[OT] Val av familjebil

[OT] Val av familjebil
AAverdal sa:
ForesterGuy sa:
json88 sa:
BMW och Audi är ökända för sina servicekostnader, Mercedes är ökänd för att vara den mest rostbenägna premiumbilen. VW är ökända för sitt fuskande...
Jag tror man får mest valuta för pengarna om man köper japanskt eller koreanskt nu, något mitt 20-åriga jag inte skulle hållit med om. :-D

Vill dementera Audis höga servicekostnader. Samtidigt som jag köpte en A4 1,8TS Quattro köpte min bror en S40 1,8.
Han som anses vara den förnuftiga i familjen gnällde på mig att jag köpte en onödigt dyr bil.
Båda hade gått ca 5000 mil vid köpet. Jag sålde min när den gått 18.000 mil. Då hade volvon gått 12.000 mil och vi beräknade ett 2a handsvärde med hjälp av blocket (som då säkert blev för högt!)
Då gjorde vi en sammanställning och kom fram till att med all service, delar, däck, försäkring, kapitalkostnad mm så kostade A4 38 kr/mil och Volvon 42 kr/mil. (Bränslekostnad exkluderad, den är mer beroende av körstil, dock var förbrukningen högre på Volvon...)
Och då exkluderade vi volvons växellådebyte för 40.000kr.
Då skall man ha i betänkande att jag lånade 3 ggr så mycket till audin som volvon. Dessutom var räntan på volvons lån lägre.
Audin vann pga servicen var billigare och att bilen var av bättre kvalitet.

Nu har jag V70 för att få plats med barnsolar, men den skall bytas till annat märke under nästa år. Är trött på Volvos usla kvalitet!
- D5 med motorhaveri efter brusten rem till AC som klippte kamrem, under omkörning på landsväg.
-D3 med spännrullehållare som klippte generatorrem som slog av AC-rem och kamrem, Klarade sig då det skedde precis när jag stängde av.

Volvo premium - inte en chans!

Vissa Audimotorer har tydligen kamremmen/kamkedjan i bakkant, vilket gör att man måste lyfta motorn för att byta. Tittade på en Audi vid förra bilbytet, konstaterade att det var dags för byte inom 1000 mil, kollade vad det skulle kosta och tittade sen vidare på andra bilar.

Åas så kostar ett nytt avgassystem till vissa BMW ungefär lika mycket... :-D

[OT] Val av familjebil
Vi har en gammal V70 som lätt sväljer Chariot Cougar 2 + grabbens cykel (20" Spec.) utan att fälla sätet eller lossa nåt på hojen. Det finns plats över för några väskor och bagar också.
Så gå å köp en Volvo nu!

[OT] Val av familjebil
plumse sa:
Vi har en gammal V70 som lätt sväljer Chariot Cougar 2 + grabbens cykel (20" Spec.) utan att fälla sätet eller lossa nåt på hojen. Det finns plats över för några väskor och bagar också.
Så gå å köp en Volvo nu!
Men är den tillräckligt gammal för att grannen inte ska bli avundsjuk?

Som någon skrev bittert tidigare i tråden.

[OT] Val av familjebil
En 90tals-Caprice hgv är ännu glupskare där bak.

capricewagon.jpg

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
En Cittra C8 får in 19 flyttkartonger utan säten. Eller ha cykeln i bilen o sov bredvid. En av de bästa bilarna jag haft. Tyvärr produceras den inte längre. Min C4 Grand Picasso är en bättre bil men mindre.

[OT] Val av familjebil
julgus sa:
En Cittra C8 får in 19 flyttkartonger utan säten. Eller ha cykeln i bilen o sov bredvid. En av de bästa bilarna jag haft. Tyvärr produceras den inte längre. Min C4 Grand Picasso är en bättre bil men mindre.

Hur är det med plats för cyklar inuti C4 Grand Picasso?

[OT] Val av familjebil
Rattnalle sa:
plumse sa:
Så gå å köp en Volvo nu!

Tyvärr, ja

[OT] Val av familjebil
plumse sa:
Rattnalle sa:
plumse sa:
Så gå å köp en Volvo nu!

Tyvärr, ja
Det betyder bara att du inte öser pengar på värdeminskning på bilen :)

[OT] Val av familjebil
Tack vare den här tråden så konstaterade jag ikväll att vår CX2 (och sannolikt CX1 också, men det har jag inte testat) går in på längden i A6:an.

