OT: Val av systemkamera

Vädertätning "el cheepo" :
pic020happy.jpg ht=450

Använder denna tråd till en fråga. Sedan jag köpt en beg D70 kom jag på att jag hade en gammal men ganska hyfsad blixt liggande. Prövade att använda den med kameran vilket verkade funka bra. Läste sedan i kameramanualen: "Negativ spänning eller spänning på över 250V över polerna kan inte bara göra normal blixtanvändning omöjlig, utan även skada synkroniseringskretsarna i kamerahus eller blixt." Betyder detta att man ska passa sig jävligt noga för en ickeNikonblixt eller kan man anse blixten godkänd om den funkat en gång och inget pajat?

Hittar inte blixten där men mätte upp 36,8 V. Nikonblixtarna ligger tydligen på under 6 V så det kanske är bäst att avstå.

Tack!

Tjena!

Jag har lånat hem en blixt av skolan (nikon SB-600) och jag har fått i uppgift och klura ut hur man kan använda den som slavblixt. Alltså blixt från sidan och jag har ingen sladd och tänkte få igång blixten genom den inbyggda blixten på min Nikon d80.

Dock går det åt helvete, blixten utlöses inte och jag förstår inte hur jag ska göra...

Läste lite i användarhand boken (ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/uNLgVuQcI/SB600-Se_02.pdf), som förövrigt inte gjorde mig ett dugg smartare. När jag hade läst ett tag så hittade jag det jag letade efter (sidan 64 och framåt), dock verkar det som om man bara kan använda en SB-600 som utlösare till andra nikon modeller (SB-800 och liknande) och att den som jag har lånat hem inte funkar till det jag vill. Är det så eller har jag bara fått det om bakfoten? Om det nu är så att det funkar med en SB-600 som en slavblixt, hur gör man då?

Säg till om ni foto-kunniga inte förstår vart jag vill komma...
Uppskattar svar som fan!

mvh
Philip

Tjena,

jo SB-600 kan styras trådlöst från D80:n. Och den är ingen dum slavblixt, mind you ;)

1. Slå på blixtens trådlösa läge. 1. On 2. håll inne zoom + "-" en stund 3. Joxa tills du ser en kringlig pil + "ON" i displayen. Notera grupp och kanal.

2. Hoppa in i D80:n meny Custom setting -> Built-in flash. Välj "commander mode". Se till att kanalen är samma som på blixten. Välj läge för blixt(arna). TTL betyder att kameran själv väljer blixteffekt. Om du inte vill ha nåt ljusbidrag från den inbyggda blixten väljer du "--" på Built-in.

3. Fäll upp den inbyggda blixten (även om du inte vill ha ljusbidrag från den).

4. Plåta!

/Dag

Tänk också på att IR-ögat sitter på blixtens högra sida. Vill man ha ljus från vänster kan man få vrida blixthuvudet helt om för att det ska funka.

/Dag

btw, kommer blixten att anpassa sig efter mina inställningar eller kommer jag behöva ändra på ljusstyrkan som blixten drar ut manuellt?

Kameran kan i princip kontrollera blixten i trådlöst läge lika bra som när den sitter på kameran. Ställ in effekten på blixten via Commander mode-menyn. Om du väljer TTL för gruppen som blixten tillhör så sköter kameran allt. Du kan förstås välja manuellt med om du vill.

/dag

En begagnad D40 får du för 2000-2500kr. Helt tokigt prisvärt. Canon 350D är väl motsvarigheten prestanda och prismässigt? Den är dock lite äldre, har lite mindre skärm.

Senast redigerad av en moderator:
Ang. D70 och externa blixtaggregat.

D70 har en något avvikande TTL från tidigare kameror så äldre blixtar avsedda för Nikon fungerar ofta inte. Jag har en Sigma 430ST TTL och den fungerar ej tillsammans med min D70, däremot fungerar min gamla canonblixt utmärkt!

Om man använder en blixt som kameran inte känner av såkan man lura kameran att kräma slutartiden upp till 1/4000 med bibehållen blixtsync, det är inte dåligt! Oftast drabbas bilderna av märkliga artefakter men att pressa slutartiden en hel del går bra utan störe problem.

//K

Jodå, det är samma bajonett.
Akta dig för tvärt om däremot.
Objektiv med vit "plupp" (EF-s heter de väl).
Går inte i fullformatskameror, typ eos 5 eller 1D.

