zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller jägaren som tar ett chansskott på vargen i skogsbrynet trots att han inte är säker på att
> träffa och sedan tvingas till ett långt och potentiellt farligt eftersök efter ett skadat,
> argt djur? Åtminstone 4 vargar (30%) skadesköts bara under jaktens första dag, är det viltvård?
I Dalsland var det minst 50% våda/bom-skott och även så i Dalarna om jag läst rätt. Och det är bla det jag vänder mig emot när det gäller vargjakten. Denna "Rovdjursfeber" som tycks drabba vissa jägare till den milda grad att som sagt minst 50% av skotten är våda/bom-skott.
"Jakten på varg är stoppad i Västra Götaland. En varg fälldes i Mellerud på söndagsförmiddagen och en besköts senare på Kroppefjäll vid Färgelanda.
Den första vargen sköts i trakterna av Dals Långed strax före klockan 12.
Den andra vargen, som besköts av jägare 16.15 på söndagseftermiddagen, fanns på Kroppefjäll inom Färgelanda kommun."
samt
"Varför pågick jakten så sent in på söndagen? Det var regn, dålig sikt och snart mörkt?
- Det är tillåtet att jaga en timma efter solens nedgång. Det är upp till jägaren att bedöma att det finns en rejäl chans att träffa, säger Robert Andersson på länsstyrelsen."
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.530944-vargjakten-stoppad-i-vastra-gotaland
Klar bristande omdöme hos jägaren, om man frågar mig. Så jävl viktigt kan det inte vara, att få skjuta en varg, tycker jag. Men jag kan ha fel.