[OT] Val av familjebil
jomper sa:
Tack vare den här tråden så konstaterade jag ikväll att vår CX2 (och sannolikt CX1 också, men det har jag inte testat) går in på längden i A6:an.

Tjena!

Då bör det ju inte vara några problem att stoppa in den på längden i en Superb heller. Skiljer 2,5 cm till Superbens nackdel.. Med nerfällt baksäte så har Superben dock 8 cm mer utrymme, inte illa..

[OT] Val av familjebil
Har haft lite olika bilar men mina absoluta favoriter har varit mina två Subaru Outback. Den sista var en 12a. Hade då två bakåtvänd barnstolar bak plus plats för fru mellan. Dubbelvagn och packning i bagaget. Jag anser mig själv vara fullvuxen, 189cm. Ja som nämnts innan kunde sitsen på sätena vara lite längre.
Har en skola superb nu. Ännu större plats på längden bak, däremot trångt att sitta någon mellan barnstolar. Bagaget är djupt men lite smalt.
Har 4wd på Skodan också men Subaru hade klart bättre funktion.
Fråga mig inte om volvo för är antingen dessa. Överreklamerade enligt mig. Kör dem i räddningstjänsten och är inte imponerad. XC70 ok, v70 nja. Lastutrymme/bagage - bra, baksäte- inte rekommendera. Jämfört med Skodan, bredare men myckert kortare för benen. Jämfört med Outback så är den ungefär samna bredd men kortare och trängre. Körde fram och tillbaka till GBG med en av dem härom veckan 75+ mil. Satt ok inget wow, men kontakten med vägen var obefintlig. Servon tog bort all känsla och är det nåt jag vill ha när jag kör är det en känsla av vad bilen gör, speciellt vid dåligt väglag.
Mitt bud om bra bil som klarar dina krav på utrymme och dåliga vägar. Köp en Subarn Outback 2010-2014 mycket bil för pengarna. Lite problem.
/Johan

[OT] Val av familjebil
jomper sa:

Tack för info "Glenning" :) Nu börjar tråden arta sig! Litrar är ointressant, den stora frågan är på vilka ledder man kan packa en CX2. Jag tänker mig att det borde vara en rejäl utmaning för bagaget.

Kan du ha den stående på bredden upptryckt mot ryggstöden också? På avensis (-08) går en CX1 in på längden om man packar den i botten. Den går även in på tvären ovanpå en massa annan packning.

[OT] Val av familjebil
Gnisttrampare sa:
Har haft lite olika bilar men mina absoluta favoriter har varit mina två Subaru Outback. Den sista var en 12a. Hade då två bakåtvänd barnstolar bak plus plats för fru mellan. Dubbelvagn och packning i bagaget. Jag anser mig själv vara fullvuxen, 189cm. Ja som nämnts innan kunde sitsen på sätena vara lite längre.
Har en skola superb nu. Ännu större plats på längden bak, däremot trångt att sitta någon mellan barnstolar. Bagaget är djupt men lite smalt.
Har 4wd på Skodan också men Subaru hade klart bättre funktion.
Fråga mig inte om volvo för är antingen dessa. Överreklamerade enligt mig. Kör dem i räddningstjänsten och är inte imponerad. XC70 ok, v70 nja. Lastutrymme/bagage - bra, baksäte- inte rekommendera. Jämfört med Skodan, bredare men myckert kortare för benen. Jämfört med Outback så är den ungefär samna bredd men kortare och trängre. Körde fram och tillbaka till GBG med en av dem härom veckan 75+ mil. Satt ok inget wow, men kontakten med vägen var obefintlig. Servon tog bort all känsla och är det nåt jag vill ha när jag kör är det en känsla av vad bilen gör, speciellt vid dåligt väglag.
Mitt bud om bra bil som klarar dina krav på utrymme och dåliga vägar. Köp en Subarn Outback 2010-2014 mycket bil för pengarna. Lite problem.
/Johan

Hur kom frun in mellan stolarna? Min skulle nog svära jättemycket om hon skulle behöva försöka ta sig in till mitten över stolar, remmar och stödben (lite Catherine Zeta-Jones i "Entrapment" över den manövern)

Jag har tittat lite på Subban, kanske kan vara värt att åka och provlasta en sådan ändå. Många som är nöjda vad det verkar. Det jag tror man förlorar mot volvo är dieselvärmaren som är väldigt trevlig när man skidar på vintern och sen inbillar jag mig att Volvo har en tystare kupe?

