[OT] Val av "sprit"-kök för maximal flexibilitet

desmo

Aktiv medlem
Hej..

Jag hade tänkt att köpa mig ett "spritkök" nu innan vintern men blir inte riktigt klok på vad det är jag behöver så jag tänkte kolla här om det är någon som sitter inne på kunskap om de olika varianterna som finns att välja på. Jag har förstått att de flesta tycks föredra gaskök, men jag har även förstått att gas inte fungerar något vidare i kallt klimat eller på hög höjd. Även om jag sällan behöver laga mat under sådana förutsättningar vill jag ha möjligheten till att göra det, gardera sig för framtida behov. Då är det bensin/fotogen som gäller med bränsleflaska som jag förstått. Så vad blir det ultimata köket för mig? Gas på låg höjd, flytande på hög? Nämner två kök jag hittat när jag letat runt.. vad säger ni?

Primus Omnifuel/Multifuel
Booster +1 http://www.blocket.se/vi/17287008.htm?ca=14_s&last=1

mvh//Tobias

OJ, det finns en sant tysk undersökning i ämnet från i vintras här på happy. Hur du skall hitta den är den stora frågan... Undrar om det inte var geologen som gjorde den. Någon stog på balkongen och gjorde prover med gas och sprit... Fan, hoppas tråden hittas, den var grym.

Jag fanns inte på happy då, och jag har endast använt spritkök två gånger i mitt liv, så nej... :D

Men för min egen del skulle jag i alla lägen välja sprit. Kan med fördel användas för sårtvätt om det skulle behövas, och är enkelt att få tag på i Sverige i alla fall. Sämre i andra länder, har jag läst.

Senast redigerad av en moderator:
Hittade tråden, och minns att jag läst den tidigare.
Men frågan kvarstår, vilket kök ger störst felxibilitet för att kunna använda gas i vanliga fall, och flytbränsle i ovanliga fall?
Jag kan bara hitta Omnifuel och Booster som säger sig klara det.
Någon som vet om det är samma anslutning av slangen mot flaska respektive gasbehållare? Eller om det är ngn adapter man måste hålla ordning på.

Efter att mitt Optimus Explorer packade ihop p g a lagoktanig rysk bensin litar jag inte langre pa Optimus. Nar jag kom hem till Sverige sa det bara att "ja just det - den gummiblandning vi anvande inne i pumpen for backsparr paverkades negativt av vissa bensintyper. Du ar valkommen att kopa den forbattrade varianten vi nu saljer". Primus har en del bra multi-fuel kok men for gas ar de superbra.

Vill man ha 100% tillforlitlighet ar det MSR som galler - i synnerhet for vinterforhallanden. Har anvant ett MSR Dragonfly i manga ar och om jag skulle komplettera med ett bensinkok skulle det bli ett XGK. Fordelen med Dragonfly ar att du kan justera lagan relativt bra och kora pa all typ av kass bensin samt fotogen.

Komplettera med ett gaskok sa har du ett kok som ar lite smidigare och man inte behover forvarma. Gas fungerar bra i kyla bara det inte ar alltfor extrema forhallanden.

Hej,

se om jag kan ge liten klarhet,

Spritbrännare, typ Trangia, Enkelt billigt långkoktid man pratar om 11min för i liter vatten. Men väldigt driftsäkert och enkelt, lite tungt.

Multifuelkök, typ Optimus Nova, Primus Omnifuel eller Multifuel, MSR XKG eller Whisperlight mflr, kör man på bensin, fotogen eller diesel. Kräver förvärmning och att man pumpar upp ett tryck i brännsleflaskan så att bränslet kan förgasas. Multifuel köken kan man få i mer eller mindre avanserade varianter. Dessa kök är lite mer träning att få gång än övriga och kan låta mycket om man inte har en hattbrännare.Tyngre än gaskök,

Gaskök, mest användbart på sommaren men de finns de som använder det även på vintern genom att värma det i sina kläder/händer innan så att behållaren. Gas anänder man på riktigt höga höjder, där funkar inget annat brännsle /syrebrist och sen hjälper det med det lägre trycket att få ut gasen. Med Gasen är man beroende av att få tag på behållare. Gas kök är bara att köra. Oftatast billiga och lätta

http://aye.dk/multifuel/gear.html
http://aye.dk/multifuel/
utemagasinet har även gjort tester för något år sedan.

