen med värmaren. Upplands motor tog in den, konstaterade att det inte var något fel (den var ju uppvärmd när de tog in den). En månad senare får han åka in då den ju inte funkade när det var kallt som sagt. Denna gång fick den stå ute hela natten. Alltså kall när de skulle testa den. Och ja den startade inte. Och ja garantin hade gått ut med två veckor. På goodwill kunde de då byta den för 8000kr. Hade de som sagt upptäkt det vid första gången hade det inte kostat en krona.
Sen har det säkert gjort snyggare i andra fall. Tror bara inte att man alltid kan förlita sig på det. Och när det gäller vag här i stan får man ha myclet fel som de tar på goodwill för att det ska täcka merkostnaden för att serva hos dem. Speciellt när de tar typ 200kr för att koppla in dator och kolla och 400kr eller något för att skriva in bilen. Fabriksgatantin ska gälla även vid service på många mindre verkstäder. Just my two cents :-)

Servar min nuvarande Audi på en autoexpress verkstad för halva summan mot VAG här i stan. Får stämpel i boken, får bättre service både på jobb och i bemötande.

Jag sökte mig utanför stan med min Toyota till en mindre märkesverkstad med gott renomme. När jag jämfört med Toyota i Rissne har timpriserna skiljt en hel del men framförallt är bemötandet lite mer personligt på min verkstad. En sak jag noterat är att folk som arbetar på den verkstad jag använder verkar trivas bra, dom jobbar kvar sju år efter mitt första besök.

[OT] Val av familjebil
Har precis uppgraderat till en Ford Galaxy, pga tillökning.
Här får man plats helt enkelt. Verkar vara en ok bil i övrigt dessutom.

/T

[OT] Val av familjebil
superdea sa:
Inne på min sjätte Skoda Octavia RS. Rymlig, pigg och relativt snål. Vill man ha mer praktisk än rs så finns ju scout. Har många vänner som kör octavia och superb.

Jag kör Octavia i tjänsten och är mycket nöjd. Saknar dock 4WD på min då jag blivit väldigt bortskämd med det på min privata bil.

[OT] Val av familjebil
Köp nu en Volvo, som alla andra. Men inte en för ny. Så blir inte grannarna avundsjuka heller och skär sönder däcken. Om den är bra på det du söker eller inte är oviktigt. Plocka bara valfritt ur Volvos tidigare meritlista på vad dom har varit bra på och hävda att det minsann är så nu med. Säger du det tillräckligt ofta så kommer du tro på det själv och vips är bilen 100% optimal.

Om du nu inte köper en Volvo tror jag på Subaru som tidigare nämnts. Japanska bilar brukar ha bra kvalitet. Subarun är ju dessutom rymligt och kapabel att ta sig fram på annat än slät asfalt. Själv kör jag en Mazda 6 2015. Antagligen helt värdelös på lite sämre vägar men kul på vanliga vägar. Men så är den inte avsedd att köra rally med heller.

[OT] Val av familjebil
Tjena!

Om man ska ha en familjebil som inte är en Suv så är Superb ett klockrent alternativ. Billigare än det flesta och större än alla andra när det kommer till baksäte. (Förutom stora lyxsedaner som A8 och S-Klass)

[OT] Val av familjebil
Kneecap sa:
Tjena!

Om man ska ha en familjebil som inte är en Suv så är Superb ett klockrent alternativ. Billigare än det flesta och större än alla andra när det kommer till baksäte. (Förutom stora lyxsedaner som A8 och S-Klass)

+1. Eller lillasyster Octavia som ändå är större än v70/xc70. Ny för 180 tkr.

[OT] Val av familjebil
Köp en Subaru Outback.
Den är rymligare, mer hållbar, snålare, bättre framkomlighet, lägre att lasta på taket trots bättre markfrigång etc.
Den fixar allt som alla andra bilar gör, men lite bättre och lite till. Om du inte behöver dragvikt på över 1800kg.

[OT] Val av familjebil
Många hävdar att Superb är så enorma, polarn har en som han lovordar. Jag har varit och tittat på nya och då tagit med min lastrumsmatta från toyotan. Den går inte in i bagaget, svart på vitt tycker jag.