[OT] Val av familjebil
AAverdal sa:
ForesterGuy sa:
json88 sa:
BMW och Audi är ökända för sina servicekostnader, Mercedes är ökänd för att vara den mest rostbenägna premiumbilen. VW är ökända för sitt fuskande...
Jag tror man får mest valuta för pengarna om man köper japanskt eller koreanskt nu, något mitt 20-åriga jag inte skulle hållit med om. :-D

Vill dementera Audis höga servicekostnader. Samtidigt som jag köpte en A4 1,8TS Quattro köpte min bror en S40 1,8.
Han som anses vara den förnuftiga i familjen gnällde på mig att jag köpte en onödigt dyr bil.
Båda hade gått ca 5000 mil vid köpet. Jag sålde min när den gått 18.000 mil. Då hade volvon gått 12.000 mil och vi beräknade ett 2a handsvärde med hjälp av blocket (som då säkert blev för högt!)
Då gjorde vi en sammanställning och kom fram till att med all service, delar, däck, försäkring, kapitalkostnad mm så kostade A4 38 kr/mil och Volvon 42 kr/mil. (Bränslekostnad exkluderad, den är mer beroende av körstil, dock var förbrukningen högre på Volvon...)
Då skall man ha i betänkande att jag lånade 3 ggr så mycket till audin som volvon. Dessutom var räntan på volvons lån lägre.

Nu har jag V70 för att få plats med barnsolar, men den skall bytas till annat märke under nästa år. Är trött på Volvos usla kvalitet!
- D5 med motorhaveri efter brusten rem till AC som klippte kamrem, under omkörning på landsväg.
-D3 med spännrullehållare som klippte generatorrem som slog av AC-rem och kamrem, Klarade sig då det skedde precis när jag stängde av.

Ett kamrems byte på en Audi kostar runt 25000 och då ingår vattenpump kamrem spännrullar motorservice packningar
Det är vad det kostar på min ort men där finns även Volvo på en v70 kostar samma medicin runt 9000kr =16000 billigare på Volvo.

Att betala 40000 för en växellåda med montering är för dyrt finns växellådor på skrotar kostar runt 5000kr här blev ni blåsta ordentligt.
Multiremmar är en dålig historia för alla bilmärken som har diesel det räcker med att det kommer diesel på remmen så blir den upplöst så det är inget Volvo fel direkt .
Vi fick byta motor i jobbar bilen en VW transporter 14 det kom diesel på remmen vid service med följd motorras
Det här händer alla bilar där man får diesel på multiremmen
Sen bör man titta under huven nån gång så kanske man för hindrar att multirememmen går av.

[OT] Val av familjebil
sdx sa:
AAverdal sa:
ForesterGuy sa:
json88 sa:

Ett kamrems byte på en Audi kostar runt 25000 och då ingår vattenpump kamrem spännrullar motorservice packningar
Det är vad det kostar på min ort men där finns även Volvo på en v70 kostar samma medicin runt 9000kr =16000 billigare på Volvo.

Att betala 40000 för en växellåda med montering är för dyrt finns växellådor på skrotar kostar runt 5000kr här blev ni blåsta ordentligt.
Multiremmar är en dålig historia för alla bilmärken som har diesel det räcker med att det kommer diesel på remmen så blir den upplöst så det är inget Volvo fel direkt .
Vi fick byta motor i jobbar bilen en VW transporter 14 det kom diesel på remmen vid service med följd motorras
Det här händer alla bilar där man får diesel på multiremmen
Sen bör man titta under huven nån gång så kanske man för hindrar att multirememmen går av.

Märkligt. Jag betalade 11000kr inkl vattenpump och normal service av resten av bilen. Alltså Audi A4. Men så åker jag ju inte till märkesverkstan heller

[OT] Val av familjebil
Det blev en Carens till sist, den gav den bästa kompromissen mellan utrymmen, komfort och garantier. Hämtade den i fredags och har kört 100 mil i helgen. Den är väl inte jättetyst men bättre än min tidigare bil. En CX2-vagn går in och det finns utrymmen för fru och två barn i bakåtvända stolar i baksätet. Mycket roligt lullull var det också. Nu ska jag bara bestämma mig för dubbat eller dubbfritt...

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Det blev en Carens till sist, den gav den bästa kompromissen mellan utrymmen, komfort och garantier. Hämtade den i fredags och har kört 100 mil i helgen. Den är väl inte jättetyst men bättre än min tidigare bil. En CX2-vagn går in och det finns utrymmen för fru och två barn i bakåtvända stolar i baksätet. Mycket roligt lullull var det också. Nu ska jag bara bestämma mig för dubbat eller dubbfritt...

