OT: Val av systemkamera

8k(billigaste priserna på prisjakt) låter ju som väldigt mycket pengar för den extra funktionen men det kanske det kan vara värt om man filmar mycket.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter och funderar på att byta spis så här
> efter drygt ett år.
>
> Vad säger folk om Canon 7D? Bra eller anus?
>
> Hysteriskt mycket pengar, men what the hell. Vill
> ha något som trycker ut HD-video med bra resultat
> och som jag kan växa med på fotosidan.

Skall du fota eller filma?
Köp en kamera för varje alternativ istället, du får en bra systemkamera och en hyffsad videokamera för de pengarna.

> Köp en kamera för varje alternativ istället, du
> får en bra systemkamera och en hyffsad
> videokamera för de pengarna.

Fast en hyffsad videokamera ger inte möjlighet till en bråkdel av det man kan göra med en systemkamera med riktig optik. Då får man kliva upp rejält i pris.

Vic skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sitter och funderar på att byta spis så här
> > efter drygt ett år.
> >
> > Vad säger folk om Canon 7D? Bra eller anus?
> >
> > Hysteriskt mycket pengar, men what the hell.
> Vill
> > ha något som trycker ut HD-video med bra
> resultat
> > och som jag kan växa med på fotosidan.
>
> Skall du fota eller filma?
> Köp en kamera för varje alternativ istället, du
> får en bra systemkamera och en hyffsad
> videokamera för de pengarna.

Det kommer nog inte gå att få tag på någon systemkamera som inte har video i framtiden.

Skall man inte bara filma eller filma massor så finns det ju få saker som talar för en ren videokamera förutom ergonomin. Bildkvalitén på de billigare videokamerorna verkar ju vara riktigt usel.

Det är just det som är grejen, för motsvarande videokvalitet får man ju ge över 10 papp för en videokamera. Och då får man ändå inte samma kontroll över dof samt prestanda i dåligt ljus.

Personligen tycker jag 7D verkar räcka för webbpublicering (iofs i litet format här, men det jag har sett i större imponerar också):

7D kör ju 30 fps i HD. Det märks mycket när man panorerar. 7:an har manuell vitbalans och ISO i filmläget som är klart användbart. Som vanligt så stryper Canon de billigare för att ine konkurrera modellerna emellan. Köp en 7D så vi kan få se lite seriös film :D

Satsa på en ren videokamera! ;)

vid5.jpg ht=375

Nikon D90 kan ta filmer av nära Hollywoodkvalitet. På pappret. I praktiken hämmas den kraftigt av avsaknaden av autofokus och riktigt seg liveview under filmning, vilket gör att man i princip kan glömma att filma saker som rör sig. Och då kan man ju lika gärna ta kort istället.

Hur funkar Canons systemare här? Jag är sugen på en DSLR med filmfunktion, men Nikons nuvarande modeller är inget alternativ egentligen, även om det svider att säga det.

Eller såhär bra (med D90 då):

Jag lyckas ta mig tusan inte embedda den där ordentligt.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> 42Hz: D3s ligger dock i en lite annan prisklass!
> :D

Jaja, det brukar aldrig vara ett problem när Canon anses vara bäst. =)

Jomper: Det är ett problem ja, dock kan man minimera effekten och känner man til den undvika det helt.

Jag är nöjd med min D90 till det lilla jag filmar, men visst lite mer manuell kontroll hade ju inte skadat.

42 Hz: Den första filmen kunde jag inte se, men den andra såg ju kanon ut!
Man såg dock att du hade planerat varje klipp i förväg, visste var fokus hamnade och hade kameran på stativ. Då blir filmerna ur en D90 utmärkta, som du just bevisade.

Kruxet för mig är att man (eller kanske jag) inte kan slänga upp kameran, filma ett spontanklipp på rörliga föremål i halvtaskigt ljus och förvänta mig att få något användbart, vilket jag faktiskt kan göra t.o.m. med min iPhone (utom möjligen ljuset).

