(OT) Välja systemkamera...eller kamerasystem

Då finns det väl två enkla val: Sigma 30/1.4 eller den billigare Nikon 35/1.8. Den senare är så nära normaltecknande man kan komma, medan den första är lite lite vid.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man helt förutsättningslöst vill köpa en
> fast optik, är det 30 eller 50 man ska köpa då?

Nikkor AF-S 35mm/f1.8 är billig och bra, motsvarar normal 50mm på FF.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35

qw09.jpg ht=539

fff05.jpg ht=509

pt17.jpg ht=507

Har man ett Nikonhus med inbyggd fokusmotor finns ingen anledning att inte köpa Nikkor 50/1.8 också. Väldigt billigt och precis hur bra som helst.

/Dag

mzi skrev:
> Då finns det väl två enkla val: Sigma 30/1.4
> eller den billigare Nikon 35/1.8.

Det kanske inte gäller Nikon och inte längre, men för Canon så kan jag inte rekommendera Sigma. Deras gränssnitt är inte samma Canons tyvärr. Så om man någon gång byter hus till ett nyare så kan det vara så att optiken inte vill kommunicera korrekt med huset, om nu inte Sigma vill "chippa om" det. Vilket dom inte gör med äldre optik...

Någon som behöver ett fint vidvinkelobjektiv btw? Ett Sigma som funkar bra med äldre Canon EF-kameror :-/

Johan T skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då finns det väl två enkla val: Sigma 30/1.4
> > eller den billigare Nikon 35/1.8.
>
> Det kanske inte gäller Nikon och inte längre,
> men för Canon så kan jag inte rekommendera
> Sigma. Deras gränssnitt är inte samma Canons
> tyvärr. Så om man någon gång byter hus till
> ett nyare så kan det vara så att optiken inte
> vill kommunicera korrekt med huset, om nu inte
> Sigma vill "chippa om" det. Vilket dom inte gör
> med äldre optik...
>
> Någon som behöver ett fint vidvinkelobjektiv
> btw? Ett Sigma som funkar bra med äldre Canon
> EF-kameror :-/

Nu är det så att sigmas 30 1,4 är ett nytt objektiv dessutom anpassat för endast digitalkameror. Det du nämner gäller bara gamla objektiv.
Kan ju meddela att även canonobjektiv från början på EOS-eran funkar rätt så kass på moderna kameror om man vill ha autofocus och sånt. Inget unikt för äldre eos-sigma optik.

Däremot funkar riktigt gamla objektiv utan focusmotor och med bländarring utmärkt även på nyare kameror med en mellaring. Lite lurigt på kameror som automatiskt stänger prismat om den tror att man tar av gluggen dock.. Typ canon 5d.

Jag vill köpa ett nytt objektiv men vet inte riktigt vad jag vill ha.

Jag har en Nikon D80 med 18-105 3,5-5,6 VR. Det objektivet är jag rätt nöjd med. Tycker det är ett
bra allround-objektiv.

Jag vill ha ett objektiv som är ljusstarkare så att köpa ett liknande eller med ännu mer zoom är uteslutet för då springer det iväg duktigt i pris.

Så jag antar att jag ska ha ett prime-objektiv. Köpte Nikon's 50m 1,8 men blev aldrig riktigt bekväm med den brännvidden. Vill har mer vidvinkel.

Så jag funderar på 35mm-varianten som kostar ett par hundringar till. Frågan är, vad finns det för alternativ från andra märken, i ca samma prisklass, som kan vara värda att kolla upp? Och i så fall vad skiljer dessa åt i konsistens/bokeh? Jag kan tänka mig mer vidvinkel än 35mm.

/Kristian

Sigma har ju en bunt vidvinkliga fasta objektiv, de brukar få bra betyg och vara billigare än Nikons motsvarande om de ens finns. Ryktet går väl just nu att det skall komma fler fasta objektiv från Nikon närmaste tiden men det är bara rykten än så länge.

Sigmas objektiv finns bland annat på Cyberfoto.

Efter att jag köpte 35mm/f1,8 så har 50mm objektivet mest samlat damm men jag behåller nog den då den inte kostade speciellt mycket.

Använder Sigmas 10-20mm rätt mycket men den är varken billig(relativt) eller ljusstark men den är riktigt skarp på alla bländaröppningar.

fa2db0a85906b13f125e1faf0056055d.jpg

När jag kollar på Cyberphoto så kostar ditt Sigma ca 6000:-. Fattar inte varför det är så dyrt, är ju som sagt inte speciellt ljusstarkt.

Vad tycker du är största skillnaden mellan Sigma 10-20mm och Nikon 35mm?

K ristian skrev:
> När jag kollar på Cyberphoto så kostar ditt
> Sigma ca 6000:-. Fattar inte varför det är så
> dyrt, är ju som sagt inte speciellt ljusstarkt.
>
> Vad tycker du är största skillnaden mellan Sigma
> 10-20mm och Nikon 35mm?