Med ungar så väljer du dubbat. Även om de bara behövs en dag om året så gör du det ändå.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:

efter en biltur i Värmland där jag höll på att glida ut i diket NÄR JAG STOD STILL då bestämde jag mig för att alltid köra dubb, när det väl behövs är det skönt ;)

Det som hände var att jag stannade uppe på ett krön för att låta 2 grusbilar passera från kommande håll. När jag stannat så börjar bilen glida ut mot diket. stannade innan vi åkte ner, men en händelse som fastnat för mig

[OT] Val av familjebil
Jag är en dubbkramare i grunden men när jag hört efter bland vänner och bekanta är det många som kör dubbfritt och verkar nöjda. Vår bil rullar E4 60-70% av tiden men det är väl som ni säger, det räcker att dubb saknas en enda dag när den hade behövts. Klickar väl hem ett par Hakka 8:or igen då. Det känns lite surt för det sitter fina dubbfria på, tyvärr är de av märket "Kumho" och inte gjorda för vårt klimat.

[OT] Val av familjebil
VW multivan eller transporter med kombi alltså 5 säten och last utrymme.

Du sitter högt. Ser bra. Kan "kasta"in prylarna var du vill då det är dubbla skjutdörrar på båda sidor och baklucka. Ni kan sova i bilen om ni vill.osv

Nu slipper du kliva ner och ur bilen
Bara lyfta röven och skutta upp och ner i den.

Du kan "slänga in cykel" utan att den skall spännas fast osv

Bilagor

• IMG_5375.JPG
    IMG_5375.JPG
    79.1 KB · Besök: 46
[OT] Val av familjebil
Raggamuffin sa:
Är det en speciell icke-nordisk version av däcken som Kumho gör? Det är väl isåfall tyvärr.

Kumho i sig är inget tyvärr annars.

Jag är inte så påläst men när jag ringde till däckfirman så sa dom att det var europeiska vinterdäck och inte gjorda för snö och is och låga temperaturer?

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Raggamuffin sa:
Är det en speciell icke-nordisk version av däcken som Kumho gör? Det är väl isåfall tyvärr.

Jag är inte så påläst men när jag ringde till däckfirman så sa dom att det var europeiska vinterdäck och inte gjorda för snö och is och låga temperaturer?

Åh andra sidan har jag hört termen europeiska vinterdäck nämnas om allt som är dubbfritt.

Lägg upp modellen så får vi kika och se.
Har själv haft kumho vinterdäck som jag tyckte fungerade bra.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Raggamuffin sa:

Förra gången jag köpte bil kom det med "sydeuropeiska" vinterdäck. Bilfirman sa att det hade blivit fel, och bytte ut de till nordiska dubbfria. De sa att de aldrig skulle skicka med "Sydeuropeiska" vinterdäck. (på ny bil)

[OT] Val av familjebil
fhloston sa:
Foss sa:
Raggamuffin sa:

Förra gången jag köpte bil kom det med "sydeuropeiska" vinterdäck. Bilfirman sa att det hade blivit fel, och bytte ut de till nordiska dubbfria. De sa att de aldrig skulle skicka med "Sydeuropeiska" vinterdäck. (på ny bil)

Ja det brukar/bör komma med rätt grejer.

[OT] Val av familjebil
Det är dom vi har på en av våra bilar. Inge vidare när det är fuktig asfalt. Funkar bättre på is och snö än våt asfalt. Inget däck jag hade köpt själv. Fick dom med bilen och dom var i princip oanvända., max några hundra mil. 225/55-17 så det blir inget byte av däck till bättre, för dyrt. Hade det varit en normalare dimension som var billigare hade jag nog bytt ut dom. Enligt google är dom för norden, men det spelar ingen roll för dom är kassa oavsett. Slutsats, köp ej, lägg hellre lite extra pengar på bättre däck.

Grisbilen har något Michelin däck, bra mycket bättre grepp i dom.

