(OT) Välja systemkamera...eller kamerasystem

Det skulle inte förvåna mig det minsta om de ökar sitt täckningsbidrag med 50% om de kränger på en sån där glasbit till varje optik-köpare.

Optiken var ju det man tänkte köpa och det man kollade runt pris på medans insäljningen av filtret sker i butik.. ett av de äldre tricken i boken (jag har gått på det två gånger!).

Jag har en bild nånstans som visar rätt bra varför man ska ha ett filter på sitt objektiv... men var och en avgör ju själv vad man tycker sin frontlins är värd...

/Fredrik

Finns något som heter motljusskydd, måste mycket till om man ska lyckas repa frontlinsen med ett motljusskydd på.

//Källis

Stackars scubamike. Han kommer plåta med linsskyddet på framöver. Köper han filter blir han grundligt lurad av snåla fotohandlare och kommer få tidernas sämsta bilder. Omåttligt oskarpa. Låter han bli imploderar hans optik.

Inte lätt alla gånger.

köper mina filter på kaffebrus.nu
Tycker de verkar ligga väldigt bra i pris på det mesta.

Då mina kidz ibland får leka fotografer känns det bra att det sitter ett extra skydd på, 70-300:an fick en 6mm repa i somras, i det monterade filtret som tur var - trots motljusskydd...

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> En ny frontlins till ett vettigt objektiv kostar
> inte jättemycket mer än ett vettigt filter.

Ja, och det byter man ju som i ett nafs!

Simpanovic skrev:
> Stackars scubamike. Han kommer plåta med
> linsskyddet på framöver. Köper han filter blir
> han grundligt lurad av snåla fotohandlare och
> kommer få tidernas sämsta bilder. Omåttligt
> oskarpa. Låter han bli imploderar hans optik.
>
> Inte lätt alla gånger.

Haha +1.

Ska kolla vad det kostar att välja till drulleförsäkring på hemförsäkringen nu.

Scubamike skrev:
> Simpanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stackars scubamike. Han kommer plåta med
> > linsskyddet på framöver. Köper han filter
> blir
> > han grundligt lurad av snåla fotohandlare och
> > kommer få tidernas sämsta bilder. Omåttligt
> > oskarpa. Låter han bli imploderar hans optik.
> >
> > Inte lätt alla gånger.
>
>
> Haha +1.
>
> Ska kolla vad det kostar att välja till
> drulleförsäkring på hemförsäkringen nu.

Brukar inte vara många kronor, kolla självrisken.

Jag har en separat kameraförsäkring som kostar 1000 kr per år och som försäkrar upp till 100 000. Självrisken är 2000 och då är det drulle med. Det känns bra då jag går på botten med vadarbyxor och släpar på 500 mm tele och kamerahus. Utan UV-skydd ska tilläggas :P

Jag har en Lowe TLZ typ den i din första url, används när jag inte har någon extra optik med, mest fjällvandring senaste åren.

Normalt sett använder jag min Urban Disguise 10 som har plats för ytterligare ett objektiv och lite andra småprylar som extra batteri, fjärr, linspapper osv. Den ser lite mindre ut som en kameraväska också vilket är trevligt.

Fast nu har systemkameran fått vila oroväckande mycket sen en Samsung EX-1 inköptes före semestern. F1.8 på en kompakt är trevligt!

jomper skrev:
> Fast nu har systemkameran fått vila oroväckande
> mycket sen en Samsung EX-1 inköptes före
> semestern. F1.8 på en kompakt är trevligt!

Mums!

edvardwendelin skrev:
> Jag har en separat kameraförsäkring som kostar
> 1000 kr per år och som försäkrar upp till 100
> 000. Självrisken är 2000 och då är det drulle
> med. Det känns bra då jag går på botten med
> vadarbyxor och släpar på 500 mm tele och
> kamerahus. Utan UV-skydd ska tilläggas :P

UV-skydd? Vanligt småfågel-skydd kanske räcker?

p.192.img.jpg ht=370

42Hz skrev:
> Tack, letade efter den bilden min hittade inte
> trots mitt svarta tangentbord i Google-skillz! =)

Hade du haft bakgrundsbelysta knappar så hade det gått bättre!

Nu vet jag iofs inte vad frontlinsen på mitt dåvarande 300/2.8 kostar att byta men det täcks inte av hemförsäkringen i vart fall. Ett filter hade lätt varit värt det. Nu dräller det inte direkt av filter som passar till dessa och det är väl orsaken att det inte fanns något.

Ett högkvalitativt filter försämrar heller inte någon bildkvalité i nämnvärd utsträckning. I synnerhet inte på konsumentoptik. På bra optik kan det i vissa situationer bli sämre. Kamera & Bild gjorde test för några år sedan där de testade.

Om du har en försäkring som täcker 100 000 och kostar 1000 spänn skulle jag gärna vilja veta vilket bolag? För det är överlägset billigast i Sverige.

