[OT] Välja goggles till skidåkning

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Välja goggles till skidåkning
Måste köpa lite skidutrustning och har kommit till gogglesen.
Hur fasen väljer man?

Har tidigare haft några olika par Scott. Den klassiska. De har väl varit ok, men inte mer.

Kollar man runt på Freeride och liknande så får man mest svar på vilka som är coolast. Det bekommer mig inte... så mycket iaf.

Jag kör med en POC X-skull hjälm, dvs hårda öron. Hur det nu påverkar.

Antar att det finns massor med variabler på en så relativt dyr produkt.
Linser, passform, ventilation osv. Men hur vet jag vad som fungerar?
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
jag köpte precis ett par anon på stadium för ca 500:-. fick glas för bra och dåligt väder. har bara provat dåligtväderglaset vilket fungerade utmärkt.

känns som en prisvärd brilla som man kan repa/krossa/bli av med, utan att gråta blod.
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Goggles över 400 funkar. Billigare än så immar de igen för lätt å du säkerligen också sämre lins. Stadium har smith på rea med semi reflex som är mycket prisvärda. Köp googles med minst tre lager skum för bästa passform, ventilation och funktion.
Oakleys tycker jag e överlägset bäst men linserna repas lätt hos oakleys fire iridium. De flesta googles är bra runt 400-800. Utöver det får man bättre lins, lte bättre ventilation och snygga detaljer. Förr valde man lins efter väder, idag kan man köra med alla linser i alla förhållanden. Mer en smaksak om linsfärg fast att gula funkar bra i dis än spegelreflex. Men som sagt det är en smaksak...
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Ta med hjälmen och prova, det viktigaste är att det sluter tätt mellan hjälmen och dina goggles annars kommer det göra ont i pannan när det är kallt. Sen ska du förstås ha dubbla glas i linsen annars immar det igen. Det finns linser för alla väder men det funkar ofta bäst med ljusa på midvintern i Norden och lite mörkare i Alperna på våren, men det beror på hur känslig du är.
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Jag är supernöjd med mina Smith-googles, rätt billiga (449 kr normalt, jag bad snällt och fick 150 kr rabatt pga en repa på glaset, kanske skulle frågat om en dejt också men men..), har aldrig problem med att dom immar även under hård ansträngning (dra pulka med packning i djup puder nog brant för att det skulle skjutsa trots stighudar.. 200 höjdmeter) och dom sitter jätteskönt.

Vad jag däremot har hört är att POCs egna googlar immar jättemycket..

Sen ang passform med hjälm, kom ihåg att alldeles för bra passform mot hjälmen kommer hindra luftflöde i googlarna och dom immar igen mycket lättare.

Jag tror inte för en sekund att man får nån avgörande skillnad för att man sen pungar ut 1000 kr extra, det är snarare pga bra design, marknadsföring och hype ;)
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Ventilation på framsidan/glaset gör att de kan sitta tightare mot hjälmen utan att imma igen.
En annan bra feature är om de har silikon på insidan av bandet så att de inte halkar av så lätt.

Dubbla linser ska man ha, annars immar de igen fort som fan. Men det kanske alla goggles har som är tillverkade efter 1989...
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan jag tyckte det stog Välja geolog till skidåkning.

Det går väl ändå inte?
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Köp ett par Dragon DX, de bästa som finns enligt mig.. 1000 kr för ett par fungerande goggles som kommer leva kvar länge.. Det är väldigt bra för att det är ju oftast linserna som slits och behöver bytas ut.. Är inne på mina 2 par linser och har haft mina DX i fem eller om det blir sjätte säsongen nu...

Visst de kostar en del men man behöver ju inte köpa de flashiga för ca 1500-1600.. De runt 900-1100 är precis samma modell!

/ Linus
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
emilvikingstrand skrev:
-------------------------------------------------------
> jag köpte precis ett par anon på stadium för ca
> 500:-. fick glas för bra och dåligt väder. har
> bara provat dåligtväderglaset vilket fungerade
> utmärkt.
>
> känns som en prisvärd brilla som man kan
> repa/krossa/bli av med, utan att gråta blod.