[OT] Val av familjebil
Johan Falk sa:
Foss sa:
Dom heter Kumho Izen kw31 och får inget vidare i betyg om man ska tro Aftonbladet

Det får däremot Hakka 8 så på med dubb nu. Och grattis till nya bilen :o)

Då var det beställt! 5500:- fattigare men förhoppningsvis kommer vi att färdas lite säkrare. Jag hade Hakka 8 på förra bilen och var nöjd med allt utom ljudet men det får man väl helt enkelt acceptera. Så nu instämmer jag väl i dubbdäckens lovsång även fortsättningsvis. "joråsåatteee ja skulle aaaaaldrig chansa på dubbfritt, jag prova ju en gång på nybilen å det höll på å gå åt fanders direkt de. De begriper man väl"

[OT] Val av familjebil
Haha. Det är bra. Svart och vitt :-)

Jag har inte kört i riktig halka med mina nya friktionsdäck än men snart kanske jag också dömer ut dem.. :P

[OT] Val av familjebil
Jag har alltid haft friktionsdäck och det har funkat klanderfritt. Men Kuhmo KW31 är ett klart bottennapp, sämsta jag haft.

Kört på Goodyear, Michelin m.m. innan och har aldrig upplevt att dom är hala på annat än isig väg. Kuhmo däcken däremot....

[OT] Val av familjebil
SalkinL sa:
Jag har alltid haft friktionsdäck och det har funkat klanderfritt. Men Kuhmo KW31 är ett klart bottennapp, sämsta jag haft.

Kört på Goodyear, Michelin m.m. innan och har aldrig upplevt att dom är hala på annat än isig väg. Kuhmo däcken däremot....

Ojojoj, hur KAN du köra dubbfritt. Det är ju verkligen att riskera livet, nä dubbat ska det vara. Speciellt för mig som bor i Stockholm. :)

Stod och vägde, dubbfritt var dessutom 1200 billigare men iom att ja var nöjd med hakka8 sen innan fick det bli det igen. Tror det är svårt att vara missnöjd med det däcket.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Stod och vägde, dubbfritt var dessutom 1200 billigare men iom att ja var nöjd med hakka8 sen innan fick det bli det igen. Tror det är svårt att vara missnöjd med det däcket.

1200 billigare? 5500-1200=4300 för dubbfria Hakka8? Måste vara gjorda på nattskiftet :)

Jag betalade 11 papp för mina (visserligen) SUV-hakka8:or! Premium.....(och det var inte lurpris, vet andra som lagt lika mycket hos andra handlare)

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
SalkinL sa:

Ojojoj, hur KAN du köra dubbfritt. Det är ju verkligen att riskera livet, nä dubbat ska det vara. Speciellt för mig som bor i Stockholm. :)

Jag vet, helt sjukt. Det är ett under att jag ens lever.

Det kan hända att det blir dubbat i framtiden. Jag brukar aldrig lyckas behålla bilar längre än vad däcken håller och samtidigt få med vinterhjul i priset när jag köper bil. Mao så köper jag aldrig däck. Men om jag kör runt och sladdar mycket i vinter och gör burnouts kanske jag kan slita ut dom på en säsong och sedan köpa ny nästa vinter? ;)

[OT] Val av familjebil
Hjulstorlek är allt. En uppsättning conti dubbfria som vunnit ett par tester gick loss på 4500 monterade till min V70. Med större fälgar än 16" blir det jäkligt snabbt dyrare.

[OT] Val av familjebil
AxelSthlm sa:
Foss sa:

1200 billigare? 5500-1200=4300 för dubbfria Hakka8? Måste vara gjorda på nattskiftet :)

Jag betalade 11 papp för mina (visserligen) SUV-hakka8:or! Premium.....(och det var inte lurpris, vet andra som lagt lika mycket hos andra handlare)

205/55 16, rätt vanlig storlek. 5500 för dubb och 4300 utan dubb. Monterat och balanserat på bilen. Det var stort spann, från 5500 där jag köpte till 9000 hos andra leverantörer. Det var färska däck hos båda.

[OT] Val av familjebil
Tycker mina hakka8 känns som att vara hund på parkettgolv... de satt på vid köp , vill att de ska ta slut så jag får köpa dubbfria som jag kört på i 10 år, bor i Gbg...

[OT] Val av familjebil
Rattnalle sa:
Hjulstorlek är allt. En uppsättning conti dubbfria som vunnit ett par tester gick loss på 4500 monterade till min V70. Med större fälgar än 16" blir det jäkligt snabbt dyrare.

Skoja inte... får nog lägga 9-10000kr för ett set "premium" däck till den nyare bilen just p.g.a. dimensionen. Till grisbilen går det att hitta bra begagnade premiumdäck för ett par tusingar.

Tillbaka
Topp