De flesta skulle aldrig lyckas plocka ut vilka bilder som är tagna med filter och inte i ett blindtest och därmed blir diskussionen om dess negativa påverkan lite överdriven. Det man bör ta ställning till är om man vill ta hemförsäkringen till hjälp, om den täcker (finns gott om undantag för känslig utrustning), eller ett filter för 300:-.

Motljusskydd hjälper inte det minsta mot stänkande grus från bilar, ungar, hundar, cyklar whatever. Men ligger man i rabatten funkar det säkert bra.

/Fredrik

Det finns ungefär två situationer där UV-filter är att rekommendera (och då inte för UV-skyddet):

1) Badstränder och rally/motocross/speedway/motorsport-banor där sand och grus flyger i luften
2) Badstränder och till havs där luften är salt och fuktig

3) Barn - glöm inte barn, kladdiga fingrar, nyfikna testare av allt...

Jag köpte en liten, sen köpte jag mer objektiv och ville även ha med mig den lilla mac:en till nöds - samt så skulle den sitta ok vid cykling - gillar denna än så länge.

Speciellt funktionen med att kasta runt den på magen när man plåtar ståendes är smutt, men det har säkert fler...

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464030

Scubamike skrev:
> Tittar efter ett stativ till sytemkameran. Har
> kikat mest på ett Hama för 299 kr men är
> osäker på om det vore dumsnålt att köpa det.
> Vad har ni för erfarenheter på området?
>
> http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=148509
> 7

Thom's Maxim #2: You can spend US$1700 to buy a good tripod and head, or you can spend US$1000 and do the same thing. (Corollary: eventually you'll do one or the other.)

Here's the usual sequence that most photographers go through in getting to a stable platform:

* First they try handholding. Eventually, they realize that their results aren't as sharp as those of others.

* So the next step is to work on improving technique. Elbows get tucked, the camera is braced against stable objects, they stop holding their breath, etc. But that doesn't solve every problem or work in every situation. And it certainly doesn't always work for very long lenses.

* Next comes VR. After all, it's designed to take equipment movement out of the shot. It does, but it's not infallible, nor does it solve every problem, especially as you start trying to take two-second shots of waterfalls to get milky water action.

* Now we find our photographer at the store buying a tripod. It's one of those low-cost tripods with braces between the legs (that's gotta make it stable, right?) that weighs a couple of pounds and has nice looking aluminum legs (US$75). This solution seems to help with the middle focal lengths, at least. But eventually the bottom section of one of the legs gets a bit bent and doesn't collapse back into the other sections easily. And with long or heavy lenses, the head "creeps" when the camera is pointed downward. The whole thing shakes in the wind, and you can't get down to ground level for shots. In fact, the photographer finds that they're spending way too much time fighting the tripod rather than taking pictures.

* Since it seemed the light legs had to be part of the problem, the next step is buy a heftier pod (US$125 min; US$200 spent so far). That usually turns out to be one of the classic Bogen legs (3021 is popular; these days also the 3001) with the two handle pan/tilt head. This solves one of the problems: the bottom leg section doesn't get bent with use. And used correctly, it solves the basic stability problem, as the 4-pound weight and sturdy legs at least give the whole thing a solid base. But now the problem seems to be that our photographer is constantly fiddling with the head (pan/tilt heads were designed for video cameras, not still cameras). Getting the camera level becomes a chore. Getting a scene locked down doesn't always work the first time, either (that head sag, again).

* So we start the procession of the heads (US$50, US$75, US$125, US$200, plus eventually some proprietary quick plates at US$25 or US$50 each; US$700 spent so far). The first attempt at a new head will usually be a "better" variant of what they had, or perhaps a very small, cheap ball head. Neither will fix the problems our user has, and the primary problem will still be getting the camera level quickly, so the next head is usually the "pistol grip" type, because it seems to be "faster." Problem still not corrected (and verticals are now a bit of a problem), so we start the ball head parade. The first "decent" ball head will be one of the Manfrotto (Giotto) heads, perhaps with a built-in plate system of some sort. That starts to work better, but the photographer still finds that the camera moves a bit when they turn the knob to lock the ball. And some of the plate systems have just enough slop in them that the compromise the stability of the entire system (another problem is that few of them "grip" the camera bottom in ways so that they can't be turned; they eventually work loose and end up marring the camera bottom's finish). So we try another, larger ball. Still, our prototypical photographer doesn't "go all the way" just yet because it seems ludicrous to spend US$350 on a head that mounts onto a set of US$125 legs, right?

* The legs are starting to make their shortcomings known. They don't let you get down to ground level (or, if you've got the Bogen with the "trick" centerpost, the stability isn't great in some positions). And the whole concoction is starting to get a bit on the heavy side (depending on the legs and head, perhaps as much as 7 pounds). So a set of Gitzo carbon fiber legs is next on the list (US$550; US$1250 spent so far). Upon acquisition of decent legs, it immediately becomes clear that the head is the sole remaining problem point, so...