Om man bortser från Volvo/Saab-liknande dueller, finns det något särskilt som talar för/mot Canon 1000D jämfört med Nikon D40?

Nu har jag INTE läst tråden och knappt halva första inlägget går mest på rubriken men måste bara säga att Canon slår typ allt :D jävlar va prisvärda dme är och lätta inställningar och sketabra bilder blir det satsa på en Canon! dem är kanon!

Jag har inga krav men min fru har. Har du använt 1000D själv? Hur är det med tid för uppstart och tid för autofokus? Jag har förstått att det är största bekymret här hemma.

Tyvärr har jag inte klämt på just den.

Kör fortfarande med film i kameran, det är rätt trevligt det med.
Men jag följer utvecklingen för att vara klar den dagen filmen inte säljs längre, eller när jag "råkar" sätta mig på kameran.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inga krav men min fru har. Har du använt
> 1000D själv? Hur är det med tid för uppstart
> och tid för autofokus? Jag har förstått att det
> är största bekymret här hemma.

Båda går att ta utmärkta bilder med, tycker ni skall försöka klämma och testa kamerorna innan köp, det som skiljer mest är handhavandet.

1000D är väl mer att jämföra med D60 om det skall vara 'rättvist' med megapixlar och funktioner.

http://www.digitalreview.ca/content/Nikon-D60-Compared-to-Canon-Rebel-XS-1000D.shtml

Ingen av dem har någon uppstartstid alls. Å andra sidan drar de sällan mer ström när de är på än av heller.. och autofokus är oerhört mycket snabbare än på kompaktkameror.

Är man van vid Canon och har lite optik så är det imho klokt att köpa en sådan.

Nikon D40 är gammal och ersatt av D60 som instegs modell.
Tipset är att klämma å känna vilken kamera du gillar och vilka funktioner/inställningar du prioriterar.
Sen tycker jag canon har ett bättre utbud av gluggar, att jag sen valde canon var pga någon liten petitess..

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Valet av systemkamera har inte att göra med kamerans bildproducerande egenskaper alena, utan hur väl de stämmer överens med användarens krav och förväntiningar. Megapixels, slutartider och sekvenstagningshastiheter är ganska ointressant jämfört med hur väl kameran ligger i handen och hur man trivs med menyerna och handhavandet i övrigt.

Få människor kan se och uppskatta skillnaderna mellan de olika husens faktiska bildkvalitet, och inget märke är bäst i alla situationer.

Om man har en uppsättning gluggar sedan tidigare blir valet enklare.

Jag undrar varför inte fler människor testar udda märken som Pentax? Deras hus har bildstabilisering direkt på sensorn, så på kostnaden av tre VR gluggar har man tjänat igen huset. Den kan dessutom använda gamla hederliga manuella gluggar vilket är ett stort plus om man har en gammal ME liggandes.

Jag tror det är svårt att bli riktigt besviken som glad amatör, vilken modell eller märke man än väljer.

Själv vill jag ha en D700, fast med videofunktionen från 5D..

//K

swerider skrev:
> Tipset är att klämma å känna vilken kamera du
> gillar och vilka funktioner/inställningar du
> prioriterar.

swerider skrev:
> Nikon D40 är gammal och ersatt av D60 som instegs
> modell.

Vilket gör D40 till ett ännu bättre köp! Det enda som D60 har mer av är megapixels, annars har den inga direkta fördelar men kostar mer.

Om vi pratar D40, D40x samt typ Canons 400 tycker jag Sony A200 är ett bra alternativ. Större skärm, fler pixlar, iso från 100-3200 å lite mer funktioner. kan dessutom ha extra batterigrepp samt en rad andra saker.

oxr skrev:
> Om man bortser från Volvo/Saab-liknande dueller,
> finns det något särskilt som talar för/mot
> Canon 1000D jämfört med Nikon D40?

Vad jag har för mig så saknar 1000D spotmätning, vilket D40 har. Det skulle störa mig såpass mycket att jag inte skulle köpa en 1000D.

D40:
4_725.jpg ht=725

E-420:
PB150958.jpg ht=725

D70:
DSC_6260.jpg ht=482

Kameratrådar är värdelösa utan bilder. Men seriöst, är det någon som hade kunnat säga vilken kamera som tagit vilken bild om jag inte hade skrivit det (och ni inte fått tjuvkika i EXIF:en)?