Mina kök:
Trangia med gas (används på familjecamping) använder inte spritbrännaren sen jag köpte gas
Optimus Explorer II, multifuel min trotjänare. har användt jättemycket. Ibland monterat i Trangia
MSR XGK II, multifuel. Ett väldigt driftsäkertkök men låter mycket
Markill PEAK, litet gaskök på under 100g. För snabba och lätta turer

MSR Whisperlight, på posten skall utvärderas.

Ett antikt primus.
Har även haft ett primus, ett bra kök som lät mycket och det var många kopplingar tyckte jag, har sett att de har ändrat på det nu.

Frågor så är det bara att fråga,

/David

MSR XGK!

Driftsäkert, snabbt å låter som ett reaplan - mumma! Kör för det mesta på grön besnin till trädgårdsmaskiner.
Har kört det köket i över 15år parallellt med en hög andra och det är klanderfritt!

Under lite mer familjära tillställnigar rekommenderar jag gaskök i spindelmodell som är lätta, stabila och tar i princip vilka grytor som helst.

/ Andreas

En stor nackdel som inte skall underskattas ar att bensin-/multifuelkok later mycket. For manga ar sedan var jag ute och paddlade i Stockholms skargard. Pa kvallen nar vi slagit lager pa en liten och skulle laga middag marktes det nar jag drog igang mitt bensinkok - fran en nastan knapptyst vacker sommarkvall med lite skvalpljud fran vagorna blev ljudbilden totalt dominerad av MSR:ens vralande turboljud. Fordelarna med bensin (kyla, hog hojd ...) var inte relevanta 2 meter over havet och en varm sommarkvall ...

Sa - ratt kok vid ratt tillfalle! Tycker sjalv mycket om gas eftersom det ar snabbt, smidigt och tyst.

jag har ett primus omnifuel som går att köra på bensin, gas och sprit. Skall man köra det på sprit så får man dock höra av sig till primus för att få ett specialmunstycke. De säljer inte det löst för om man kör bensin genom det blir det lite för hög effekt.

I övrigt håller jag med PerryE. Skulle jag köpa kök idag skulle jag köpa ett gaskök.

Kanske ett värsting multifuelkök för äventyr och biltemas gaskök http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=814&iItemId=133239 för lugnare och sommar-bruk?

Fotogen känns som en vettig kompromiss mellan brandfarlighet och vinterfunktion annars. Men jag har bara använt mitt Optimus några gånger, så det kanske suger drakballe jämfört med annat. Vad vet jag... Det låter som rymdfärjans startraketer ungefär.

Eller ett multifuelkök som man kan köra på gas också, så slipper man ha en massa olika kök?
Typ Primus MulfiFuel. Passar mina behov bra. Bensin, fotogen, gas mm.

Det är just det som Johan_Olsson skriver som jag funderar över, borde det inte räcka och duga med bara ett flexibelt kök? Primus Omnifuel och Multifuel klarar köra både bensin och gas om man byter munstycke i brännaren. Finns inte samma möjlighet för köken från MSR eller Optimus?

PerryE: Varför skulle du behöva komplettera ditt Dragonfly med ett bensinkök? Enligt addnature ska Dragonfly klara även bensin.

Dragonfly klarar bensin jattebra och det ar det som jag i princip alltid anvander. Emellertid ar XGK aningen driftsakrare vid tuffare forhallenden - las skitig bensin med lagt oktantal och hog hojd . Vid ett tillfalle tillbringade jag drygt en timme med att plocka isar mitt Dragonfly, rengora vissa delar (gangorna pa den del som justera effekten bland annat) och satta ihop det. Vi taltade pa drygt 5000 meter i Bolivia och det var snorkallt. Vi hade slut pa vatten och behovde smalta sno for att dricka samt laga mat. Da funderade jag pa om driftsakerheten hos ett XGK kanske hade varit battre ...

Jag kopte forsta versionen av Optimus Explorer no 11 och det var ett skitkok - i Ryssland packade det ihop totalt och jag kommer som jag skrev ovan aldrig mer lita pa Optimus

For normala forhallenden ar ett gaskok smidigare - ar mycket nojd med mitt Primus Micro for det ar superkompakt men fundera pa att aven skaffa ett annat gaskok som inte monteras ovanpa gasbehallaren.

Trangia original med sprit ar kul som nostalgikick och for att det ar totalt ljudlost

MSR Whisperlite Internationale. Ingen gas, men annars det mesta som flyter och brinner. Köp minsta flaskan för bärbarhet och största för uthållighet.
/Erik

Inte gas = Kletigt, giftigt, sot sot, kan förstöra maten, råka slicka av fingret med t-sprit på inte mums.