Det jag tycker är allra värst med (de flesta? alla?) videokameror på konsumentnivå är den fruktansvärt ruttna vidvinkeln. Min kamera filmar i motsvarande 45-450 mm brännvidd. För familjefilmer inomhus är det så dåligt att jag nästan har lust att slänga ut skräpet genom fönstret. >:(

Min nästa systemkamera kommer definitivt att kunna filma.

/Dag

jesster73 skrev:
> 42 Hz: Den första filmen kunde jag inte se, men
> den andra såg ju kanon ut!
> Man såg dock att du hade planerat varje klipp i
> förväg, visste var fokus hamnade och hade
> kameran på stativ. Då blir filmerna ur en D90
> utmärkta, som du just bevisade.

Tack! Tja, jag hade väl inte planerat så noga, go with the flow, så att säga. :) Körde med brett skärpesjup (och vid vinkel) då jag inte kunde fokusera manuellt, att låsa exponeringen gör sitt till också, då slipper man plötsliga variationer i ljushet när kameran försökerkompensera för stark/dåligt ljus.

Ett jäkla jobb att filma sig själv, över 90% av det inspelade var bara att klippa bort. =)

> Kruxet för mig är att man (eller kanske jag)
> inte kan slänga upp kameran, filma ett
> spontanklipp på rörliga föremål i halvtaskigt
> ljus och förvänta mig att få något
> användbart, vilket jag faktiskt kan göra t.o.m.
> med min iPhone (utom möjligen ljuset).

Skall man filma handhållet gör VR-objektiv en stor skillnad, upptäckte jag när jag köpte ett. Men ett f1.8 objektiv gör faktiskt att det går att ofta går filma i befintligt ljus innomhus med ok resultat.

Oscar: Tack!

Kombinera foto och cykel? Gorillabike? ;)
gorilla_1269.jpg ht=484

SAM_1273.jpg

http://www.dpreview.com/articles/pma2010/Around_the_show/

(fast någon borde ha smäll på fingrarna för den dåliga monteringen)

Beställt:
Canon EOS 7D hus
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro
SanDisk CompactFlash 16GB eXtreme UDMA, 60MB/s (400x hastighet) Typ I
Velbon C-600 videostativ, höjd: 67-163 cm, vikt 2,0kg
LowePro Fastpack 250 svart
Kenko UV 72mm MC Digital
Digi-Cover Plus LCD-skydd till Canon EOS 7D

Återkommer med bilder. :D

550an har ett par riktigt smarta detaljer. Dels är det den billigaste systemkamerna med ingång för extern mick och dels så kan den zooma digitalt genom att ändra cropfactorn, dvs ingen kvalitetsförlust.

Själv är jag dock helnöjd med kombinationen canon 40D och hf200. Nu skulle man bara haft en mac pro för videoredigeringen... =)

Mårten skrev:
> Beställt:
> Canon EOS 7D hus
> Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro
> SanDisk CompactFlash 16GB eXtreme UDMA, 60MB/s
> (400x hastighet) Typ I
> Velbon C-600 videostativ, höjd: 67-163 cm, vikt
> 2,0kg
> LowePro Fastpack 250 svart
> Kenko UV 72mm MC Digital
> Digi-Cover Plus LCD-skydd till Canon EOS 7D
>
> Återkommer med bilder. :D

Vunnit på lotto eller legat med gubbar? :)

Jag har ett projekt bland flera och det är att få det hela att lira med wifi minneskort. Nån som testat Eye-Fi (http://uk.eye.fi/)?? Jag vill få det att streama upp via 3G via mobilens wifi hotspot program. Är jag för tidigt ute med detta?

Ett annat projekt är att bygga RAID i en laptop men det är nästan färdigt.

7D är riktigt vass. Visserligen inte fullframe men det är ju en fråga om prioriteringar; kortare skärpedjup och lägre brus på en 5DII eller snabbare AF och serietagning på en 7D. 7D delar AF med 1Dmk3 har jag för mig och den är snaaabb!!!

Sådär första bilden tagen. Kommer ta ett tag att lära sig det här monstret känner jag. Inget funkar som jag är van vid. :D

Hursomhelst, illa fokuserat (har inte satt mig in i hur autofokusen funkar på den än så körde på automagiskt väljande av fokuspunkt vilket var en dålig idé...) och inte särkskilt stilla hållen kamera.