Fysiskt, storlek och vikt, 35:an är klart smidigare, sedan är den ju betydligt ljusstarkare, men den är ju långt ifrån lika 'bred' som Sigma 10-20mm. Det är ju lite som att jämföra äpplen och päron. =)

Annars finns ju Nikon AF 28/2,8 D för ca. 3500:- om du inte börjar leta begagnat på blocket, tradera mm. Fasta objektiv har ju inte så mycket som kan krångla, förutom trasiga eller oljiga lameller.

Rejäl vidvinkel är roligt att fota landskap med men för "normal" foto är den ju rätt extrem.

Tack, njae, inte direkt. ;)

7-8 exponeringar, lite tonemapping i Photomatix och slutjustering i Photoshop.

Men jag fick lida för bilden även om det var en vacker solnedgång, mygg och knott till förbannelse, betten kliade i flera dagar efteråt!

42Hz skrev:
>
> 7-8 exponeringar, lite tonemapping i Photomatix
> och slutjustering i Photoshop.

Cool! Sånt måste jag lära mig någongång!

Jag har kommit på att det är säkert lättar att köpa bilder från Harri istället för att köpa ett objektiv. Beror iofs på hur dyra bilderna är :)

Sonys alpha-serie räknas som prisvärd och ger bra bilder, ett sånt kamerahus + sigmaobjetiv skulle kunna vara en funkis budgetvariant. Scandinavian Photo rekommenderas, de har kunskap och servicevilja.

K ristian skrev:
> När jag kollar på Cyberphoto så kostar ditt
> Sigma ca 6000:-. Fattar inte varför det är så
> dyrt, är ju som sagt inte speciellt ljusstarkt.
>
> Vad tycker du är största skillnaden mellan Sigma
> 10-20mm och Nikon 35mm?

Supervidvinklar behövs inte göras så extremt ljusstarka då man har fördelen att man kan använda relativt lång slutartid handhållet(räkna tidsenhet/brännvidd i mm, 10mm=1/10s och snabbare) utan att få skakningsoskärpa( med bra andningsteknik ska tilläggas ).
Just sigmas 10-20mm/4-5,6 är en riktigt välbyggd kollos, efterföljaren har jag inte provat...

Sony har ju dessutom inbyggd IS, antiskak, vilket är helt grymt.
Jag skjuter lätt på 1/10 del med min 50mm 1.4 på min 850.
Älskar kameran, den bara det, en kamera, inget onödigt skit alls.
Sen är intelligent preview verkligen grymt bra.

Vad säger ni om Canon 40D? (har en beggad på kroken)
Är det en bra systemkamera att komma igång med?
Har labbad med analoga systemkameror för 15 år sen men kört kompakt sedan digitalkamerorna kom.
Modellen är tre år gammal. Har det hänt mycket på tre år?

mvh Anders

Det är en bra kamera, inget snack om saken. Har det hänt mycket på 3 år? Jag vet inte.

När jag köpte min Nikon D80 (som är från 2006) så valde jag mellan den och Nikon D90 som då precis kommit ut. Jag var och kände på båda och tyckte inte att det var värt 4000:- extra för D90:an. Men visst är D90:an mer nice att jobba med. Större o bättre display. Bättre knappar (bättre respons, knapparna är lite sega på D80:an) och bättre brusegenskaper vid höga ison. (Filmfunktionen struntar jag i.

Kan tänka mig att det är lite samma med Canon. Men rent tekniskt/kvalitetsmässigt vet jag faktiskt inte.

Vad jobbiga ni är! Kunde ingen bara satt ner foten och sagt "bara den här är happykorrekt"!

Får nog ta ett besök på SF och klämma lite kanske.

/G

Jag gillar iden med Flipside och Dakinen och öppningen på ryggsidan. Att kunna ha på sig ryggsäcken bland folk utan att behöva oroa sig över att nån fickskurk öppnar den och knycker åt sig nån goding. Att man kan lägga ifrån sig ryggan på marken, som ibland kan vara ganska oren, och sen ta på sig den utan att behöva grisa ner jackan. Det var därför jag valde mellan dessa två.. Tillslut blev det en Flipside 300. Riktigt bra att kunna knappa på sig midjebältet och sen snurra runt väskan och byta objektiv ståendes med väskan framför sig på magen. Men mest för att jag ville ha en så liten och smidig väska som möjligt. Så här packar jag min..

OdenXT skrev:
> Vad jobbiga ni är! Kunde ingen bara satt ner
> foten och sagt "bara den här är happykorrekt"!
>
> Får nog ta ett besök på SF och klämma lite
> kanske.
>
> /G

Okej, jag sätter ner foten:) Fast det gäller iofs Scandinavian Photo. Dom är skitdyra. Cyberphoto är mycket billigare. Ja, jag vet att de inte har samma utbud men på de saker som de har samma utbud så är det bara att jämföra.

Sen har faktiskt MediaMarkt ganska bra utbud på fotoväskor. Tror de ligger hyffsat bra i pris också.