Gas = inget sot, rent, enkelt, snabbt.

Snuskburk. Då kan du hänga upp den över en öppen eld om du vill. För maximal flexibilitet (men inte maximal effekt).

Jag och Malin har en Jetboil när det ska vara lätt att bära och ett hederligt Trangia när vi vill ha flera kokkärl och ska laga mera "riktig" mat än att bara värma och blanda med pulver. När man fjällvandrar har man sällan brått egentligen.. i somras hade vi trerätters middag fem kvällar i Helags!

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Snuskburk.

Indeed!

Kompletta fältkök finns här: http://militart.123ehandel.se/ (dock finns det inte med på deras sida, men slå en signal å handla)

Fanskapet kostade 30 spänn när jag köpte mitt för två år sen, sprojlans nytt! med brännare, spritflaska å hela kittet.

jomper skrev:
> Jag och Malin har en Jetboil när det ska vara
> lätt att bära och ett hederligt Trangia när vi
> vill ha flera kokkärl och ska laga mera "riktig"
> mat än att bara värma och blanda med pulver.
> När man fjällvandrar har man sällan brått
> egentligen.. i somras hade vi trerätters middag
> fem kvällar i Helags!

Du e klok som en bok Jomper. Man (läs jag) vandrar ju för att njuta och vad bättre än att vandra hela dagen, sätta lägern och sedan laga en riktig måltid? Då är trangiat med gas fantastiskt tycker jag. Och så kan man ju snabbt koka sig vatten oxå. Är det en snabbtur utan övernattning så räcker ju jetboilen till en fin lunch. Har man tur och får upp en fisk så är det ju bara att göra upp en eld, det förtjänar ju en nyfångad rackare i alla lägen.

Emellertid ar det ocksa lite kul med ett rejalt bensinkok. Hela processen med att pumpa lite grann, forvarma och sedan brassa pa med rejal effekt - ger en extra krydda at matlagningen ;). Att laga mat med ett Trangia som man kor med sprit ar mer meditativt - man maste ha talamod nar man skall koka upp till exempel.

Att kora med bensinkok ar ganska roligt - pa samma satt som jag tycker om kanslan av att ratta en stor Landcruiser med V8 i stallet for den SUV jag kor nu.

Det enda ratta ar att ha manga kok - bade olika marken och olika typer. Beroende pa vad man skall gora tar man det kok som lampar sig bast. Samma sak med cyklar - ingen cykel passar till allt!

Trangia med gassats och en "spritbrännare" som reserv. Driftsäkert så det förslår. Har använt Trangiat som scout i nästan 30 år. Det har varit vinter, sommar, regn, blåst, fjäll mm mm, aldrig nåt knas. De senaste 10 åren (minst) har jag uteslutande använt gas, klockrent. Inget slabbande med brännbara vätskor som råkar hamna i maten.... T-röd smakar inte gott. Å´ gas det köper man billigt på Biltema.

/steen

desmo skrev:
> ...Primus ... Multifuel klarar köra både bensin och gas om man
> byter munstycke i brännaren.

Mittåt, iaf gamla modellen av Multifuel (den vi har) använder samma munstycke för gas och bensin. Fotogen kräver ett annat munstycke.

Multifuel är stabilt och tungt, låter mycket, är väl inte särskilt effektivt på gas. Kan kräva fippel med rengöring mm. Använde det mycket tidigare men senaste åren har vi i princip bara kört med MSR PocketRocket även när vi har varit ute hela familjen. Lätt, effektivt och stabiliteten fixar man med en bit gummisnöre och 2 tältpinnar. Har dock haft problem vid kyla med PR och gasbehållare som varit mindre fulla.

För lätt-/toppturer där man bara vill värma vatten har jag använt hemgjorda esbitkök som blir snuskigt lätta.

Fick jag välja bara ett kök av de jag testat blev det MF.

Trangia går bort för det väger för mycket, oavsett om man kör med sprit eller gas.

XGK XGK XGK!!!
Om man snackar multifuel då alltså, har kört mitt (XGK II), mycket väl förvärmt, på matolja =) Sotar lite kan kanske tilläggas.
Att det sedan (iofs XGK I) av Tami Knight (stämplat på brännaren?) får heta: "XGK Saturn V" gör ju det hela ännu roligare. Nu kör jag gas, alltid gas, även i Frankrike.
/Per

MickeS skrev:

> Trangia går bort för det väger för mycket,
> oavsett om man kör med sprit eller gas.