ISO3200, 50mm, f2.8, 1/50:

sadeltorn.jpg ht=725

Obehandlad och utan brusreducering mm, bara förminskad och jpg-konverterad.

Fusk att du lyckades ta en så skarp bild. Nu måste jag prova igen... Nu har jag börjat förstå mig på fokusen. Alldeles för mycket valmöjligheter. :D

IMG_0051.jpg ht=483

K ristian: Tack du. Har inte pillat något med D80 men väl med D70 och den är trevlig. :)

Något känns fel, fin kamera med bra optik och ändå inte den där riktiga skärpan..?
Kör själv med samma optik så jag vet att den kan leverera betydligt bättre.

Tog mig frihetn att pilla ett par minuter/bild utan att få till skärpan.

sadeltorn.jpg ht=725

sadeltorn_redigerad.jpg ht=725

IMG_0051.jpg ht=483

redigerad_IMG_0051.jpg ht=483

//Källis

Källis: Den sista bilden är tagen handhållet på 1/20 50mm, så att den inte är så skarp är inte konstigt. Den första vetefan var fokus hamnade.

Mao. innan jag har provat kameran i vettigt ljus med allt vad det innebär drar jag inga slutsatser...

Mjukt mjukt ser det ut. Tre saker kan göra det.
Du kör fullt öppet, jag vet inte hur bra den där glugggen är fullt öppen.
Du kör hög iso, högt iso brusreducerar, det smetar ut detaljer.
Du håller inte kameran stilla när du tar bilden.

Men, du borde klara att hålla en 50 på 1/20 del tycker jag.

Dock, när du köpte så mycket prylar blir jag lite förvånad att du inte köpte en blixt.

ISO 6400 herre josses, är det max?
Är det fullformatsensor på den där så en 50mm motsvarar en oldschool 50? Jag kanske är extremt skakig men att hålla en 50mm på 1/20 helt stilla är inget lätt.

Stervelo skrev:
> Mjukt mjukt ser det ut. Tre saker kan göra det.
> Du kör fullt öppet, jag vet inte hur bra den
> där glugggen är fullt öppen.
> Du kör hög iso, högt iso brusreducerar, det
> smetar ut detaljer.
> Du håller inte kameran stilla när du tar
> bilden.

Jag vet, jag vet. :)

> Men, du borde klara att hålla en 50 på 1/20 del
> tycker jag.

Jag är nog skakigare än Michael J Fox helt enkelt.

> Dock, när du köpte så mycket prylar blir jag
> lite förvånad att du inte köpte en blixt.

Pengarna tog slut/jag behöver ha råd att cykla också. Måste få min Olympus och den blixten såld först.

Stervelo skrev:

> Men, du borde klara att hålla en 50 på 1/20 del
> tycker jag.

Då tycker jag du otroligt höga krav. En klassisk gammal regel gällande slutartid vid handhållet är ju 1/brännvidden. I det här fallet 1/50s. Om vi dessutom räknar med att kameran inte är ff så borde den tiden bli någonstans kring 1/80s. Dvs långt ifrån 1/20s..

Timothy: 6400 är max ja. Går att pusha det till det dubbla, 12800, men som sagt är 6400 högsta verkliga.

Och nej, den är inte fullformat.

Ah, jag kör FF så glömde bort förlängningen, jag har dessutom stabilisering i mitt FF hus, så min 50, som då är en 50, är lätt att handhålla vid 1/10, 1/6 del går också men är kinkigare.

1/brännvidden går att handhålla, men också ett steg eller två under, i alla fall för min del, alltså utan stabilisering i huset.

Nu blev jag redigt nyfiken, filken kamera har både FF och inbyggd stabilisering?

//K

Stervelo skrev:
> Ah, jag kör FF så glömde bort förlängningen,
> jag har dessutom stabilisering i mitt FF hus, så
> min 50, som då är en 50, är lätt att
> handhålla vid 1/10, 1/6 del går också men är
> kinkigare.
>
> 1/brännvidden går att handhålla, men också ett
> steg eller två under, i alla fall för min del,
> alltså utan stabilisering i huset.