* Our photographer breaks down and buys a Kirk, Really Right Stuff, Markins, or an Arca Swiss ball head (US$350 plus US$100 or more for plates; total spent: US$1700 or more). A few folk take a short detour here and buy something like the Linhof Profli II ball head (US$250). And they find that that head fixes every problem except one: the darned thing won't stay firmly screwed onto the legs without using Locktite on it.

Jag fotar med en Nikon D200, har en hel hög med gluggar men jag använder nästan bara Nikkor 50mm 1,4 och Sigma 28-70 EX 2,8.

Blixt SB-800 som strular hela tiden.

Om jag blev av med min kameraväska i dagsläget skulle jag noog sikta på Canon då begagnatmarknaden på Canon är ganska mycket bredare än Nikon iaf när det gäller gluggar.

Stativ köpte jag på Mediamarkt, Velbon Sherpa 803R heter det och kostade mig 799 inkl kulhuvud som lätt tar min D200 med batterigrepp utan att vika sig. Jag har även ett Velbon monopod för 199 på mediamarkt som jag köpte mest för att få fota inne i kyrkor när jag besökte italien förra året. Inne i dom flesta kyrkor så får man inte fota med trebensstativ.

Uv-filter och motljusskydd sitter alltid på i skyddande syfte.

Ett litet fototips, dubbla polfilter och knäpp lite bilder på vanliga plastbestick.

42Hz skrev:
.....
>
> * Our photographer breaks down and buys a
> Kirk, Really Right Stuff, Markins, or an Arca
> Swiss ball head (US$350 plus US$100 or more for
> plates; total spent: US$1700 or more). A few folk
> take a short detour here and buy something like
> the Linhof Profli II ball head (US$250). And they
> find that that head fixes every problem except
> one: the darned thing won't stay firmly screwed
> onto the legs without using Locktite on it.

Klockren beskrivning. Det har slutat med att jag landade på ett Gitzostativ, Wimberley II gimbal och nu ska jag komplettera med Really Right Stuff kulhuvud :)

Edvard

Scubamike skrev:
> Mycket intressant 42Hz. Tack!
>
Thom kanske är i extramaste laget. =)

Så mycket har inte jag tänkt spendera, jag har en Manfrotto 055XProB med 486RC2 kulled, klart nöjd med det köpet efter att ägt sunkiga stativ liknande du länkade till. :)
(Hade tur och fick kulleden i present, de nyare verkar dock bättre)

Det är som att jämföra en biltema cykel för 1995:- och en cykel för 15000:-, båda går att cykla på men jag vet vilken som fungerar och kommer användas...

> Det är som att jämföra en biltema cykel för
> 1995:- och en cykel för 15000:-, båda går att
> cykla på men jag vet vilken som fungerar och
> kommer användas...

Så sant. Frågan är då hur mycket bättre ett Velbon DF60 är som
just nu är mycket intressant.

Mycket bra beskrivning du hittat 42Hz!

Problemen som jag upplevde när jag plåtade, förr i tiden, var avvägningen mellan vikt och funktion. hade man ett lätt stativ man orkade bära med sig så var det inte stabilt nog. Hade man ett jävligt bra stativ så var det så tungt att man prioriterade bort det.
Givetvis väldigt beroende på vad man plåtar och under vilka förutsättningar!

Å andra sidan var jag sällan den typen av fotograf som använde stativ särskilt ofta. När jag var ute i skogen hade jag alltid med mig en vanlig plastpåse med okokt ris som fungerade alldeles utmärkt att palla upp kameran på, så den stod rakt.
Ville jag sedan plåta något annat som hade krävt ett riktigt stativ så fick jag helt enkelt stå mitt kast - eller uppfinna något annat.

Dessa rispåsescenarier var dock aldrig under betald arbetstid, så det gjorde inte så mycket.

Åter till 42Hz inlägg kanske? Visst överdriver herrn som skrev det, men det ligger mycket sanning i det. Köper man ett fett kolfiberstativ så har man säkrat framtida behov. Kulled är givet!

Provade bönpåsfunktionen lite snabbt igår. En Boil in bag påse =D Funkade hyfsat men hade varit bättre om den varit välfylld. Nu vet jag i alla fall att jag ska sy en egen med plastkulor i.

Bilagor

• CIMG0001.JPG
    CIMG0001.JPG
    94 KB · Besök: 24
Sy? Plastkulor?

Plast tål vatten bättre, är enkelt utbytbart vid förlust. Ris har man i allmänhet hemma, medan plastkulor kanske måste införskaffas.

Att döma av sacosäckars struktur skulle jag säga att ris dessutom har bättre vidhäftningsförmåga vid andra korn, och skulle med en välfylld påse således ge stabilare stöd...

Fan, snöa in på en rispåses beskaffenhet när det var stativ frågan gällde! Sorry!

Tillbaka
Topp