Man måste ju inte ha med sig hela kitet. Jag har sett varianter med hemmagjord ställning som inte väger mycket alls, och tar lite plats. Bara själva "eldkoppen" och den lilla ställningen man har med sig. Ja, plus spriten då.

Kokkärl kommer man inte undan vilken metod man än värmer med, väl? ;)

geologen skrev:
> Kokkärl kommer man inte undan vilken metod man än värmer med, väl? ;)
Enda Trangiakärlen som går att använda är de i titan. Resten är för scouter och älgjägare.

> Man måste ju inte ha med sig hela kitet. Jag har sett varianter med hemmagjord ställning som inte
> väger mycket alls, och tar lite plats. Bara själva "eldkoppen" och den lilla ställningen man har
> med sig. Ja, plus spriten då.
Men då är det ju inte ett Trangia längre. Och eldkoppen väger bly, finns mycket lättare alternativ för att elda sprit. Och sprit dricker man, jämfört med bensin eller gas är det värdelöst som bränsle, då kör jag hellre med esbit.

Kul att tråden lever och jag läser och tar till mig allt.

Anledningen till att jag inte bara köper ett gaskök rätt av är att det ska följa med på alpina turer. Hittils har vi använt oss av hytter på vägen upp, men tanken är att göra turerna i skandinavisk stil i framtiden (bära med sig allt själv, mat och tält osv). Säg att köket ska fungera på 4000m höjd.. vilket är den höjd man övernattar på när man gör den normala bestigningen av Mt Blanc tex. Skulle gas fungera där?

MickeS skrev:

> Men då är det ju inte ett Trangia längre. Och
> eldkoppen väger bly, finns mycket lättare
> alternativ för att elda sprit. Och sprit dricker
> man, jämfört med bensin eller gas är det
> värdelöst som bränsle, då kör jag hellre med
> esbit.

Tja, vi har alla olika krav. För min del skulle aldrig nåt annat än Trangia vara aktuellt. Främst för att jag vill ha sprit som bränsle, och för att det är en enkel konstruktion. Jag tycker inte ett komplett set väger särskilt mycket alls. Med det sagt, så ska jag tillägga att jag inte är så skogsmullig av mig att jag har behövt laga mat i vildmarken än. De gånger jag använt spritkök har det varit strömavbrott hemma... :D

geologen skrev:
> ...jag inte är så skogsmullig av mig att jag har behövt laga mat i vildmarken än. De gånger
> jag använt spritkök har det varit strömavbrott hemma... :D

Det var ju Skoglingklass på den:)

desmo skrev:
Säg att köket ska
> fungera på 4000m höjd.. vilket är den höjd man > övernattar på när man gör den normala
> bestigningen av Mt Blanc tex. Skulle gas fungera > där?

Sista lägret före toppattack på Elbrus i Ryssland hade vi ett antal multi-fuelkök som fungerade riktigt uselt med lågoktanig rysk bensin, samt en enda toppgasbrännare som fungerade tämligen utmärkt. Minns inte höjden exakt men det var väl runt 4500 meter kanske. Inte alltför kallt, 5-10 minusgrader kanske och varmare när solen låg på.

Med vintergasblandning tycker jag toppgasbrännare funkar helt ok för 1-2 personer ner till -10 grader åtminstone. Ibland får man värma burken med händerna. Mycket kallare än så behöver det nog inte bli på Mont Blanc på sommaren?

Bensinkök, fotogenkök, samt möjligen trangia om man är riktigt klumpig ska man vara försiktig med i trånga tält. Toppgasbrännare har jag många gånger kört inuti ett litet kupoltält på vintern.

XGK är säkert kanon, många brukar rekommendera det. Men om man måste lämna tältet för att använda det, när det blåser hårt, är kallt, med regn eller snö; då kanske man kan leva med lägre effekt från gas. Tycker jag i alla fall.

Sen om man är ute på långcykling på avlägsna platser etc, då är väl multifuel enda alternativet. Men jag tror nog att i de flesta västerländska länder är det enkelt att hitta gastuber i sportaffärer vid bergens fot. Och kanske på många platser i resten av världen också.

Trangia är idiotsäkert, tyst, men effekten är låg. Har man tid att vänta funkar det förstås. Och T-doja-kontanimering av mat är ingen höjdare, enstaka droppar sabbar kilovis med mat, tro mig.

