ForesterGuy
Aktiv medlem
[OT] Val av familjebil
AAverdal sa:ForesterGuy sa:json88 sa:BMW och Audi är ökända för sina servicekostnader, Mercedes är ökänd för att vara den mest rostbenägna premiumbilen. VW är ökända för sitt fuskande...
Jag tror man får mest valuta för pengarna om man köper japanskt eller koreanskt nu, något mitt 20-åriga jag inte skulle hållit med om. :-D
Vill dementera Audis höga servicekostnader. Samtidigt som jag köpte en A4 1,8TS Quattro köpte min bror en S40 1,8.
Han som anses vara den förnuftiga i familjen gnällde på mig att jag köpte en onödigt dyr bil.
Båda hade gått ca 5000 mil vid köpet. Jag sålde min när den gått 18.000 mil. Då hade volvon gått 12.000 mil och vi beräknade ett 2a handsvärde med hjälp av blocket (som då säkert blev för högt!)
Då gjorde vi en sammanställning och kom fram till att med all service, delar, däck, försäkring, kapitalkostnad mm så kostade A4 38 kr/mil och Volvon 42 kr/mil. (Bränslekostnad exkluderad, den är mer beroende av körstil, dock var förbrukningen högre på Volvon...)
Och då exkluderade vi volvons växellådebyte för 40.000kr.
Då skall man ha i betänkande att jag lånade 3 ggr så mycket till audin som volvon. Dessutom var räntan på volvons lån lägre.
Audin vann pga servicen var billigare och att bilen var av bättre kvalitet.
Nu har jag V70 för att få plats med barnsolar, men den skall bytas till annat märke under nästa år. Är trött på Volvos usla kvalitet!
- D5 med motorhaveri efter brusten rem till AC som klippte kamrem, under omkörning på landsväg.
-D3 med spännrullehållare som klippte generatorrem som slog av AC-rem och kamrem, Klarade sig då det skedde precis när jag stängde av.
Volvo premium - inte en chans!
Vissa Audimotorer har tydligen kamremmen/kamkedjan i bakkant, vilket gör att man måste lyfta motorn för att byta. Tittade på en Audi vid förra bilbytet, konstaterade att det var dags för byte inom 1000 mil, kollade vad det skulle kosta och tittade sen vidare på andra bilar.
Åas så kostar ett nytt avgassystem till vissa BMW ungefär lika mycket... :-D