Vilka Anon var det? Finns i alla fall inga på stadium.se för det priset, och definitivt inte med dubbla uppsättningar linser. Vill med ha ett par anon då de ska passa min hjälm (RED) perfekt.
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Mina Scott Bevo Xi fungerar kalas till både DH och skidåkning. Byter bara linsen till en dubbel för skidåkningen. Klarglas rockar när det är belysning i backarna! Annars så finns Scotts fina Amplifier-lins att ta till. Sköna, passar kanon med de flesta hjälmar och kostar inte så värst mycket (ca 500kr)

Är det sol och fint så kör jag ett par Smith Scope med spegellins. Snygga och bekvämast, men tyvärr lite dyrare (ca 1000kr)

Och om det är riktigt pissigt så har jag ett par Cebe Reason med gul lins, dessa är dock inte speciellt bekväma :/
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina Scott Bevo Xi fungerar kalas till både DH
> och skidåkning. Byter bara linsen till en dubbel
> för skidåkningen. Klarglas rockar när det är
> belysning i backarna!

+1 på klarglas helt klart underskattat

> Annars så finns Scotts fina
> Amplifier-lins att ta till. Sköna, passar kanon
> med de flesta hjälmar och kostar inte så värst
> mycket (ca 500kr)

+1 även på scottlinsen, billig och bra!

>
> Är det sol och fint så kör jag ett par Smith
> Scope med spegellins. Snygga och bekvämast, men
> tyvärr lite dyrare (ca 1000kr)
>
> Och om det är riktigt pissigt så har jag ett par
> Cebe Reason med gul lins, dessa är dock inte
> speciellt bekväma :/

Värt att notera bland mina glasögon så är spy-gluggarna helt klart dyrast, dryga tusingen, men har störst benägenhet att imma igen så pris och funktion går inte alltid hand i hand.

Min set-up för tillfället:
20110204267.jpg ht=544
 
Senast redigerad av en moderator:
[OT] Välja goggles till skidåkning
Scott gör bra och prisvärda goggels, deras dubbelglas immar inte igen och extra linser är billiga. Körde dessa som skidglasögon innan mina nuvarande (Oakley, skitbra men dyra) och de hänger fortfarande med som DH goggels nu. Inte så hög blingfaktor men funktionen är inget att klaga på. Se till att ta en lins med ventilationshål överst på glaset bara om du har hjälp.
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
De flesta kvalitetsalternativ är bekymmersfria vad gäller imma, så länge man åker skidor och inte bara står stilla och försöker se cool ut. Och då är jag så motvals att jag säger prisklass från ca 800 kr och uppåt.

Se till att åtminstone ha två alternativ (antingen två olika googles, eller två olika byteslinser).
Ett par spegelglas för soliga dagar, och ett par klara för kvällsåkning/dålig sikt.

Det bästa är tre alternativ:

Spegelglas: Soliga dagar
Klarglas/Svagt blåbrutna: kvällsåkning
Gula: Dålig sikt/Dimma/Snöigt

Själv har jag:
Ett par spegelglas för soliga dagar, CEBE dubbellins.
Ett par Smith svagt blåbruten enkellins, som jag kör kvällsåkning samt övriga förhållande då sikten är lite sämre.

Spegel/Starkt brutna med dubbellins suger svårt vid dålig sikt, då det tenderar till att du får reflex/spegeleffekt i synfältet.

Köp inte på distans utan att ha testat passning med hjälmen!
 
Senast redigerad av en moderator:
[OT] Välja goggles till skidåkning
Manga fina tips. Härligt!

Får ta med mig hjälmen ner till nån handlare här och kolla.
Man vill ju inte bli pålurad nån dyr junk men med era tips känns risken inte så stor.
Tackar!
 
[OT] Välja goggles till skidåkning
Just, vad gäller passform så tänk på storlek på goggles och synfält.
Ju mer du ser desto bättre.

Självklart är det ett par Oakley Splice eller Crowbar med Fire Iridium-lins du ska ha:-D
CANIRIA.jpg ht=440


Åk till Amerikat och handla för under 1000-lappen
 
Tillbaka
Topp