[OT] Val av familjebil
erito sa:
Köp en Subaru Outback.
Den är rymligare, mer hållbar, snålare, bättre framkomlighet, lägre att lasta på taket trots bättre markfrigång etc.
Den fixar allt som alla andra bilar gör, men lite bättre och lite till. Om du inte behöver dragvikt på över 1800kg.

Över 1800... Låter som en Forester då ;)

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Många hävdar att Superb är så enorma, polarn har en som han lovordar. Jag har varit och tittat på nya och då tagit med min lastrumsmatta från toyotan. Den går inte in i bagaget, svart på vitt tycker jag.

Tjena!

Vet ju inte vad du har för Toyota, men jmf med Avensis så har Superb 660l mot 543l med uppfällt säte. Med nerfält så är det 1950 mot 1609.
Sen pratade jag om baksäte, inte om bagage.

Edit: Kan dock hålla med om att Superb är lite smal i bagaget men lång. Det senare är att föredra när man ska lasta cyklar.

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
MTBiker sa:
erito sa:
Köp en Subaru Outback.

Över 1800... Låter som en Forester då ;)

Ja om du behöver över 1800kg. Men Forester är inte alls samma biltyp. Min far har en helt ny Forester diesel och den är jättetrevlig, men Outback är mer bekväm och rymligare, speciellt i baksäte (familjebils aspekten). Bägge rekommenderas, beroende på vad man själv föredrar. Dessutom är EyeSight världens bästa auto-system för broms, hålla avstånd, se väglinjer etc. och det finns just nu bara på Outback och Levorg tyvärr. Kommer väl till Forester inom kort gissar jag. Ska du köpa 2011-2014 modell så finns det inte på någon modell så då är det ingen parameter att bry sig om ändå.
Det är ju både kul och nyttigt att provköra bilar i tid och otid. Gratis nöje (som kan bli kostsamt då man blir sugen att byta... )
men man lär sig mycket om vad som är reklam och vad som fungerar i praktiken hos bilarna

;)

[OT] Val av familjebil
Kneecap sa:
Foss sa:

Tjena!

Vet ju inte vad du har för Toyota, men jmf med Avensis så har Superb 660l mot 543l med uppfällt säte. Med nerfält så är det 1950 mot 1609.
Sen pratade jag om baksäte, inte om bagage.

Edit: Kan dock hålla med om att Superb är lite smal i bagaget men lång. Det senare är att föredra när man ska lasta cyklar.

Det är ju tyvärr inte så enkelt som att bara titta på litrar. Det är som du säger helt beroende på vad man ska packa. Oftast är det ju inte vätska :) En CX2-vagn är en utmaning för bagagen om man ska ha med lite andra prylar också.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Det är ju tyvärr inte så enkelt som att bara titta på litrar. Det är som du säger helt beroende på vad man ska packa. Oftast är det ju inte vätska :) En CX2-vagn är en utmaning för bagagen om man ska ha med lite andra prylar också.

Om du vill slippa ha vagnen i bagaget är väl takbox att föredra om den går i. När vi haft med vår Cougar 2 på semesterna har vi lastat den i takboxen för att kunna packa annat i bagaget. Vet dock ej om CX2 blir lika låg som charioten i hoppfällt läge. Funkar i en Thule Atlantis 900 som dock ej finns utan ersatt av Motion XXL. ger 630 liter extra utrymme att packa i :-)

[OT] Val av familjebil
danielalmestal sa:
Foss sa:

Om du vill slippa ha vagnen i bagaget är väl takbox att föredra om den går i. När vi haft med vår Cougar 2 på semesterna har vi lastat den i takboxen för att kunna packa annat i bagaget. Vet dock ej om CX2 blir lika låg som charioten i hoppfällt läge. Funkar i en Thule Atlantis 900 som dock ej finns utan ersatt av Motion XXL. ger 630 liter extra utrymme att packa i :-)

Jag har en freetime 2000, (Crescent). Den sväljer en cx1 men med en tvåa blir det omöjligt att få med skidor och stavar. Tyckte det var jobbigt att lyfta upp vagnen på taket också.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:

Tjena!

Fortfarande är ju Superb större. Har man lite koll på hur man packar får man in mer än vad man tror.
Två lvg-hojar, en 26" och en 20" samt full sommarpackning var inga problem att trycka in i V70II. Med två vuxna och två barn i bilen.

Tillbaka
Topp