[OT] Varför är det så lite insekter?

Hej! Inte för att framstå som alltför mycket av en viktigpetter, men jag tror att du (och många andra i den här tråden) syftar på habitat när ni skriver biotop. Du är för övrigt helt rätt ute, svarade på detta på trådens första sida.
Begreppen går väl delvis in i varandra och båda kan nog användas i sammanhanget även om jag menade just biotopförändringar men jag förstår vad du menar :)

För att förtydliga: ängsmarkers försvinnande är en biotopförändring, dessa ängsmarker kan utgöra habitat för olika arter som därmed påverkas negativt.

Jag har nog kört några somrar med nära-noll windshield-bug-squash-count, men denna sommar är det redan 2. Ganska tydlig känsla av att vi tömt "insektsresursen"..
Bara man slipper höra "vi såg det inte komma" från regering och stödpartiers håll när effekterna av klimatförändringen inte längre går att ignorera.

Såg sjukt många insekter i våras. Var vid flera träd på en liten gröning. Tydligen eldlus, fortsatt att se dem hela sommaren men har aldrig sett dem andra år. Säkert ett tecken på klimatförändringar.

Bilagor

• 20230412_132941.jpg
    20230412_132941.jpg
    1.9 MB · Besök: 85
Idag så såg jag kopiösa mängder med nässelfjärilar. Dels som flög runt, dels som satt på marken. Satt säkert ett hundratal inom samma 4-6 kvm stora yta.
Gynnsamt fjärilsår?

Jag pysslade i garaget idag.
Fick flytta på ganska många spindlar som huserar på cyklarna. Säger kanske mer om mina cykelvanor.

Och häromdagen när jag var ute så kom en regnskur, och jag flyttade minst 3 sniglar och det dubbla antalet daggmaskar bort från asfalten och betongen till gräset och buskarna.

Det här är empiri.

Jag har en katt som alltid kommer när jag skruvar i garaget. Oklart om den går som insekt men den lägger sig iallafall på golvet, surrar lite lågfrekvent och rullar på rygg. Säker något skit med att sprida pollen som den inte får till rätt, för det är fan bara dämparolja och bromsvätska på golvet i garaget.

Fick flytta på ganska många spindlar som huserar på cyklarna. Säger kanske mer om mina cykelvanor.

Och häromdagen när jag var ute så kom en regnskur, och jag flyttade minst 3 sniglar och det dubbla antalet daggmaskar bort från asfalten och betongen till gräset och buskarna.

Det här är empiri.

Jag har en katt som alltid kommer när jag skruvar i garaget. Oklart om den går som insekt men den lägger sig iallafall på golvet, surrar lite lågfrekvent och rullar på rygg. Säker något skit med att sprida pollen som den inte får till rätt, för det är fan bara dämparolja och bromsvätska på golvet i garaget.
Om det hade varit 3 fjärilar så hade jag inte reagerat på den. Men när det är en matta av fjärilar när man kommer cyklande så är det fascinerande.

Har sett mer insekter på sistone (inte bara mygg, knott mm). Det känns bättre. Gör mitt bästa för att se till att de har nåt att mumsa på (tex har alla tuvor med gräslök fått gå i blom). Mindre till mig, mer till dem.

Tänkte tidigare idag på att när jag var liten brukade jag se massa fjärilar. Citron, nässel, påfågelöga, namnen sitter kvar... Känns som jag sett två i år.

Idag satt det en fjäril på en av gafflarna som hänger på väggen i garaget. Nu börjar jag förstå vad fan spindlarna hänger ut där inne för. Är porten är öppen på kvällen och lyset är på så förvandlas ju hela stället till en gigantisk buffé.. om man gillar sånt som flyger runt lampor.

Idag så såg jag kopiösa mängder med nässelfjärilar. Dels som flög runt, dels som satt på marken. Satt säkert ett hundratal inom samma 4-6 kvm stora yta.
Gynnsamt fjärilsår?
Någon har nog öppnat ett fönster...;-) Skämt åsido kan det ha varit något speciellt som lockade, en eller flera honor till exempel. Eller någon eller några i grannskapet som struntat i tramset med gräsklippning. Här är tyvärr ledsamt ont om fjärilar - "sommarfåglar" på både danska och öländska - men jag hoppas att gårnattens regn hjälper litet.

Det här är empiri.

Sniglar, spindlar och maskar är lika lite insekter som katten. ?

Nånstans i Sverige är det knottfritt (om teorin att mängden insekter är konstant stämmer). När jag stod och väntade på bussen imorse var det svårt att inte få panik...

Upplever att det är mindre i bostads områden och städer. Men tycker det är en del insekter direkt man lämnar dessa områden. Samt minnen man har av insekter, härstammar främst från barndomen. Då brukade man kravla runt i buskar, rulla runt i gräsmattor, mata myror till spindlar. I vuxen ålder ligger väl totaltiden man lägger på att titta på insekter runt 1 min i total observations tid på ett år

Upplever att det är mindre i bostads områden och städer. Men tycker det är en del insekter direkt man lämnar dessa områden. Samt minnen man har av insekter, härstammar främst från barndomen. Då brukade man kravla runt i buskar, rulla runt i gräsmattor, mata myror till spindlar. I vuxen ålder ligger väl totaltiden man lägger på att titta på insekter runt 1 min i total observations tid på ett år
Jag tittar på insekter betydligt mer som vuxen än som barn. De är mer fascinerande nu, tycker jag.

Oj, helt plötsligt var det för mycket insekter istället.

Oj, helt plötsligt var det för mycket insekter istället.

En miljard mygg gör ingen sommar...

Mygg är visst insekter, både enligt Wikipedia och Naturhistoriska riksmuseet! Så det så!
Man skulle kunna hävda att @Oskar rent tekniskt har rätt i att mygg ≠ insekter om man ser mygg som "mängden av djur som klassificeras som myggor" och insekter som "mängden av djur som klassificeras som insekter". Mängderna är inte lika. Däremot är i så fall mygg en delmängd av insekter.

Man skulle kunna hävda att @Oskar rent tekniskt har rätt i att mygg ≠ insekter om man ser mygg som "mängden av djur som klassificeras som myggor" och insekter som "mängden av djur som klassificeras som insekter". Mängderna är inte lika. Däremot är i så fall mygg en delmängd av insekter.
Hur många mygg får det plats i en folkvagn?

Tillbaka
Topp