Var på MM igår, utbudet sög.

CyberPhoto, javisst, men de har ju ingen butik att klämma på grejorna i. Men man kan ju iofs klämma på ScandinavianPhoto och köpa från CyberPhoto

Expert, finns inga ryggsäckar på deras hemsida.

Det skiljer sig säkert mellan olika butiker. Tyckte MM i Malmö hade hyffsat utbud.

Har du kollat Rajala Pro Shop (fd FotoVideo). I alla fall Malmö-butiken har en jäkla massa väskor.
De finns på Herkulesgatan i Stockholm.

Det beror alltid på vad man skall ha kameran till men om man är fotointresserad så växer man lätt ur kameran om den är för enkel.

Nikon är bra om du redan har en del objektiv förutsatt att det är autofokus. Kvaliten varierar på dessa men många billiga är riktigt bra.

En D300 räcker länge liksom en D700 med fullformatssensor men den senare är ganska dyr.

OdenXT skrev:
>
> Expert, finns inga ryggsäckar på deras hemsida.

Så kanske det är.
Jag hade iaf kollat in prisläget ett tag då jag gjorde ett besök på en Expertbutik. Deras pris var då drygt hundringen lägre än vad jag sett på nätet hos "de stora nätbutikerna"

Är det någon som har en åsikt om den nya Eos 550D'n.
Ser trevlig ut. Även om skillnaderna aldrig är så stora mellan generationerna.

Livar upp denna tråden.

Vad tycker ni om att köpa uv-skydd till linsen? Detta endast i syfte för att skydda linsen mot repor eller annat.

Scubamike skrev:
> Vad tycker ni om att köpa uv-skydd till linsen?
> Detta endast i syfte för att skydda linsen mot
> repor eller annat.

Vad vi tycker? Oldest trick in the book för att skydda sin optik. Inget att tveka på, om du frågar mig!

Scubamike skrev:
> Livar upp denna tråden.
>
> repor eller annat.

Ett linsskydd är bättre och billigare.

Scubamike skrev:
> Livar upp denna tråden.
>
> repor eller annat.

Eventuellt, om jag skulle fota i väldigt dammig/skitig miljö och det var filter av bra kvalité. Annars ser jag ingen anledning att sätta ytterligare glas framför linsen. Det finns försäkringar... :)

Mer seriöst, man ser nog ingen skillnad med filter av eller på förutom vid motljus och nattbilder med skarpa ljuskällor.

Simpanovic skrev:
> Scubamike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tycker ni om att köpa uv-skydd till
> linsen?
> > Detta endast i syfte för att skydda linsen mot
> > repor eller annat.
>
> Vad vi tycker? Oldest trick in the book för att
> skydda sin optik. Inget att tveka på, om du
> frågar mig!

Oldest trick in the book för att göda sin fotohandlare. Alla ytterligare glasytor utöver objektivets egna kommer att försämra bildkvaliteten och alla dagens digitalkamerasensorer har inbyggt UV-filter. Jag använder själv bara UV-filter i extrema miljöer, typ sandstränder eller ute på havet där sand och stänk kan smutsa ner frontlinsen och bidra till putsrepor. I övrigt använder jag ett objektivlock för att skydda frontlinsen när jag inte använder objektivet.

zarkov skrev:
> Oldest trick in the book för att göda sin
> fotohandlare. Alla ytterligare glasytor utöver
> objektivets egna kommer att försämra
> bildkvaliteten och alla dagens
> digitalkamerasensorer har inbyggt UV-filter.

Alla ytterligare glasytor alltså? Vad är det med dagens fotografer... "På min tid..." :) För att alltså inte tala om vad en förstoringsapparat gör för "Kvaliteten"? Eller en flatbedsscanner?
En evig jakt på megapixlar, HD-upplösning, superskärpa-jävlar-i-den-överallt. Vad hände med lite hantverk och känsla?
Peta in en Tri-X i FM2:an, pressa den ett par steg i D76 och lithframkalla skiten så gör nog ett UV/Skylightfilter inte mer skillnad än att göra det som alla alltid använt dem för. Skyddar frontlinsen.
Att använda linsskydd "i stället" ger ju att man inte plåtar så mycket. Plåtar man mycket har man givetvis linsskydd, men det åker inte på och av ideligen. (Det ligger kvar i väskan tills man packar ned kameran för dagen.) Man plåtar istället och där kommer filtret in som den billiga "försäkring" det är använt som.
Fotohandlaren har säkert ändå högre marginal på en optik för 14 papp (siffra tagen ur luften) än ett filter för några hundringar.

Billigast möjliga UV filter är kanon om man skall fota MTB och behöver kleta av leran på frontlinsen mot jackan. Annars är det skit som förstör bilder, men jag fotar mkt motljus också.

Skyddsfilter på för att skydda objektivet är en självklarhet för mig. Inte om jag bara använde den inomhus, typ i studio, men utomhus.

Tillbaka
Topp