Det är väll rätt enkelt.
Man kör med ett så litet och lättavänt kök som möjligt.
I mitt fall betyder det att mitt optimus krux med en titan-gryta och en liten gasflaska räcker typ 80 procent av gångern. Om man behöver något kraftfullare någon gång använder man det. Men det är inget man vill släpa runt när det inte behövs.

MoeJoe skrev:
> Bensinkök, fotogenkök, samt möjligen trangia om
> man är riktigt klumpig ska man vara försiktig med i trånga tält.

Om du välter ett Trangia med spritkopp har du rinnande eld som inte syns, välter du ett gas- eller bensinkök har du tippat lågan men inget rinner ut...

Själv skulle jag köpa ett MSR Whisperlite Internationale som malaka tipsade om.

Hmmm, lågoktanig bensin, ska den brinna sämre än högoktanig? Den stora skillnaden trodde jag var att högoktanig kan klara av hög kompression bättre, dvs borde möjligen om något vara snäppet svårare att tända.

Eller?

Eller om den var skitig eller nåt jag vet inte. Köken sotade i alla fall igen konstant, vilket var halvsegt när man behövde smälta massa snö för vätska å mat.

the_TnT skrev:
> Om du välter ett Trangia med spritkopp har du > rinnande eld som inte syns, välter du ett gas-
> eller bensinkök har du tippat lågan men inget > rinner ut...

Mmm, men man kan fukka upp uppstarten av bensinkök rätt bra. Har sett stiliga höga gula flammor några gånger å det är inget man vill ha ens i ett förtält. När bensinkök väl är igång som det ska / brukaren vet vad han gör när han startar är det ju inga problem i tält. Gas-kök; det beror lite på. Vissa varianter får väldigt mycket starkare eller instabilare låga när de ligger på sidan eller uppåner. Har sett lite eld-kastar-effekt på sånt också.

Ska du ut mitt i vintern med ditt kök?
Mitt optimus nova+ har funkat förträffligt med gräsklipparbensin i -33 grader.

Men om du istället siktar på att "kanske" hamna i minusgrader så är ett gaskök gott nog, går ju alltid att värma gasflaskan med en skål vatten eller inanför jackan.
Men då är ju kök med slang mellan brännare och gasflaska att föredra!
Det är också bäst om du har tänkt _laga _ mat på det, det blir lite rangligt p ett toppmonterat.

Jag ser inte riktigt poängen med kök som eldar både flytande och gasbränsle, en liten gasbrännare kostar ett par hundra och är grymt smidigt.
Varför ta med ett vintertält på sommaren?
Varför ta med en bunker när man ska tälta på en gräsmatta?

I sommras ingick ett optimus crux i min packning, 11.5 kg på ryggen för 5 dagars tur.
P7280244.JPG

Men inte har ni väl matlagning INNE I tältet? Naken eld och lättantändliga plastmaterial känns inte så spännande att kombinera.

geologen skrev:
> Men inte har ni väl matlagning INNE I tältet?
> Naken eld och lättantändliga plastmaterial
> känns inte så spännande att kombinera.

Man får vara väldigt försiktig.
Men jo, vi körde 2 brännare på full fräs inne i GT-absiden på vår vintertur, varje dag.

Man får va beredd att stoppa flammorna att nå duken med nått, och inte ha dom så nära ihop, och man får förvärma försiktigt, men när köket väl är igång så är det inte svårt, särsklilt inte när mna har kastrull ovanpå!

Edit: Men jäklar vilken isgrotta tältet blev när mna hade kokat pasta en stund!

Men inte utan anledning gietvis, vid fint väder satt vi utomhus.
Men när det är mörkt och kallt som satan ute och man ska smälta 4 kg snö så sitter man helst inne :)

Hmm.. jag har en tråd med samma tema på utsidan. Där säger de att man använder gas ända upp till högsta baslägret på Everest. I så fall är det ju bara tillgängliheten på gas som talar mot ett gaskök?

desmo skrev:
> Hmm.. jag har en tråd med samma tema på utsidan.
> Där säger de att man använder gas ända upp
> till högsta baslägret på Everest. I så fall
> är det ju bara tillgängliheten på gas som talar
> mot ett gaskök?

Tror det har att göra med att gas brinner bättre i tunn luft.

När det är kallt ute eller om man har lite gas kvar i flaskan så kan man lägga upp den ovan på locket under tiden man använder köket. Då brukar det bli bättre tryck på gasen och det blir varmt snabbare. Om man har ett kök med slang till gas flaskan alltså.

Tillbaka
Topp