Edit: Ja, det fanns en poäng i att välja bilder med risiga förhållanden. :D

Senast redigerad av en moderator:
Bilder är värdelösa i kameratrådar (som handlar om kameror med lika hög prestanda där känsla och fotograf avgör bildkvaliteten).

Bang skrev:
> Om vi pratar D40, D40x samt typ Canons 400 tycker
> jag Sony A200 är ett bra alternativ. Större
> skärm, fler pixlar, iso från 100-3200 å lite
> mer funktioner. kan dessutom ha extra batterigrepp
> samt en rad andra saker.

Bildkvalité går före funktioner.
Jag som är allergisk för färgbrus ryser lite när jag hör Sony. De få tester jag sett på A200 tyder på att den har rätt mycket av den varan på högre ISO.

Disclaimer: Helt objektiv bedömning eftersom jag varken har den eller någon av de andra du nämner.

Det handlar ju lite också vem som håller i kameran :)
Jag vill nog påstå att en oinvigd tar sämre bilder med en proffskamera än en fotograf med en instegskamera :)

Alla glada amatörer som har kameror i instegsklass från enkalste instegskameran upp till mest avancerade instegskamera använder nog inte kamerans kapacitet till 100% å därför tror jag att småfunktioner hit eller dit inte spelar så stor roll för bilden skull. Många små funktioner som vissa dyrare instegskameror har kan i stort sett ersättas med erfarenhet :)
har du en för avancerad kamera för dig blir det ändå inga bra bilder eftersom du inte kan nyttja den till 100% medans en enklare kamera som du kan nyttja till 110% tar du säkert bättre bilder med. Sedan kan man ju alltid växa in i sin kamera. men när man väl har gjort det kanske det redan har kommit nyare modeller med grymmare funktioner till ett bättre pris än den du kikade på innan.
'
jag har sett grymmaste bilderna med d40 t.ex å även med kompackameror, det beror som sagt mer på fotografen än på kameran i många fall.

Mårten skrev:
> BFS: Är något relevant utöver bilderna? :D

Bilderna beror ju på fotografen när kamerorna är lika bra. Ingen större skillnad på prestanda i digitala systemkameror. Mest detaljer. Såsom spotmätning eller inte. Använder man det inte så spelar det ju ingen roll. Använder man det, så är det skillnad.

Om man skall jämför bilder bör de vara tagna på exakt samma motiv i samma vinkel med samma ljus och med så lika inställningar som möjligt.

Men tråden blir roligare med bilder! :)

Bang skrev:
> Om vi pratar D40, D40x samt typ Canons 400 tycker
> jag Sony A200 är ett bra alternativ. Större
> skärm, fler pixlar, iso från 100-3200 å lite
> mer funktioner. kan dessutom ha extra batterigrepp
> samt en rad andra saker.

Sen när är fler pixlar och batterigrepp en fördel?

Fler pixlar -> mer brus.

Och när behöver man batterigrepp? Ett extra batteri i kameraväska väger nada. Det var på 1800-talet som man behövde extra batterier i kameran. Och allvarligt, vilken nytta har man av ett vertikalgrepp? Man kommer ändå inte åt funktionsknapparna så man är tvungen att vrida kamera och byta grepp för att kunna justera inställningarna. Värdo. imho.

Mårten: Översta bilden är ju överlägset bäst!

Tänkte bara flika in ett litet tips. Om man inte känner till någon stor fotoaffär, så kolla in MediaMarkt. Iallafall i varuhuset i Lund har de sjukt många modeller uppackade, som man får fingra på hur mycket som helst! Snacka om att man blev sugen på en 40D, eller vad de heter!

Också många L linser man kunde prov titta genom. Samt motsvarande Nikons.

Är fortfarande nöjd med min 300D, fast den saknar några proffs finesser. Generellt får man nog vad man betalar för... Fast billig kamera är ju bättre än ingen alls. :)

"iso från 100-3200"

Är alla dom verkligen användbara? Även små kompakter skryter med iso 3200, men det betyder inte att man kan se vad det är på bilderna...

Jag håller med S om batterigrepp, kameran blir stor och otymplig. Men jag är väl inte objektiv när jag hade som kriterium på min lista att kameran skulle vara så liten som möjligt (och det blev den också).

Tillbaka
Topp